Již dříve jsme měli možnost vyzkoušet evropské auto roku 2020. Peugeot 208 u nás v redakci zakotvil jak v benzínovém, tak i v naftovém provedení a v oboru případech jsme z malého lvíčka byli nadšeni. Do třetice tu máme jeho elektrickou variantu. Jedná se o použitelný vůz, nebo o slepou uličku, do které výrobce tlačí nesmyslná nařízení EU?
Krásný zvenčí
Zvenčí vypadá elektrický lvíček až na drobné odlišnosti téměř stejně, jako jeho spalovací bráškové. Mezi poznávací znamení elektrické verze patří na první pohled SPZ začínající písmeny EL. Za to ale může naše legislativa, ne záměr francouzského výrobce. Ten odlišil e-208 od konvenčních 208 pomocí znáčků e na "C" sloupcích a samozřejmě absence výfuku.
Jinak je zde vše, na co jsme zvyklí a co se nám líbí. A to optika předních Full Led světlometů ve tvaru tesaků. Když se přesuneme k zadní části vozu, opět zde dominují Led zadní lampy připomínající tentokrát lví drápy. Nad zadním sklem sedí decentní spoiler a spodní část nárazníku 208 zdobí černý difuzor s mlhový světlem uprostřed. U předchozích 208 mi vadily levně působící černé lemy blatníků. Ale v kombinaci s červeně lakovou karoserií se mi naopak docela líbily.
I uvnitř
Uvnitř Peugeotu e-208 posádka téměř nepozná, že se jedná o EV. Já jsem zde zaregistroval pouze tři rozdíly. Těmi jsou rekuperace na voliči směru, tlačítko pro informaci o toku elektrické energie na středovém panelu a trochu odlišné grafice 3D přístrojové desky. Jinak je zde vše při starém, sportovně tvarovaná sedadla vypadají skvěle a nejen vypadají. Poskytují dobré držení těla v zatáčkách a zároveň jsou příkladně pohodlná. Sedadla obecně má současný Peugeot na vysoké úrovni. Sedadlo spolujezdce má integrovaný ISO Fix, tudíž si i nejmenší členové posádky mohou užít futuristický i-COCPIT 3D.
Ve středu palubní desky vyniká velký 10,25“ displej infotainmentu s povedenou grafikou a poměrně svižnou odezvou v přepínání různých zákoutí Menu. Ovšem má to i své nevýhody a to zejména pak ovládání docela důležitých věcí pomocí dotykového displeje. Za jízdy není zrovna jednoduché si přenastavit např. aktuální teplotu klimatizace. Zde bych rozhodně uvítal manuální ovládání.
Nejvýkonnější provedení
Peugeot e-208 spoléhá na elektromotor o výkonu 100 kW (136 koní) a točivém momentu 260 N.m. Motor pohánějící přední kola čerpá svou energii z baterií s kapacitou 50 kWh, využít se z této kapacity dá 90%, tudíž 45 kWh. Akumulátor je ve tvaru písmena H umístěn pod podlahou vozu. S výkonem 100 kW je tak e-208 nejvýkonnější provedení v modelové řady Peugeotu 208.
Náhrada za GTi?
Pojďme se podívat, jak Peugeot e-208 jezdí. Když jsem byl na prezentaci jiného elektrického Peugeotu a to konkrétně e-2008, byla 100 kW elektrická verze prezentována jako ta nejrychlejší společně s verzí 1,2 PureTech 155. Ač benzínový tříválec disponoval výkonem o 19 koní vyšším, udávaná hodnota zrychlení z 0 na 100 km/h byla totožná s tou elektrickou. Peugeot 208 bohužel tříválec o výkonu 155 koní nedostal a tak se musel spokojit s výkonem pouze 130 koní. Tudíž e-208 je nejvýkonnější ze všech "dvěstěosmiček" a je takovou náplastí za neexistující verzi GTi. Papírově je díky zrychlení z 0 na 100 km/h v čase 8,3 s téměř stejně rychlý jako legendární prapředek 205 GTi, která tuto disciplínu uměla za 8,2 s.
To je teorie, jaká je ale praxe? Do testu jsem přebíral úplně čerstvé autíčko. Na budkách svítil nájezd pouhé 2 km. Když jsem ještě na parkovišti dealera připojoval své chytré zařízení, povedlo se mi to na první dobrou. V drtivé většině případů to bývá tak, že seznam telefonů je plný a musím někoho promazat.
Samotná jízda je do značné míry ovlivněna zvoleným jízdním režimem. Jsou zde 3 a to Eco, Normal a Sport. Na režim Eco raději rovnou zapomeňte, jízda s ním připomíná jízdu se zataženou ruční brzdou. Odezva na sešlápnutí "plynu" je letargické a úspora energie zdaleka neodpovídá utrpení, které řidič při jízdě prožívá. Nejčastěji jsem využíval režim Normal. Spotřeba energie při něm oproti Ecu dramaticky nestoupá, ale odezva na sešlápnutí pedálu je diametrálně odlišná. Rázem jsem se ocitl v hodně svižném autě, které hlavně ve městě těžko nachází konkurenci. A na konec režim Sport. Jen on Vám umožní využít výkon pohonné jednotky na 100 %. V režimu Sport se tak městské elektropřiližovadlo promění v řidičsky zábavné auto. Okamžitý příval výkonu a nízké těžiště dělají z e-208 zábavné auto na okresky, kde celkem snadno prohání i papírově silnější vozy.
Avšak nebudu jen chválit. e-208 je Peugeotí první vůz čistě na elektrický pohon a tak nejsou ještě vychytralé všechny mouchy. Největší slabinu vidím v tom, že motor měl občas několika vteřinovou prodlevu na sešlápnutí pedálu "plynu". Další vidím v nemožnosti nastavení síly rekuperace. Třeba takový Hyundai Kona je v obou těchto ohledech na úplně jiné úrovni.
Použitelný i za městem
Jakou má e-208 spotřebu? Ve městě, což je jeho přirozené teritorium si malý lvíček nárokuje 13,6 kWh na 100 km. Na okresních silnicích je spotřeba energie téměř totožná, jako ve městě. Při normální jízdě při dodržování všech rychlostních limitů není problém jezdit za rovných 13 kWh, ovšem když se necháte unést, k čemuž dobrý podvozek a okamžité reakce motoru svádějí, stoupá spotřeba i hodně přes 20 kWh. Za oněch 20 kWh na 100 km se s e-208 jezdí i po dálnici. Konečná průměrná týdenní spotřeba byla 16,5 kWh na 100 km, což znamená reálný dojezd přibližně 270 km.
Prcek téměř za milion
Ač základní Peugeot 208 s benzínovým motorem začíná na částce okolo 350 000 Kč, na základní elektrickou verzi si případný zájemce musí připravit skoro dvojnásobek. Peugeot e-208 ve výbavě e-ALLURE i přes momentální zvýhodnění 80 000 Kč pořídíte za 790 000 Kč. Námi testované provedení ve vrcholné výbavě e-GT PACK stojí standardně 970 000 Kč, avšak při současné akční slevě 95 000 Kč ho leze pořídit za 875 000 Kč.
Typ motoru:
elektromotor
Kapacita baterie:
50 kWh
Využitelná kapacita bat.“
45 kWh
Výkon:
100 kw (136 koní).
Točivý moment:
260 N.m.
Převodovka:
A1
Poháněná kola:
přední
Délka:
4055 mm
Šířka:
1765 mm
Výška:
1430 mm
Rozvor:
2540 mm
Zavazadlový prostor:
309 / 1163 litrů
Provozní hmotnost:
1530 kg
V-max:
150 km/h
0-100 km/h:
8,3 s
Spotřeba:
16,5 kWh / 100 km
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.