Z aktuálního celosvětového socioekonomického průzkumu Mezinárodní federace historických vozidel FIVA, kterého se ČR zúčastnila, vyplývá, že tuzemští majitelé veteránů do svého koníčka investují v průměru 63.000 Kč ročně, což je poloviční částka proti světovému průměru. Zhruba 50.000 korun směřuje do údržby a provozu historických vozidel, zbytek majitelé utratí za účast na veteránských akcích a za další položky související s jejich koníčkem, například klubové poplatky.
Češi při koupi historického automobilu v roce 2019 v průměru zaplatili 346.000 Kč. Více než dvě třetiny koupí se ale realizovalo za méně než 270.000 Kč. U motocyklů byla průměrná částka 103.000 Kč a 64 procent nákupů bylo za méně než 81.000 Kč.
Ročně historický automobil v ČR ujede průměrně 770 km, u motocyklů to je 296 km, celosvětově 1413 km, respektive 878 km. Nižší ujeté kilometry v ČR jsou dány i nižšími dojezdovými vzdálenostmi souvisejícími s rozlohou země.
Vozový park historických vozidel se skládá z 51 procent z osobních automobilů, 35 procent tvoří motocykly, zbytek připadá na jiné typy, jako jsou mopedy, nákladní automobily, autobusy a vojenská vozidla. Průměrné stáří historických automobilů je 56 let, motocyklů 64 let. Mezi nejběžnější značky automobilů patří Škoda, Tatra, Mercedes-Benz a Fiat. Mezi motocykly to jsou Jawa a ČZ. Zatímco u vozů Škoda uvádí majitelé průměrnou hodnotu 276.000 Kč, u Tatry je to 797.000 Kč a u Jawy 111.000 korun. Přibližně 24 procent automobilů a 27 procent motorek je v původním stavu.
Více než 87 procent automobilů je registrováno pro silniční provoz, u motocyklů to je 76 procent. Historická vozidla jsou nejvíce používána pro organizované vyjížďky (50 procent) a pak pro individuální vyjížďky ve volném čase (44 procent). K běžnému provozu nebyla denně používána žádná historická vozidla.
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).