Test Dacia Duster TCe 100 LPG, bořič předsudků, který to umí pod 1 Kč na 1 km

Petr Boháč / AutoRoad.cz, 2. června 2021, 22:08 Google+

K otestování jsem dostal Dacii Duster s přeplňovaným tříválcem, který kromě benzínu již z výroby disponuje též pohonem na LPG. Takovéto řešení pohonu se dnes již příliš nevyskytuje. Jaký je "plynový" Duster jsme pro Vás zjistili v následujícím testu.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Dacia Duster TCe 100 LPG

Dacia Duster TCe 100 LPG | foto: Petr Boháč

Sdílejte článek

Do testu jsme měl domluvený Duster s povedeným čtyřválcem 1,33 TCe a pohonem všech kol. Jako milovník off roadu jsem se na něj moc těšil. Bohužel z důvodu servisní prohlídky v době mého termínu z testu sešlo. Jako náplast jsem dostal možnost vyzkoušet Dustera se základním tříválcem a pohonem pouze předních kol. Jelikož nejsem fanouškem downsizingu a rádoby off roadu s náhonem pouze kol jedné nápravy neuznávám, řekl jsem si, že zatnu zuby a ten týden nějak vydržím. Ale jak jistě víte, velké očekávání sebou přináší zklamání, tak i podceňované věci mohu už jen mile překvapit. Duster TCe 100 ve mě zbořil veškeré předsudky a zanechal ve mě velice pozitivní dojem. 

img-responsive

Dacia Duster TCe 100 LPG | foto: Petr Boháč

Robustní vzhled

Dacie Duster působí na první pohled dojmem robustního vozu kategorie SUV. Vůz dlouhý 4341 mm zpředu zaujme mohutným nárazníkem lakovaným ve dvou různých barvách. Lesklá šedá část začínající ve spodní části připomíná ocelový kryt motoru a ochranný rám. Nad ním se nachází maska chladiče s velkým znakem automobilky, jenž je ohraničen předními světlomety s LED denním svícením. Na svalnatosti Dusteru přidávají výrazně vytáhlé lemy blatníků kol a poměrně nízká okna a především velká světlá výška, která činí 210 mm. Zadní partie kopíruje designérské prvky použité na přídi vozu, což opět znamená leskle lakovanou spodní část nárazníku a zajímavá světla, která jako by z oka vypadla Jeepu Renegade. 

img-responsive

Dacia Duster TCe 100 LPG | foto: Petr Boháč

Jednoduchý, ale neurazí

Interiér je oproti vozům, na který jsem jako novinář zvyklý poněkud jednoduší a chudší. Použité materiály nejsou na kdoví jaké úrovni, ale jinak je Duster uvnitř překvapivě příjemný. Díky jednoduchému provedení je interiér přehledný. Není tu nic, co by rozptylovalo řidiče a až na drobné přešlapy je ergonomie ovládacích prvků dobrá. 

Za čtyřramenným multifunkčním volantem se nacházejí analogové budíky. Uprostřed palubní desky pak najdeme displej infotainmentu, jehož velikost a hlavně grafické zpracování nenadchne, nicméně svou funkci plní dobře a to je to hlavní. Co mě mile potěšilo, to je ovládání klimatizace a topení. Na starost ho má trojice otočných ovladačů s displejem uprostřed. Funguje dobře a vypadá jako u auta s minimálně dvojnásobnou cenovkou.

Uvnitř se pohodlně posadí čtveřice dospělých. V případě plného obsazení pěticí dospělých je na zadní lavici trochu těsněji v oblasti ramen. Avšak místa pro nohy i nad hlavou je zde dostatek. Zavazadlový prostor je díky uložení tlakové nádoby na LPG pod podlahou stejný, jako u verze na čistě benzínový pohon. V základním uspořádání pojme 445 litrů bagáže a po sklopení opěradel zadních sedadel se do útrob Dustera vejde až 1478 litrů zavazadel.

img-responsive

Dacia Duster TCe 100 LPG | foto: Petr Boháč

Vymírající druh

Pod kapotou testované Dacie se nacházel zážehový tříválec o objemu 999 ccm dopovaný turbodmychadlem. Ten je naladěný na výkon 74 kW (100 koní) při 5000 ot./min a poskytuje 170 N.m. točivého momentu při 2000 ot./min. Do vozu se tankuje jak benzín, tak i LPG. V dnešní době plné elektromobilů, hybridů, popřípadě vozů na CNG je požití LPG něco zcela výjimečného. Poháněná jsou kola přední nápravy a převodovka je manuální 5 rychlostní (modelový ročník 2021 má již rychlostí 6).

img-responsive

Dacia Duster TCe 100 LPG | foto: Petr Boháč

Jízda předčí očekávání

K jízdnímu testu "litrového" Dustera s pohonem pouze předních kol jsem přistupoval plný skepse a předsudků. Ty byly prohloubeny hned při prvním kontaktu s vozem. Dveře jdou otevírat tak lehce, jako by byly z papíru. Po usednutí za volant vidím jen chudý interiér bez nápadu a materiály, které nenadchly ani u vozů o dekádu starších. 

První příznivý dojem nastal hned při startovní. Žádné oldschool otáčení klíčem. Mohlo by se namítnout, že je to dnes již standardní výbava, což ale není úplně pravda. Nedávno jsem měl doma německou prémiovku za 2,8 milionu Kč a u ní se ještě postaru otáčelo klíčkem. Po nastartování další milé překvapení, motor ač tříválcový byl tichý a kultivovaný. Dynamika na papíře vypadá nevalně. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 14,4 s dává tušit mdlou odezvu na plyn. Po sešlápnutí plynu další kladné dojmy. Motor se vytáčí ochotně a alespoň po městě není Duster žádný louda. Také za městem výkon motoru v drtivé většině případů nechybí. A to ani na dálnici, kde není problém udržet 130 km/h i na nejtěžší převod kopec nekopec. Jen při vyšších rychlostech už trochu obtěžuje aerodynamický hluk. 

Takže litrový motor i v takto velkém autě dává poměrně smysl. Není to žádný závodník, ale klidnějšího řidiče svým výkonem zcela uspokojí. Navíc při spotřebě okolo 8 litrů plynu lze ujet 100 km za méně, než 100 Kč. 

Největším plusem Dustera, když pomineme cenu, je podvozek. Jeho schopnost filtrovat nerovnosti nemá u levných vozů konkurenci. Městská dlažba, nebo propadlé kanály přejde s drobným pohoupnutím a neztratí se ani v terénu. Ne dlouho před testem Dustera jsme jel po kamenité polní cestě s Jeepem Gladiátor a jízda byla i v rychlosti 30 km/h velice nepříjemná. S Dusterem v 70 km/h žádné drama a natřásání, jen hluk už byl takový, že jsme na sebe se spolujezdcem museli pokřikovat.

Nepřekonaný poměr ceny a výkonu

img-responsive

Dacia Duster TCe 100 LPG | foto: Petr Boháč

Nad očekávání dobré auto

Týdenní soužití s testovanou Dacii mě donutilo přehodnotit vžité představy o tom, jaké auto nemá smysl. SUV s náhonem pouze předních kol? Ruku na srdce, pohon všech kol drtivá většina řidičů téměř nikdy nepotřebuje. Litrový tříválec v robustním voze? Na žádné jančení to není, ale při běžném užívání mi výkon nechyběl. Laciný interiér? S každým kilometrem stráveným za volantem jsem si uvědomoval, že za pořizovací cena auta je interiér vlastně fajn. Takže s čistým svědomím mohu prohlásit, že Dacia Duster TCe 100 LPG je daleko lepším vozem, než za jaký jsem ho považoval. 

Plusy:

- cena

- podvozek

- vnitřní prostor

Mínusy:

- předsudky

- pro někoho malý výkon

- materiály v interiéru

Typ motoru:

přeplňovaný záížehový R3

Palivo:

Benzín / LPG

Zdvihový objem:

1499 ccm

Výkon:

74 kW (100 k) při 5000 ot./min.

Točivý moment:

170 N.m. při 1750 ot./min.

Převodovka:

M5

Poháněná kola:

přední

Délka:

4341 mm

Šířka:

1804 mm

Výška:

1693 mm

Rozvor:

2676 mm

Zavazadlový prostor:

445 / 1478 litrů

Provozní hmotnost:

1380kg

V-max:

172 km/h (168 km/h naLPG)

0-100 km/h:

14,4 s (13,8 s na LPG)

Spotře

5,5 l (6,9 l LPG) / 100 km

Vytisknout

Diskuze: Test Dacia Duster TCe 100 LPG, bořič předsudků, který to umí pod 1 Kč na 1 km

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ford Fiesta ST

Test: Ford Fiesta ST – hothatch ze staré školy, který nestojí majlant a bude vás neskutečně bavit!

22 let od premiéry má Škoda Fabia dynamičtější a emotivnější vzhled než kdy předtím

ŠKODA FABIA dnes oficiálně vstupuje na český trh

BMW i Vision Circular

U BMW došli kvalitní designéři? Koncept i Vision Circular vypadá přinejmenším zvláštně

Uniklé fotografie nového kompaktního SUV Volvo XC40

Volvo Cars se údajně chystá na burzu. Jedna věc je ale velkou neznámou

Škoda představila modernizovaný Kodiaq

Škodě klesl v srpnu prodej o téměř 35% proti loňskému roku

Volkswagen oficiálně představil svoje nové plně elektrické SUV ID.4

Volkswagen učinil další krok k vývoji a výrobě vlastních baterií

agresivita na silnicích

Ježkovy oči lidi, nebuďte jako pan Mindrák! Aneb skutečný smutný příběh z našich silnic

Škoda Favorit

Závodní Škoda Favorit s třináctistovkou porážela dvoulitrové soupeře

Ford

Ekologové v Rakousku jásají po zveřejnění srpnových prodejů

Koncept Volkswagen ID. LIFE

Šéf VW Diess slibuje: Dekarbonizace nezpůsobí zdražení. Jak to zařídit, ale neřekl

toyota mirai

Vodíková Toyota Mirai po testech Euro NCAP

hyundai i20

Test: Dokáže mild-hybridní Hyundai I20 1,0 T-GDI konkurovat naší legendární Fabii?

Lada Niva Legend

Lada Niva Legend dostane téměř o 50 % silnější motor

Renault 5 a prototyp nového Renaultu 5

Renault 5 má téměř půl století, příští rok se dočkáme následovníka

Honda HR-V e:HEV

Nová Honda HR-V e:HEV, elegantní SUV kupé pod 700 000 Kč

reklama

Doporučujeme

Toyota Yaris Hybrid

Pandemie způsobila nárůst poptávky ze stran rozvážkových firem po vozech na…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Ekologové v Rakousku jásají po zveřejnění srpnových prodejů

  2. Závodní Škoda Favorit s třináctistovkou porážela dvoulitrové soupeře

  3. Šéf VW Diess slibuje: Dekarbonizace nezpůsobí zdražení. Jak to zařídit, ale neřekl

  4. Ježkovy oči lidi, nebuďte jako pan Mindrák! Aneb skutečný smutný příběh z našich silnic

  5. Volkswagen učinil další krok k vývoji a výrobě vlastních baterií

  6. Volvo Cars se údajně chystá na burzu. Jedna věc je ale velkou neznámou

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud