Kde se vzal mýtus o tom, že logo BMW symbolizuje vrtuli?

Petr Boháč / AutoRoad.cz, 28. dubna 2020, 11:22 Google+

Mnoho lidí si myslí, že logo BMW je stylizovanou vrtulí. „Ale pravda je trochu jiná.“ V následujícím článku si můžete přečíst o historii loga společnosti BMW.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
BMW

BMW | foto: BMW

Sdílejte článek

Mnoho lidí si myslí, že logo BMW je stylizovanou vrtulí,“ říká Fred Jakobs z BMW Group Classic. „Ale pravda je trochu jiná.“ Logo zpočátku nebylo potřeba. Historie názvu BMW – Bayerische Motoren Werke – se datuje zpět do roku 1917. BMW vzniklo na základě toho, co zbylo z výrobce leteckých motorů Rapp Motorenwerke, sídlícího v Mnichově, hlavním městě spolkové země Bavorska v jižním Německu. I když se změnil název společnosti, technické vybavení, majetek a pracovní síla zůstaly stejné.

Když byl název BMW v červenci 1917 poprvé zaregistrován jako obchodní značka, společnost neměla žádné logo. Stejně tak v první reklamě ze zmíněného roku nebyl žádný symbol nebo emblém BMW. Co ale součástí reklamy bylo, tedy kromě leteckých motorů, byly plány do budoucna a připravovaná řada produktů: motory pro automobily, zemědělské stroje a lodě.

img-responsive

logo | foto: BMW

„V tehdejších dobách nebylo logo ani jeho význam žádným způsobem prezentovány široké veřejnosti, jako je tomu dnes, a BMW navíc nemělo žádné koncové zákazníky, kteří by to vyžadovali,“ vysvětluje Fred Jakobs. Hlavní náplní obchodní činnosti byla výroba a údržba leteckých motorů pro německé letectvo.

Logo BMW obsahuje obrácené bavorské barvy
Nicméně i tak 5. října 1917 dostala mladá společnost své vlastní firemní logo. Tento první znak BMW, který byl registrován na německém císařském registru ochranných známek, zůstal kulatý jako původní logo společnosti Rapp. Vnější kruh byl tehdy ohraničen dvěma zlatými linkami a v něm byla umístěna písmena BMW.

V logu společnosti byla zmíněna i domovská spolková země, tedy Bavorsko. Čtvrtiny vnitřního kruhu znaku BMW zobrazují oficiální barvy Bavorska – bílou a modrou. Ale jsou umístěny v opačném pořadí (tedy alespoň podle toho, jak daleko jdou pravidla heraldiky, kde se symboly čtou po směru hodinových ručiček zleva odshora). Důvodem opačného umístění modré a bílé v logu BMW byl tehdejší lokální zákon o ochranných známkách, který zakazoval použití stáních znaků, barev a dalších symbolů suverenity z komerčních důvodů.

Kde se vzal mýtus o tom, že logo BMW symbolizuje vrtuli? 
Dokonce i dnes mnoho lidí stále věří, že logo BMW odkazuje na roztočenou vrtuli. Jak se to stalo? Mýtus o BMW vrtuli se zrodil několik let poté, co vzniklo první logo společnosti. Reklama na BMW z roku 1929 ukazovala letadlo s nápisem BMW na rotující, stylizované vrtuli. Na začátku celosvětové ekonomické krize se reklama snažila prezentovat nový letecký motor BMW, který byl vyráběn na základě licence od společnosti Pratt & Whitney. Interpretace vrtule do reklamního obrázku se mladé společnosti velmi hodila, protože vyzdvihovala kořeny společnosti jakožto experta na konstrukci leteckých motorů.

img-responsive

logo | foto: BMW

Následně, v roce 1942, samo BMW spojilo vrtuli se symbolem společnosti. V publikaci BMW zvané „Flugmotoren-Nachrichten“ (Novinky leteckých motorů) se objevil článek, v němž byl znak BMW vysvětlen jako připomínka rotující vrtule. Článek byl doplněn o fotografii loga BMW překrytého právě rotující vrtulí. BMW se v průběhu času nijak zvlášť nesnažilo tento mýtus vyvrátit.

BMW logo: Význam a historie
Znamená to, že příběh loga BMW je založen na legendě – a legenda je i dnes stále živá. „BMW po dlouhou dobu nevydávalo příliš námahy na to, aby mýtus o tom, že logo BMW je vrtule, nějak vyvrátilo,“ vysvětluje Fred Jakobs z BMW Group Classic. Takže pokud se někdo drží příběhu s vrtulí, podle expertů to nemusí být úplně špatně. Ale zároveň není tak úplně pravda, že by v logu společnosti byla letecká vrtule. Díky neustálému opakování se z tohoto tvrzení nakonec stal jakýsi druh „městského mýtu“. „Tato interpretace byla po dobu 90 let zcela běžná, takže mezitím získala určité ospravedlnění,“ vysvětluje Jakobs. Logo BMW se v ulicích poprvé ukázalo v roce 1923, a to na palivové nádrži prvního motocyklu společnosti: BMW R 32.

Vytisknout

Diskuze: Kde se vzal mýtus o tom, že logo BMW symbolizuje vrtuli?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Piasecki PA-890

První vrtulník na vodík se pomalu ale jistě začíná rýsovat, vypadá opravdu zajímavě

ford fiesta

Ford představuje modernizovanou Fiestu, která je připravená na budoucnost

Ilustrační fotografie

V Česku vzniká kladivo na auta odmítaná lidmi a protlačovaná EU

Tatra Tactic 4x4 II. generace

Na polygonu v Kopřivnici probíhá představení vojenské, hasičské i stavební techniky

Ford Transit Trail

Test: Ford Transit Trail – outdoor dodávka, která je skvělým základem pro „malého“ bydlíka

Škoda Fabia Combi Scoutline

Škoda Fabia Combi končí. Jak to s ní vypadá v bazarech?

on-line prodej

Jako plech po tornádu. Automobilový trh je pokřivený, covid, elektromobilita, čipy...

Jeep Willys

Test: Jeep Willys, legenda U.S. Army

Toyota přepracovala Mirai, nová generace má mít dojezd 650 km, atraktivní vzhled a produkuje jen čistou vodu

Na vodíkovou Toyotu Mirai stříleli z pistole

Mercedes-Benz G-Boss

Mercedes-Benz třídy G od G&B Design vypadá jako rozzlobený school bus

Ilustrační foto

Nemáte kabriolet? I tak můžete dýchat čerstvý vzduch

Nákup aut se přesouvá do online prostředí

Nákup aut se přesouvá do online prostředí

Ilustrační foto

Škoda v Česku zastaví výrobu. Promluvily odbory

mercedes-benz citan

Nový Mercedes-Benz Citan jako obytný vůz

Hyundai Kona Electric

Test Hyundai Kona electric. Má stále co nabídnout?

reklama

Doporučujeme

Toyota

Toyota prodala po celém světě už 15 milionů hybridních aut

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Ford představuje modernizovanou Fiestu, která je připravená na budoucnost

  2. V Česku vzniká kladivo na auta odmítaná lidmi a protlačovaná EU

  3. Na polygonu v Kopřivnici probíhá představení vojenské, hasičské i stavební techniky

  4. Test: Ford Transit Trail – outdoor dodávka, která je skvělým základem pro „malého“ bydlíka

  5. Škoda Fabia Combi končí. Jak to s ní vypadá v bazarech?

  6. Jako plech po tornádu. Automobilový trh je pokřivený, covid, elektromobilita, čipy...

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud