ŠKODA SPIDER již před 46 lety uměla z 0 na 100 km/h za 4 s!

ŠKODA SPIDER R5
ŠKODA SPIDER R5, foto: Škoda Auto
Petr Boháč , AutoRoad.cz 11. října 2021 23:40
Sdílej:

Mezinárodní federace automobilového sportu (FIA) sloučila v roce 1972 závodní skupiny B5 a B6 v jednotnou skupinu B5 s maximálním zdvihovým objemem motoru 3000 cm3. V mistrovství Československa byl objemový limit upraven na 2000 cm3, na což tehdejší AZNP (Automobilové závody národní podnik) zareagovaly přípravou dvousedadlového otevřeného vozu pro závody na okruzích a do vrchu.

Kromě originální hliníkové karoserie s odklopnou přídí a zádí pocházela většina dílů vozu ŠKODA SPIDER B5 z upravených dílů sériové produkce – tehdy Š 110 L, ale ve voze se objevil prototypový čtyřválec OHC řady ŠKODA 720 o výkonu 150 koní, ve svém základu původně určený pro nové osobní vozy Škoda klasické koncepce. Byl umístěn před zadní nápravou. Nový automobil kompaktních rozměrů měl délku 3650 mm, šířku 1700 mm a výšku 850 mm.

Závodní speciál, vyrobený v jediném exempláři, procházel průběžnou modernizací jak karoserie, tak hnacího agregátu. Objem motoru řady Š 720 OHC byl postupně zvětšován z původních 1,5 přes 1,6 až na 1,8 litru. V poslední sezóně 1975 se ve voze objevil i motor o objemu 2,0 litru přičemž největší rychlost činila podle zpřevodování až 220 km/h. Ve voze byla zprvu zkoušena závodní pětistupňová převodovka z vozu Tatra 603, záhy byla nahrazena převodovkou vlastní konstrukce ŠKODA. Řízení zůstalo sériové s upraveným hřídelem volantu. Brzdy byly upravené sériové (kotouče jen vpředu). Přední lichoběžníková a zadní kyvadlová náprava vycházely z osobního vozu ŠKODA 110, vinuté pružiny a tlumiče byly přizpůsobeny hmotnosti vozu jen 630 kg. Elektronové 13“ ráfky byly obuty do závodních pneumatik Dunlop.

Poněkud nevyzpytatelné jízdní vlastnosti vynesly vozu přezdívku skokan a jeho stálým pilotem byl Jaroslav Bobek, ze slavné závodnické dynastie – starší bratr Václav závodil s vozy ŠKODA úspěšně už od konce 40. let, jeho syn Václav Bobek ml. vodil SPIDER B5 po československých kopcích v letech 1975 a 1976, kdy se tato první mladoboleslavská „placka“ odebrala do továrního muzea. To už Jaroslav Bobek po řadě vítězství v domácích závodech na okruzích i do vrchu a dvou mistrovských titulech (1972 a 1974) přesedlal na modernější dvoulitrový SPIDER II typu 733.

ŠKODA SPIDER II poprvé vyjela v polovině sezóny 1975. Byla postavena podle technických předpisů mistrovství Evropy sportovních prototypů ve třídě do 2000 cm3, z čehož vyplývala nutnost celkově sofistikovanější konstrukce. Z tohoto důvodu byli ke spolupráci přizváni mj. i odborníci na aerodynamiku z leteckých závodů Aero. Na rozdíl od předešlého modelu SPIDER B5 s upravenou sériovou podlahovou plošinou byl základem vozu SPIDER II v přední části samonosný skelet bodově svařený z tenkých ocelových plechů s navazující příhradovou trubkovou konstrukcí, která nesla výkonný agregát.

Tím byl dvoulitrový celohliníkový motor ŠKODA řady 720, alternativně s rozvodem OHC nebo DOHC, suchou klikovou skříní a výkonem až 180 koní. Převodovka Hewland FT200, brzdy Girling a tlumiče Koni byly dovezeny od zahraničních výrobců. Také zavěšení 13“ kol s dvojitými příčnými rameny vpředu a pětiprvkovými závěsy vzadu bylo na úrovni tehdejších závodních vozů evropské úrovně, pneumatiky byly tentokrát značky Goodyear. Při pohotovostní hmotnosti 585 kg dosahoval SPIDER II podle převodů maximální rychlosti 200 až 240 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 4 s.

Jaroslav Bobek s krásným prototypem vyjel do několika závodů sezóny 1975 včetně slavného Ecce Homo, kde jako první v historii dosáhl času pod čtyři minuty. I v dalších závodech byl SPIDER II velice rychlý a několikrát zvítězil. Slibná kariéra nejrychlejšího závodního vozu ŠKODA všech dob skončila nečekaně tragikomickou havárií při závodě do vrchu v Hlásné Třebani. Jaroslav Bobek prolétl vítězně cílem, ale narazil do jiného vozu, který z nevysvětlitelných důvodů právě couval po trati v cílovém prostoru. Jezdcům se nestalo nic, ale samonosná skořepina byla natolik poškozena, že padlo rozhodnutí jedinečný vůz neopravovat.

ŚKODA SPIDER B5 je dnes jedním z nejvzácnějších exponátů továrního ŠKODA Muzea, zničená ŠKODA SPIDER II prochází v současnosti náročnou renovací.

Stalo se
Zajímavosti
Sekční měření rychlosti se ukazuje být mnohem efektivnější než rychlostní kamery.

V Polsku můžete pořádně doplatit na tuto novinku. Hrozí pokuty až 15 tisíc

Na polských silnicích přibude 43 nových úsekových měření rychlosti, včetně obchvatu Vratislavi, kde radní usilují o rozšíření plánu. Řeší tím problém nelegálních závodů, hluku a překračování rychlosti. Má tento krok potenciál zvýšit bezpečnost, nebo jde o další administrativní zátěž?

Mezinárodní scéna
škoda motorsport uk

10 důvodů, proč sledovat motorsport

Motorsport je fascinující svět plný adrenalinu, technických inovací a neuvěřitelných výkonů. Pokud jste ho dosud neobjevili, tady je deset důvodů, proč stojí za to stát se fanouškem této úžasné disciplíny.

Trh s elektromobily
Nabíjecí stanice pro elektromobily

Ceny elektromobilů z Číny rapidně vzrostou. EU schválila enormní cla

Členské státy Evropské unie definitivně schválily zavedení dodatečných cel až do výše 45 % na elektromobily dovážené z Číny, navzdory silnému odporu Německa a několika dalších zemí. Evropská komise (EK) o hlasování informovala na svém webu.

Novinky
Letos končí platnost více statisíců řidičáků.

Statisícům lidí letos skončí řidičák, mnozí o tom ani neví

V roce 2025 vyprší platnost řidičského průkazu 661 088 šoférům. Ti si mohou zažádat o prodloužení jednoduše on-line, přičemž současná legislativa vyžaduje fyzické vyzvednutí nového dokladu na úřadě. Ministerstvo dopravy však plánuje zrušit i tuto povinnost, například zavedením výdejních boxů nebo doručením na výdejní místa.