Škoda podnikla neobvyklou cestu 125letou historií firmy s dvanácti automobilovými milníky. Společná jízda nejvýznamnějších modelů české automobilky po okolí Mladé Boleslavi je vyvrcholením oslav 125. výročí založení podniku.
Spektrum vozů sahá od prvního automobilu tehdejší značky, modelu L&K Voiturette A z roku 1905, až po stále ještě maskovaný model Škoda Enyaq iV. Nové elektrické SUV, které bude oficiálně představeno tento rok, je symbolem vykročení do nové éry značky Škoda. Tento vůz v sobě spojuje nápady, inovace a vlivy 125 let historie společnosti.
Cesta historií vedla od budovy Škoda Muzea, která se nachází u hlavního výrobního závodu společnosti v Mladé Boleslavi a v níž jsou některé z vozů vystavené jako exponáty, mimo jiné kolem zámků Mcely a Loučeň. Zastávkou byla také Úhelnice, ve které se nachází testovací centrum společnosti.
Jedinečné korzoKaždý z dvanácti milníků jedinečného korza ovlivnil svou dobu a představoval kapitolu v historii vývoje vozů značky Škoda. Tradici automobilky reprezentují vozy L&K Voiturette A, vyráběné v letech 1905-1907, Škoda Superb první generace (1934 až 1949) a Škoda Popular Monte Carlo (1936 až 1939), stejně jako kabriolet Škoda Felicia (1959 až 1964), Škoda 1000 MB (1964 až 1969), Škoda Trekka (1966 až 1972) a Škoda 110 R Coupé (1970 až 1980). Období od poloviny osmdesátých let minulého století reprezentují modely Favorit (1987 až 1994), první modernígenerace modelu Octavia (1996 až 2010), Škoda Yeti (2009 až 2017), Škoda Scala vyráběná od roku 2018 a ještě maskovaný model Škoda Enyaq iV, který bude brzy představen veřejnosti.
Modelem L&K Voiturette A všechno začaloZákladní kámen úspěšné historie společnosti Škoda položili otcové a zakladatelé Václav Laurin a Václav Klement v roce 1905 vozem L&K Voiturette A. Deset let po založení podniku a bezprostředně navazující výrobě jízdních kol a motocyklů tak v tomto podniku vznikl první automobil. Vrcholným modelem třicátých let byl působivý model Škoda Superb, který byl již tehdy vlajkovou lodí s velkorysým prostorem a špičkovým komfortem jízdy, stejně jako vůz Škoda Popular Monte Carlo, velmi dynamický mimo jiné i díky uspořádání pohonu Transaxle s převodovkou umístěnou u zadní nápravy. S tímto modelem, vzniklým při příležitosti prvního umístění na stupních vítězů v legendární Rallye Monte Carlo, zavedla značka Škoda i označení Monte Carlo, kterým se dodnes označují sportovní verze modelů Fabia, Scala a Kamiq. Stejně jako model Popular Monte Carlo je designovou ikonou i model Škoda Felicia z roku 1959.
Škoda 1000 MB se samonosnou karoserií a vzadu umístěným motorem s hliníkovým blokemJízdy se účastnily hned tři modely ze šedesátých let. S technicky průkopnickým vozem Škoda 1000 MB vsadila Škoda v roce 1964 poprvé na samonosnou karoserii a zahájila tak éru vozů s motorem vzadu. Blok motoru se vyráběl patentovaným procesem tlakového lití hliníku, který tak podtrhoval vysokou strojírenskou odbornost v mladoboleslavském závodě. Koncept pohonu s motorem vzadu a pohonem zadních kol využíval rovněž model Škoda 110 R z roku 1970. Ze sportovního dvoudveřového kupé později vycházel vůz Škoda 130 RS, slavící úspěchy na závodních okruzích a soutěžních tratích, na které se ještě dnes odvolávají sportovní modely RS. Trekka, která vznikla v roce 1966 na Novém Zélandu, vycházela z původního modelu Octavia a je předchůdcem dnešních modelů SUV. Terénní vůz byl zkonstruován na míru speciálním požadavkům trhu a potřebám jeho zákazníků.
Pohon předních kol a debut moderního modelu Octavia Dalším milníkem v historickém korzu je model Škoda Favorit. Kompaktním modelem, navrženým karosářským studiem Bertone, se Škoda v roce 1987 zařadila k výrobcům automobilů s uspořádáním vše vpředu. Vedle verze hatchback nabízela také varianty kombi a pickup. Model Octavia z roku 1996 je prvním modelem značky Škoda, kompletně vyvinutým pod záštitou koncernu Volkswagen, který značce otevřel cestu k pozici velkoobjemového výrobce. Jeho nabídka prostoru a přesvědčivý poměr ceny a kvality se následně staly pevnou součásti identity všech produktů značky. Škoda Yeti v roce 2009 představil úspěšný vstup do segmentu modelů SUV. Tam značka, jejíž kompletní rodinu vozů SUV dnes tvoří modely Kamiq, Karoq, Kodiaq a budoucí model Enyaq iV, získala nové zákazníky. Model Yeti byl žádaný i pro četné 'Simply Clever' prvky, například individuálně posuvné sedadla VarioFlex. S modelem Scala zavedla Škoda v roce 2018 nový designový jazyk a vedle pro značku typické velkorysé nabídky prostoru, teď nabízí i emocionálně pojatý exteriér. Automobilka současně udělala velký krok v oblasti konektivity – model Scala je prvním vozem značky, který je stále online.
Enyaq iV posouvá značku Škoda do elektrické budoucnostiStejně jako svou éru ovlivnil každý z ostatních jedenácti automobilových milníků, ovlivní rovněž výrazně značku v příštích letech nový model Enyaq iV. Škoda v něm sesnoubí všechny přednosti vozů značky, jako je esprit, vynalézavost, designérský um, odvaha a nápaditost spolu s moderními technologiemi. Je to esence všech hodnot značky, je překvapivá, praktická a 'Simply Clever'. Model Enyaq iV je výsledem zkušenosti 125ti leté historie vývoje, kompetence, kreativity a nadšení, a povede značku do udržitelné a elektrické budoucnosti. Světová premiéra modelu se bude konat v druhé polovině roku, prodej pak bude zahájen v prvním čtvrtletí roku 2021.
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?
VW představuje nový malý elektromobil ID.1, který nahrazuje model E-Up. S cenovkou kolem 20 000 eur (kolem 510.000 Kč - pozn. redakce) přináší revoluci v cenově dostupné elektromobilitě. Web Auto motor und sport zveřejnil první informace o jeho technologii, designu a plánovaném uvedení na trh.