Dnes se blíže podíváme na francouzský prémiový crossover od značky DS. Její základní model je svým designem jedním z nejnápadnějších vozů své třídy. Jaký je v kombinaci naftového motoru a automatické převodovky si můžete přečíst na následujících řádcích.
Exteriér
Extravagantní francouzské DS 3 svými rozměry 4118 mm na délku, 1802 mm na šířku a 1543 mm na výšku nemá ve své kategorii luxusně pojatých malých crossoverů příliš konkurenci. Z hlavy mě napadá snad jen Audi Q2. BMW X1 a Mercedes Benz GLA jsou přibližně o 300 mm delší.
DS 3 chce o své zákazníky bojovat převážně odvážným vzhledem se zajímavými detaily. Vpředu zaujmou světlomety DS MATRIX LED VISION, které umožňují jízdu s trvale zapnutými dálkovými světly, aniž by vůz oslňoval ostatní v provozu. Z boku jsou nápadné zvláštně tvarované zadní dveře s poměrně nízkými bočními okny. Lahůdkou jsou pak zapuštěné kliky dveří, které se objevují pouze tehdy, když je potřeba.
Interiér
Jelikož firma DS obecně míří na movitější klientelu, je interiér crossoveru ne o moc větší než u Škody Fabia, svým pojetím je zajímavý a využívá hodnotné materiály. Kam jen oko dohlédne a ruka dosáhne, vše je příjemné na pohled i na dotek. Někomu by možná nemuselo sednout přílišné použití kosočtverců, jsou opravdu téměř všude.
Přestože to na první pohled zvenčí nevypadá, místa uvnitř je překvapivě dost. To jak vpředu, tak také na zadních sedadlech, kde jsem neměl se svými 181 cm sebemenší problém sednout si sám za sebe a i nad hlavou mi ještě nějaký ten centimetr zůstal. Zavazadlový prostor má spíše průměrných 350 litrů objemu, po sklopení zadních sedadel, dělených v poměru 60:40, se tento objem zvětší na 1050 litrů. Největší konstruktérský přešlap vnímám u otevírání pátých dveří při potřebě dostat se do "kufru". Tlačítko pro otevření se nachází v horní hraně nárazníku, což s sebou nese ušmudlané prsty.
Pohonná jednotka
Námi testovaný DS 3 CROSSBACK je poháněn přeplňovaným vznětovým čtyřválcem o objemu 1499 ccm a výkonu 130 koní (96 kW) při 3760 ot./min. Točivým momentem pak vyvrcholí hodnotou 300 N.m. již při 1750 ot./min. Síla motoru putuje na přední kola přes 8 stupňovou automatickou převodovku.
Jízda
Ač pod kapotou pracuje naftový motor, který se zvenčí projevuje svým typickým "chrochtáním", po zabouchnutí dveří nikterak neruší posádku. Ona celkově hlučnost na palubě odpovídá vozům o třídu až dvě vyšším. Motor spolupracuje s 8 stupňovou automatickou převodovkou s možností řazením pádly pod volantem. Sladění motoru a převodovky je na tak dobré úrovni, že s výjimkou podřazování při brzdění motorem při jízdě z kopce, jsem neměl potřebu převodovce do její práce kecat.
Jízdní komfort je také na dobré úrovni. Ani propadlý kanál cestující příliš necítí a přitom vůz ochotně mění směr a rychlejší průjezd zatáčkou nepůsobí vůbec dramatiky. I když crossover obecně do terénu moc nepatří, slušná světlá výška a krátké převisy hrají DS 3 do karet. Vůz zvládá i hodně zničené polní cesty. Velkým limitem pro jízdu mimo zpevněné komunikace je absence pohonu všech kol a malé křížení náprav, kdy není problém mít jedno kolo poměrně často ve vzduchu.
Spotřeba
DS3 1.5 BlueHDi ve městě konzumuje v závislosti na hustotě provozu mezi 5,3 až 6,8 litry na 100 km. Při jízdě po okresních komunikacích jsem se při pokusu o eko jízdu dostal na 3,5 litru, naopak při využívání výkonu motoru se spotřeba zvýšila na 6,5 litrů nafty na 100 km. Při dálničních 130 km/h točí motor nízkých 2100 ot./min, což s sebou nese i úsporu paliva, a tak si "Dé eSko" vezme jen 5,4 litrů na 100 km. Při pokusu o extrémně nízkou spotřebu jsem se na dálnici dostal na skvělých 2,4 litrů na 100 km. Výsledná spotřeba na konci týdenního testu byla 5,7 litrů na 100 km. Může za to hodně kilometrů strávených ve městě a svižné ježdění po kopcovitých okreskách.
Cena
DS 3 CROSSBACK lze pořídit s motorem 1,2 PureTech o výkonu 100 koní a manuální 6 stupňovou převodovkou od 560 000 Kč. Na opačném spektru cenové tabulky najdete čistě elektrické DS 3 s výkonem 100 kW, za které si v nejvyšší výbavě GRAND CHIC v showroomu značky DS řeknou o 1 075 000 Kč.
Námi testované provedení je k té elektrické téměř na dostřel. Ač základní nafta začíná na 620 000 Kč, naše provedení v nejvyšší výbavě s řadou doplňků vyjde na 949 000 Kč.
Závěr
DS 3 CROSSBACK 1,5 BlueHDi 130 A8 je povedeným vozem, které dělá v podstatě vše tak, jak má, v mých očích však tato verze postrádá smysl. Se zážehovým motorem 1,2 PureTech o výkonu 155 koní dělá vše ještě o kus lépe a úspora okolo 1 litru paliva u vozu s pořizovací cenou téměř 1 milion Kč mi nepřijde skoro podstatná.
Plusy:
- zpracování a použité materiály v interiéru
- odhlučnění na vysoké úrovni
- schopný podvozek
Mínusy:
- cena
- otevírání zavazadlového prostoru
- 1,2 PureTech je lepší volba
Typ motoru:
přeplňovaný vznětový čtyřválec
Palivo:
nafta
Zdvihový objem:
1499 ccm
Výkon:
96 kW (130 k) při 3750 ot./min.
Točivý moment:
300 N.m. při 1750 ot./min.
Převodovka:
A8
Poháněná kola:
přední
Délka:
4118 mm
Šířka:
1791 mm
Výška:
1534 mm
Rozvor:
2558 mm
Zavazadlový prostor:
350 - 1050 litrů
Provozní hmotnost:
1205 kg
V-max:
195 km/h
0-100 km/h:
9,9 s
Spotřeba
5 l/100 km
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.