Těžko se tomu věří, ale Pagani Huayra je s námi už šest let. Právě v roce 2011 se totiž v Ženevě ukázal prototyp kupé, který se o dvanáct měsíců později proměnil v malosériový skvost. Následovala extrémní verze BC a letos přichází čas otevřené varianty Roadster.
Vývoj Pagani Huayra Roadster začal již v roce 2010, o tři roky později ale původní designový návrh zamířil do koše a vývoj začal znova. Možná i proto to zpoždění oproti kupé. Na první pohled přitom otevřená verze zas tak odlišně nevypadá. Leckdo by mohl namítnout, že stačilo odmontovat střechu, tak lehké to ale není. Pořád se kompletně musela změnit konstrukce dveří a experti také mírně přepracovali vzhled přední a zadní části. Vpředu je kupříkladu nový nárazník, připomínající spíše model Zonda, jiný je též zadní difuzor a především kryt motoru. Typické prvky jako světla nebo centrální seskupení čtyř koncovek výfuku ale zůstalo. Odnímatelná střecha je dostupná ve dvojím provedení – karbonovém s centrálním prosklením nebo látkovém a karbonovým krytem. Rozdíl je především v tom, že druhý typ můžete vozit s sebou i v autě.
Zavedeným pravidlem při tvorbě otevřené varianty je hmotnost vždy vyšší než u kupé. Pagani ale mělo cíl naopak roadster odlehčit, což se i díky nově vyvinutému kompozitnímu materiálu a dalšímu posunu ve vývoji kombinace karbonu a titanu (carbo-titanium) povedlo. Huayra Roadster k tomu pak přidala i Carbo-Triax HP52 a váží tak jen 1280 kilogramů, o nějakých 80 kilo méně než kupé. Zároveň má ale o 52 procent vyšší torzní tuhost karosérie. Pod krytem motoru se skrývá známý šestilitrový dvanáctiválec biturbo od divize Mercedes-AMG s výkonem 562 kW (764 k) při 6200 ot./min a točivým momentem 1000 Nm při 2400 ot./min. Zadní kola pohání sedmistupňová sekvenční převodovka X-Track, ústrojí pak pomáhá i elektronicky řízený diferenciál.
Dalším ze specificky pro Huayru Roadster vyvinutých materiálů je hliníková slitina HiForg, z níž jsou vyrobena ramena zavěšení (tady je nutné podotknout, že už je měla verze BC). Správně tipujete, že oproti kupé se povedlo ušetřit dokonce čtvrtinu hmotnosti. Z varianty BC si novinka půjčuje rovněž prvky aktivní aerodynamiky, respektive aktivní zavěšení. Přepracované ESP od firmy Bosch pracuje v režimech Wet, Comfort, Sport, Race a Off. Kola mají vpředu 20 a vzadu 21 palců, obouvají přitom unikátní pneumatiky Pirelli PZero Corsa, dovolující vozu zvládnout přetížení až 1,8 G. Zároveň mají ale nízký valivý odpor, čímž šetří palivo. K bezpečné jízdě naopak přispívají karbon-keramické brzdy Brembo o průměru 380 milimetrů. Vyrobeno bude jen 100 kusů, každý přijde na nejméně 2 280 000 euro (cca 61,6 milionů korun). Ano, všechny jsou již zamluvené.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?