Ford se vrací do Le Mans: Chystá odvetu proti Ferrari

Speciální barevné provedení závodních vozů týmu Ford Chip Ganassi Racing oslavuje minulé i současné úspěchy značky v Le Mans
Speciální barevné provedení závodních vozů týmu Ford Chip Ganassi Racing oslavuje minulé i současné úspěchy značky v Le Mans, foto: Ford
Marek Ostrý 3. února 2025 18:59
Sdílej:

Ford se chystá na velký návrat do nejvyšší kategorie vytrvalostních závodů! Od sezóny 2027 bude opět bojovat v Le Mans, kde má jasný cíl – sesadit z trůnu Ferrari, vítěze posledních dvou ročníků.

Ford si jde do Le Mans pro vítězství, a to s jasným odkazem na svou slavnou minulost. „Nezávodíme proto, abychom dojeli druzí,“ zaznívá sebevědomě z tábora amerického giganta. Ford Performance se tak pustí do boje s těmi nejlepšími – od Ferrari přes Porsche až po Toyotu. A cílem není nic menšího než zopakovat legendární triumfy z 60. let.

Bill Ford, výkonný předseda společnosti, neskrývá nadšení: „Le Mans je pro nás víc než závod. Je to místo, kde jsme psali historii, kde jsme porazili Ferrari a kde jsme znovu šokovali svět. A teď se vracíme, abychom to zopakovali.“ Jasně tím naznačuje, že Ford nechce být jen do počtu, ale že míří rovnou na nejvyšší stupínek.

Technické detaily nového speciálu zatím nejsou známé, ale jedno je jisté – Ford musí splnit přísná pravidla pro hybridní pohonné jednotky a výkon omezený na 500 kW. „Je to nová éra motorsportu značky Ford,“ říká Ford s tím, že v Le Mans hodlá hrát prim. A historie ukazuje, že když si modrý ovál něco usmyslí, umí soupeře pořádně potrápit.

Ford už se ve vytrvalostních závodech rozehřívá – mustang GT3 sbírá zkušenosti, zatímco značka připravuje svůj velký návrat. Připomeňme, že v roce 2016 Ford slavil v Le Mans vítězství v kategorii GTE Pro přesně 50 let po ikonickém triumfu s GT40. „Když jsme se vrátili, znovu jsme šokovali svět. Teď se těšte, co přijde dál,“ vzkazuje Ford soupeřům.

A ti si jeho comeback určitě dobře hlídají. Ferrari, které v posledních dvou ročnících Le Mans zvítězilo, ví, co znamená mít Ford v zádech. Teď se tedy rýsuje další epická kapitola soupeření, které před desítkami let změnilo motorsport. A pokud má Ford pravdu, může se klidně zopakovat další památný souboj o legendární vítězství.

FIA WEC 2027, nejzajímavější v historii?

Ford se vrací do nejvyšší ligy vytrvalostních závodů a ještě více rozdmýchá konkurenci v FIA WEC. Společně s ním se v roce 2027 přidá také Genesis, čímž se počet velkých značek v kategorii Hypercar zvýší na deset. Šéf WEC Frédéric Lequien neskrývá nadšení: „Ford je po desetiletí synonymem úspěchu na trati i mimo ni. Jeho návrat potvrzuje rostoucí prestiž šampionátu.“

Prezident Automobile Club de l'Ouest Pierre Fillon zdůrazňuje historickou váhu tohoto okamžiku. „Po téměř 60 letech se Ford vrací do nejvyšší úrovně závodu 24 hodin Le Mans. Tato značka vždy patřila k legendám a její souboje s Ferrari se zapsaly do dějin,“ říká Fillon s odkazem na slavná vítězství Fordu GT40 v 60. letech.

Startovní pole Hypercar tak nabývá na síle a přítomnost deseti prestižních výrobců slibuje epickou podívanou. Ferrari, Toyota, Porsche, Peugeot, Cadillac, BMW, Alpine, Aston Martin, Genesis a nyní i Ford – to je sestava, která Le Mans promění v ultimátní bitvu automobilek.

Ford už v minulosti ukázal, že do Le Mans nejezdí jen do počtu. V roce 2016 vyhrál třídu GTE Pro, čímž zopakoval svůj historický úspěch z roku 1966. A jak naznačuje Pierre Fillon, nevrací se proto, aby hrál druhé housle. „Ford vždy závodil s jasným cílem – vítězství. A jeho obnovený souboj s Ferrari bude nepochybně pastvou pro fanoušky motorsportu.“

Sezóna 2027 se tak už nyní rýsuje jako jedna z nejzajímavějších v historii FIA WEC. Návrat Fordu přinese další kapitolu legendárního soupeření a zvýší už tak obrovskou prestiž šampionátu. Jak dopadne nový souboj gigantů? To ukáže až trať v Le Mans.

Stalo se
Novinky ze světa EV
Zeekr 7x

Nový Zeekr 7X: Kladivo na soupeře Tesla model Y, Kia EV5 nebo Audi Q6 e-tron a BMW iX3?

Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.

Novinky ze světa EV
Alpine crossover A390

Alpine A390: Francouzská odpověď na elektrické SUV. Tři motory, výkon až 470 koní a dojezd přes 550 km

Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.

Novinky ze světa EV
Namísto hatchbacku už spíše crossover.

Škoda Favorit se vrací. Jako povedený elektrický crossover. Retro design míří do budoucnosti

Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.

Novinky ze světa EV
Nissan Micra (2025)

Nový Nissan Micra? Zmatený klon Renaultu 5, který propadl v designu i smyslu. Ale je dobře, že tu je

Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.