Peugeot e-208 je symbolem 100% elektrické mobility. Tento model také zahájil novou éru městských vozů značky Peugeot, a to 50 let po vzniku této kategorie vozů. Už v roce 1972 totiž značka uvedla na trh svůj první moderní městský vůz s označením Peugeot 104. Od té doby se objevilo 10 generací a 25 milionů vozů kategorie „mini“.
Městský vůz není určen jen pro městský provoz. Je to také typ vozu, který pro mnohé představuje první automobil. Často otvírá možnosti mobility a určité svobody. Díky 25 milionům městských vozů vyrobených za poslední půlstoletí umožnil Peugeot několika generacím motoristů poprvé usednout za volant. S vozem Peugeot e-208 zpřístupnil také elektromobilitu.
Od modelu Peugeot 104 z roku 1972 až po dnešní Peugeot 208 se v nabídce značky Peugeot vystřídalo 10 generací městských vozů. Cíle byly vždy stejné: nabízet vozy, které umožní co největšímu počtu lidí přístup k pohodlné, bezpečné, praktické a moderní mobilitě, která je dnes tišší a čistší než kdykoli předtím.
Základ této řadě položil všestranný, ale kompaktní Peugeot 104. Aby Peugeot co nejpřesněji vyhověl potřebám svých zákazníků, měl ve své nabídce vždy dva typy malých vozů: čistě městské vozy a víceúčelové městské vozy…
MĚSTSKÉ VOZY DVOJKOVÉ ŘADY
Peugeot 205 (1983–1998): přezdívaný „Sacré numéro“
S modelem Peugeot 205 vstoupila značka Peugeot do moderní éry. Svým designem, výkonem a rozmanitostí verzí (benzín, nafta, 3 nebo 5 dveří, kabriolet, užitková verze) si získal všeobecné uznání. Dlouhou dobu určoval velikost vozů v tomto segmentu: 370 cm. V polovině 80. let zachránil jeho obchodní úspěch značku Peugeot před důsledky kritické finanční situace a zajistil oživení značky. Jeho verze GTI (105, 115 a 130 k) si získaly respekt příznivců výkonných vozů. Jeho úspěchy v běžných i dálkových rallye se zapsaly do historie automobilového sportu.
• Délka: 371 cm (3 a 5 dveří)
• Výkon: 45–200 k
• 5 278 050 vyrobených kusů
Peugeot 206 (1998–2012): nejprodávanější francouzský vůz všech dob
S více než 8 miliony prodanými kusy je Peugeot 206 nejprodávanějším francouzským vozem v historii automobilismu. Jeho odvážný design a dynamické jízdní vlastnosti znamenaly opravdový průlom v segmentu malých vozů. Peugeot se zařazením dvou inovativních modelů do nabídky - kombi SW a kupé-kabriolet - trefil do černého a lámal prodejní rekordy. Jestliže Peugeot 205 zazářil v mistrovství světa v rallye (2 tituly v letech 1985 a 1986), Peugeot 206 svého předchůdce ještě předčil a v letech 2000 až 2003 získal tři tituly v řadě. O Peugeotu 206 vznikla také legendární televizní reklama o indickém sochaři, který si postavil vlastní 206.
• Délka: 383 cm (3 a 5 dveří) až 403 cm (SW)
• Výkon: 60–177 k
• 8 332 416 prodaných kusů
Peugeot 207 (2006–2014): malý vůz vyrostl
Uvedení vozu Peugeot 207 na trh bylo začátkem vzestupu značky Peugeot v segmentu městských vozů. S délkou 403 cm, tj. o 20 cm více než měl Peugeot 206, nabízel více prostoru v kabině. V nabídce, která byla mimořádně bohatá na motory a karosářské verze (kombi a kupé-kabriolet zůstaly zachovány), se navíc zlepšila praktičnost a komfort.
• Délka: 403 cm (3 a 5 dveří) nebo 416 cm (SW)
• Výkon: 70–175 k
• 2 573 523 prodaných kusů
Peugeot 208 I. (2012–2020): první i-Cockpit
První generace Peugeotu 208 se vyznačuje návratem ke kompaktnějším rozměrům. Na palubě je však více místa než u Peugeotu 207. Oproti modelům 206 a 207 se další člen dvojkové rodiny odlišuje zcela novou architekturu. Tento posun je obzvláště výrazný uvnitř, ve voze Peugeot 208 se poprvé představuje nový koncept i-Cockpit, jehož cílem je potěšení z jízdy. A k radosti milovníků sportovní jízdy je Peugeot 208 GTI prvním velkosériově vyráběným městským vozem značky Peugeot, jehož výkon přesahuje 200 k!
• Délka: 397 cm (3 a 5 dveří)
• Výkon: 68–208 k
• 2 158 177 prodaných kusů
Peugeot 208 II (2019–…): odvážný a elektrický
S touto druhou generací vozu Peugeot 208 vstoupila značka Peugeot rázně do 20. let nového tisíciletí. Nový model 208 navazuje na odvážný design modelů 508 a 3008 s několika náznaky Peugeotu 205 (označení verzí na zadních sloupcích, design oken). Peugeot 208 především znamená vstup městských vozů do éry elektromobility, která je dostupná všem. Od uvedení na trh bylo 16 % vozů vyrobeno ve verzi Peugeot e-208. Tato nová generace, která je k dispozici také v benzinové a dieselové verzi, nabízí také pokročilou multimediální konektivitu. Skvělý počin byl oceněn prestižním titulem Auto roku 2020.
• Délka: 405 cm (5 dveří)
• Výkon: 75–136 k
• 777 410 dosud prodaných kusů
MĚSTSKÉ VOZY JEDNIČKOVÉ ŘADY
Peugeot 104 (1972–1988): velký Peugeot v mini formátu
„Celý Peugeot v 358 centimetrech!“ Tehdejší reklamní slogan byl jednoduchý a výstižný. Malý čtyřdveřový sedan poprvé nabídl komfort, prostornost, bezpečnost a výkon hodný vyšší kategorie. Peugeot nabízel i kratší třídveřovou verzi. Více než městské auto, prostě Peugeot!
• Délka: 330 cm (3 dveře) nebo 358 cm (4 dveře)
• Výkon: 46–93 k
• 1 624 992 prodaných kusů
Peugeot 106 (1991-2003): městský... a již elektrický
Díky svému modernímu designu a velkorysému vnitřnímu prostoru v kombinaci s délkou výrazně kratší než Peugeot 205, s nímž se několik let vyráběl souběžně, měl Peugeot 106 velký úspěch u městské populace. Vedle široké nabídky benzinových a naftových motorů se v roce 1995 experimentovalo i s elektrickou verzí vybavenou nikl-kadmiovou baterií s dojezdem 90 km. Šlo o skvělý výkon vzhledem k tehdejším technologiím, čtvrt století před Peugeotem e-208!
• Délka: 358 cm (3 dveře) nebo 368 cm (5 dveří)
• Výkon: 45–120 k
• 2 798 246 prodaných kusů
Peugeot 1007 (2004–2009): příliš inovativní?
Peugeot 1007 byl plný inovací. Zaprvé měl dvoje elektricky posuvné boční dveře, což byl světový unikát. Zadruhé, díky své architektuře mini MPV nabízel výjimečný vnitřní prostor při malých vnějších rozměrech. A konečně v jeho nabídce byla široká škála možností přizpůsobení interiéru, a to mnohem dříve, než se to stalo módou. Předbíhat svou dobu však neznamená vždy správné řešení: Peugeot 1007 se nesetkal s očekávaným úspěchem.
• Délka: 373 cm (3 dveře)
• Výkon: 70–110 k
• 124 200 prodaných kusů
Peugeot 107 (2005–2014): „small is beautiful“
Peugeot 107 byl především designově zdařilý vůz s velkými světlomety, díky nimž vypadala přední část vozu sympaticky, a s originální výklopnou zádí tvořenou jednoduchým kouřovým oknem dodávajícím zadní části eleganci. Peugeot 107 by také nejmenším vozem značky, který nabízel 5 dveří a 4 místa k sezení. Zkrátka měl všechny ingredience, které z něj dělaly úspěšný městský vůz.
• Délka: 343 cm (3 a 5 dveří)
• Výkon: 54 nebo 68 k
• 819 062 prodaných kusů
Peugeot 108 (2014–…): věk dospělosti
Peugeot 108 je trochu jako Peugeot 107, který dospěl. Je pravda, že rozměrově se takřka nezměnil a stále je ideálně přizpůsobený pro jízdu ve městě. Vůz se však posunul na vyšší úroveň a získal propracovanější design, elegantnější interiér, a dokonce i verzi se stahovací plátěnou střechou. Peugeot 108 opouští dieselový pohon, což je znamením dnešní doby.
• Délka: 346 cm (3 a 5 dveří)
• Výkon: 69–82 k
• 427 968 dosud prodaných kusů
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.