Tentokrát pro vás máme test vozu Mercedes-Benz v úpravě Maroco Polo. Tento velký "Medvěd" v sobě kombinuje praktičnost dodávky, pohodlí MPV, nadprůměrnou jízdní dynamiku s možností kempování. Mohl by být ještě lepší?
Syndrom žlutého auta
Na první pohled není okamžitě jasné, že se jedná o autobil v kempinkové úpravě. Marco Polo se zataženou střechou vypadá téměř jako běžné Vito ve verzi pro přepravu cestujících. Při bližším prozkoumání si však nelze nevšimnout poněkud přepracované střechy s pro milovníky spaní v autě jistě více než známým nápisem WESTFALIA a dalším ne úplně neznámím nápisem MARCO POLO na zadních dveřích.
Proč syndrom žlutého auta? Říká se, že když si koupíte žluté auto, tak ho pak vidíte všude. Já pro změnu během týdenního testu viděl na každém rohu buď Vito a nebo ještě častěji Véčko. Nutno dodat, že v černé a nebo tmavě modré vypadá tento Mercedes opravdu luxusně, kdežto v mém bílém Vitu si připadám jako instalatér. Naštěstí vzhled bílé dodávky zachraňují 17 palcová aerodynamicky tvarovaná litá kola a černá lišta táhnoucí se téměř po celé délce vozu, která opticky rozbíjí velkou bílou plochu.
Pro práci i zábavu
Prostorný a hlavně variabilní interiér nabízí možnost přepravy až sedmi osob a nebo až 4630 litrů zavazadl. Kromě přepravy osob nabízí verze Maroco Polo i možnost přespání a to až pětici dospělým osobám.
Výbava Marco Polo ACTIVITY zahrnuje toto:
Výklopný střešní poklop se střešním lůžkem pro 2 osoby
3místná lavice jako komfortní lůžko s prodloužením a ložnou plochou cca 193x135 cm
Prodloužení lůžka se silným čalouněním, v případě potřeby vyjímatelné
Rozmanité poličky a úložné možnosti
Otočné komfortní sedadlo pro řidiče a spolujezdce
Výklopné okno v prostoru pro cestující vzadu elektrické
Sklopný stolek (YE2), se 2 sklopnými stolními deskami, díky systému kolejnic flexibilně posouvatelnými
Zatmívací závěsy v zadní části a v kokpitu
Funkční a robustní plastová TPO podlaha, podlaha s kobercem, volitelně
Osvětlení interiéru LED vpředu se světelnými vodiči, lampičky na čtení LED a osvětlení kokpitu ve spojení s komfortní
střešní ovládací jednotkou
12V zásuvky vpravo a vlevo v zadní části
Pak tu máme ještě pracoviště řidiče, které nezapře svůj plebejský původ. Tříramenný multifunkční volat vypadá dobře, ale zbytek palubní desky ve mě nevyvolává pocit, jako bych seděl v autě za více, než 2 miliony Kč. Ne, že by tam bylo něco vyloženě špatně, ale svým pojetím a použitím tvrdších plastů, analogových budíku, ovládáním klimatizace a podobně si připadám jako ve voze, který má již téměř dekádu za sebou. Hodnotnější interiér si u Mercedesu zřejmě schovávají pro luxusněji pojatou V-klasse.
Skvělý OM 654
Označení 300d dává napovědět, že se pod kapotou nachází vznětový šestiválcový třílitr. Tak tomu ovšem bylo dříve, nyní se pod označením 300d ukrývá přeplňovaný vznětový čtyřválec o objemu 2 litry. Není důvod zoufat, konstruktérům od Mercedesu se takto malý motor podařilo naladit na skvělých 176 kW (239 koní) při 4200 ot./min.a 500 N.m. již od 1600 ot./min. Motor spolupracuje s 9 stupňovou automatickou převodovkou, která posílá výkon na všechna čtyři kola.
Spotřeba
Spotřeba po městě se pohybuje dle hustoty porovozu mezi 7,5 až 9 litry na 100 km. Mimo město při defenzivním stylu jízdy není problém udržet spotřebu okolo 6,5 litrů. Avšak při využívání veškerého potenciálu motoru v kopcovitém terénu plném zatáček si Marco Polo vezme klidně okolo 17 litrů na 100 km. Na dálnici točí motor velmi příjemných 1750 ot./min a spotřeba nafty se pohybuje okolo 8,5 litrů na 100 km.
Já měl týdenní průměr 8,9 litrů nafty na 100 km, za což může úžasný motor, který i v autě vážícím hodně přes 2 tuny dělá divy a nutí řidiče se nechat často "unést". Věřím, že by nebyl problém jezdit každodenně přibližně o půl litru až litr úsporněji.
Jízda
Při pohledu na technické údaje vozu mě zprvu zarazil objem motoru pouhých 1950 ccm. Těšil sem na na plnotučný šestiválec a místo toho malý dvoulitr? Ale s výkonem skoro 240 koní a točivým momentem 500 N.m.? Pro mě, který si vzpomíná, jak byl nadšený z toho, že jedničková Octavia uměla z 1.9 TDi dostat 110 koní jsou tyto parametry až k neuvěření. A jsou to koně jen na papíře, nebo je tento motor opravdu tak dobrý? Odpověď číslo dvě je správně. Malý motor uděluje velkému autu takovou dynamiku, že drtivou většinu okolních účastníků provozu nechá za sebou. Motoru skvěle sekunduje 9 stupňový automat, který řadí bez zaváhání a bez škubání. Odezva na sešlápnutí plynového pedálu je okamžitá a co po dynamické stránce si připadám spíše jako v ostřejším hatchbacku, než v obytňáku. Jediné místo, kde 300d docházel dech bylo při hodně ostré jízdě v kopcovitém terénu. Při výjezdu z "vraceček" do kopce zkrátka byla větší hmotnost znát a motor si dával na čas, než začal s autem opět pořádně tahat. Při běžném používání nemáte možnost tuto výkonovou prodlevu vůbec objevit.
Ani podvozek za motorem nezaostává. Mercedes-Benz patří mezi nejlépe jezdící menší dodávky / velká MPV, záleží na úhlu pohledu a výbavě. Každopádně podvozek je dobře naladěný a je mu více méně jedno, zda je vůz prázdný, nebo ložený. Vždy je komfortní, dobře zatáčí a nezatížená zadní náprava neuskakuje. Zkrátka jízda srovnatelná s osobním vozem, ze kterého je úžasný výhled a nabízí obrovský vnitřní prostor. Musím se ještě zmínit o aerodynamickém hluku. Očekával jsem, že zvedací střecha bude za jízdy hlučná, avšak aerodynamický hluk bych přirovnal k vozu s konvenční plechovou střechu.
Spaní a kempování
Automobil vybavený zvedací střechou může svým majitelům sloužil jako daily car, který se během pár vteřin promění v pohodlného bydlíka. Ani ne 10 vteřin mi zabralo, než jsem odjistit dvojici západek, které se nachází nad řidičem a spolujezdcem, pak už jen stačilo lehce strčit do střechy a hotovo. Konverze z obytňáku na klasický Van trvá přibližně stejně dlouho.
Přístup nahoru přes sedadla v první řadě je ve skutečnosti daleko snadnější, než se může na první pohled zdát. Nahoru i dolů se leze překvapivě snadno. Nahoře se pohodlně vyspí 2 dospělí. Další až tři dospělé osoby se mohou vyspat na rozkládacím lůžku ve spodní zadní části.
K tepelnému komfortu přispívá teplovzdušné nezávislé topení. A pokud nejste fanoušky snídaně v trávě, uvnitř Marca Pola jsou otočné přední kapitánské sedačky a rozkládací stolek mezi sedadly v druhé řadě. Pohodlně se tu tak nají zároveň čtyři lidé a nebo se tu dají hrát po večerech třeba karty.
Cena vozidla
Částka v CZK
Cena podvozku: 1 049 000,00
Cena příplatkové výbavy: 636 755,00
Cena lakování: 35 650,00
Celková cena bez DPH: 1 721 405,00
Akce HH4:. -36 572,00
Celková cena bez DPH: 1 684 833,00
Celková cena s DPH: 2 038 648,00
Závěr
Už víme, že Mercedes-Benz Marco Polo 300d 4MATIC je velice univerzální automobil, možná nejvíce, jakým jsem kdy jel. Je silný, rychlý, komfortní, prostorný, dá se v něm spát, tahat s ním těžký přívěs a navíc díky pohonu všech kol není třeba se bát, že když budete kempovat na louce u rybníka a zaprší, tak se z rozbahněné louky nedostanete. Takže může být ještě lepší?
Z mého pohledu zcela jednoznačně ano. U vozu s pořizovací cenou přes 2 miliony korun bych chtěl interiér z V-klasse. Dále bych sáhl po variantě s kuchyňkou. A do třetice: když už bych měl pohon všech kol, který vyjde na cca 125 000 Kč, neváhal bych připlatit za Airmatic, který dále zvyšuje komfort jízdy a hlavně zvládne zvýšit světlou výšku. Pak by alespoň v mých očích bylo Marco Polo takřka dokonalé
Plusy:
- skvělý motor
- vnitřní prostor
- spaní na/pod střechou
Mínusy:
- lacině působící palubní deska
- cena
Typ motoru:
vznětový R4
Palivo:
nafta
Zdvihový objem:
1950 ccm
Výkon:
176 kW (239 k) při 4200ot./min.
Točivý moment:
500 N.m. při 1600 až 2400 ot./min.
Převodovka:
automatická 9 stupňová
Poháněná kola:
4x4
Délka:
5140 mm
Šířka:
1928 mm
Výška:
1990 mm
Rozvor:
3200 mm
Zavazadlový prostor:
1030 / 4630 litrů
Provozní hmotnost:
2220 kg
V-max:
210 km/h
0-100 km/h:
8,5 s
Spotřeba
8,9 l / 100 km
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.