Na nedávno ukončeném veletrhu obranných a bezpečnostních technologií MSPO 2017, konaném v polských Kielcích, se mimo jiné představilo i obrněné vozidlo Husar 4x4, za jehož vznikem stojí spolupráce české společnosti Tatra Defense Vehicle (TDV) a polské firmy H. Cegielski-Poznań. O tomto novém Tatrováckém počinu informovaly Armádní Noviny, které také přinesly řadu technických informací.
Taktické obrněné vozidlo Husar 4x4 nabízí díky tatrováckému podvozku se systémem vzduchového odpružení skvělou průchodnost terénem i vynikající variabilitu. Světlá výška vozu (390 mm) se totiž dá jednoduše regulovat v rozmezí - 120 až + 90 mm.
Tato variabilita nabízí hned několik výhod. Při maximální výšce (až 480 mm) bude snazší překonávat náročnější terén a zároveň dojde k snížení rizik v případě výbuchu miny či nástražného výbušného zařízení. Naopak v nejnižší konfiguraci (až 270 mm) se bude s vozem lépe cestovat po zpevněných komunikacích a snazší bude i jeho transport.
Pokud se ale s Husarem vydáte do terénu, nezaskočí vás kolmá překážka vysoká až 0,5 m, příkop široký 0,9 m a brodit se můžete dokonce až do hloubky 1,2 metr.
Kromě léty prověřené koncepce podvozku Husar nabídne i pancéřovanou kabinu, která plní parametry balistické ochrany na úrovni 3. Pro představu, Husar by měl odolat i nábojům ráže 7,62×51 mm vystřeleným ze vzdálenosti 30 metrů. Podlaha vozu pak splňuje protiminovou ochranu na úrovni 2, tedy odolnost proti výbuchu o ekvivalentu 6 kg TNT.
Prázdné vozidlo váží 11.000 kilogramů, v bojové verzi s posádkou, palivem, municí a veškerým vybavením se váha vyšplhá na 13.500 kg. Podvozek ovšem snese zatížení až 15.000 kg, díky čemuž může být Husar vybaven řadou bojových systémů, případně celá jeho kabina může být přepracována dle přání zákazníka.
Co se motoru týče, nalezneme pod kapotou americký diesel Cummins 6.7 litru o výkonu 210 kW (285 k). O přenos výkonu na všechna čtyři kola se stará šestistupňová automatická převodovka. Díky 150 litrové nádrži se dojezd vozidla po zpevněné komunikaci odhaduje na 500 km, v terénu se pak bavíme o cca 300 kilometrech. Zrychlení sice neznáme, ovšem maximální rychlost by měla činit až 110 km/h.
Vůz vystavený na polské akci pojme až 6 vojáku a vybaven byl dálkově ovládanou věží Gladius 12, která může být osazena kulomety ráže 7,62 mm, 12,7 mm nebo granátometem ráže 40 mm. Zbraň, včetně pozorovacích systémů, má na starosti střelec sedící vpravo vzadu.
Není překvapením, že se Husar ukázal právě na této akci. Polská společnost H. Cegielski-Poznań se totiž snaží s tímto vozem uspět ve výběrovém řízení polské armády na pořízení několika stovek obrněných vozidel s pohonem 4x4, která mají mimo jiné nahradit zastaralá sovětská BRDM-2, jak informovaly Armádní noviny. Husar je ovšem víceúčelovým strojem, který by díky své variabilitě mohl časem zaujmout například i policii v rizikových částech světa.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.