Dacia Logan Van je třetím vozem, představeným v rámci programu X90. Tento ambiciózní program však dospěl teprve do poloviny a celkem bude v jeho rámci představeno,
ve shodě s výrobním plánem Renaultu, platným do roku 2009, šest karosářských variant. To svědčí nejen o stále probíhajícím vývoji, ale také upevňuje pozici skupiny Renault jako mezinárodně rostoucího výrobce.
Logan Van perfektně ladí se základní filosofií programu, kterou je nabízet za nesrovnatelné ceny srovnatelně kvalitní vozy, a tedy dosažení v daném segmentu nejlepšího poměru mezi cenou a nabízenou hodnotou. Vozy Logan uspokojí především méně náročné zákazníky, toužící po jednoduchém, moderním, robustním a přitom cenově dostupném voze.
Obnova komerčních vozů Dacia a rozšíření nabídky o model Logan Van si klade za cíl jak modernizaci užitkových vozidel značky Dacia v Rumunsku, tak expanzi na zahraničních trzích. Logan Van se začne prodávat v Rumunsku a v Bulharsku od února 2007, v průběhu letošního roku se pak dostane i na ostatní evropské trhy.
Vůz je určen především pro majitele malých firem, živnostníky a obchodníky. Má ambice stát se součástí malých firemních flotil, což by mělo Daciu umožnit zvýšit povědomí o značce a posílit věrnost zákazníků nejen na domácím trhu v Rumunsku, ale zároveň nabídnout nové možnosti i na dalších trzích.
Logan Van bude vyráběn v továrně Dacia v rumunském Pitesti. Ve stejné továrně se již vyrábějí modely Logan sedan a Logan MCV. Maximální produkční kapacita verze Logan Van je 200 vozidel denně. Logan Van je odvozen z modelu Logan MCV, což umožnilo v nejvyšší možné míře redukovat náklady na vývoj a výrobu nového modelu. Investice do výroby modelů Logan MCV a Logan VAN dosáhly výše 110 milionů euro, celkové náklady pak činí 154 milionů euro. Logan Van těží ze zkušeností Renault Group v oblasti užitkových vozidel a aplikací těchto zkušeností s užitkovými vozy do rámce programu X90 bylo dosaženo toho nejlepšího, co lze nabídnout. Nový model Logan Van totiž v sobě slučuje robustnost dodávky s výbavou a pohodlím osobního vozu. Podobně jako ostatní členové rodiny Logan, také Logan Van byl vyvinut s ohledem na provoz po silnicích velmi rozličných kvalit a za mnohdy až extrémních podmínek. Využívá stejnou jednoduchost návrhu a stejné robustní stavby a materiálů, jež daly punc celé řadě Logan.
Logan Van bude, podobně jako dříve představený Logan a Logan MCV, nabízen se dvěma benzinovými motory - 1.4 MPI 55kW a 1.6 MPI 64kW - nebo s dieselovým motorem 1.5 dCi 50kW. Všechny zmiňované motory pocházejí z motorové palety mateřského Renault Group. Logan Van přirozeně nabízí stejnou úroveň aktivní i pasivní bezpečnosti, jako Logan MCV.
Logan Van také s Loganem MCV sdílí design a prostornost a podobně jako jeho sourozenec je ve všech verzích vybaven zadními bočními dveřmi ve stylu osobního vozu. Zadní dveře samozřejmě nejsou prosklené, a nabízejí velmi dobrý přístup do nákladového prostoru, a to narozdíl od jiných dodávek v daném segmentu jak z leva, tak z prava. Přístup do nákladového prostoru zezadu je, stejně jako u Loganu MCV, zajištěn asymetrickými křídlovými dveřmi, dělenými v poměru 1/3 ku 2/3.
Struktura karoserie vozů Logan MCV a Logan Van byla od začátku vyvíjena s ohledem na vhodnost použití jak pro dodávku, tak pro osobní vůz. Struktura je proto odolná a tuhá, jak je pro dodávky s vysokou nosností potřeba, aniž by to negativně ovlivňovalo komfort jízdy nebo ovladatelnost vozu. Díky odolnosti dosahuje nosnost modelu Logan Van 800kg, což je v segmentu malých dodávek vskutku bezpříkladné.
Logan Van nabízí maximální objem pro přepravu nákladu 2,5 metrů krychlových. Délka vozu je v porovnání se sedanem Logan větší o 200mm, díky čemuž dosahuje maximální využitelná délka nákladového prostoru 1936mm, což je hodnota v této kategorii vozů zcela nevídaná.
Jak je pro řadu Logan typické, vše je k dispozici za výjimečně příznivou cenu. Ta startuje na domácím Rumunském trhu na částce 6700 euro s daní.
Foto: Renault Group
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?