S ohledem na růst cen pohonných hmot ministerstvo financí podle svého šéfa Zbyňka Stanjury odpustí nyní zálohy na silniční daň v případech, kde ji nelze zrušit. Česká republika zároveň podle ministra dopravy Martina Kupky (oba ODS) navrhne na evropské úrovni zrušení silniční daně pro vozidla nad 12 tun. Stanjura doplnil, že dopravci budou mít možnost odložit platbu daně z přidané hodnoty (DPH). Ministři to dnes podle sdělení ČTK řekli na tiskové konferenci po jednání vlády.
Kabinet už dříve rozhodl o zrušení silniční daně pro osobní automobily, dodávky a nákladní vozidla do 12 tun. Podnikatelům by to mělo přinést roční úsporu 4,2 miliardy korun. Je k tomu ale potřeba novela zákona o dani silniční, kterou má předložit ministerstvo financí. V případě, že by se úpravu legislativy nepodařilo včas schválit, Stanjura počítal s odpuštěním platby dubnových záloh. Dnes uvedl, že zálohy v dubnu a posléze v červenci nebudou muset platit ani podnikatelé s vozidly nad 12 tun.
Na doporučení vlády Stanjura rozhodne, že dopravci, kteří budou mít problém zaplatit v termínu DPH, budou moci úhradu odložit. "Poprvé to bude platit zhruba 25. dubna, kdy kromě měsíčních plátců tu možnost dáme i těm menším, kteří jsou plátci jednou za čtvrtletí," uvedl. Bude záležet na podnikatelích, zda tuto možnost využijí. U platby záloh silniční daně naopak všechny vyzval, aby je neplatili. "Protože i pro ty, u kterých zůstane povinnost platit silniční daň, tedy u vozidel nad 12 tun, přejdeme z režimu pět záloh ročně na jednu platbu, abychom snížili administrativu," řekl dále.
Výpadek z plateb silniční daně, který bude mezi pěti a šesti miliardami korun, se podle Kupky nepromítne do investic do dopravní infrastruktury v průběhu roku. Bude nahrazen, uvedl.
Kvůli aktuální situaci se ve čtvrtek na společném jednání sejde Kupka se sdružením automobilových dopravců Česmad Bohemia a zástupci České bankovní asociace. Mluvit mají o řešení konkrétních problémů, jako jsou například úhrady leasingových splátek.
Vláda podle Kupky neuzavírá debatu o dalších změnách s ohledem na růst cen paliv, vývoj na trhu bude dále sledovat. Otázku ceny pohonných hmot řešila v úterý Rada pro hospodářské a finanční věci (Ecofin), všichni vystupující odmítli snížení DPH jako nástroj k řešení dopadů, řekl dále Stanjura. Mimo jiné podle něj není zaručeno, že se snížení DPH odrazí ve výsledné ceně.
Ministři chtějí také zrušit přimíchávání biosložky do paliv, kde počítají s úsporou dvou korun na litr nafty. I k tomu je potřeba změna zákona, a to o ochraně ovzduší. Předložit ji má ministerstvo životního prostředí. Toto opatření je například podle Zemědělského svazu špatný krok, který se na cenách pohonných hmot nijak neprojeví.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.