Dnes se blíže podíváme na francouzský prémiový crossover od značky DS. Její základní model je svým designem jedním z nejnápadnějších vozů své třídy. Jaký je v kombinaci naftového motoru a automatické převodovky si můžete přečíst na následujících řádcích.
Exteriér
Extravagantní francouzské DS 3 svými rozměry 4118 mm na délku, 1802 mm na šířku a 1543 mm na výšku nemá ve své kategorii luxusně pojatých malých crossoverů příliš konkurenci. Z hlavy mě napadá snad jen Audi Q2. BMW X1 a Mercedes Benz GLA jsou přibližně o 300 mm delší.
DS 3 chce o své zákazníky bojovat převážně odvážným vzhledem se zajímavými detaily. Vpředu zaujmou světlomety DS MATRIX LED VISION, které umožňují jízdu s trvale zapnutými dálkovými světly, aniž by vůz oslňoval ostatní v provozu. Z boku jsou nápadné zvláštně tvarované zadní dveře s poměrně nízkými bočními okny. Lahůdkou jsou pak zapuštěné kliky dveří, které se objevují pouze tehdy, když je potřeba.
Interiér
Jelikož firma DS obecně míří na movitější klientelu, je interiér crossoveru ne o moc větší než u Škody Fabia, svým pojetím je zajímavý a využívá hodnotné materiály. Kam jen oko dohlédne a ruka dosáhne, vše je příjemné na pohled i na dotek. Někomu by možná nemuselo sednout přílišné použití kosočtverců, jsou opravdu téměř všude.
Přestože to na první pohled zvenčí nevypadá, místa uvnitř je překvapivě dost. To jak vpředu, tak také na zadních sedadlech, kde jsem neměl se svými 181 cm sebemenší problém sednout si sám za sebe a i nad hlavou mi ještě nějaký ten centimetr zůstal. Zavazadlový prostor má spíše průměrných 350 litrů objemu, po sklopení zadních sedadel, dělených v poměru 60:40, se tento objem zvětší na 1050 litrů. Největší konstruktérský přešlap vnímám u otevírání pátých dveří při potřebě dostat se do "kufru". Tlačítko pro otevření se nachází v horní hraně nárazníku, což s sebou nese ušmudlané prsty.
Pohonná jednotka
Námi testovaný DS 3 CROSSBACK je poháněn přeplňovaným vznětovým čtyřválcem o objemu 1499 ccm a výkonu 130 koní (96 kW) při 3760 ot./min. Točivým momentem pak vyvrcholí hodnotou 300 N.m. již při 1750 ot./min. Síla motoru putuje na přední kola přes 8 stupňovou automatickou převodovku.
Jízda
Ač pod kapotou pracuje naftový motor, který se zvenčí projevuje svým typickým "chrochtáním", po zabouchnutí dveří nikterak neruší posádku. Ona celkově hlučnost na palubě odpovídá vozům o třídu až dvě vyšším. Motor spolupracuje s 8 stupňovou automatickou převodovkou s možností řazením pádly pod volantem. Sladění motoru a převodovky je na tak dobré úrovni, že s výjimkou podřazování při brzdění motorem při jízdě z kopce, jsem neměl potřebu převodovce do její práce kecat.
Jízdní komfort je také na dobré úrovni. Ani propadlý kanál cestující příliš necítí a přitom vůz ochotně mění směr a rychlejší průjezd zatáčkou nepůsobí vůbec dramatiky. I když crossover obecně do terénu moc nepatří, slušná světlá výška a krátké převisy hrají DS 3 do karet. Vůz zvládá i hodně zničené polní cesty. Velkým limitem pro jízdu mimo zpevněné komunikace je absence pohonu všech kol a malé křížení náprav, kdy není problém mít jedno kolo poměrně často ve vzduchu.
Spotřeba
DS3 1.5 BlueHDi ve městě konzumuje v závislosti na hustotě provozu mezi 5,3 až 6,8 litry na 100 km. Při jízdě po okresních komunikacích jsem se při pokusu o eko jízdu dostal na 3,5 litru, naopak při využívání výkonu motoru se spotřeba zvýšila na 6,5 litrů nafty na 100 km. Při dálničních 130 km/h točí motor nízkých 2100 ot./min, což s sebou nese i úsporu paliva, a tak si "Dé eSko" vezme jen 5,4 litrů na 100 km. Při pokusu o extrémně nízkou spotřebu jsem se na dálnici dostal na skvělých 2,4 litrů na 100 km. Výsledná spotřeba na konci týdenního testu byla 5,7 litrů na 100 km. Může za to hodně kilometrů strávených ve městě a svižné ježdění po kopcovitých okreskách.
Cena
DS 3 CROSSBACK lze pořídit s motorem 1,2 PureTech o výkonu 100 koní a manuální 6 stupňovou převodovkou od 560 000 Kč. Na opačném spektru cenové tabulky najdete čistě elektrické DS 3 s výkonem 100 kW, za které si v nejvyšší výbavě GRAND CHIC v showroomu značky DS řeknou o 1 075 000 Kč.
Námi testované provedení je k té elektrické téměř na dostřel. Ač základní nafta začíná na 620 000 Kč, naše provedení v nejvyšší výbavě s řadou doplňků vyjde na 949 000 Kč.
Závěr
DS 3 CROSSBACK 1,5 BlueHDi 130 A8 je povedeným vozem, které dělá v podstatě vše tak, jak má, v mých očích však tato verze postrádá smysl. Se zážehovým motorem 1,2 PureTech o výkonu 155 koní dělá vše ještě o kus lépe a úspora okolo 1 litru paliva u vozu s pořizovací cenou téměř 1 milion Kč mi nepřijde skoro podstatná.
Plusy:
- zpracování a použité materiály v interiéru
- odhlučnění na vysoké úrovni
- schopný podvozek
Mínusy:
- cena
- otevírání zavazadlového prostoru
- 1,2 PureTech je lepší volba
Typ motoru:
přeplňovaný vznětový čtyřválec
Palivo:
nafta
Zdvihový objem:
1499 ccm
Výkon:
96 kW (130 k) při 3750 ot./min.
Točivý moment:
300 N.m. při 1750 ot./min.
Převodovka:
A8
Poháněná kola:
přední
Délka:
4118 mm
Šířka:
1791 mm
Výška:
1534 mm
Rozvor:
2558 mm
Zavazadlový prostor:
350 - 1050 litrů
Provozní hmotnost:
1205 kg
V-max:
195 km/h
0-100 km/h:
9,9 s
Spotřeba
5 l/100 km
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.
Renault je na trhu známý pro spolehlivá a kvalitně postavená auta, ale do světa superaut nikdy výrazně nepronikl. Když tedy francouzská automobilka tvrdí, že jedno vytvořila, vzbuzuje to oprávněnou zvědavost.
Legendární moderátorská trojice Clarkson, May a Hammond se znovu objeví na obrazovkách v nové show, která naváže na jejich ikonická motoristická dobrodružství.
Mercedes-Benz představil novou verzi elektrického CLA, který se považuje za nejchytřejší a nejefektivnější model značky. Tento elektromobil je očekávaným nástupcem v segmentu základních elektromobilů a má ambici stát se přímým konkurentem pro Tesla Model 3. Jaký dojem zanechává nový Mercedes CLA na první pohled? To se dozvíte v našem exkluzivním pohledu na tento model.
Před dvanácti lety Mercedes-Benz poprvé představil model CLA a zájem o něj nepolevuje. Nyní automobilka odhalila třetí generaci, která posouvá hranice technologie a designu na zcela novou úroveň.
Xiaomi začalo dodávat svůj elektrický sporťák SU7 Ultra prvním zákazníkům, ale místo oslav řeší nečekané problémy. Spekulanti okamžitě rozjeli přeprodej za vyšší ceny a zloději se zaměřili na luxusní zlaté logo, které mizí z vozů a končí v online aukcích.
Čas letí jako voda a od premiéry první verze GR Yarisu v Tokiu uběhlo v lednu už 5 let. Proto na počátku roku 2024 nastal čas představit první modernizaci, která měla za cíl odstranit neduhy a celkově vůz posunout ještě úroveň výš. Jak se to povedlo?
Čínská automobilka BYD pracuje na své expanzi v Německu a přivádí na trh kompaktní SUV Atto 2. Zároveň plánuje výrazné posílení své dealerské sítě ještě před koncem roku.
Lamborghini chystá revoluci – jeho první elektromobil bude zároveň nejsilnějším vozem v historii značky. Italská automobilka vsadí na špičkovou platformu koncernu VW Group, která slibuje extrémní výkon i luxusní technologie.