Do evropské databáze nebezpečných výrobků RAPEX se nově dostaly podvodné filtry pevných částic od neznámého výrobce. Už dříve se objevily pochybnosti o kvalitě DPF filtrů od některých polských výrobců, kde akreditované státní testy prokázaly, že výrobek nesplňuje homologaci pro emisní limity a neobsahuje žádné z deklarovaných vzácných kovů. Problematické mají být ale až padělky těchto filtrů. Prodejci proto teď musí typy s neprokazatelným původem stáhnout z trhu. Zatím se tak ale nestalo všude a zákazníci proto musí být obezřetní.
„Kvalitní filtry pevných částic se prodávají v cenové relaci od 20 000 do zhruba 60 000 Kč, kvůli nutnému obsahu vzácných kovů to není levná záležitost. Nedivím se proto, že se na českém trhu objevují i padělané výrobky s cenou i méně než 5 000 Kč. Tyto filtry ale nesplňují homologaci, klíčové vzácné kovy ani neobsahují a zákazník tak vlastně kupuje jen kus plechu,“ informuje europoslanec Tomáš Zdechovský (KDU-ČSL), který se problematikou dlouhodobě zabývá a díky opakovaným interpelacím u Evropské komise významně přispěl k tomu, že se podvodné filtry do databáze RAPEX dostaly. Nefiltrované výfukové zplodiny totiž mají rakovinotvorné účinky.
„Nemluvíme tu o nějakém celkově neškodném doplňku stravy, ten padělaný filtr je vysoce nebezpečný. Kromě negativních emisních vlivů má dopad i na technický stav vozidla, kdy jeho montáž může způsobit poškození motoru,“ vysvětluje odborník na náhradní díly Josef Förster.
Někteří prodejci nerespektují zákaz prodeje padělků
„Všechny filtry s neprokazatelným původem by teď měli kvůli zmiňovanému záznamu v databázi RAPEX prodejci stáhnout. Co jsme ale projížděli nabídky na různých e-shopech, ještě se tak zdaleka nestalo a doporučuji tak všem maximální opatrnost. Dobrým varováním je ta až podezřele nízká cena,“ doplňuje Zdechovský.
„I přes zápis v RAPEXu tak bohužel stále dochází k podvodům na zákaznících a naše silnice brázdí více a více vozů s nefunkčním emisním systémem. Jako by nestačilo, že průměrné stáří vozového parku v těchto dnech překročilo 15 let a v EU tak patříme k zemím s jedním z nejvyšších průměrů stáří vozidel,“ říká závěrem Förster.
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.