Nekonečný příběh: FIA si opět posvítí na flexibilní křídla, Hamilton si stěžuje na Red Bull

Petr Hlawiczka, 12. května 2021, 06:30 Google+

Mezinárodní automobilová federace (FIA) od Velké ceny Francie ve Formuli 1 zpřísní testy flexibility zadních křídel poté, co u Mercedesu postěžovali na řešení Red Bullu, který mu je letos podstatně blíže než v minulých letech.

Počet komentářů:  80 komentářů (Poslední 14.05. 13:16) Napište svůj názor
Sergio Pérez při testování nového Red Bullu RB16B

Sergio Pérez při testování nového Red Bullu RB16B | foto: Red Bull Content Pool

Sdílejte článek

"Red Bully jsou na rovinkách fakt rychlé. Mají to ohebné křídlo na zádi svého vozu. Dnes ho zase nasadili a díky němu získali nejméně tři desetiny. Na rovinkách proto budou rychlejší než my a bude těžké je za sebou udržet," postěžoval si po sobotní kvalifikaci Hamilton.

Rakouský tým se však brání tím, že jejich vůz komisaři pravidelně kontrolují a testy na flexibilitu bez problémů prochází: "Všiml jsem si těch komentářů. Samozřejmě naše auta jsou podrobně kontrolována, existuje test průhybu a celá řada testů, kterými musí projít. FIA je s naším autem zcela spokojená," kontroval jeho Christian Horner.

"Proto mě jeho [Hamiltonovy] poznámky k tomu překvapili. Ale jde o něco, o čem se mi již dříve zmínil Toto [Wolff]. Pochybuji, že to je z Lewisovy hlavy, zřejmě to tedy přišlo odjinud," pokračuje šéf Red Bullu. Ten v pátek používal zadní křídlo pro vysoký přítlak, zřejmě v rámci testování pro GP Monaka. Od soboty přešel na křídlo s nižším odporem.

Týmy se běžně snaží posouvat hranice aerodynamické elasticity. Dobře vědí, že pokud dokážou zařídit, aby se jejich zadní křídlo na rovinkách prohýbalo a lehce rotovalo dozadu, pak to zvýší jejich maximální rychlost, aniž by přicházely o přítlak na rovinkách.

Video: Prohýbání zadního křídla loňského Red Bullu (zdroj: Youtube)

FIA si je toho dobře vědoma, proto zavedla zátěžové testy a testy flexibility zadních křídel, aby se neprohýbala příliš. Nejde vůbec o nový problém, ale historie ukazuje, že jde náročnou oblast z pohledu pravidel - nelze totiž zvolit nulovou toleranci, protože dle fyzikálních zákonů se přirozeně každý materiál pod velkou zátěží prohne.

Včera ale týmy obeslala s technickou směrnicí TD 18/21, v níž informuje o svých postřezích na poli aerodynamiky. Křídla podle FIA sice testy procházejí, ale "přesto vykazují nadměrné míru průhybu, když jsou vozy v pohybu. Věříme, že takové deformace mohou mít významný dopad na aerodynamickou výkonnost."

Proto předepisuje sérii nových testů, jež se zaměří na vlastnosti křídel, která se při vyšších rychlostech prohýbají dozadu. V současné době jsou při testech tolerovány 3 mm. Podle nových testů bude povolen pouze 1° rotace kolem osy při tlaku 750 N směrem dozadu a dolů v daných místech, při podobném testu pak bude vyvinut tlak až 1000 N se stejnou tolerancí (dvakrát více než doposud).

Aby týmy měly čas na úpravu svých řešení, bude jim poskytnut čas do 15. června - po závodech v Monaku, v Baku a v Turecku. Poprvé tak komisaři použijí přísnější testy 27. června během Velké ceny Francie.

Vytisknout

Diskuze: Nekonečný příběh: FIA si opět posvítí na flexibilní křídla, Hamilton si stěžuje na Red Bull

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 80, poslední 14.05.2021 13:16 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 80 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Nico Rosberg a Lewis Hamilton těsně za sebou

"Škody po vzájemných kolizích jsme s Lewisem museli od Barcelony 2016 hradit," prozrazuje Rosberg

Havárie po prvním restartu GP Číny 2024

Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

Lewis Hamilton se v letošním ročníku nadále trápí

PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: U Red Bullu se slaví, nadšený je i Norris

Daniel Ricciardo dostal postih pro příští závod (ilustrační foto)

Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

Lando Norris se možná překvapivě vklínil mezi dominantní Red Bully (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

Max Verstappen zajistil Red Bullu jubilejní sté pole position (ilustrační foto)

SPRINT ČÍNY - Prohlášení po sprintu a kvalifikaci. Red Bull slaví, ostatní opatrně doufají

Max Verstappen a Sergio Pérez v Bahrajnu

Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

Fernando Alonso se stal smutným hrdinou sprintu (ilustrační foto)

SPRINT ovládl Verstappen, dramatický boj o bronzovou příčku

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

Kvalifikaci sprintu v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Daniel Ricciardo během kvalifikace v Barceloně

McLaren očekává dlouhou bitvu s Ferrari, pro zbytek sezóny má jasný cíl

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

  2. Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

  3. Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

  4. GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

  5. SPRINT ČÍNY - Prohlášení po sprintu a kvalifikaci. Red Bull slaví, ostatní opatrně doufají

  6. SPRINT ovládl Verstappen, dramatický boj o bronzovou příčku

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud