Zatajování havárií, stáčení tachometrů či falšování skutečné země původu patří mezi časté podvody při prodeji ojetin. Jak ale zjistila Cebia, dalším velmi častým podvodem, o kterém se však příliš nemluví, je podávání nepravdivých informací o počtu předchozích majitelů. S tímto podvodem se lze setkat zhruba u 30 % prodávaných ojetých aut.
Podíl ojetých aut, u nichž je v inzerci uvedeno, že jsou po prvním majiteli, atakuje dlouhodobě hranici 50 %. V letošním roce jejich podíl sice o dva procentní body meziročně klesl a za prvních devět měsíců činil 45,9 %, přesto se jedná o číslo, které nemá s realitou nic společného.
„Skutečný podíl aut, která se prodávají po prvním majiteli, dosahuje zhruba 16 %. To znamená, že až u dvou aut ze třech se jedná o klamavou informaci,“ upozorňuje Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia, která už více než 30 let pomáhá motoristům bojovat proti nekalým praktikám při prodeji ojetin. Dodává, že polovina aut, která se na českém trhu ojetých aut prodává, má zahraniční původ, navíc velká část z nich je vykoupena v aukci po havárii a nemohou být po prvním majiteli. Stejně tak není po prvním majiteli většina aut s českým původem.
„Někdy se prodejci vymlouvají, že se jedná o prvního majitele v České republice, což je samozřejmě zcela směšné,“ říká dále Martin Pajer s tím, že klamné uvádění prvního majitele navyšuje cenu vozu zhruba o 3 %. „Význam této informace stoupá se stářím vozidla, kdy u vozů nad 10 let stáří může být cenové navýšení až 5 %,“ upřesňuje dále Martin Pajer. Při průměrné ceně vozidla, která se aktuálně pohybuje okolo hranice 300 000 Kč, znamená umělé navýšení ceny kvůli podání nepravdivé informace o prvním majiteli zhruba 9000 Kč. V případě dražších a luxusnějších aut se pak jedná i o několikanásobně vyšší částky.
Uvádění nepravdivé informace o prvním majiteli má však zejména psychologický rozměr, kdy v kupujících často vzbuzuje falešnou představu ohledně stavu vozidla. „Kupující získávají pocit, že auto po prvním majiteli bude v perfektním či dobrém stavu a domnívají se, že ho není potřeba prověřovat – ať už jeho historii, nebo aktuální technický stav v nezávislém servisu. Nemalé množství těchto aut je přitom po totální havárii. Tím, že u nich prodávající uvedou prvního majitele, výrazně sníží pravděpodobnost, že si kupující tuto informaci sám aktivně zjistí,“ varuje dále Martin Pajer.
Zatajit počet majitelů přitom není nic těžkého, stačí si k tomu nechat vydat kopii velkého technického průkazu, do níž se napíše jen poslední vlastník. V případě, že se auto doveze ze zahraničí, do velkého technického průkazu se běžně uvádí jen vlastník v České republice. Odhalit tento podvod přitom není vždy snadné. „U velké části aut v našem systému pro prověřování historie vozidel vidíme, v jakých zemích bylo provozováno a kolikrát prošlo evidenční kontrolou v České republice. Troufám si říci, že většinu případů jsme schopni odhalit. To znamená že lidé, kteří si přes nás prověří auto, mohou často nepravdivost informace o prvním majiteli díky našim datům zjistit,“ říká dále Martin Pajer s tím, že ale pro zákazníka není klíčová informace, kolik mělo auto předchozích majitelů, ale co v minulosti zažilo a v jakém je aktuálně technickém stavu. „To, co je klíčové, je, že jeden předchozí majitel odrazuje lidi od prověření auta. Důležité je tedy říci, aby se nenechali zviklat a auto si vždy prověřili. Naopak, pokud podle inzerce mělo jen jednoho majitele, je až 66 % pravděpodobnost, že se tím kryje havárie či poškození nebo stočený tachometr,“ vysvětluje dále. Zatajení informace o skutečném počtu předchozích majitelů tak může vést až ke koupi vozu, který nebude splňovat požadavky na bezpečný provoz.
Prověřit si historii vozidla lze u Cebia nepřetržitě online na www.cebia.cz. Stačí zde zadat VIN vozidla a informace z historie vozidla jsou k dispozici během několika málo minut. Systém Cebia obsahuje miliardy dat z Česka i ze zahraničí. Data do systému poskytují výrobci vozidel a importéři, prodejci a autobazary, pojišťovny, finanční a leasingové instituce, policie, značkové i neznačkové servisy a pneuservisy, inzertní a aukční portály a další subjekty. Odhalit lze stočený tachometr, havárie a poškození včetně vyčíslení výše škody, skutečný rok výroby a datum první registrace v Česku i ve světě, skutečnou zemi původu, v jakých zemích bylo auto provozováno, jeho servisní historii, zda vozidlo nebylo odcizené či zatížené leasingem nebo spotřebitelským úvěrem, jestli nebylo provozováno jako taxi, jakou má skutečnou výbavu podle výrobce nebo jak a za kolik bylo v minulosti inzerováno. K dispozici bývají také fotografie nejen z inzerce, ale i z dokumentace vozu po případné havárii.
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.