Ceny ojetých aut do čtyř let stáří stouply na českém trhu za poslední rok do konce letošního března v meziročním srovnání o 26 procent na 655.000 korun. Důvodem jsou výpadky výroby a dlouhé čekací doby u nových aut v souvislosti s covidem a válkou na Ukrajině. Vyplývá to podle ČTK z aktuálních údajů skupiny Aures Holdings, která provozuje autobazary AAA Auto.
"Obecně sice nabídka ojetých vozů na tuzemském trhu meziročně i meziměsíčně mírně rostla, ale to se týká zejména starších vozů, kterých se ze západních zemí v současné době dováží nejvíce od roku 2008. U zánovních aut, kterými zákazníci dosud nahrazovali výpadky v dodávkách těch nových, se s určitým odstupem začíná projevovat nedostatek stejně jako na primárním trhu. To je jeden z důvodů, proč medián ceny u mladých ojetin jen za poslední rok vzrostl více než o čtvrtinu,“ sdělil dnes ČTK výkonný ředitel AAA Auto Luboš Vorlík.
Například v Polsku ve stejném období zánovní ojetiny zdražily o třetinu na v přepočtu 586.000 korun, naopak na Slovensku činilo meziroční zvýšení cen 19 procent na 622.700 korun. Z nabídky zánovních ojetin na trzích ve střední Evropě letos v prvním čtvrtletí ubylo 9500 vozů.
Nejčastěji nabízenou značkou zánovních aut na českém trhu byla v letošním prvním kvartálu Škoda se 7094 vozy různých modelů, stejně tak na Slovensku (1166 aut). V Polsku u zánovních aut vedla Toyota s 2363 vozy. V Česku následoval Volkswagen s 1544 auty, třetí místo obsadil Mercedes-Benz s 1179 nabízenými ojetinami.
Největším trendem za posledních 10 let jsou jednoznačně vozy typu SUV. Lidé je mají rádi pro svou robustní karoserii, zvýšení podvozek a dostatek prostoru, jenže mají i nějaká negativa. Proti klasickým kombíkům mívají horší jízdní vlastnosti a také vyšší spotřebu. Vezmeme-li z obou světů to dobré, vznikne zvýšený kombík s pohonem 4x4 a přesně takové auto máme v dnešní recenzi.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?