K otestování jsem dostal Dacii Duster s přeplňovaným tříválcem, který kromě benzínu již z výroby disponuje též pohonem na LPG. Takovéto řešení pohonu se dnes již příliš nevyskytuje. Jaký je "plynový" Duster jsme pro Vás zjistili v následujícím testu.
Do testu jsme měl domluvený Duster s povedeným čtyřválcem 1,33 TCe a pohonem všech kol. Jako milovník off roadu jsem se na něj moc těšil. Bohužel z důvodu servisní prohlídky v době mého termínu z testu sešlo. Jako náplast jsem dostal možnost vyzkoušet Dustera se základním tříválcem a pohonem pouze předních kol. Jelikož nejsem fanouškem downsizingu a rádoby off roadu s náhonem pouze kol jedné nápravy neuznávám, řekl jsem si, že zatnu zuby a ten týden nějak vydržím. Ale jak jistě víte, velké očekávání sebou přináší zklamání, tak i podceňované věci mohu už jen mile překvapit. Duster TCe 100 ve mě zbořil veškeré předsudky a zanechal ve mě velice pozitivní dojem.
Robustní vzhled
Dacie Duster působí na první pohled dojmem robustního vozu kategorie SUV. Vůz dlouhý 4341 mm zpředu zaujme mohutným nárazníkem lakovaným ve dvou různých barvách. Lesklá šedá část začínající ve spodní části připomíná ocelový kryt motoru a ochranný rám. Nad ním se nachází maska chladiče s velkým znakem automobilky, jenž je ohraničen předními světlomety s LED denním svícením. Na svalnatosti Dusteru přidávají výrazně vytáhlé lemy blatníků kol a poměrně nízká okna a především velká světlá výška, která činí 210 mm. Zadní partie kopíruje designérské prvky použité na přídi vozu, což opět znamená leskle lakovanou spodní část nárazníku a zajímavá světla, která jako by z oka vypadla Jeepu Renegade.
Jednoduchý, ale neurazí
Interiér je oproti vozům, na který jsem jako novinář zvyklý poněkud jednoduší a chudší. Použité materiály nejsou na kdoví jaké úrovni, ale jinak je Duster uvnitř překvapivě příjemný. Díky jednoduchému provedení je interiér přehledný. Není tu nic, co by rozptylovalo řidiče a až na drobné přešlapy je ergonomie ovládacích prvků dobrá.
Za čtyřramenným multifunkčním volantem se nacházejí analogové budíky. Uprostřed palubní desky pak najdeme displej infotainmentu, jehož velikost a hlavně grafické zpracování nenadchne, nicméně svou funkci plní dobře a to je to hlavní. Co mě mile potěšilo, to je ovládání klimatizace a topení. Na starost ho má trojice otočných ovladačů s displejem uprostřed. Funguje dobře a vypadá jako u auta s minimálně dvojnásobnou cenovkou.
Uvnitř se pohodlně posadí čtveřice dospělých. V případě plného obsazení pěticí dospělých je na zadní lavici trochu těsněji v oblasti ramen. Avšak místa pro nohy i nad hlavou je zde dostatek. Zavazadlový prostor je díky uložení tlakové nádoby na LPG pod podlahou stejný, jako u verze na čistě benzínový pohon. V základním uspořádání pojme 445 litrů bagáže a po sklopení opěradel zadních sedadel se do útrob Dustera vejde až 1478 litrů zavazadel.
Vymírající druh
Pod kapotou testované Dacie se nacházel zážehový tříválec o objemu 999 ccm dopovaný turbodmychadlem. Ten je naladěný na výkon 74 kW (100 koní) při 5000 ot./min a poskytuje 170 N.m. točivého momentu při 2000 ot./min. Do vozu se tankuje jak benzín, tak i LPG. V dnešní době plné elektromobilů, hybridů, popřípadě vozů na CNG je požití LPG něco zcela výjimečného. Poháněná jsou kola přední nápravy a převodovka je manuální 5 rychlostní (modelový ročník 2021 má již rychlostí 6).
Jízda předčí očekávání
K jízdnímu testu "litrového" Dustera s pohonem pouze předních kol jsem přistupoval plný skepse a předsudků. Ty byly prohloubeny hned při prvním kontaktu s vozem. Dveře jdou otevírat tak lehce, jako by byly z papíru. Po usednutí za volant vidím jen chudý interiér bez nápadu a materiály, které nenadchly ani u vozů o dekádu starších.
První příznivý dojem nastal hned při startovní. Žádné oldschool otáčení klíčem. Mohlo by se namítnout, že je to dnes již standardní výbava, což ale není úplně pravda. Nedávno jsem měl doma německou prémiovku za 2,8 milionu Kč a u ní se ještě postaru otáčelo klíčkem. Po nastartování další milé překvapení, motor ač tříválcový byl tichý a kultivovaný. Dynamika na papíře vypadá nevalně. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 14,4 s dává tušit mdlou odezvu na plyn. Po sešlápnutí plynu další kladné dojmy. Motor se vytáčí ochotně a alespoň po městě není Duster žádný louda. Také za městem výkon motoru v drtivé většině případů nechybí. A to ani na dálnici, kde není problém udržet 130 km/h i na nejtěžší převod kopec nekopec. Jen při vyšších rychlostech už trochu obtěžuje aerodynamický hluk.
Takže litrový motor i v takto velkém autě dává poměrně smysl. Není to žádný závodník, ale klidnějšího řidiče svým výkonem zcela uspokojí. Navíc při spotřebě okolo 8 litrů plynu lze ujet 100 km za méně, než 100 Kč.
Největším plusem Dustera, když pomineme cenu, je podvozek. Jeho schopnost filtrovat nerovnosti nemá u levných vozů konkurenci. Městská dlažba, nebo propadlé kanály přejde s drobným pohoupnutím a neztratí se ani v terénu. Ne dlouho před testem Dustera jsme jel po kamenité polní cestě s Jeepem Gladiátor a jízda byla i v rychlosti 30 km/h velice nepříjemná. S Dusterem v 70 km/h žádné drama a natřásání, jen hluk už byl takový, že jsme na sebe se spolujezdcem museli pokřikovat.
Nepřekonaný poměr ceny a výkonu
Nad očekávání dobré auto
Týdenní soužití s testovanou Dacii mě donutilo přehodnotit vžité představy o tom, jaké auto nemá smysl. SUV s náhonem pouze předních kol? Ruku na srdce, pohon všech kol drtivá většina řidičů téměř nikdy nepotřebuje. Litrový tříválec v robustním voze? Na žádné jančení to není, ale při běžném užívání mi výkon nechyběl. Laciný interiér? S každým kilometrem stráveným za volantem jsem si uvědomoval, že za pořizovací cena auta je interiér vlastně fajn. Takže s čistým svědomím mohu prohlásit, že Dacia Duster TCe 100 LPG je daleko lepším vozem, než za jaký jsem ho považoval.
Plusy:
- cena
- podvozek
- vnitřní prostor
Mínusy:
- předsudky
- pro někoho malý výkon
- materiály v interiéru
Typ motoru:
přeplňovaný zážehový R3
Palivo:
Benzín / LPG
Zdvihový objem:
1499 ccm
Výkon:
74 kW (100 k) při 5000 ot./min.
Točivý moment:
170 N.m. při 1750 ot./min.
Převodovka:
M5
Poháněná kola:
přední
Délka:
4341 mm
Šířka:
1804 mm
Výška:
1693 mm
Rozvor:
2676 mm
Zavazadlový prostor:
445 / 1478 litrů
Provozní hmotnost:
1380kg
V-max:
172 km/h (168 km/h na LPG)
0-100 km/h:
14,4 s (13,8 s na LPG)
Spotřeba
5,5 l (6,9 l LPG) / 100 km
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?
VW představuje nový malý elektromobil ID.1, který nahrazuje model E-Up. S cenovkou kolem 20 000 eur (kolem 510.000 Kč - pozn. redakce) přináší revoluci v cenově dostupné elektromobilitě. Web Auto motor und sport zveřejnil první informace o jeho technologii, designu a plánovaném uvedení na trh.