Škoda podnikla neobvyklou cestu 125letou historií firmy s dvanácti automobilovými milníky. Společná jízda nejvýznamnějších modelů české automobilky po okolí Mladé Boleslavi je vyvrcholením oslav 125. výročí založení podniku.
Spektrum vozů sahá od prvního automobilu tehdejší značky, modelu L&K Voiturette A z roku 1905, až po stále ještě maskovaný model Škoda Enyaq iV. Nové elektrické SUV, které bude oficiálně představeno tento rok, je symbolem vykročení do nové éry značky Škoda. Tento vůz v sobě spojuje nápady, inovace a vlivy 125 let historie společnosti.
Cesta historií vedla od budovy Škoda Muzea, která se nachází u hlavního výrobního závodu společnosti v Mladé Boleslavi a v níž jsou některé z vozů vystavené jako exponáty, mimo jiné kolem zámků Mcely a Loučeň. Zastávkou byla také Úhelnice, ve které se nachází testovací centrum společnosti.
Jedinečné korzoKaždý z dvanácti milníků jedinečného korza ovlivnil svou dobu a představoval kapitolu v historii vývoje vozů značky Škoda. Tradici automobilky reprezentují vozy L&K Voiturette A, vyráběné v letech 1905-1907, Škoda Superb první generace (1934 až 1949) a Škoda Popular Monte Carlo (1936 až 1939), stejně jako kabriolet Škoda Felicia (1959 až 1964), Škoda 1000 MB (1964 až 1969), Škoda Trekka (1966 až 1972) a Škoda 110 R Coupé (1970 až 1980). Období od poloviny osmdesátých let minulého století reprezentují modely Favorit (1987 až 1994), první modernígenerace modelu Octavia (1996 až 2010), Škoda Yeti (2009 až 2017), Škoda Scala vyráběná od roku 2018 a ještě maskovaný model Škoda Enyaq iV, který bude brzy představen veřejnosti.
Modelem L&K Voiturette A všechno začaloZákladní kámen úspěšné historie společnosti Škoda položili otcové a zakladatelé Václav Laurin a Václav Klement v roce 1905 vozem L&K Voiturette A. Deset let po založení podniku a bezprostředně navazující výrobě jízdních kol a motocyklů tak v tomto podniku vznikl první automobil. Vrcholným modelem třicátých let byl působivý model Škoda Superb, který byl již tehdy vlajkovou lodí s velkorysým prostorem a špičkovým komfortem jízdy, stejně jako vůz Škoda Popular Monte Carlo, velmi dynamický mimo jiné i díky uspořádání pohonu Transaxle s převodovkou umístěnou u zadní nápravy. S tímto modelem, vzniklým při příležitosti prvního umístění na stupních vítězů v legendární Rallye Monte Carlo, zavedla značka Škoda i označení Monte Carlo, kterým se dodnes označují sportovní verze modelů Fabia, Scala a Kamiq. Stejně jako model Popular Monte Carlo je designovou ikonou i model Škoda Felicia z roku 1959.
Škoda 1000 MB se samonosnou karoserií a vzadu umístěným motorem s hliníkovým blokemJízdy se účastnily hned tři modely ze šedesátých let. S technicky průkopnickým vozem Škoda 1000 MB vsadila Škoda v roce 1964 poprvé na samonosnou karoserii a zahájila tak éru vozů s motorem vzadu. Blok motoru se vyráběl patentovaným procesem tlakového lití hliníku, který tak podtrhoval vysokou strojírenskou odbornost v mladoboleslavském závodě. Koncept pohonu s motorem vzadu a pohonem zadních kol využíval rovněž model Škoda 110 R z roku 1970. Ze sportovního dvoudveřového kupé později vycházel vůz Škoda 130 RS, slavící úspěchy na závodních okruzích a soutěžních tratích, na které se ještě dnes odvolávají sportovní modely RS. Trekka, která vznikla v roce 1966 na Novém Zélandu, vycházela z původního modelu Octavia a je předchůdcem dnešních modelů SUV. Terénní vůz byl zkonstruován na míru speciálním požadavkům trhu a potřebám jeho zákazníků.
Pohon předních kol a debut moderního modelu Octavia Dalším milníkem v historickém korzu je model Škoda Favorit. Kompaktním modelem, navrženým karosářským studiem Bertone, se Škoda v roce 1987 zařadila k výrobcům automobilů s uspořádáním vše vpředu. Vedle verze hatchback nabízela také varianty kombi a pickup. Model Octavia z roku 1996 je prvním modelem značky Škoda, kompletně vyvinutým pod záštitou koncernu Volkswagen, který značce otevřel cestu k pozici velkoobjemového výrobce. Jeho nabídka prostoru a přesvědčivý poměr ceny a kvality se následně staly pevnou součásti identity všech produktů značky. Škoda Yeti v roce 2009 představil úspěšný vstup do segmentu modelů SUV. Tam značka, jejíž kompletní rodinu vozů SUV dnes tvoří modely Kamiq, Karoq, Kodiaq a budoucí model Enyaq iV, získala nové zákazníky. Model Yeti byl žádaný i pro četné 'Simply Clever' prvky, například individuálně posuvné sedadla VarioFlex. S modelem Scala zavedla Škoda v roce 2018 nový designový jazyk a vedle pro značku typické velkorysé nabídky prostoru, teď nabízí i emocionálně pojatý exteriér. Automobilka současně udělala velký krok v oblasti konektivity – model Scala je prvním vozem značky, který je stále online.
Enyaq iV posouvá značku Škoda do elektrické budoucnostiStejně jako svou éru ovlivnil každý z ostatních jedenácti automobilových milníků, ovlivní rovněž výrazně značku v příštích letech nový model Enyaq iV. Škoda v něm sesnoubí všechny přednosti vozů značky, jako je esprit, vynalézavost, designérský um, odvaha a nápaditost spolu s moderními technologiemi. Je to esence všech hodnot značky, je překvapivá, praktická a 'Simply Clever'. Model Enyaq iV je výsledem zkušenosti 125ti leté historie vývoje, kompetence, kreativity a nadšení, a povede značku do udržitelné a elektrické budoucnosti. Světová premiéra modelu se bude konat v druhé polovině roku, prodej pak bude zahájen v prvním čtvrtletí roku 2021.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.