Škoda podnikla neobvyklou cestu 125letou historií firmy s dvanácti automobilovými milníky. Společná jízda nejvýznamnějších modelů české automobilky po okolí Mladé Boleslavi je vyvrcholením oslav 125. výročí založení podniku.
Spektrum vozů sahá od prvního automobilu tehdejší značky, modelu L&K Voiturette A z roku 1905, až po stále ještě maskovaný model Škoda Enyaq iV. Nové elektrické SUV, které bude oficiálně představeno tento rok, je symbolem vykročení do nové éry značky Škoda. Tento vůz v sobě spojuje nápady, inovace a vlivy 125 let historie společnosti.
Cesta historií vedla od budovy Škoda Muzea, která se nachází u hlavního výrobního závodu společnosti v Mladé Boleslavi a v níž jsou některé z vozů vystavené jako exponáty, mimo jiné kolem zámků Mcely a Loučeň. Zastávkou byla také Úhelnice, ve které se nachází testovací centrum společnosti.
Jedinečné korzoKaždý z dvanácti milníků jedinečného korza ovlivnil svou dobu a představoval kapitolu v historii vývoje vozů značky Škoda. Tradici automobilky reprezentují vozy L&K Voiturette A, vyráběné v letech 1905-1907, Škoda Superb první generace (1934 až 1949) a Škoda Popular Monte Carlo (1936 až 1939), stejně jako kabriolet Škoda Felicia (1959 až 1964), Škoda 1000 MB (1964 až 1969), Škoda Trekka (1966 až 1972) a Škoda 110 R Coupé (1970 až 1980). Období od poloviny osmdesátých let minulého století reprezentují modely Favorit (1987 až 1994), první modernígenerace modelu Octavia (1996 až 2010), Škoda Yeti (2009 až 2017), Škoda Scala vyráběná od roku 2018 a ještě maskovaný model Škoda Enyaq iV, který bude brzy představen veřejnosti.
Modelem L&K Voiturette A všechno začaloZákladní kámen úspěšné historie společnosti Škoda položili otcové a zakladatelé Václav Laurin a Václav Klement v roce 1905 vozem L&K Voiturette A. Deset let po založení podniku a bezprostředně navazující výrobě jízdních kol a motocyklů tak v tomto podniku vznikl první automobil. Vrcholným modelem třicátých let byl působivý model Škoda Superb, který byl již tehdy vlajkovou lodí s velkorysým prostorem a špičkovým komfortem jízdy, stejně jako vůz Škoda Popular Monte Carlo, velmi dynamický mimo jiné i díky uspořádání pohonu Transaxle s převodovkou umístěnou u zadní nápravy. S tímto modelem, vzniklým při příležitosti prvního umístění na stupních vítězů v legendární Rallye Monte Carlo, zavedla značka Škoda i označení Monte Carlo, kterým se dodnes označují sportovní verze modelů Fabia, Scala a Kamiq. Stejně jako model Popular Monte Carlo je designovou ikonou i model Škoda Felicia z roku 1959.
Škoda 1000 MB se samonosnou karoserií a vzadu umístěným motorem s hliníkovým blokemJízdy se účastnily hned tři modely ze šedesátých let. S technicky průkopnickým vozem Škoda 1000 MB vsadila Škoda v roce 1964 poprvé na samonosnou karoserii a zahájila tak éru vozů s motorem vzadu. Blok motoru se vyráběl patentovaným procesem tlakového lití hliníku, který tak podtrhoval vysokou strojírenskou odbornost v mladoboleslavském závodě. Koncept pohonu s motorem vzadu a pohonem zadních kol využíval rovněž model Škoda 110 R z roku 1970. Ze sportovního dvoudveřového kupé později vycházel vůz Škoda 130 RS, slavící úspěchy na závodních okruzích a soutěžních tratích, na které se ještě dnes odvolávají sportovní modely RS. Trekka, která vznikla v roce 1966 na Novém Zélandu, vycházela z původního modelu Octavia a je předchůdcem dnešních modelů SUV. Terénní vůz byl zkonstruován na míru speciálním požadavkům trhu a potřebám jeho zákazníků.
Pohon předních kol a debut moderního modelu Octavia Dalším milníkem v historickém korzu je model Škoda Favorit. Kompaktním modelem, navrženým karosářským studiem Bertone, se Škoda v roce 1987 zařadila k výrobcům automobilů s uspořádáním vše vpředu. Vedle verze hatchback nabízela také varianty kombi a pickup. Model Octavia z roku 1996 je prvním modelem značky Škoda, kompletně vyvinutým pod záštitou koncernu Volkswagen, který značce otevřel cestu k pozici velkoobjemového výrobce. Jeho nabídka prostoru a přesvědčivý poměr ceny a kvality se následně staly pevnou součásti identity všech produktů značky. Škoda Yeti v roce 2009 představil úspěšný vstup do segmentu modelů SUV. Tam značka, jejíž kompletní rodinu vozů SUV dnes tvoří modely Kamiq, Karoq, Kodiaq a budoucí model Enyaq iV, získala nové zákazníky. Model Yeti byl žádaný i pro četné 'Simply Clever' prvky, například individuálně posuvné sedadla VarioFlex. S modelem Scala zavedla Škoda v roce 2018 nový designový jazyk a vedle pro značku typické velkorysé nabídky prostoru, teď nabízí i emocionálně pojatý exteriér. Automobilka současně udělala velký krok v oblasti konektivity – model Scala je prvním vozem značky, který je stále online.
Enyaq iV posouvá značku Škoda do elektrické budoucnostiStejně jako svou éru ovlivnil každý z ostatních jedenácti automobilových milníků, ovlivní rovněž výrazně značku v příštích letech nový model Enyaq iV. Škoda v něm sesnoubí všechny přednosti vozů značky, jako je esprit, vynalézavost, designérský um, odvaha a nápaditost spolu s moderními technologiemi. Je to esence všech hodnot značky, je překvapivá, praktická a 'Simply Clever'. Model Enyaq iV je výsledem zkušenosti 125ti leté historie vývoje, kompetence, kreativity a nadšení, a povede značku do udržitelné a elektrické budoucnosti. Světová premiéra modelu se bude konat v druhé polovině roku, prodej pak bude zahájen v prvním čtvrtletí roku 2021.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.