Renault Clio je dlouholetým bestselerem. Námi testovaný exemplář již páté generace s přeplňovaným benzínovým čtyřválcem je skvělým důkazem toho, že malá auta umí Francouzi na jedničku.
Exteriér
Renault Clio páté generace svým vzhledem navazuje na tu generaci předešlou. Alespoň co se vzhledu týče, generační obměna je spíše lehkou evolucí, než revolucí. Oproti čtvrté generaci je současné Clio o něco menší a co je hlavní, díky použití nové platformy CMF-B, kterou sdílí třeba s Nissanem Juke, také o podstatných pár desítek kilometrů lehčí. Poznávacím znamením "pětkového" Clia jsou nové full LED světlomety Led Pure Vision a lehce pozměněná příď, která vozu dodává na dynamice. Také zadní partie doznaly změn. Záď je uhlazenější a celek působí moderně.
Naše Clio bylo lakováno v oranžové barvě Valencia a jezdilo na 17" litých kolech. Dovolím si tvrdit, že spolu s Peugeotem 208 Gt-line je malý Renault nejhezčím vozem ve své třídě.
Interiér
Interiér testovaného Clia je vyvedený v barevné kombinaci tmavě šedé a bílé barvy doplněné oranžovou linkou a oranžovými doplňky. Díky využití světlé barvy působí interiér vzdušně a prostorně. Ostatně porostou je uvnitř Clia v rámci třídy tak akorát. Já se svými 181 cm nemám problém si sednout sám za sebe a do zavazadlového prostoru se vejde skvělých 391 litrů nákladu.
Zmínku si zaslouží dvojce displejů. První sloužící jako přístrojový štít s možností různé grafiky. Moc se mi na něm líbily 2 funkce. Ta první byla ikonka ve tvaru Clia ve stejné barvě jako karoserie vozu, které při odbočování blikaly malinkaté blinkry. Druhá grafika byla udávání vzdálenosti do vozu jedoucího přede mnou ztvárněné v sekundách. Teprve tak si člověk uvědomí, jak moc se kolikrát zbytečně "lepí". Druhý 9,3" displej umístěny uprostřed na výšku (podobně jako v Tesle) složí jako multimediální navigační systémem Easy Link. Systém dokáže dynamicky měnit trasu dle aktuální dopravní situace nebo vyhledávat body zájmů přes Google Places. Zároveň podporuje Apple CarPlay. Dále při využívání navigace ukazuje aktuální cenu toho konkrétního paliva u benzínových pump. Grafika a logika ovládání je na průměrné úrovni, co si ale zaslouží pochvalu, to je rychlost odezvy na povel. Zde mají jiní francouzští i němečtí konkurenti se svými zamrzlými infotaimenty co napravovat.
Pohonná jednotka
Přední kola testovaného Clia roztáčí přeplňovaný zážehový čtyřválec o objemu 1 333 ccm s výkonem naladěným na 96 kW (130 koní) při 5 000 ot./min. a točivým momentem 240 N.m. již od 2 000 ot./min. Motor spolupracuje se 7 stupňovou dvouspojkovou automatickou převodovku EDC.
Jízda
Po prvním usednutí za volant Renaultu mi přišlo, že je zde vše jinak. Dotykový displej infotaimentu je postavený na výšku a ne na šířku, jako u ostatních vozů, co mi prošly pod rukama. Takto koncipovaný displej má také co si vzpomínám, třeba taková Tesla model S. Také některé další ovládací prvky jsem hledal déle, než v jiných vozech. Snad jen s výjimkou klimatice a topení. To se ovládá velmi intuitivně pomocí trojice otočných ovladačů. Dobrá, na ovládání se za chvíli dá zvyknout, na co se ale zvyknout nedá, je výhled z vozu. Hlavě výhled přes malé zadní okno, navíc polepené 5 letou zárukou Ranault je opravdu mizerný.
Teď to možná vypadá, že se mi Clio nelíbí. Opak je pravdou, přední kola pohání motor se správným počtem válců s velikou chutí jít za plynem, automatická převodovka, která řadí. kdy má a podvozek, který ač bez zpětné vazby k řidiči umí být hravý a i přes elektronické pomocníky zvládne v zatáčkách při ostré jízdě nechat rozevlát do stran zadní nápravu. Clio je super ve městě, kde je mrštné a všude se vejde, tak i na okreskách. Neztratí se však ani na dálnici.
Ohledně motoru mám ovšem smíšené pocity. Je živý a má sílu. Občas je až moc jankovitý. Ne jednou mělo za horšího počasí tendenci prohrábnut při rozjezdu přední kola i při jen mírném sešlápnutí plynového pedálu. Na druhou stranu je podvozek tak schopný, že mi při ostřejší jízdě pár koníků chybělo. A proto nechápu, proč Renault dělá z mého pohledu stejnou chybu jako Peugeot. Ten má ve 208 1,2 PureTech se 130 koňmi, ale do 2008 dává 1,2 PureTech s výkonem 155 koní. Renault také do Clia dává 130 koňové TCe a přitom má v Capturu motor o stejném objemu naladěný na výkon 150 koní. Mít Clio o 20 koní více, bylo by skvělé. Takto je "jen" jedním z nejlepších ve své třídě.
Spotřeba
Clio TCe 130 si ve městečkem provozu vystačí v průměru se 7,2 litry na 100 km. Při jízdě po okresních komunikacích není problém srazit spotřebu pod 5 litrů při normální jízdě. Snaha o Eco jízdu znamená spotřebu přiblížně o půl litru menší, avšak při častém využívání potenciálu přeplňovaného motoru není problém podívat se k 10 litrům na 100 km. Při jízdě po dálnici při ustálené rychlosti 130 km/h točí motor rozumných 2500 ot./min. a díky tomu je i spotřeba při jízdě po dálnici rozumných 5,8 litrů na 100km. Po týdenním ježdění se průměrná spotřeba ustálila na hodnotně 7,0 litrů na 100 km. Dalo by se jezdit i s výrazně lepší spotřebou, to by Clio nesmělo mít takovou chuť jezdit svižně.
Cena
Renault Clio startuje na ceně 315 000 Kč. Za tuto cenu dostanete litrový tříválec o výkonu 49 kW (67 koní), manuální převodovkou a základní výbavou ZEN. Naopak nejdráž pořídíte hybridní Clio s označením E-TECH 140 a výbavou R.S. LINE, za které si u Renaultu řeknou o 550 000 Kč. Naše testovací provedení se s cenou 470 000 Kč blíží spíše horní cenové hranici.
Závěr
Renault Clio bych přirovnal k Volkswagenu Golf. Nedělá nic nejlépe a zároveň nedělá nic blbě. Také zpracování a využití materiálů v interiéru je na dobré úrovni. S turbo-benzínovým čtyřválcem a dobrým podvozkem je navíc i příjemně živý, což ocení řidič, kterému vyhovuje příjemné a pohodlné auto, ale občas se nechá unést a chce protáhnout pár zatáček.
Plusy:
- vzhled
- živý motor i podvozek
Mínusy:
- výhled dozadu
- občas až moc živý motor
Typ motoru:
Přeplňovaný R4
Palivo:
benzín
Zdvihový objem:
1333 ccm
Výkon:
96 Kw (130 koní)
Točivý moment:
240 N.m.
Převodovka:
A7
Poháněná kola:
Přední
Délka:
4050 mm
Šířka:
1798 mm
Výška:
1440 mm
Rozvor:
2583 mm
Zavazadlový prostor:
391 litrů
Provozní hmotnost:
1233 kg
V-max:
200 km/h
0-100 km/h:
9,0 s
Spotřeba:
6,8 /4,5 /5,4 l/100 km
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?