Na nedávno ukončeném veletrhu obranných a bezpečnostních technologií MSPO 2017, konaném v polských Kielcích, se mimo jiné představilo i obrněné vozidlo Husar 4x4, za jehož vznikem stojí spolupráce české společnosti Tatra Defense Vehicle (TDV) a polské firmy H. Cegielski-Poznań. O tomto novém Tatrováckém počinu informovaly Armádní Noviny, které také přinesly řadu technických informací.
Taktické obrněné vozidlo Husar 4x4 nabízí díky tatrováckému podvozku se systémem vzduchového odpružení skvělou průchodnost terénem i vynikající variabilitu. Světlá výška vozu (390 mm) se totiž dá jednoduše regulovat v rozmezí - 120 až + 90 mm.
Tato variabilita nabízí hned několik výhod. Při maximální výšce (až 480 mm) bude snazší překonávat náročnější terén a zároveň dojde k snížení rizik v případě výbuchu miny či nástražného výbušného zařízení. Naopak v nejnižší konfiguraci (až 270 mm) se bude s vozem lépe cestovat po zpevněných komunikacích a snazší bude i jeho transport.
Pokud se ale s Husarem vydáte do terénu, nezaskočí vás kolmá překážka vysoká až 0,5 m, příkop široký 0,9 m a brodit se můžete dokonce až do hloubky 1,2 metr.
Kromě léty prověřené koncepce podvozku Husar nabídne i pancéřovanou kabinu, která plní parametry balistické ochrany na úrovni 3. Pro představu, Husar by měl odolat i nábojům ráže 7,62×51 mm vystřeleným ze vzdálenosti 30 metrů. Podlaha vozu pak splňuje protiminovou ochranu na úrovni 2, tedy odolnost proti výbuchu o ekvivalentu 6 kg TNT.
Prázdné vozidlo váží 11.000 kilogramů, v bojové verzi s posádkou, palivem, municí a veškerým vybavením se váha vyšplhá na 13.500 kg. Podvozek ovšem snese zatížení až 15.000 kg, díky čemuž může být Husar vybaven řadou bojových systémů, případně celá jeho kabina může být přepracována dle přání zákazníka.
Co se motoru týče, nalezneme pod kapotou americký diesel Cummins 6.7 litru o výkonu 210 kW (285 k). O přenos výkonu na všechna čtyři kola se stará šestistupňová automatická převodovka. Díky 150 litrové nádrži se dojezd vozidla po zpevněné komunikaci odhaduje na 500 km, v terénu se pak bavíme o cca 300 kilometrech. Zrychlení sice neznáme, ovšem maximální rychlost by měla činit až 110 km/h.
Vůz vystavený na polské akci pojme až 6 vojáku a vybaven byl dálkově ovládanou věží Gladius 12, která může být osazena kulomety ráže 7,62 mm, 12,7 mm nebo granátometem ráže 40 mm. Zbraň, včetně pozorovacích systémů, má na starosti střelec sedící vpravo vzadu.
Není překvapením, že se Husar ukázal právě na této akci. Polská společnost H. Cegielski-Poznań se totiž snaží s tímto vozem uspět ve výběrovém řízení polské armády na pořízení několika stovek obrněných vozidel s pohonem 4x4, která mají mimo jiné nahradit zastaralá sovětská BRDM-2, jak informovaly Armádní noviny. Husar je ovšem víceúčelovým strojem, který by díky své variabilitě mohl časem zaujmout například i policii v rizikových částech světa.
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).