Kde se vzal mýtus o tom, že logo BMW symbolizuje vrtuli?

bohy / AutoRoad.cz, 28. dubna 2020, 11:22 Google+

Mnoho lidí si myslí, že logo BMW je stylizovanou vrtulí. „Ale pravda je trochu jiná.“ V následujícím článku si můžete přečíst o historii loga společnosti BMW.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
BMW

BMW | foto: BMW

Sdílejte článek

Mnoho lidí si myslí, že logo BMW je stylizovanou vrtulí,“ říká Fred Jakobs z BMW Group Classic. „Ale pravda je trochu jiná.“ Logo zpočátku nebylo potřeba. Historie názvu BMW – Bayerische Motoren Werke – se datuje zpět do roku 1917. BMW vzniklo na základě toho, co zbylo z výrobce leteckých motorů Rapp Motorenwerke, sídlícího v Mnichově, hlavním městě spolkové země Bavorska v jižním Německu. I když se změnil název společnosti, technické vybavení, majetek a pracovní síla zůstaly stejné.

Když byl název BMW v červenci 1917 poprvé zaregistrován jako obchodní značka, společnost neměla žádné logo. Stejně tak v první reklamě ze zmíněného roku nebyl žádný symbol nebo emblém BMW. Co ale součástí reklamy bylo, tedy kromě leteckých motorů, byly plány do budoucna a připravovaná řada produktů: motory pro automobily, zemědělské stroje a lodě.

img-responsive

logo | foto: BMW

„V tehdejších dobách nebylo logo ani jeho význam žádným způsobem prezentovány široké veřejnosti, jako je tomu dnes, a BMW navíc nemělo žádné koncové zákazníky, kteří by to vyžadovali,“ vysvětluje Fred Jakobs. Hlavní náplní obchodní činnosti byla výroba a údržba leteckých motorů pro německé letectvo.

Logo BMW obsahuje obrácené bavorské barvy
Nicméně i tak 5. října 1917 dostala mladá společnost své vlastní firemní logo. Tento první znak BMW, který byl registrován na německém císařském registru ochranných známek, zůstal kulatý jako původní logo společnosti Rapp. Vnější kruh byl tehdy ohraničen dvěma zlatými linkami a v něm byla umístěna písmena BMW.

V logu společnosti byla zmíněna i domovská spolková země, tedy Bavorsko. Čtvrtiny vnitřního kruhu znaku BMW zobrazují oficiální barvy Bavorska – bílou a modrou. Ale jsou umístěny v opačném pořadí (tedy alespoň podle toho, jak daleko jdou pravidla heraldiky, kde se symboly čtou po směru hodinových ručiček zleva odshora). Důvodem opačného umístění modré a bílé v logu BMW byl tehdejší lokální zákon o ochranných známkách, který zakazoval použití stáních znaků, barev a dalších symbolů suverenity z komerčních důvodů.

Kde se vzal mýtus o tom, že logo BMW symbolizuje vrtuli? 
Dokonce i dnes mnoho lidí stále věří, že logo BMW odkazuje na roztočenou vrtuli. Jak se to stalo? Mýtus o BMW vrtuli se zrodil několik let poté, co vzniklo první logo společnosti. Reklama na BMW z roku 1929 ukazovala letadlo s nápisem BMW na rotující, stylizované vrtuli. Na začátku celosvětové ekonomické krize se reklama snažila prezentovat nový letecký motor BMW, který byl vyráběn na základě licence od společnosti Pratt & Whitney. Interpretace vrtule do reklamního obrázku se mladé společnosti velmi hodila, protože vyzdvihovala kořeny společnosti jakožto experta na konstrukci leteckých motorů.

img-responsive

logo | foto: BMW

Následně, v roce 1942, samo BMW spojilo vrtuli se symbolem společnosti. V publikaci BMW zvané „Flugmotoren-Nachrichten“ (Novinky leteckých motorů) se objevil článek, v němž byl znak BMW vysvětlen jako připomínka rotující vrtule. Článek byl doplněn o fotografii loga BMW překrytého právě rotující vrtulí. BMW se v průběhu času nijak zvlášť nesnažilo tento mýtus vyvrátit.

BMW logo: Význam a historie
Znamená to, že příběh loga BMW je založen na legendě – a legenda je i dnes stále živá. „BMW po dlouhou dobu nevydávalo příliš námahy na to, aby mýtus o tom, že logo BMW je vrtule, nějak vyvrátilo,“ vysvětluje Fred Jakobs z BMW Group Classic. Takže pokud se někdo drží příběhu s vrtulí, podle expertů to nemusí být úplně špatně. Ale zároveň není tak úplně pravda, že by v logu společnosti byla letecká vrtule. Díky neustálému opakování se z tohoto tvrzení nakonec stal jakýsi druh „městského mýtu“. „Tato interpretace byla po dobu 90 let zcela běžná, takže mezitím získala určité ospravedlnění,“ vysvětluje Jakobs. Logo BMW se v ulicích poprvé ukázalo v roce 1923, a to na palivové nádrži prvního motocyklu společnosti: BMW R 32.

Loading...
 
Vytisknout

Diskuze: Kde se vzal mýtus o tom, že logo BMW symbolizuje vrtuli?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

VW Tiguan prošel faceliftem. Do vínku dostal více elektřiny, výkonu, zábavy a osobitosti

VW Tiguan prošel faceliftem. Do vínku dostal více elektřiny, výkonu, zábavy a osobitosti

Peugeot Boxer

Test Peugeot Boxer Furgon ACCESS 3300 L3H2 BlueHDi 140, aneb jak se žije pošťákům

Mercedes-Benz X

Mercedes-Benz X-Class s tuningovým balíčkem Exy Extreme + vypadá opravdu schopně

Peugeot 208 Rally 4

Nový Peugeot 208 Rally 4, závodní speciál s tříválcem

Škoda Octavia RS, kde RS znamená Rallye Sport a navazuje na závodní prototypy značky

Už jsou tady! Premiéra Škody Octavia Scout a RS

Advantage Cars

Nové video Advantage Cars a CINQ : 13 luxusních vozů s 8128 koňmi a cenou 100.000.000 Kč

AC Cobra

Je tu nová AC Cobra, pod kapotou jí to může pěkně jiskřit

mitsubishi space star

MITSUBISHI FANDÍ MLADÝM VÝTVARNÍKŮM - SPACE STAR V ROLI UNIKÁTNÍHO MALÍŘSKÉHO PLÁTNA

Hyundai i30 N Performance

Nošovický Hyundai v loňském roce vyvezl vozy do více než 70 zemí světa. A tržby?

Ilustrační foto

Trh ojetých aut má projít největší změnou za posledních 20 let

Honda CMX 500 Rebel

Test: Honda CMX 500 Rebel, hodné milé koťátko

Suzuki ACROSS

SUZUKI PŘEDSTAVUJE ACROSS, PLUG-IN HYBRIDNÍ SUV STŘEDNÍ TŘÍDY

spotřeba

Test: DS 3 Crossback 1,2 PureTech 155, designová stylovka s povedeným tříválcem

ISV Chevrolet Colorado

U.S. Army objednala 649 nových pick-upů za více než 5 miliard korun

Výstava

Nesmrtelný dvoutakt na závodních okruzích - Výstava motocyklů v Hořicích

reklama

Doporučujeme

Toyota

Toyota prodala po celém světě už 15 milionů hybridních aut

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. SUZUKI PŘEDSTAVUJE ACROSS, PLUG-IN HYBRIDNÍ SUV STŘEDNÍ TŘÍDY

  2. Nové video Advantage Cars a CINQ : 13 luxusních vozů s 8128 koňmi a cenou 100.000.000 Kč

  3. Trh ojetých aut má projít největší změnou za posledních 20 let

  4. Test: Honda CMX 500 Rebel, hodné milé koťátko

  5. Nošovický Hyundai v loňském roce vyvezl vozy do více než 70 zemí světa. A tržby?

  6. Je tu nová AC Cobra, pod kapotou jí to může pěkně jiskřit

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud