Mnoho lidí si myslí, že logo BMW je stylizovanou vrtulí. „Ale pravda je trochu jiná.“ V následujícím článku si můžete přečíst o historii loga společnosti BMW.
Mnoho lidí si myslí, že logo BMW je stylizovanou vrtulí,“ říká Fred Jakobs z BMW Group Classic. „Ale pravda je trochu jiná.“ Logo zpočátku nebylo potřeba. Historie názvu BMW – Bayerische Motoren Werke – se datuje zpět do roku 1917. BMW vzniklo na základě toho, co zbylo z výrobce leteckých motorů Rapp Motorenwerke, sídlícího v Mnichově, hlavním městě spolkové země Bavorska v jižním Německu. I když se změnil název společnosti, technické vybavení, majetek a pracovní síla zůstaly stejné.
Když byl název BMW v červenci 1917 poprvé zaregistrován jako obchodní značka, společnost neměla žádné logo. Stejně tak v první reklamě ze zmíněného roku nebyl žádný symbol nebo emblém BMW. Co ale součástí reklamy bylo, tedy kromě leteckých motorů, byly plány do budoucna a připravovaná řada produktů: motory pro automobily, zemědělské stroje a lodě.
„V tehdejších dobách nebylo logo ani jeho význam žádným způsobem prezentovány široké veřejnosti, jako je tomu dnes, a BMW navíc nemělo žádné koncové zákazníky, kteří by to vyžadovali,“ vysvětluje Fred Jakobs. Hlavní náplní obchodní činnosti byla výroba a údržba leteckých motorů pro německé letectvo.
Logo BMW obsahuje obrácené bavorské barvyNicméně i tak 5. října 1917 dostala mladá společnost své vlastní firemní logo. Tento první znak BMW, který byl registrován na německém císařském registru ochranných známek, zůstal kulatý jako původní logo společnosti Rapp. Vnější kruh byl tehdy ohraničen dvěma zlatými linkami a v něm byla umístěna písmena BMW.
V logu společnosti byla zmíněna i domovská spolková země, tedy Bavorsko. Čtvrtiny vnitřního kruhu znaku BMW zobrazují oficiální barvy Bavorska – bílou a modrou. Ale jsou umístěny v opačném pořadí (tedy alespoň podle toho, jak daleko jdou pravidla heraldiky, kde se symboly čtou po směru hodinových ručiček zleva odshora). Důvodem opačného umístění modré a bílé v logu BMW byl tehdejší lokální zákon o ochranných známkách, který zakazoval použití stáních znaků, barev a dalších symbolů suverenity z komerčních důvodů.
Kde se vzal mýtus o tom, že logo BMW symbolizuje vrtuli? Dokonce i dnes mnoho lidí stále věří, že logo BMW odkazuje na roztočenou vrtuli. Jak se to stalo? Mýtus o BMW vrtuli se zrodil několik let poté, co vzniklo první logo společnosti. Reklama na BMW z roku 1929 ukazovala letadlo s nápisem BMW na rotující, stylizované vrtuli. Na začátku celosvětové ekonomické krize se reklama snažila prezentovat nový letecký motor BMW, který byl vyráběn na základě licence od společnosti Pratt & Whitney. Interpretace vrtule do reklamního obrázku se mladé společnosti velmi hodila, protože vyzdvihovala kořeny společnosti jakožto experta na konstrukci leteckých motorů.
Následně, v roce 1942, samo BMW spojilo vrtuli se symbolem společnosti. V publikaci BMW zvané „Flugmotoren-Nachrichten“ (Novinky leteckých motorů) se objevil článek, v němž byl znak BMW vysvětlen jako připomínka rotující vrtule. Článek byl doplněn o fotografii loga BMW překrytého právě rotující vrtulí. BMW se v průběhu času nijak zvlášť nesnažilo tento mýtus vyvrátit.
BMW logo: Význam a historieZnamená to, že příběh loga BMW je založen na legendě – a legenda je i dnes stále živá. „BMW po dlouhou dobu nevydávalo příliš námahy na to, aby mýtus o tom, že logo BMW je vrtule, nějak vyvrátilo,“ vysvětluje Fred Jakobs z BMW Group Classic. Takže pokud se někdo drží příběhu s vrtulí, podle expertů to nemusí být úplně špatně. Ale zároveň není tak úplně pravda, že by v logu společnosti byla letecká vrtule. Díky neustálému opakování se z tohoto tvrzení nakonec stal jakýsi druh „městského mýtu“. „Tato interpretace byla po dobu 90 let zcela běžná, takže mezitím získala určité ospravedlnění,“ vysvětluje Jakobs. Logo BMW se v ulicích poprvé ukázalo v roce 1923, a to na palivové nádrži prvního motocyklu společnosti: BMW R 32.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?