Právě probíhající autosalon v Šanghaji se stal místem premiéry dlouho očekávaného prvního elektromobilu z produkce Aston Martin, který nese název Rapide E. Novinka, o které se nedávno spekulovalo jako o novém služebním voze filmového Jamese Bonda, nabídne výkon přes 600 koní a dojezd 320 km na jedno nabití. Potěší však i funkcí rychlého nabíjení, se kterým budete zpátky na cestě během velmi krátké doby.
Čínský trh je hladový po elektromobilech a tak není divu, že se jich na právě probíhajícím autosalonu v Šanghaji představuje ohromné množství. Jedním z nich je i dlouho očekávaný Aston Martin Rapide E, který představuje vůbec první čistě elektrický model britského výrobce. Jeho design sice vychází z modelu Rapide, nicméně pod kapotou se odehrály velké změny.
Zatímco tradiční Rapide ukrýval pod přední kapotou úchvatný 6.0 litrový motor V12, u modelu Rapide E byste našli speciální schránku vyrobenou z Kevlaru a karbonu. Ta ukrývá 5 600 lithium-iontových článků o kapacitě 65 kWh, které napájí dvojici elektromotorů na zadní nápravě.
Tahle sestava poskytuje vozu výkon úctyhodných 448 kW (609 k) a 950 Nm točivého momentu, což by mělo stačit k akceleraci z 0 na 96 km/h během necelých 4 sekund a maximální rychlost byla omezena na 250 km/h. Ve zrychlení tak elektrický Rapide předčí i variantu Rapide S nebo extrémní model AMR.
Automobilka odhaduje dojezd na jedno nabití na 320 km podle standardů WLTP, v praxi však bude zřejmě více záležet na tom, jak často a jak moc se necháte unést výkonem vozu a jeho schopnostmi prudce akcelerovat. I na to však automobilka myslela a proto vůz osadila technologiemi, které podporují skutečně rychlé nabíjení.
Rapide E si bude rozumět jak s rychlonabíječkami o výkonu 400V 50 kW, tak s nabíječkami o výkonu 800V 100 kW. V případě použití druhého typu pak není problém získat dojezd až 310 mil během jedné hodiny nabíjení. Vůz je navíc osazen i interní rychlonabíječkou, která umožní plné nabití během 3 hodin.
Pohonný systém je však jen jednou z mnoha změn. Došlo také k výrazné úpravě karoserie, která by nyní měla být aerodynamičtější. Designéři upravili tvary přídě, přidali decentní splitter a výrazný zadní difuzér. Elektrický model dostal také zcela nová kovaná kola, která mají zlepšit aerodynamiku i chlazení brzd, nebo upravený podvozek, díky kterému by se měl vůz chovat podobně jako ostrý Rapide AMR.
V interiéru potěší nový 10-palcový digitální přístrojový štít a řidič má k dispozici na výběr z jízdních režimů GT, Sport a Sport+. Zážitek ze sportovní jízdy by pak měly umocnit i nové pneumatiky Pirelli P-Zero.
Jelikož je Rapide E prvním produkčním automobilem z produkce Aston Martinu, nelze se divit, že jej samotná automobilka označuje za historický krok. Ve skutečnosti se však jedná spíše o krůček, neboť produkce je omezena na pouhých 155 kusů. Objednávky by měly být přijímány již nyní, nicméně informace o ceně zatím nejsou dostupné.
Skutečně velkolepým vstupem do světa elektromobility by však pro Aston Martin měla být její znovuzrozená pod-značka Lagonda, která by se měla do budoucna zaměřit právě na vývoj zcela nových a čistě elektrických modelů.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?