Japonská automobilka Honda má dlouholeté zkušenosti s hybridními vozy. V letošním roce se do Evropy dostala čistě elektrická Honda model e. Jaký je stylový městský model v reálném světě si můžete přečíst v následujícím testu.
Exteriér
Ještě jsem v testu neměl vůz, jehož design by byl více diskutovaný než ten u Hondy e. Lidé jsou buď z "éčka" nadšení a milují ho, nebo jim přijde příšerný a škaredý. V podstatě není nic mezi tím, nepotkal jsem nikoho, kdo by na Hondu neměl názor.
Mně osobně se "éčko" moc líbí. Přijde mi jako digitální retro prvního modelu Hondy Civic. Slyšel jsem i názory, že se podobá prvnímu vydání VW Golf. Nejvýraznějším prvkem na zeleném hatchbacku je jeho černá maska s kulatými světlomety. Totožná maska se nachází též v zadní partii vozu. Dalším výrazným poznávacím znamením Hondy e je absence zpětných zrcátek, jenž jsou nahrazeny kamerami a kliky zadních dveří jsou skryté u C sloupku vedle bočních okének.
Interiér
Honda u svého elektromobilu sází na jedinečnou palubní desku přes celou šířku kabiny, jenž se skládá z pětice displejů. Dva středové s úhlopříčkou 12,3" slouží jako informačně zábavný systém. Třetí displej v zorném poli řidiče poskytuje veškeré potřebné informace o jízdě. Je přehledný a dobře čitelný. Poslední dva displeje v rozích kabiny promítají dění za vozem, které je snímané zpětnými kamerami. Další, už poslední displej, najdeme u stropu. Vnitřní zpětné zrcátko má duální funkci, může fungovat jako klasické zrcátko a nebo může promítat dění za vozem z parkovací kamery.
Pouze 4 místný interiér sází krom displejů na kombinaci látky a dřeva. Prostor pro posádku je prostorný a vzdušný. Ani na zadních sedadlech nemá dospělá osoba problém s místem. Jediný problém s místem nastává v zavazadlovém prostoru. Ten má základní objem 171 litrů, z nějž mu ještě velkou část ukrajují dobíjecí kabely, které jsem si s sebou neustále vozil. Po sklopení opěradel druhé řady sedadel se objem pro zavazadla dá zvětšit až na 861 litrů.
Pohonná jednotka
Honda e byla od základu navrhována jako elektromobil, a proto se podařilo pohonnou jednotku výborně sladit. Lithium-iontový akumulátor s kapacitou 35,5 kW je ukrytý pod podlahou a napomáhá tak nízkému těžišti a skvělému rozložení váhy mezi nápravami v poměru 50:50. Elektromotor o výkonu 113 kW (154 koní) a točivém momentu 315 N.m. se nachází mezi poháněnými koly zadní nápravy.
Jízda
Jízdní vlastnosti elektrické Hondy jsou naprosto skvělé. Vděčí za to nízkému těžišti, skvělému rozložení hmotnosti mezi nápravami a hlavně bleskově reagujícímu motoru uloženému u té správné nápravy. Elektrické Hyundaie jsou dobré, ale mají poměrně značný problém s trakcí. U Hondy s náhonem na zadek tento problém z velké části odpadá. Ba co víc, když už se trakce nedostává (v extrémních případech), přichází proti predokolkám s nedotáčivým smykem, zábavné rozvlnění zádě. S vypnutým ESP, které opravdu drží vypnuté, není problém z každé křižovatky vystřelit s dveřmi napřed. Maličká elektrická Honda na požádání skvěle driftuje, ale zároveň když chcete, zvládá držet stopu jako motokára. Každé ráno jsem se těšil až usednu za volant a ujedu i jen pár kilometrů. Za mě nejzábavnější vůz v nízkých rychlostech, jaký jsem kdy řídil.
Jízda po městě nebo i po technicky náročnějších okreskách, tak tam je Honda e skvělá. Kam se vůbec nehodí, to jsou dálnice. Maximální rychlost je omezena na pouhých 145 km/h, takže z nuly na maximální rychlosti jste téměř okamžitě a pak vás v rozletu nemilosrdně zastaví omezovač, který ubere výkon motoru. Omezená maximální rychlost ani tak nevadí, stejně je maximální povolená rychlost ještě o 15 km/h nižší. Víc vrásek řidiči způsobí dojezd. Měl jsem dojezd okolo 150 km a chystal jsem se z Prahy do Litoměřic. Tam a zpět vzdálenost odpovídala dojezdu. Avšak spotřeba na dálnici, navíc za občasného topení, rychle ukrajovala z dojezdu. V Litoměřicích jsem pro jistotu před cestou zpět asi 40 minut nabíjel u Kávy s párou (kavárna s nabíjecím strojem). Stojan 40 minut dobil pouze okolo 2 kWh a vydal jsem se zpět do Prahy. Avšak dojezd se mi stále nezdál, a tak jsem zastavil po 10 km u rodičů na půl hodiny na kávu s úmyslem docucat ještě pár Wattů. Po odpojení svítil dojezd 70 km a cesta byla dlouhá 55 km. Říkal jsem si dobrý, to už v pohodě dám. No v pohodě to nebylo. Dojezd klesal s každým ujetým kilometrem téměř o kilometr a půl. Jízda po dálnici směr Praha tak byla opravdu nepříjemná. Jel jsem ustálenou rychlostí 85 km/h a bez topení. Venku bylo okolo nuly, a tak abych úplně nezmrznul, ohříval jsem si díky vyhřívanému volantu alespoň prsty. I přes takto úspornou jízdu jsem posledních 5 km k nabíjecímu stojanu dojel s dojezdem 1 km.
Po městě kam je Honda e určená, je skvělá. Okresky mezi ne příliš vzdálenými městy řidiče opravdu baví. Ale dálnice pro Hondu e opravdu není. Na trhu jsou jiné podobně drahé elektromobily, které po dálnici zvládají ujet téměř 2x tolik kilometrů.
Spotřeba
Nová Honda e je primárně určena pro jízdu ve městě, kde si za svou práci řekne v průměru 17 kWh na 100 km. Lepších výsledků jsem dosáhl při jízdě po okresních komunikacích, kde při normální jízdě není problém udržet spořebu energie okolo 14 kWh, při opravdu klidné jízdě jsem s "éčkem" zvládl jet dokonce za 9,9 kWh. Kámen úrazu nastává ostatně jako u většiny elektromobilů při jízdě po dálnici. Zde při ustálených 130 km/h stoupala spotřeba na 22,5 kWh.
Jelikož jsem absolvoval velkou část cest po dálnici a během týdne se značně ochladilo, což mělo za následek potřebu častého topení, byla konečná průměrná spotřeba energie 19,1 kWh na 100 km. Při této spotřebě se s Hondou e dá při plném dobití ujet přibližně 185 km.
Cena
Ceník Hondy e je velice jednoduchý a přehledný. Když pomineme metalický lak, za který se proplácí 16 900 Kč, nebo balíčky služeb (ve stovkách Kč), na výběr jsou pouze tři verze. Základní Honda e s výkonem 100 kW (136 koní) stojí 889 900 Kč. Nad ní se nachází Honda e Advence - 16", která nabízí veškerou možnou výbavu a stojí 976 900 Kč. Poslední model je Honda e Advence - 17". Ta má totožnou cenu i výbavu, jako Advence - 16", pouze namísto 16" kol používá kola 17". Ty mají i širší pneumatiky, což má za následek vyšší spotřebu a tím i menší dojezd (222 km vs. 210 km).
Závěr
Nová Honda e je velice povedené městské autíčko, které umí být neobyčejně zábavné. Jeho omezený dojezd je při primárně městském, popřípadě příměstském užívání dostatečný. Jako s jediným autem do rodiny bych s ním moc nepočítal, ale jako druhé se jeví zcela ideální. A věřím, že kdyby ráno odcházel muž i žena do práce ve stejnou dobu, ještě by proběhla přetahovaná o klíče právě k Hodně e.
Plusy:
- nejzábavnější vůz v nízkých rychlostech, jaký znám
- zpracování interiéru
- manévrovatelnost
Mínusy:
- nízký dojezd
- omezená praktičnost
- vzhled se nezamlouvá každému
Typ motoru:
Elektro
Kapacita akumulátoru:
35,5 kWh
Dojezd:
210 km
Výkon:
113 kw (154 koní)
Točivý moment:
315 N.m.
Nabití na 80%:
31 min
Poháněná kola:
zadní
Délka:
3894 mm
Šířka:
1752 mm
Výška:
1512 mm
Rozvor:
2538 mm
Zavazadlový prostor:
171 litrů
Provozní hmotnost:
1617 kg
V-max:
145 km/h
0-100 km/h:
8,3 s
Spotřeba:
17,8 kWh/100km
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.