Renault Clio je dlouholetým bestselerem. Námi testovaný exemplář již páté generace s přeplňovaným benzínovým čtyřválcem je skvělým důkazem toho, že malá auta umí Francouzi na jedničku.
Exteriér
Renault Clio páté generace svým vzhledem navazuje na tu generaci předešlou. Alespoň co se vzhledu týče, generační obměna je spíše lehkou evolucí, než revolucí. Oproti čtvrté generaci je současné Clio o něco menší a co je hlavní, díky použití nové platformy CMF-B, kterou sdílí třeba s Nissanem Juke, také o podstatných pár desítek kilometrů lehčí. Poznávacím znamením "pětkového" Clia jsou nové full LED světlomety Led Pure Vision a lehce pozměněná příď, která vozu dodává na dynamice. Také zadní partie doznaly změn. Záď je uhlazenější a celek působí moderně.
Naše Clio bylo lakováno v oranžové barvě Valencia a jezdilo na 17" litých kolech. Dovolím si tvrdit, že spolu s Peugeotem 208 Gt-line je malý Renault nejhezčím vozem ve své třídě.
Interiér
Interiér testovaného Clia je vyvedený v barevné kombinaci tmavě šedé a bílé barvy doplněné oranžovou linkou a oranžovými doplňky. Díky využití světlé barvy působí interiér vzdušně a prostorně. Ostatně porostou je uvnitř Clia v rámci třídy tak akorát. Já se svými 181 cm nemám problém si sednout sám za sebe a do zavazadlového prostoru se vejde skvělých 391 litrů nákladu.
Zmínku si zaslouží dvojce displejů. První sloužící jako přístrojový štít s možností různé grafiky. Moc se mi na něm líbily 2 funkce. Ta první byla ikonka ve tvaru Clia ve stejné barvě jako karoserie vozu, které při odbočování blikaly malinkaté blinkry. Druhá grafika byla udávání vzdálenosti do vozu jedoucího přede mnou ztvárněné v sekundách. Teprve tak si člověk uvědomí, jak moc se kolikrát zbytečně "lepí". Druhý 9,3" displej umístěny uprostřed na výšku (podobně jako v Tesle) složí jako multimediální navigační systémem Easy Link. Systém dokáže dynamicky měnit trasu dle aktuální dopravní situace nebo vyhledávat body zájmů přes Google Places. Zároveň podporuje Apple CarPlay. Dále při využívání navigace ukazuje aktuální cenu toho konkrétního paliva u benzínových pump. Grafika a logika ovládání je na průměrné úrovni, co si ale zaslouží pochvalu, to je rychlost odezvy na povel. Zde mají jiní francouzští i němečtí konkurenti se svými zamrzlými infotaimenty co napravovat.
Pohonná jednotka
Přední kola testovaného Clia roztáčí přeplňovaný zážehový čtyřválec o objemu 1 333 ccm s výkonem naladěným na 96 kW (130 koní) při 5 000 ot./min. a točivým momentem 240 N.m. již od 2 000 ot./min. Motor spolupracuje se 7 stupňovou dvouspojkovou automatickou převodovku EDC.
Jízda
Po prvním usednutí za volant Renaultu mi přišlo, že je zde vše jinak. Dotykový displej infotaimentu je postavený na výšku a ne na šířku, jako u ostatních vozů, co mi prošly pod rukama. Takto koncipovaný displej má také co si vzpomínám, třeba taková Tesla model S. Také některé další ovládací prvky jsem hledal déle, než v jiných vozech. Snad jen s výjimkou klimatice a topení. To se ovládá velmi intuitivně pomocí trojice otočných ovladačů. Dobrá, na ovládání se za chvíli dá zvyknout, na co se ale zvyknout nedá, je výhled z vozu. Hlavě výhled přes malé zadní okno, navíc polepené 5 letou zárukou Ranault je opravdu mizerný.
Teď to možná vypadá, že se mi Clio nelíbí. Opak je pravdou, přední kola pohání motor se správným počtem válců s velikou chutí jít za plynem, automatická převodovka, která řadí. kdy má a podvozek, který ač bez zpětné vazby k řidiči umí být hravý a i přes elektronické pomocníky zvládne v zatáčkách při ostré jízdě nechat rozevlát do stran zadní nápravu. Clio je super ve městě, kde je mrštné a všude se vejde, tak i na okreskách. Neztratí se však ani na dálnici.
Ohledně motoru mám ovšem smíšené pocity. Je živý a má sílu. Občas je až moc jankovitý. Ne jednou mělo za horšího počasí tendenci prohrábnut při rozjezdu přední kola i při jen mírném sešlápnutí plynového pedálu. Na druhou stranu je podvozek tak schopný, že mi při ostřejší jízdě pár koníků chybělo. A proto nechápu, proč Renault dělá z mého pohledu stejnou chybu jako Peugeot. Ten má ve 208 1,2 PureTech se 130 koňmi, ale do 2008 dává 1,2 PureTech s výkonem 155 koní. Renault také do Clia dává 130 koňové TCe a přitom má v Capturu motor o stejném objemu naladěný na výkon 150 koní. Mít Clio o 20 koní více, bylo by skvělé. Takto je "jen" jedním z nejlepších ve své třídě.
Spotřeba
Clio TCe 130 si ve městečkem provozu vystačí v průměru se 7,2 litry na 100 km. Při jízdě po okresních komunikacích není problém srazit spotřebu pod 5 litrů při normální jízdě. Snaha o Eco jízdu znamená spotřebu přiblížně o půl litru menší, avšak při častém využívání potenciálu přeplňovaného motoru není problém podívat se k 10 litrům na 100 km. Při jízdě po dálnici při ustálené rychlosti 130 km/h točí motor rozumných 2500 ot./min. a díky tomu je i spotřeba při jízdě po dálnici rozumných 5,8 litrů na 100km. Po týdenním ježdění se průměrná spotřeba ustálila na hodnotně 7,0 litrů na 100 km. Dalo by se jezdit i s výrazně lepší spotřebou, to by Clio nesmělo mít takovou chuť jezdit svižně.
Cena
Renault Clio startuje na ceně 315 000 Kč. Za tuto cenu dostanete litrový tříválec o výkonu 49 kW (67 koní), manuální převodovkou a základní výbavou ZEN. Naopak nejdráž pořídíte hybridní Clio s označením E-TECH 140 a výbavou R.S. LINE, za které si u Renaultu řeknou o 550 000 Kč. Naše testovací provedení se s cenou 470 000 Kč blíží spíše horní cenové hranici.
Závěr
Renault Clio bych přirovnal k Volkswagenu Golf. Nedělá nic nejlépe a zároveň nedělá nic blbě. Také zpracování a využití materiálů v interiéru je na dobré úrovni. S turbo-benzínovým čtyřválcem a dobrým podvozkem je navíc i příjemně živý, což ocení řidič, kterému vyhovuje příjemné a pohodlné auto, ale občas se nechá unést a chce protáhnout pár zatáček.
Plusy:
- vzhled
- živý motor i podvozek
Mínusy:
- výhled dozadu
- občas až moc živý motor
Typ motoru:
Přeplňovaný R4
Palivo:
benzín
Zdvihový objem:
1333 ccm
Výkon:
96 Kw (130 koní)
Točivý moment:
240 N.m.
Převodovka:
A7
Poháněná kola:
Přední
Délka:
4050 mm
Šířka:
1798 mm
Výška:
1440 mm
Rozvor:
2583 mm
Zavazadlový prostor:
391 litrů
Provozní hmotnost:
1233 kg
V-max:
200 km/h
0-100 km/h:
9,0 s
Spotřeba:
6,8 /4,5 /5,4 l/100 km
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?