Již dříve jsme měli možnost vyzkoušet evropské auto roku 2020. Peugeot 208 u nás v redakci zakotvil jak v benzínovém, tak i v naftovém provedení a v oboru případech jsme z malého lvíčka byli nadšeni. Do třetice tu máme jeho elektrickou variantu. Jedná se o použitelný vůz, nebo o slepou uličku, do které výrobce tlačí nesmyslná nařízení EU?
Krásný zvenčí
Zvenčí vypadá elektrický lvíček až na drobné odlišnosti téměř stejně, jako jeho spalovací bráškové. Mezi poznávací znamení elektrické verze patří na první pohled SPZ začínající písmeny EL. Za to ale může naše legislativa, ne záměr francouzského výrobce. Ten odlišil e-208 od konvenčních 208 pomocí znáčků e na "C" sloupcích a samozřejmě absence výfuku.
Jinak je zde vše, na co jsme zvyklí a co se nám líbí. A to optika předních Full Led světlometů ve tvaru tesaků. Když se přesuneme k zadní části vozu, opět zde dominují Led zadní lampy připomínající tentokrát lví drápy. Nad zadním sklem sedí decentní spoiler a spodní část nárazníku 208 zdobí černý difuzor s mlhový světlem uprostřed. U předchozích 208 mi vadily levně působící černé lemy blatníků. Ale v kombinaci s červeně lakovou karoserií se mi naopak docela líbily.
I uvnitř
Uvnitř Peugeotu e-208 posádka téměř nepozná, že se jedná o EV. Já jsem zde zaregistroval pouze tři rozdíly. Těmi jsou rekuperace na voliči směru, tlačítko pro informaci o toku elektrické energie na středovém panelu a trochu odlišné grafice 3D přístrojové desky. Jinak je zde vše při starém, sportovně tvarovaná sedadla vypadají skvěle a nejen vypadají. Poskytují dobré držení těla v zatáčkách a zároveň jsou příkladně pohodlná. Sedadla obecně má současný Peugeot na vysoké úrovni. Sedadlo spolujezdce má integrovaný ISO Fix, tudíž si i nejmenší členové posádky mohou užít futuristický i-COCPIT 3D.
Ve středu palubní desky vyniká velký 10,25“ displej infotainmentu s povedenou grafikou a poměrně svižnou odezvou v přepínání různých zákoutí Menu. Ovšem má to i své nevýhody a to zejména pak ovládání docela důležitých věcí pomocí dotykového displeje. Za jízdy není zrovna jednoduché si přenastavit např. aktuální teplotu klimatizace. Zde bych rozhodně uvítal manuální ovládání.
Nejvýkonnější provedení
Peugeot e-208 spoléhá na elektromotor o výkonu 100 kW (136 koní) a točivém momentu 260 N.m. Motor pohánějící přední kola čerpá svou energii z baterií s kapacitou 50 kWh, využít se z této kapacity dá 90%, tudíž 45 kWh. Akumulátor je ve tvaru písmena H umístěn pod podlahou vozu. S výkonem 100 kW je tak e-208 nejvýkonnější provedení v modelové řady Peugeotu 208.
Náhrada za GTi?
Pojďme se podívat, jak Peugeot e-208 jezdí. Když jsem byl na prezentaci jiného elektrického Peugeotu a to konkrétně e-2008, byla 100 kW elektrická verze prezentována jako ta nejrychlejší společně s verzí 1,2 PureTech 155. Ač benzínový tříválec disponoval výkonem o 19 koní vyšším, udávaná hodnota zrychlení z 0 na 100 km/h byla totožná s tou elektrickou. Peugeot 208 bohužel tříválec o výkonu 155 koní nedostal a tak se musel spokojit s výkonem pouze 130 koní. Tudíž e-208 je nejvýkonnější ze všech "dvěstěosmiček" a je takovou náplastí za neexistující verzi GTi. Papírově je díky zrychlení z 0 na 100 km/h v čase 8,3 s téměř stejně rychlý jako legendární prapředek 205 GTi, která tuto disciplínu uměla za 8,2 s.
To je teorie, jaká je ale praxe? Do testu jsem přebíral úplně čerstvé autíčko. Na budkách svítil nájezd pouhé 2 km. Když jsem ještě na parkovišti dealera připojoval své chytré zařízení, povedlo se mi to na první dobrou. V drtivé většině případů to bývá tak, že seznam telefonů je plný a musím někoho promazat.
Samotná jízda je do značné míry ovlivněna zvoleným jízdním režimem. Jsou zde 3 a to Eco, Normal a Sport. Na režim Eco raději rovnou zapomeňte, jízda s ním připomíná jízdu se zataženou ruční brzdou. Odezva na sešlápnutí "plynu" je letargické a úspora energie zdaleka neodpovídá utrpení, které řidič při jízdě prožívá. Nejčastěji jsem využíval režim Normal. Spotřeba energie při něm oproti Ecu dramaticky nestoupá, ale odezva na sešlápnutí pedálu je diametrálně odlišná. Rázem jsem se ocitl v hodně svižném autě, které hlavně ve městě těžko nachází konkurenci. A na konec režim Sport. Jen on Vám umožní využít výkon pohonné jednotky na 100 %. V režimu Sport se tak městské elektropřiližovadlo promění v řidičsky zábavné auto. Okamžitý příval výkonu a nízké těžiště dělají z e-208 zábavné auto na okresky, kde celkem snadno prohání i papírově silnější vozy.
Avšak nebudu jen chválit. e-208 je Peugeotí první vůz čistě na elektrický pohon a tak nejsou ještě vychytralé všechny mouchy. Největší slabinu vidím v tom, že motor měl občas několika vteřinovou prodlevu na sešlápnutí pedálu "plynu". Další vidím v nemožnosti nastavení síly rekuperace. Třeba takový Hyundai Kona je v obou těchto ohledech na úplně jiné úrovni.
Použitelný i za městem
Jakou má e-208 spotřebu? Ve městě, což je jeho přirozené teritorium si malý lvíček nárokuje 13,6 kWh na 100 km. Na okresních silnicích je spotřeba energie téměř totožná, jako ve městě. Při normální jízdě při dodržování všech rychlostních limitů není problém jezdit za rovných 13 kWh, ovšem když se necháte unést, k čemuž dobrý podvozek a okamžité reakce motoru svádějí, stoupá spotřeba i hodně přes 20 kWh. Za oněch 20 kWh na 100 km se s e-208 jezdí i po dálnici. Konečná průměrná týdenní spotřeba byla 16,5 kWh na 100 km, což znamená reálný dojezd přibližně 270 km.
Prcek téměř za milion
Ač základní Peugeot 208 s benzínovým motorem začíná na částce okolo 350 000 Kč, na základní elektrickou verzi si případný zájemce musí připravit skoro dvojnásobek. Peugeot e-208 ve výbavě e-ALLURE i přes momentální zvýhodnění 80 000 Kč pořídíte za 790 000 Kč. Námi testované provedení ve vrcholné výbavě e-GT PACK stojí standardně 970 000 Kč, avšak při současné akční slevě 95 000 Kč ho leze pořídit za 875 000 Kč.
Typ motoru:
elektromotor
Kapacita baterie:
50 kWh
Využitelná kapacita bat.“
45 kWh
Výkon:
100 kw (136 koní).
Točivý moment:
260 N.m.
Převodovka:
A1
Poháněná kola:
přední
Délka:
4055 mm
Šířka:
1765 mm
Výška:
1430 mm
Rozvor:
2540 mm
Zavazadlový prostor:
309 / 1163 litrů
Provozní hmotnost:
1530 kg
V-max:
150 km/h
0-100 km/h:
8,3 s
Spotřeba:
16,5 kWh / 100 km
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?