Životní cyklus supersportů je vždy delší než u normálních osobních aut. Jednak je to způsobeno poptávkou, jednak také tím, že nestárnou tak rychle. Například takové Lamborghini Aventador se představilo již před téměř šesti lety, rozsáhlá modernizace ale přichází až teď. Přinesla s sebou nejen vyšší výkon, ale také lepší aerodynamiku a písmenko S do názvu.
Turbo, elektromotor, hybrid. Pojmy, kolem nichž se dnes točí prakticky celý svět hyper- nebo supersportů. Už jen málo výrobců zachovalo atmosférické motory a Lamborghini je právě jedním z nich. Pod kapotou Aventadoru S tak i po modernizaci najdeme 6.5litrový dvanáctiválec, avšak posílený na 544 kW (740 k) a 690 Nm při 5500 ot./min. Toho bylo dosaženo upraveným sáním a variabilním časováním ventilů. Maximum otáček motoru nyní leží u čísla 8500 za minutu. Suchá hmotnost kupé je 1575 kilogramů, což v kombinaci se sedmistupňovou převodovkou ISR a pohonem všech kol uděluje vozu zrychlení z 0 na 100 km/h za 2,9 sekundy a maximální rychlost 350 km/h. Úlitbou emisním limitům zůstávají standardně montovaný systém stop & start, respektive vypínání poloviny válců. Na druhou stranu má novinka přepracovaný výfukový systém, jenž je o 20 procent lehčí a nově končí třemi koncovkami.
Poprvé se v produkčním voze Lamborghini objevuje řízení všech čtyř kol. Zadní kola podle automobilky reagují na povely volantem během pouhých pěti milisekund a zatímco v nižších rychlostech se natáčí v opačném směru než kola přední nápravy, ve vyšších rychlostech je směr natočení stejný. To zlepšuje manévrovatelnost, ale také stabilitu právě při vyšších rychlostech. Pro řízeních všech kol bylo uzpůsobeno nastavení podvozku LMS (Lamborghini Magneto-rheological Suspension), a to včetně komponentů zavěšení, tlumičů nebo pružin.
Vylepšena byla rovněž elektronická kontrola stability, reagující rychleji a s větší přesností podle zvoleného jízdního režimu. Ty jsou nyní celkem čtyři – k již známým Strada, Sport a Corsa se přidal režim Ego, zaměřený na individuální nastavení řidiče. Všechny ovlivňují chování podvozku, pohonného ústrojí i řízení. Zajímavou novinku představuje řídící jednotka LDVA (Lamborghini Dinamica Veicolo Attiva), mající na starosti elektronické systémy vozu. Ve své podstatě tak jde o mozek Aventadoru S.
Společně s upravenou technikou jde ruku v ruce i vylepšená aerodynamika. Každý jeden upravený díl prošel změnou právě v jejím jméně, což se projevuje například o 130 procent větším přítlakem vpředu, o 50 procent větším přítlakem vzadu (pokud je spoiler v té správné poloze) a snížením odporu o 400 procent. Lví podíl na tomto zlepšení má nová přední část s delším karbonovým spiltterem, dvěma nasávacími otvory v předním nárazníku a zlepšením chlazením motoru. Směrem dozadu si nejde nevšimnout upravených zadních blatníků, připomínající legendární Countach.
V samotné zadní části jsou vedle nového výfuku především mohutný černý difuzor, na přání vyrobený z uhlíkových vláken, a do tří poloh nastavitelný spoiler. Jeho pozice závisí na zvoleném jízdním režimu, vliv na aerodynamiku už známe. Pozornost si zaslouží také kola se speciálně pro Aventador S vyvinutými pneumatikami Pirelli P Zero, za nimiž jsou standardní karbon-keramické brzdy. Ty zastaví vůz ze 100 km/h na 31 metrech.
Uvnitř se objevuje přístrojová deska, tvořená TFT displejem, jejíž vzhled se lehce mění se zvoleným jízdním režimem. Standardem omlazeného supersportu se stává rozhraní Apple CarPlay, umožňující pohodlné spárování s produkty značky Apple. Mezi příplatky najdeme možnost měření telemetrie, stejně jako prakticky nekonečnou personalizaci přes program Ad Personam. První zákazníci dostanou Lamborghini Aventador S na jaře příštího roku, ceny startují na 281 555 eurech (cca 7 608 000 korun).
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?