Současná generace Protonu Perdana se představila již před třemi lety, sedan vyšší střední třídy však sloužil výhradně k vládním účelům. Až s omlazovací kúrou se automobilka, vlastněná konglomerátem DRB-HICOM, rozhodla nabídnout limuzínu také běžným zájemcům.
Jméno Perdana není na automobilové mapě ničím novým. Jmenoval se tak sedan, prodávaný od poloviny devadesátých let až do roku 2011, který byl přeznačeným a v několika směrech upraveným Mitsubishi Eterna (u nás známé jako Galant) sedmé generace. Nástupce také nebyl vyvinut vlastními silami, avšak místo Mitsubishi zaujala Honda. Perdana čtvrté generace je tak zvenku umě zamaskovanou Hondou Accord s pořadovým číslem osm, která je však úplně jiná než její evropská sestřička. Ačkoliv je tedy rodokmen vozu malinko zamotaný, důležité je vědět, že novinka Protonu je technicky vzato Honda.
Karosérie nicméně příbuznost umě skrývá, v přímém porovnání bychom dokonce řekli, že je hezčí než japonský originál. Přední části dominuje maska chladiče s výraznou chromovanou lištou, na níž přímo navazují hlavní světla s integrovanými LED diodami denního svícení. Hodně se designérům povedl tvar střechy, jejíž přechod ve víko kufru je velice elegantní. To se nedá úplně říct o zadních LED světlometech, možná až moc připomínajících Opel Insignia. Stejně jako vpředu nechybí výrazná chromovaná lišta. Hodně zajímavým detailem je difuzor s integrovanými falešnými koncovkami výfuku, které mají stejnou barvu jako zbytek karosérie. V automobilovém průmyslu dost ojedinělý prvek, i přes jejich reálnou nepoužitelnost. Perdana jezdí na 17palcových litých kolech a má na výběr z osmi barev karosérie.
Prvním místem, kde bystré oko pozná původní model, je interiér. Konkrétně jde o tvar palubní desky, typický pomyslnými dvěma úrovněmi a výraznou stříbrnou lištou ve spodní části. Také displej ve vrchní části je pozůstatkem po japonském modelu. Ve verzi se slabším motorem slouží čistě jako ukazatel hodin, silnější provedení jej používá jako navigaci. Hlavní obrazovka obou motorů je ale o něco níže, má 6,2 palce a je výstupem multimediálního systému s Bluetooth, USB i AUX konektivitou a šesti reproduktory. Čalounění sedadel je dle motoru polokožené nebo celokožené, klimatizace je v obou případech automatická dvouzónová, sedadlo řidiče má pak elektrické nastavování v osmi směrech. I když je ale výbava bohatá a béžové čalounění v kombinaci s dřevěným obložením u dražšího modelu vypadá efektně, je to právě kabina, která je tím nejspíše nejslabším místem vozu.
Pod kapotou jsou osvědčené motory i-VTEC od Hondy v kombinaci s pětistupňovým automatem stejného výrobce. Slabší dvoulitr má 156 koní a 189 Nm, o čtyři deci větší jednotka disponuje silou 181 koní a točivým momentem 222 Nm. Ze skladů japonského výrobce pochází rovněž hydraulický posilovač řízení, přední dvojité lichoběžníky, zadní víceprvková náprava nebo čtveřice kotoučových brzd. Pozůstatkem po vládním použití jsou rozměry, jimiž Perdana balancuje mezi vyšší střední třídou a luxusními vozy. Délka 4999 milimetrů je u „dvačtyřky“ díky bodykitu karosérie prodloužena na 5020 milimetrů, šířku 1845 milimetrů, výšku 1475 milimetrů a rozvor náprav 2800 milimetrů pak oba motory sdílejí.
K dispozici je pouze jediná výbava Premium, zahrnující vedle výše zmíněných položek také čtyři airbagy, parkovací kameru, přední a zadní parkovací senzory nebo tempomat. Cena za slabší dvoulitr je nejméně 113 888 riggitů (cca 668 000 korun), silnější motor vyjde na nejméně 138 888 riggitů (cca 815 000 korun). S takovým poměrem ceny a výbavy by si Proton jistě neměl problém najít zákazníky ani v Evropě, odkud se již před několika lety, s výjimkou Velké Británie, stáhl. Velkým otazníkem je nicméně kvalita plastů i relativní zastaralost techniky. Minimálně designem a velikostí vůz zaujme, na evropskou konkurenci v čele s třeba Audi A6 nebo BMW řady 5 to ale zkrátka nestačí.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.