Dnes se blíže podíváme na francouzský prémiový crossover od značky DS. Její základní model je svým designem jedním z nejnápadnějších vozů své třídy. Jaký je v kombinaci naftového motoru a automatické převodovky si můžete přečíst na následujících řádcích.
Exteriér
Extravagantní francouzské DS 3 svými rozměry 4118 mm na délku, 1802 mm na šířku a 1543 mm na výšku nemá ve své kategorii luxusně pojatých malých crossoverů příliš konkurenci. Z hlavy mě napadá snad jen Audi Q2. BMW X1 a Mercedes Benz GLA jsou přibližně o 300 mm delší.
DS 3 chce o své zákazníky bojovat převážně odvážným vzhledem se zajímavými detaily. Vpředu zaujmou světlomety DS MATRIX LED VISION, které umožňují jízdu s trvale zapnutými dálkovými světly, aniž by vůz oslňoval ostatní v provozu. Z boku jsou nápadné zvláštně tvarované zadní dveře s poměrně nízkými bočními okny. Lahůdkou jsou pak zapuštěné kliky dveří, které se objevují pouze tehdy, když je potřeba.
Interiér
Jelikož firma DS obecně míří na movitější klientelu, je interiér crossoveru ne o moc větší než u Škody Fabia, svým pojetím je zajímavý a využívá hodnotné materiály. Kam jen oko dohlédne a ruka dosáhne, vše je příjemné na pohled i na dotek. Někomu by možná nemuselo sednout přílišné použití kosočtverců, jsou opravdu téměř všude.
Přestože to na první pohled zvenčí nevypadá, místa uvnitř je překvapivě dost. To jak vpředu, tak také na zadních sedadlech, kde jsem neměl se svými 181 cm sebemenší problém sednout si sám za sebe a i nad hlavou mi ještě nějaký ten centimetr zůstal. Zavazadlový prostor má spíše průměrných 350 litrů objemu, po sklopení zadních sedadel, dělených v poměru 60:40, se tento objem zvětší na 1050 litrů. Největší konstruktérský přešlap vnímám u otevírání pátých dveří při potřebě dostat se do "kufru". Tlačítko pro otevření se nachází v horní hraně nárazníku, což s sebou nese ušmudlané prsty.
Pohonná jednotka
Námi testovaný DS 3 CROSSBACK je poháněn přeplňovaným vznětovým čtyřválcem o objemu 1499 ccm a výkonu 130 koní (96 kW) při 3760 ot./min. Točivým momentem pak vyvrcholí hodnotou 300 N.m. již při 1750 ot./min. Síla motoru putuje na přední kola přes 8 stupňovou automatickou převodovku.
Jízda
Ač pod kapotou pracuje naftový motor, který se zvenčí projevuje svým typickým "chrochtáním", po zabouchnutí dveří nikterak neruší posádku. Ona celkově hlučnost na palubě odpovídá vozům o třídu až dvě vyšším. Motor spolupracuje s 8 stupňovou automatickou převodovkou s možností řazením pádly pod volantem. Sladění motoru a převodovky je na tak dobré úrovni, že s výjimkou podřazování při brzdění motorem při jízdě z kopce, jsem neměl potřebu převodovce do její práce kecat.
Jízdní komfort je také na dobré úrovni. Ani propadlý kanál cestující příliš necítí a přitom vůz ochotně mění směr a rychlejší průjezd zatáčkou nepůsobí vůbec dramatiky. I když crossover obecně do terénu moc nepatří, slušná světlá výška a krátké převisy hrají DS 3 do karet. Vůz zvládá i hodně zničené polní cesty. Velkým limitem pro jízdu mimo zpevněné komunikace je absence pohonu všech kol a malé křížení náprav, kdy není problém mít jedno kolo poměrně často ve vzduchu.
Spotřeba
DS3 1.5 BlueHDi ve městě konzumuje v závislosti na hustotě provozu mezi 5,3 až 6,8 litry na 100 km. Při jízdě po okresních komunikacích jsem se při pokusu o eko jízdu dostal na 3,5 litru, naopak při využívání výkonu motoru se spotřeba zvýšila na 6,5 litrů nafty na 100 km. Při dálničních 130 km/h točí motor nízkých 2100 ot./min, což s sebou nese i úsporu paliva, a tak si "Dé eSko" vezme jen 5,4 litrů na 100 km. Při pokusu o extrémně nízkou spotřebu jsem se na dálnici dostal na skvělých 2,4 litrů na 100 km. Výsledná spotřeba na konci týdenního testu byla 5,7 litrů na 100 km. Může za to hodně kilometrů strávených ve městě a svižné ježdění po kopcovitých okreskách.
Cena
DS 3 CROSSBACK lze pořídit s motorem 1,2 PureTech o výkonu 100 koní a manuální 6 stupňovou převodovkou od 560 000 Kč. Na opačném spektru cenové tabulky najdete čistě elektrické DS 3 s výkonem 100 kW, za které si v nejvyšší výbavě GRAND CHIC v showroomu značky DS řeknou o 1 075 000 Kč.
Námi testované provedení je k té elektrické téměř na dostřel. Ač základní nafta začíná na 620 000 Kč, naše provedení v nejvyšší výbavě s řadou doplňků vyjde na 949 000 Kč.
Závěr
DS 3 CROSSBACK 1,5 BlueHDi 130 A8 je povedeným vozem, které dělá v podstatě vše tak, jak má, v mých očích však tato verze postrádá smysl. Se zážehovým motorem 1,2 PureTech o výkonu 155 koní dělá vše ještě o kus lépe a úspora okolo 1 litru paliva u vozu s pořizovací cenou téměř 1 milion Kč mi nepřijde skoro podstatná.
Plusy:
- zpracování a použité materiály v interiéru
- odhlučnění na vysoké úrovni
- schopný podvozek
Mínusy:
- cena
- otevírání zavazadlového prostoru
- 1,2 PureTech je lepší volba
Typ motoru:
přeplňovaný vznětový čtyřválec
Palivo:
nafta
Zdvihový objem:
1499 ccm
Výkon:
96 kW (130 k) při 3750 ot./min.
Točivý moment:
300 N.m. při 1750 ot./min.
Převodovka:
A8
Poháněná kola:
přední
Délka:
4118 mm
Šířka:
1791 mm
Výška:
1534 mm
Rozvor:
2558 mm
Zavazadlový prostor:
350 - 1050 litrů
Provozní hmotnost:
1205 kg
V-max:
195 km/h
0-100 km/h:
9,9 s
Spotřeba
5 l/100 km
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?
VW představuje nový malý elektromobil ID.1, který nahrazuje model E-Up. S cenovkou kolem 20 000 eur (kolem 510.000 Kč - pozn. redakce) přináší revoluci v cenově dostupné elektromobilitě. Web Auto motor und sport zveřejnil první informace o jeho technologii, designu a plánovaném uvedení na trh.