Dopad epidemie koronaviru se daleko razantněji podepsal na prodejích ojetých automobilů než na nových vozech. Trh ojetin za první půlrok 2020 dostal největší ránu ve své novodobé historii, kdy se v meziročním srovnání propadl o 46,53 %, tedy o 27,193 miliard korun. Vyplývá to z datových analýz autotržiště Carvago ze skupiny European Automotive Group (EAG), které díky kompletní digitalizaci databáze ojetých automobilů v ČR i Evropě monitoruje přes 80 % tuzemského trhu.
Zájem o ojeté automobily začátkem roku pokračoval ve stabilním růstu po vzoru předchozího roku 2019, do epidemie koronaviru o 1,7 %, tedy o 315 milionů korun. Protiepidemická opatření se však drasticky promítla na prodejních výsledcích a v týdnu od 16. do 22. března se trh s 99% propadem doslova zastavil. Ve stejném časovém intervalu v meziročním srovnání se prodalo 111× méně vozů. V extrémních hodnotách (pokles přes 90 %) pak trh vydržel dlouhé dva měsíce a až koncem května došlo k částečnému oživení (pokles 47,9 %). Od počátku koronakrize do konce první poloviny roku trh zaznamenal propad 68,9 %, vozů se tak prodalo 3,2× méně. Celkový propad v oproti minulému roku je v konečném součtu 46,53 %, prodalo se 1,87× méně.
V první polovině roku se prodalo pouze 119 674 vozů, z čehož se nejvíce dařilo osobním automobilům v kategorii malých vozů a nižší střední třídy. Přestože je Škoda Octavia stále nejprodávanějším ojetým automobilem – konkrétně v karoserii kombi s motorizaci 2.0 TDi, výkonem 110 kW, manuální převodovkou a průměrným nájezdem 130 tisíc km, tak již není na českém trhu nedostatkovým zbožím. Nahradila jej Škoda Fabia, kterých na českém trhu chybí aktuálně 193. Průměrná cena vozu navzdory negativním dopadům covid-19 letos vzrostla o 3,5 % na výsledných 261 878 Kč. Nadále se postupně omlazuje tuzemský park prodaných ojetých automobilů – vozů mladších 10 let je 57 % a průměrný věk prodaného ojetého vozu je aktuálně 9,4 roku.
V rámci značek dominuje stejně jako u nových vozů tuzemská Škoda s tržním podílem 30,7 %, následuje Volkswagen s 11 % a na třetím místě se umístil Ford s podílem 6,8 %. Čtvrtý je Peugeot (4,6 %) a pátý Hyundai (4,0 %). Nejprodávanějšími modely jsou Škoda Octavia (10,6 %), Škoda Fabia (8,1 %), Škoda Superb (3,5 %), Škoda Rapid (3,0 %) a Volkswagen Passat (2,5 %).
„Krize se neprojevila pouze v nižší poptávce či cenách, ale změnilo se i zákaznické chování. Uplynulé měsíce nám jasně ukázaly, že dosavadní koncept prodeje automobilů v pouze „offline“ prostředí není dostatečný a prodejci a dealeři budou nyní muset svůj přístup přehodnotit. Pokud by byli na online prodejní kanály již dávno připraveni, nemusely by letošní ztráty být tak fatální. Očekáváme, že přechod na online prodej se teď výrazně urychlí. Dealeři a prodejci ojetých aut budou muset svůj byznys kompletně transformovat, a to především ve smyslu digitalizace a práci s daty. která přináší možnost párování nabídky a poptávky napříč veškerými trhy,“ uvedl Jakub Šulta, CEO Autotržiště Carvago.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?