Zatajování havárií, stáčení tachometrů či falšování skutečné země původu patří mezi časté podvody při prodeji ojetin. Jak ale zjistila Cebia, dalším velmi častým podvodem, o kterém se však příliš nemluví, je podávání nepravdivých informací o počtu předchozích majitelů. S tímto podvodem se lze setkat zhruba u 30 % prodávaných ojetých aut.
Podíl ojetých aut, u nichž je v inzerci uvedeno, že jsou po prvním majiteli, atakuje dlouhodobě hranici 50 %. V letošním roce jejich podíl sice o dva procentní body meziročně klesl a za prvních devět měsíců činil 45,9 %, přesto se jedná o číslo, které nemá s realitou nic společného.
„Skutečný podíl aut, která se prodávají po prvním majiteli, dosahuje zhruba 16 %. To znamená, že až u dvou aut ze třech se jedná o klamavou informaci,“ upozorňuje Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia, která už více než 30 let pomáhá motoristům bojovat proti nekalým praktikám při prodeji ojetin. Dodává, že polovina aut, která se na českém trhu ojetých aut prodává, má zahraniční původ, navíc velká část z nich je vykoupena v aukci po havárii a nemohou být po prvním majiteli. Stejně tak není po prvním majiteli většina aut s českým původem.
„Někdy se prodejci vymlouvají, že se jedná o prvního majitele v České republice, což je samozřejmě zcela směšné,“ říká dále Martin Pajer s tím, že klamné uvádění prvního majitele navyšuje cenu vozu zhruba o 3 %. „Význam této informace stoupá se stářím vozidla, kdy u vozů nad 10 let stáří může být cenové navýšení až 5 %,“ upřesňuje dále Martin Pajer. Při průměrné ceně vozidla, která se aktuálně pohybuje okolo hranice 300 000 Kč, znamená umělé navýšení ceny kvůli podání nepravdivé informace o prvním majiteli zhruba 9000 Kč. V případě dražších a luxusnějších aut se pak jedná i o několikanásobně vyšší částky.
Uvádění nepravdivé informace o prvním majiteli má však zejména psychologický rozměr, kdy v kupujících často vzbuzuje falešnou představu ohledně stavu vozidla. „Kupující získávají pocit, že auto po prvním majiteli bude v perfektním či dobrém stavu a domnívají se, že ho není potřeba prověřovat – ať už jeho historii, nebo aktuální technický stav v nezávislém servisu. Nemalé množství těchto aut je přitom po totální havárii. Tím, že u nich prodávající uvedou prvního majitele, výrazně sníží pravděpodobnost, že si kupující tuto informaci sám aktivně zjistí,“ varuje dále Martin Pajer.
Zatajit počet majitelů přitom není nic těžkého, stačí si k tomu nechat vydat kopii velkého technického průkazu, do níž se napíše jen poslední vlastník. V případě, že se auto doveze ze zahraničí, do velkého technického průkazu se běžně uvádí jen vlastník v České republice. Odhalit tento podvod přitom není vždy snadné. „U velké části aut v našem systému pro prověřování historie vozidel vidíme, v jakých zemích bylo provozováno a kolikrát prošlo evidenční kontrolou v České republice. Troufám si říci, že většinu případů jsme schopni odhalit. To znamená že lidé, kteří si přes nás prověří auto, mohou často nepravdivost informace o prvním majiteli díky našim datům zjistit,“ říká dále Martin Pajer s tím, že ale pro zákazníka není klíčová informace, kolik mělo auto předchozích majitelů, ale co v minulosti zažilo a v jakém je aktuálně technickém stavu. „To, co je klíčové, je, že jeden předchozí majitel odrazuje lidi od prověření auta. Důležité je tedy říci, aby se nenechali zviklat a auto si vždy prověřili. Naopak, pokud podle inzerce mělo jen jednoho majitele, je až 66 % pravděpodobnost, že se tím kryje havárie či poškození nebo stočený tachometr,“ vysvětluje dále. Zatajení informace o skutečném počtu předchozích majitelů tak může vést až ke koupi vozu, který nebude splňovat požadavky na bezpečný provoz.
Prověřit si historii vozidla lze u Cebia nepřetržitě online na www.cebia.cz. Stačí zde zadat VIN vozidla a informace z historie vozidla jsou k dispozici během několika málo minut. Systém Cebia obsahuje miliardy dat z Česka i ze zahraničí. Data do systému poskytují výrobci vozidel a importéři, prodejci a autobazary, pojišťovny, finanční a leasingové instituce, policie, značkové i neznačkové servisy a pneuservisy, inzertní a aukční portály a další subjekty. Odhalit lze stočený tachometr, havárie a poškození včetně vyčíslení výše škody, skutečný rok výroby a datum první registrace v Česku i ve světě, skutečnou zemi původu, v jakých zemích bylo auto provozováno, jeho servisní historii, zda vozidlo nebylo odcizené či zatížené leasingem nebo spotřebitelským úvěrem, jestli nebylo provozováno jako taxi, jakou má skutečnou výbavu podle výrobce nebo jak a za kolik bylo v minulosti inzerováno. K dispozici bývají také fotografie nejen z inzerce, ale i z dokumentace vozu po případné havárii.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.