Pojďme se dnes podívat na test u nás velice oblíbené Škody Kodiaq s naftovým dvoulitrem, manuální převodovkou a náhonem na všechna čtyři kola. Má vůbec nějaké nedostatky?
Exteriér
Největší škodovácký medvěd s rozměry 4698 × 1882 × 1655 mm působí na pohled daleko větším dojmem, než jak velký opravdu je. Vždyť třeba taková nová Octavia má na délku 4689 mm, což je jen o 9 mm méně a Superb, vlajková loď tuzemské automobilky, je s délkou 4862 mm dokonce o 164 mm delší než Kodiaq.
Dalo by se ke vzhledu Škody Kodiaq napsat něco, co by jste ještě sami nevěděli? Myslím si, že se mezi námi snad nenajde nikdo, kdo by Kodiaqa ještě na vlastní oči nikdy neviděl. Je jich tolik, že je k vidění téměř na každém kroku. Mě osobně se Kodiaq líbí, i když osobně bych volil jinou barvu než bílou.
Interiér
Interiér Kodiaqu je stejně jako u většiny vozů koncernu VW trochu nudný - bez módních výstřelků, ale zato používá kvalitní materiály a jeho zpracování je na jedničku. Sází na dvojici displejů. První slouží jako přístrojový štít s celkem širokou možnostimí uzpůsobení jeho vzhledu. Je dobře čitelný a přehledný. Druhý, který je zabudovaný do středu palubní desky slouží jako infotainment. Jeho rozlišení je také na jedničku, jen rychlost odezvy je trochu slabší. Moc se mi líbí, že je tento displej zabudovaný do středu palubní desky a není násilně dodělán na jeho vrcholu.
Prostoru je v Kodiaqu dle očekávání hodně. V prvních dvou řadách sedadel je místa ve všech směrech více než dostatečně. Ve druhé posuvné řádně sedadel není problém dát nohu přes nohu. Třetí řadu sedadel leze označit jako nouzovou. Pokud je prostředí řada sedadel úplně vzadu, v té třetí je možné odvézt maximálně děti předškolního věku. Já se svými 181 cm jsem se tam namáhavě poskládal pouze, když byla sedadla druhé řady úplně vepředu, to pak ale ani na nich není mnoho místa pro nohy.
Zavazadlový prostor má v 7 místem uspořádání objem 270 litrů. Při sklopení třetí řady se zavazadlový prostor zvětší na objem 650 litrů. Po sklopení i prostředí řady se do Kodiaqu dá naskládat až úctyhodných 2065 litrů zavazadel.
Pohonná jednotka
Pod kapotou testovaného Kodiaqu se nachází oblíbený přelomový naftový čtyřválec o objemu 1968 ccm, jenž je naladěn na výkon 110 kW (150 koní) mezi 3500 až 4000 ot./min. a točivý moment měl své maximum 340 N.m. v rozmezí 1750 až 3000 ot./min. Síla naftového motoru putuje prostřednictvím 6 stupňové manuální převodovky primárně na přední kola. V případně ztráty adheze se automaticky připojí i kola zadní.
Jízda
Co se jízdy týče, musím přiznat, že prvních pár kilometrů bylo zklamání. Jízdní dynamiku jsem vzhledem k velikosti vozu neočekával na úrovni hot-hatche, ale přeci jen jsem tak nějak očekával, že 2.0 TDI od VW bude mít příjemný zátah v přívětivě využitelném rozsahu otáček. Bohužel motor je ve spodních otáčkách úplně jalový a tupý. Opravdu nevím, kde je těch 340 N.m. od 1750 ot./min. Když jsem špatně pracoval s plynem a spojkou, měl motor dokonce tendenci zdechnout. Což se mi 2x stalo. Jednou na křižovatce, kde za to spíš mohl stop-start, který mi stopnul motor zrovna ve chvíli, kdy jsme se chtěl rozjet a podruhé, když jsem se rozjížděl ve sněhu a neodhadl zvýšený odpor. Jenže já vyzkouším téměř 50 aut za rok a proto si po pár metrech zvyknu téměř na každý průběh výkonu motoru a záběr spojky. Proto jsem nechal svézt známého, který jezdí starším blbuvzdorným benzínem. Tomu Kodiaq na jedné křižovatce chcípl 4x po sobě. Neříkám, že se s tím nedá jezdit, vše je o zvyku a o citu řidiče pro potřeby auta. Po pár kilometrech se s Kodiaem 2.0 TDI 110 kW dá jezdit bez problémů. Ale můj názor je ten, že v dnešní době by auto mělo poslouchat řidiče a ne řidič auto.
Když pomineme úplně mrtvý spodek motoru a naučíme se pracovat s plynem a spojkou, je Kodiaq moc příjemné auto. Podvozek na silnici je v rámci své třídy spíše tvrdší a i přes své rozměry se karoserie nijak výrazně nenaklání a nehoupe. Ale zároveň díky většímu kolům nehrozí překousnutí jazyka při přejetí větších děr, kterých se letos na silnicích vyrojilo víc, než hub po pořádném slejváku. Také jízda po dálnici je díky dlouze poskládané převodovce, skrze kterou motor ve 130 km/h točí na šestku, pouze 2200 ot./min a díky dobré hlukové izolaci velice příjemná. Co mě ale na Kodiaqu dostalo je snad nejlepší trakce, kterou jsme kdy zažil. Byl jsem o víkendu u známého (tehdy se to ještě smělo) a on mi říkal, že byl před pár dny s traktorem nahoře na zasněženém kopci a ke konci měl traktor "co dělat". Vzal jsem to jako výzvu a zasněžený kopec zkusil vyjet. Nejprve jsem si uřízl ostudu, když mi medvěd při rozjezdu chcípl. Ale pak se stalo něco, čemu bych nevěřil. Kodiaq vystřelil nahoru a za celou dobu ani neprohrábl. Z pozice za volantem nebylo poznat, zda jedu hlubokým sněhem do prudkého kopce a nebo jedu po suchém kvalitním asfaltu.
Ještě si dovolím zmínit škodovácké Simply Clever. Ve dveřích řidiče jsem našel deštník a ve dveřích spolujezdce byl pro změnu odpadkový koš s vyměnitelným pytlíkem. A co potěší především při parkování před obchodním centrem, je skutečnost, že při otevírání dveří "vyskočí" pogumovaná ochranná lišta. Takže ani Kodiaq, ale ani auto stojící vedle nedostane ránu od dveří.
Spotřeba
Začneme ve městě. Zde si Kodiaq řekne dle hustoty provozu v rozmezí mezi 6 litry při nočním příjezdu Prahou až po téměř 10 litrů při poskakování v ranní špičce. V průměru jsem ve městě jezdil za 7,9 litrů na 100 km. Při jízdě mimo město není problém ujet 100 km za 6,4 litrů nafty a při troše snahy jsme zvládl srazit průměrnou spotřebu na 5,8 litrů na 100 km. Měření spotřeby při jízdě po dálnici bylo testováno vícekrát. Při prvním pokusu hustě sněžilo a Kodiaq si tak nárokoval 8,6 litrů na 100 km. Při opakovaném pokusu, když se počasí umoudřilo, klesla spotřeba při ustálené rychlosti 130 km/h na přijatelných 7,4 litrů. Po celodenním ježdění, které obsahovalo i lehce terénní vložky, se průměrná spotřeba ustálila na 7,3 litrech na 100 km.
Cena
Škoda Kodiaq začíná se zážehovým motorem 1,5 TSI 110 kW (150 koní), manuální převodovkou, pohonem předních kol a základní výbavou ACTIVE na částce 716 900 Kč. Naopak nejzdařilejší je provedení se vznětovým motorem 2.0 TDI 147 kW (200 koní), automatickou převodovku DSG, pohonem 4x4 a výbavou STYLE. Takovéto provedení bez příplatkové výbavy přijde na 1 082 900 Kč. Naše testové provedení pak přijde na 972 900 Kč.
Plusy:
- prostorný interiér
- schopný pohon všech kol
- Simply Clever
Mínusy:
- výkon motoru ve spodních otáčkách
- nevyzpytatelný stop-start
Typ motoru:
Přeplňovaný R4
Palivo:
Nafta
Zdvihový objem:
1968 ccm
Výkon:
110 Kw (150 koní)
Točivý moment:
340 N.m.
Převodovka:
M6
Poháněná kola:
4x4
Délka:
4697 mm
Šířka:
1882 mm
Výška:
1655 mm
Rozvor:
2791 mm
Zavazadlový prostor:
270-650 litrů
Provozní hmotnost:
1751 kg
V-max:
196 km/h
0-100 km/h:
9,6 s
Spotřeba:
6,3 /4,8 /5,4 l/100 km
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.
Prodeje elektromobilů v Evropě klesají, a Evropská unie proto zvažuje přímou podporu jejich nákupu. Místopředsedkyně Evropské komise Teresa Riberová na Světovém ekonomickém fóru v Davosu oznámila, že jednou z možných cest, jak podpořit ekologickou dopravu, je zavedení dotací. Tento záměr už získal podporu Německa, které v elektromobilitě vidí klíč k plnění klimatických cílů.
Donald Trump se rozhodl zaměřit na podporu spalovacích motorů, což může znamenat zásadní změnu pro elektromobilitu v USA. Jeho iniciativa ruší dotace pro elektrická vozidla a omezení pro klasické vozy, aby spotřebitelé měli „skutečnou svobodu volby“.
Na polských silnicích přibude 43 nových úsekových měření rychlosti, včetně obchvatu Vratislavi, kde radní usilují o rozšíření plánu. Řeší tím problém nelegálních závodů, hluku a překračování rychlosti. Má tento krok potenciál zvýšit bezpečnost, nebo jde o další administrativní zátěž?
Motorsport je fascinující svět plný adrenalinu, technických inovací a neuvěřitelných výkonů. Pokud jste ho dosud neobjevili, tady je deset důvodů, proč stojí za to stát se fanouškem této úžasné disciplíny.
Členské státy Evropské unie definitivně schválily zavedení dodatečných cel až do výše 45 % na elektromobily dovážené z Číny, navzdory silnému odporu Německa a několika dalších zemí. Evropská komise (EK) o hlasování informovala na svém webu.
V roce 2025 vyprší platnost řidičského průkazu 661 088 šoférům. Ti si mohou zažádat o prodloužení jednoduše on-line, přičemž současná legislativa vyžaduje fyzické vyzvednutí nového dokladu na úřadě. Ministerstvo dopravy však plánuje zrušit i tuto povinnost, například zavedením výdejních boxů nebo doručením na výdejní místa.