Škoda 130 RS - jeden z nejúspěšnějších závodních vozů 70. a 80. let ve své kategorii, slaví letos čtyřicítku. V roce 1975 se závodní vůz známý jako "Porsche Východu" poprvé dostal pod světla ramp a v následujících letech pak dosáhla Škoda 130 RS četná přední umístění v rally a okruhových závodech.
Největšími jejími úspěchy byla vítězství v mistrovství Evropy cestovních vozů v roce 1981 a také dvojité vítězství v Rallye Monte Carlo 1977 v kategorii do 1.300 cm3. Škoda 130 RS je vynikajícím zástupcem 114 let trvajících aktivit značky Škoda na poli motoristického sportu. "Navíc dodnes potvrzuje výbornou pověst motorsportu značky Škoda,“ říká Michal Velebný, koordinátor restaurátorské dílny Škoda Muzea v Mladé Boleslavi.
Vytvořit toto závodní auto nebylo v tehdejším komunistickém Československu jednoduché a skutečnost, že se to podařilo, je důkazem technologické kompetence a zapálenosti tehdejších vývojářů a techniků firmy Škoda,“ pokračuje Michal Velebný. Šéf Škoda Motorsportu Michal Hrabánek k tomu navíc doplňuje: „Škoda je hrdá na svou velkolepou tradici motoristického sportu a na ikony závodních vozů jako je právě 130 RS. Vědomí vynikající historie motoristického sportu značky nás motivuje i dnes - čtyři vítězství ve WRC 2, čtyři národní tituly pro nový vůz Fabia R5 a také čtvrtý titul APRC v řadě pro značku Škoda jsou skvělou bilancí sezóny 2015.“
Již rok před její prezentací položila automobilka Škoda se třemi prototypy závodních vozů Škoda 200 RS základ pro novou éru motorsportu značky – motivem bylo přání dostat se na start i v závodních třídách s vyššími zdvihovými objemy. Do té doby se značka účastnila hlavně závodů ve třídách do 1.300 cm3 . S vozem 200 RS použila Škoda poprvé rozšiřující označení ‚RS’ – zkratku slov ‚Rally Sport’. Protože však prototypy 200 RS nebylo možné homologovat podle nových předpisů, přistoupila Škoda ke stavbě závodního vozu 130 RS. Novinka vážila pouhých 720 kg, vybrané díly karoserie vozu 130 RS byly z hliníkové slitiny – střecha, kapota a vnější plechy dveří, zatímco blatníky a kryt motoru byly vyrobeny ze sklolaminátu.
Vpředu využila Škoda přední nápravu z typu 200 RS, zadní náprava byla zkonstruována nově. Skelet vozu pocházející ze sériového modelu 110 R dostal robustní ochranný rám. 130 RS měla motor o objemu 1,3 litru s ventilovým rozvodem OHV o výkonu až 140 koní. Vůz s ním dokázal zrychlit až na 220 km/h. Konstrukce motoru, určeného pro závody, se vyznačovala dvěma dvojitými karburátory Weber, osmikanálovou hlavou válců a mazáním se suchou klikovou skříní. Blok motoru byl vyroben z hliníkové slitiny, hlava válců pak ze šedé litiny. S motorem byla spárována čtyřstupňová převodovka.
Zpočátku ale existovala také verze s pěti rychlostmi, jenže ta od roku 1976 nebyla kvůli homologačním předpisům používána. Výsledek spojení moderní techniky, lehké konstrukce a pečlivého ladění byl působivý. Již v první závodní sezóně v roce 1975 šel nový závodní vůz Škoda velmi úspěšně na start okruhových závodů československého Poháru míru a přátelství. Na prvních třech místech celkového hodnocení skončila Škoda 130 RS. V dalších letech následovala na okruzích četná přední umístění v renomovaných závodech v tuzemsku i zahraničí. Největším úspěchem všal bylo celkové vítězství vozů 130 RS v mistrovství Evropy cestovních vozů v roce 1981, o rok dřív získala značka vynikající třetí místo.
O skvělé výsledky se 130 RS postarala také v národních i mezinárodních rally. Již ve své první rallyové sezóně v roce 1976 vůz získal triumfy na domácích závodech, hvězdný okamžik přišel při prestižní Rallye Monte Carlo 1977: první dvě místa ve třídě do 1.300 cm3 . Vítězné vozy řídily posádky Blahna/Hlávka a Zapadlo/Motal. O rok později následovalo vítězství ve Švédské rally, v roce 1980 ovládla Škoda 130 RS domácí Barum rally, kde obsadila 1. až 5. místo. Úspěšná éra vozu 130 RS skončila v roce 1983, kdy s konečnou platností vypršela již prodloužená homologace FIA. Škoda pokračovala v aktivitách v oblasti motorsportu s vozem Škoda 130 LR, který však již na úspěchy vozu Škoda 130 RS navázal v menším rozsahu. Pověst dravých modelů RS založená vozem 130 RS je dnes synonymem výkonnosti a emocí.
Zajímavostí je i to, že kromě 40 let vozu 130 RS si Škoda Auto v tomto roce připomíná další významná jubilea. K nim patří 120 let od založení společnosti Václavem Laurinem a Václavem Klementem a 110 let výroby automobilů v Mladé Boleslavi. Škoda je tak jedním z nejstarších výrobců automobilů na světě.
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?