Znáte všechny slavné předchůdce nového Audi RS4?

Petr Boháč / AutoRoad.cz, 9. října 2019, 16:49 Google+

Již čtvrt století je Audi RS synonymem pro rodinná kombi s dynamickými schopnostmi sportovních vozů. Připomeňme si všechny rychlé kombi střední třídy od legendární RS2 až po v minulém týdnu představené faceliftované RS4 Avanti.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Nový model Audi RS4 dorazil na český trh, ceny začínají na 2 194 900 Kč

Nový model Audi RS4 dorazil na český trh, ceny začínají na 2 194 900 Kč | foto: Audi ČR

Sdílejte článek

img-responsive

Audi RS2 | foto: Audi

Audi RS2
V letech 1994 a 1995 bylo vyráběno první rychlé kombi. Jako základ posloužil tehdejší typ Audi 80 B4. S úpravou na vysokovýkonné RS pomáhala automobilka Porsche. K pohonu sloužil přeplňovaný 20 ventilový řádový pětiválec s výkonem 232 kW (315 koní) a točivý moment vrcholil hodnotou 440 N.m. Také díky pohonu 4x4 quattro dokázal kombík zrychlit z 0 na 100 km/h za 4,8s a maximální dosažitelná rychlost měla hodnotu 262 km/h. Pro zajímavost můžeme dodat, že 50 km/h bylo dosaženo v kratším čase, než dokázalo tehdejší nejrychlejší sériové vozidlo planety McLaren F1. Proč Audi pro svůj nejvýkonnější model zvolilo nezvyklou karosářskou verzi kombi? Důvod byl prostý. Audi bylo natolik schopné, že se samotné Porsche obávalo, aby neodvedlo případné zákazníky jeho modelu 911. Proto byla zvolena právě ta nejméně "sportovní" karosářská verze.

img-responsive

Audi RS4 | foto: wheelsage.org

Audi RS4 B5
V roce 1999 byla představena první Audi RS4. Na místo Porsche pomáhala s úpravou tohoto modelu sesterská společnost Quattro GmbH, která v 90. letech připravoval sportovní modely značky Audi. Pod kapotou byl biturbo V6 2,7 litru upravený firmou Cosworth. Výsledný výkon dosahoval 280 kW (380 koní) a 440 N.m. 6 stupňová manuální převodovka posílala výkon na všechna čtyři kola. Maximální rychlost byla elektronicky omezena na 250 km/h, akcelerace 0 na 100 km/h proběhla za 4,9 s.

img-responsive

Audi RS4 | foto: wheelsage.org

Audi RS4 B7
V roce 2005 přišla RS4 v generaci B7. Poprvé bylo možné zvolit i jinou karosářskou variantu. K výběru byl kromě kombíku i sedan a kabriolet. Použitý motor též znamenal odklon od zažitých tradici. K pohonu sloužil vysokootáčkový atmosférický V8 o objemu 4,2 litru. Výkon byl 309 kW (420 koní) ve vysokých 7800 ot./min. Točivý moment dosahoval 430 N.m. Na rozdíl od předchozích generací měl pohon všech kol quattro asymetrické rozdělení výkonu 40:60 ve prospěch zadní nápravy. Maximální rychlost byla obligátně omezena na 250 km/h, za příplatek byla možnost posunout omezovač na maximální rychlost 280 km/h. Zrychlení 0 na 100 km/h zabralo 4,9 s.

img-responsive

Audi RS4 | foto: wheelsage.org

Audi RS4 B8
Od roku 2012 byla k dispozici nová generace rychlého kombi RS4. Na rozdíl od té předchozí nebyla u B8 možnost jiné karosářské verze, než kombi. Komu se líbil charakter RS4, avšak není příznivcem této karosářské verze, mohl sáhnou po RS5, jenž v elegantnější karoserii ukrývala stejnou pohonnou jednotku. Motor zde byl podobně jako u předchozích generace atmosférický V8 4,2 l. Výkon poskočil o 30 koní na celkových 450 (331 kW), točivý moment se nezměnil, stále dosahoval 430 N.m. Největší změnou bylo posunutí motoru více do středu vozu. To velice prospělo celkovému vyvážení a byl výrazně potlačen dřívější nešvar rychlých Audi, což byla značná nedotáčivost. Na všechna kola byl výkon směřován přes 7 stupňovou dvouspojkovou automatickou převodovkou. Maximální rychlost byla elektronicky omezena na 250 km/h, na přání byl omezovač posunut na 280 km/h. Akcelerace 0 na 100 km/h proběhla za 4,7 s.

img-responsive

Audi RS4 | foto: wheelsage.org

Audi RS4 B9
V roce 2017 byla zahájena výroba zatím poslední generace RS4. Vynikající atmosférický V8 byl nahrazen biturbo V6 2,9 l. Mnozí tuto změnu přijímali v nelibosti, já v ní spíše vnímám návrat ke kořenům. Vždyť první RS4 měla biturbo V6 s obsahem ještě o 0,2 l menším. Nový motor byl naladěn na 331 kW (450 koní), což je totožná hodnota s V8 v předchozí generaci. Avšak točivý moment poskočil o nezanedbatelných 170 N.m. na konečných 600 N.m. I díky 8 stupňové automatické převodovce a pohonu všech kol se podařilo stlačit zrychlení 0 na 100 km/ na 4,1s. Maximální rychlost je opět 250 km/h na přání 280 km/h.

img-responsive

Audi RS4 | foto: wheelsage.org

Audi RS4 B9 facelift
Na základě RS4 B9 přichází novinka v podobě faceliftované verze. Pod kapotou zůstává vše při starém. Tudíž můžeme počítat s biturbo V6 2,9 l o výkonu 331 kW (450 koní) a 600 N.m. Ani dynamické hodnoty se nezměnily. Stále je možné dosáhnout až 280 km/h a akcelerovat 0-100 km/h za 4,1 s. Změny nastaly v designu interiéru a exteriéru. Přesně po vzoru A4 a A4 Allroad. Největší změnou je větší maska a nové světlomety. Ty na přání mohou mít technologie LED Matrix. Záď zaujme novým nárazníkem s dvěmi koncovkami výfuku. Interiér se také měnil po vzoru civilnějších verzí a hlavní změnou je zde dotykový 10,1" displej infotainment. Faceliftované provedení bude k dodání od prosince letošního roku. Cena by měla startovat okolo 2 100 000 Kč.

Vytisknout

Diskuze: Znáte všechny slavné předchůdce nového Audi RS4?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Peugeot 508

TEST Peugeot 508 GT Plug-in Hybrid 225 – jeden z nejlepších liftbacků na trhu?

Cupra Formentor VZ

TEST: Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310k – sportovní SUV, které dá stovku pod 5 vteřin

Ilustrační foto

Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

citroën berlingo

Akční ceny u nového Citroënu Berlingo - je k mání s benzínem, dieselem i elektromotorem

volkswagen caddy

TEST Volkswagen Caddy 2.0 TDI Life – rodinný univerzál s kompromisy

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

reklama

Doporučujeme

Volkswagen představil nové logo svých sportovně laděných modelů

Nové logo sportovních Volkswagenů. Jeho promyšlenost udiví

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud