Husar 4x4: Česko-polský obrněnec sází na Tatrovácký podvozek

Nové obrněné vozidlo Husar 4x4 stojí na podvozku Tatra
Nové obrněné vozidlo Husar 4x4 stojí na podvozku Tatra, foto: youtube.com
Antonín Marek , AutoRoad.cz 15. září 2017 14:30 | akt. 15. září 2017 14:57
Sdílej:

Na nedávno ukončeném veletrhu obranných a bezpečnostních technologií MSPO 2017, konaném v polských Kielcích, se mimo jiné představilo i obrněné vozidlo Husar 4x4, za jehož vznikem stojí spolupráce české společnosti Tatra Defense Vehicle (TDV) a polské firmy H. Cegielski-Poznań. O tomto novém Tatrováckém počinu informovaly Armádní Noviny, které také přinesly řadu technických informací.

Taktické obrněné vozidlo Husar 4x4 nabízí díky tatrováckému podvozku se systémem vzduchového odpružení skvělou průchodnost terénem i vynikající variabilitu. Světlá výška vozu (390 mm) se totiž dá jednoduše regulovat v rozmezí - 120 až + 90 mm.

Tato variabilita nabízí hned několik výhod. Při maximální výšce (až 480 mm) bude snazší překonávat náročnější terén a zároveň dojde k snížení rizik v případě výbuchu miny či nástražného výbušného zařízení. Naopak v nejnižší konfiguraci (až 270 mm) se bude s vozem lépe cestovat po zpevněných komunikacích a snazší bude i jeho transport.

Pokud se ale s Husarem vydáte do terénu, nezaskočí vás kolmá překážka vysoká až 0,5 m, příkop široký 0,9 m a brodit se můžete dokonce až do hloubky 1,2 metr.

Kromě  léty prověřené koncepce podvozku Husar nabídne i pancéřovanou kabinu, která plní parametry balistické ochrany na úrovni 3. Pro představu, Husar by měl odolat i nábojům ráže 7,62×51 mm vystřeleným ze vzdálenosti 30 metrů. Podlaha vozu pak splňuje protiminovou ochranu na úrovni 2, tedy odolnost proti výbuchu o ekvivalentu 6 kg TNT.

Prázdné vozidlo váží 11.000 kilogramů, v bojové verzi s posádkou, palivem, municí a veškerým vybavením se váha vyšplhá na 13.500 kg. Podvozek ovšem snese zatížení až 15.000 kg, díky čemuž může být Husar vybaven řadou bojových systémů, případně celá jeho kabina může být přepracována dle přání zákazníka.

Co se motoru týče, nalezneme pod kapotou americký diesel Cummins 6.7 litru o výkonu 210 kW (285 k). O přenos výkonu na všechna čtyři kola se stará šestistupňová automatická převodovka. Díky 150 litrové nádrži se dojezd vozidla po zpevněné komunikaci odhaduje na 500 km, v terénu se pak bavíme o cca 300 kilometrech. Zrychlení sice neznáme, ovšem maximální rychlost by měla činit až 110 km/h.

Vůz vystavený na polské akci pojme až 6 vojáku a vybaven byl dálkově ovládanou věží Gladius 12, která může být osazena kulomety ráže 7,62 mm, 12,7 mm nebo granátometem ráže 40 mm. Zbraň, včetně pozorovacích systémů, má na starosti střelec sedící vpravo vzadu.

Není překvapením, že se Husar ukázal právě na této akci. Polská společnost H. Cegielski-Poznań se totiž snaží s tímto vozem uspět ve výběrovém řízení polské armády na pořízení několika stovek obrněných vozidel s pohonem 4x4, která mají mimo jiné nahradit zastaralá sovětská BRDM-2, jak informovaly Armádní noviny. Husar je ovšem víceúčelovým strojem, který by díky své variabilitě mohl časem zaujmout například i policii v rizikových částech světa.

Stalo se
Novinky ze světa EV
Xiaomi SU7 Ultra

Xiaomi SU7 Ultra v prodeji. Žlutého ďábla lze koupit za 1,7 milionu korun

Xiaomi, známý především jako výrobce mobilních telefonů a elektroniky, se loni odvážně pustil do automobilového průmyslu se sedanem SU7. Jeho ambice ale nezůstaly u prvního kroku – brzy následovala prémiová verze Ultra, která se právě dostala do prodeje. Nový model překvapil trh svou výrazně nižší cenou, než se původně očekávalo.

Ekonomika
NISSAN

Fúze Nissan - Honda bude? Situace se mění

Společnost Nissan potvrdila, že k 1. dubnu letošního roku skončí ve funkci generálního ředitele Makoto Uchida. Jeho nástupcem se stane Ivan Espinosa, dosavadní ředitel plánování, který se tímto krokem stane čtvrtým generálním ředitelem společnosti za posledních osm let.

Testy aut
Škoda Octavia 4

Škoda Octavia Style 2.0 TDI – dieselový etalon mezi služebními vozy

Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?

Novinky
Audi A6 Avant (2025)

Nové Audi A6 Avant odhaleno. Skvělá aerodynamika, má diesel i šestiválec a nejmodernější technologie

Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.