Uložit peníze do veteránů? Průzkum ukázal, kolik stojí průměrný roční provoz

Škoda Felicia
Škoda Felicia, foto: Škoda Auto
ČTK , AutoRoad.cz 11. července 2021 13:15
Sdílej:

Z aktuálního celosvětového socioekonomického průzkumu Mezinárodní federace historických vozidel FIVA, kterého se ČR zúčastnila, vyplývá, že tuzemští majitelé veteránů do svého koníčka investují v průměru 63.000 Kč ročně, což je poloviční částka proti světovému průměru. Zhruba 50.000 korun směřuje do údržby a provozu historických vozidel, zbytek majitelé utratí za účast na veteránských akcích a za další položky související s jejich koníčkem, například klubové poplatky.

Češi při koupi historického automobilu v roce 2019 v průměru zaplatili 346.000 Kč. Více než dvě třetiny koupí se ale realizovalo za méně než 270.000 Kč. U motocyklů byla průměrná částka 103.000 Kč a 64 procent nákupů bylo za méně než 81.000 Kč.

Ročně historický automobil v ČR ujede průměrně 770 km, u motocyklů to je 296 km, celosvětově 1413 km, respektive 878 km. Nižší ujeté kilometry v ČR jsou dány i nižšími dojezdovými vzdálenostmi souvisejícími s rozlohou země.

Vozový park historických vozidel se skládá z 51 procent z osobních automobilů, 35 procent tvoří motocykly, zbytek připadá na jiné typy, jako jsou mopedy, nákladní automobily, autobusy a vojenská vozidla. Průměrné stáří historických automobilů je 56 let, motocyklů 64 let. Mezi nejběžnější značky automobilů patří Škoda, Tatra, Mercedes-Benz a Fiat. Mezi motocykly to jsou Jawa a ČZ. Zatímco u vozů Škoda uvádí majitelé průměrnou hodnotu 276.000 Kč, u Tatry je to 797.000 Kč a u Jawy 111.000 korun. Přibližně 24 procent automobilů a 27 procent motorek je v původním stavu.

Více než 87 procent automobilů je registrováno pro silniční provoz, u motocyklů to je 76 procent. Historická vozidla jsou nejvíce používána pro organizované vyjížďky (50 procent) a pak pro individuální vyjížďky ve volném čase (44 procent). K běžnému provozu nebyla denně používána žádná historická vozidla.

Stalo se
Ze světa
Matteo Doretto

Tragédie před startem Polské rally: Ital Matteo Doretto (†21) zemřel při testovací jízdě

Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.

Elektro
Audi Q5 představuje verze e-hybrid SUV a Sportback

Nové Audi Q5 e-hybrid: Rodina se rozšiřuje o plug-in verzi. Koupíte ho už pod 1,7 milionů

Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).

Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.