Kde se vzal mýtus o tom, že logo BMW symbolizuje vrtuli?

bohy / AutoRoad.cz, 28. dubna 2020, 11:22 Google+

Mnoho lidí si myslí, že logo BMW je stylizovanou vrtulí. „Ale pravda je trochu jiná.“ V následujícím článku si můžete přečíst o historii loga společnosti BMW.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
BMW

BMW | foto: BMW

Sdílejte článek

Mnoho lidí si myslí, že logo BMW je stylizovanou vrtulí,“ říká Fred Jakobs z BMW Group Classic. „Ale pravda je trochu jiná.“ Logo zpočátku nebylo potřeba. Historie názvu BMW – Bayerische Motoren Werke – se datuje zpět do roku 1917. BMW vzniklo na základě toho, co zbylo z výrobce leteckých motorů Rapp Motorenwerke, sídlícího v Mnichově, hlavním městě spolkové země Bavorska v jižním Německu. I když se změnil název společnosti, technické vybavení, majetek a pracovní síla zůstaly stejné.

Když byl název BMW v červenci 1917 poprvé zaregistrován jako obchodní značka, společnost neměla žádné logo. Stejně tak v první reklamě ze zmíněného roku nebyl žádný symbol nebo emblém BMW. Co ale součástí reklamy bylo, tedy kromě leteckých motorů, byly plány do budoucna a připravovaná řada produktů: motory pro automobily, zemědělské stroje a lodě.

img-responsive

logo | foto: BMW

„V tehdejších dobách nebylo logo ani jeho význam žádným způsobem prezentovány široké veřejnosti, jako je tomu dnes, a BMW navíc nemělo žádné koncové zákazníky, kteří by to vyžadovali,“ vysvětluje Fred Jakobs. Hlavní náplní obchodní činnosti byla výroba a údržba leteckých motorů pro německé letectvo.

Logo BMW obsahuje obrácené bavorské barvy
Nicméně i tak 5. října 1917 dostala mladá společnost své vlastní firemní logo. Tento první znak BMW, který byl registrován na německém císařském registru ochranných známek, zůstal kulatý jako původní logo společnosti Rapp. Vnější kruh byl tehdy ohraničen dvěma zlatými linkami a v něm byla umístěna písmena BMW.

V logu společnosti byla zmíněna i domovská spolková země, tedy Bavorsko. Čtvrtiny vnitřního kruhu znaku BMW zobrazují oficiální barvy Bavorska – bílou a modrou. Ale jsou umístěny v opačném pořadí (tedy alespoň podle toho, jak daleko jdou pravidla heraldiky, kde se symboly čtou po směru hodinových ručiček zleva odshora). Důvodem opačného umístění modré a bílé v logu BMW byl tehdejší lokální zákon o ochranných známkách, který zakazoval použití stáních znaků, barev a dalších symbolů suverenity z komerčních důvodů.

Kde se vzal mýtus o tom, že logo BMW symbolizuje vrtuli? 
Dokonce i dnes mnoho lidí stále věří, že logo BMW odkazuje na roztočenou vrtuli. Jak se to stalo? Mýtus o BMW vrtuli se zrodil několik let poté, co vzniklo první logo společnosti. Reklama na BMW z roku 1929 ukazovala letadlo s nápisem BMW na rotující, stylizované vrtuli. Na začátku celosvětové ekonomické krize se reklama snažila prezentovat nový letecký motor BMW, který byl vyráběn na základě licence od společnosti Pratt & Whitney. Interpretace vrtule do reklamního obrázku se mladé společnosti velmi hodila, protože vyzdvihovala kořeny společnosti jakožto experta na konstrukci leteckých motorů.

img-responsive

logo | foto: BMW

Následně, v roce 1942, samo BMW spojilo vrtuli se symbolem společnosti. V publikaci BMW zvané „Flugmotoren-Nachrichten“ (Novinky leteckých motorů) se objevil článek, v němž byl znak BMW vysvětlen jako připomínka rotující vrtule. Článek byl doplněn o fotografii loga BMW překrytého právě rotující vrtulí. BMW se v průběhu času nijak zvlášť nesnažilo tento mýtus vyvrátit.

BMW logo: Význam a historie
Znamená to, že příběh loga BMW je založen na legendě – a legenda je i dnes stále živá. „BMW po dlouhou dobu nevydávalo příliš námahy na to, aby mýtus o tom, že logo BMW je vrtule, nějak vyvrátilo,“ vysvětluje Fred Jakobs z BMW Group Classic. Takže pokud se někdo drží příběhu s vrtulí, podle expertů to nemusí být úplně špatně. Ale zároveň není tak úplně pravda, že by v logu společnosti byla letecká vrtule. Díky neustálému opakování se z tohoto tvrzení nakonec stal jakýsi druh „městského mýtu“. „Tato interpretace byla po dobu 90 let zcela běžná, takže mezitím získala určité ospravedlnění,“ vysvětluje Jakobs. Logo BMW se v ulicích poprvé ukázalo v roce 1923, a to na palivové nádrži prvního motocyklu společnosti: BMW R 32.

Vytisknout

Diskuze: Kde se vzal mýtus o tom, že logo BMW symbolizuje vrtuli?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ilustrační foto

Škoda vzkázala, jak to bude po nových opatřeních vlády kvůli Covid-19

Alfa Romeo Stelvio

Přední hráč vycítil zájem a nabídne k pronájmu i SUV od Alfy Romeo

Volkswagen ID.3 dosáhl při testech Euro NCAP plného hodnocení pěti hvězd

Volkswagenu ID.3 dali při testech Euro NCAP zabrat. A výsledek?

Volkswagen K70 byl prvním modelem s kapalinovým chlazením a pohonem předních kol

Volkswagen K70 poprvé použil koncepci, kterou proslavili Golf s Passatem a všichni ji chtěli

Ford Mustang Mach 1

Legendární Ford Mustang Mach 1 přichází na starý kontinent

Lucie Borhyová je více než rok spojena s DS. Jejím novým strojem je DS 7 Crossback E-TENSE

Lucie Borhyová je spojena s DS. Ukázala zářivý úsměv a svůj nový vůz

Mercedes-Benz C 200 je stále ještě poměrně moderní, dobře vypadající, spolehlivý a za slušné peníze

TEST: Mercedes Benz C 200 kompressor W204 - praktický elegán pro každý den za příznivou cenu

Peugeot 205 GTI

Restaurování ikony malých Hot Hatch

Renault Megane R. S.

Nový Renault Mégane R.S. má výkon 300 koní

Hyundai Ioniq EV

Názor českých podnikatelů a řidičů v rozsáhlém průzkumu. Elektromobilita v celé své "kráse"

Bývalý šampion F1 Nico Rosberg si test elektrického ID.R užil dešti navzdory

Bývalý šampion F1 dal jasný vzkaz, když vystoupil z ID.R po deštivém testu

Škoda představila Enyaq iV, svje první čistě elektrické SUV

Nejslabší Enyaq iV 60 míří do předprodeje. Cena je ale stále nad "magickou" hranicí

Papamobil Toyota Mirai

Papež dostal nový papamobil. Konstrukce nepřekvapí, pohon ale ano

Toyota otevřela nový showroom v Mostě

Toyota rozšiřuje své zastoupení na našem trhu

Hyundai i30 Combi 1.4 T-GDI DCT

Test Hyundai i30 kombi 1,4 T-GDI DTC All Inclusive, oblíbený český kombík se loučí ve vrcholné formě

reklama

Doporučujeme

Toyota

Toyota prodala po celém světě už 15 milionů hybridních aut

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. TEST: Mercedes Benz C 200 kompressor W204 - praktický elegán pro každý den za příznivou cenu

  2. Legendární Ford Mustang Mach 1 přichází na starý kontinent

  3. Volkswagen K70 poprvé použil koncepci, kterou proslavili Golf s Passatem a všichni ji chtěli

  4. Volkswagenu ID.3 dali při testech Euro NCAP zabrat. A výsledek?

  5. Přední hráč vycítil zájem a nabídne k pronájmu i SUV od Alfy Romeo

  6. Škoda vzkázala, jak to bude po nových opatřeních vlády kvůli Covid-19

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud