S ohledem na růst cen pohonných hmot ministerstvo financí podle svého šéfa Zbyňka Stanjury odpustí nyní zálohy na silniční daň v případech, kde ji nelze zrušit. Česká republika zároveň podle ministra dopravy Martina Kupky (oba ODS) navrhne na evropské úrovni zrušení silniční daně pro vozidla nad 12 tun. Stanjura doplnil, že dopravci budou mít možnost odložit platbu daně z přidané hodnoty (DPH). Ministři to dnes podle sdělení ČTK řekli na tiskové konferenci po jednání vlády.
Kabinet už dříve rozhodl o zrušení silniční daně pro osobní automobily, dodávky a nákladní vozidla do 12 tun. Podnikatelům by to mělo přinést roční úsporu 4,2 miliardy korun. Je k tomu ale potřeba novela zákona o dani silniční, kterou má předložit ministerstvo financí. V případě, že by se úpravu legislativy nepodařilo včas schválit, Stanjura počítal s odpuštěním platby dubnových záloh. Dnes uvedl, že zálohy v dubnu a posléze v červenci nebudou muset platit ani podnikatelé s vozidly nad 12 tun.
Na doporučení vlády Stanjura rozhodne, že dopravci, kteří budou mít problém zaplatit v termínu DPH, budou moci úhradu odložit. "Poprvé to bude platit zhruba 25. dubna, kdy kromě měsíčních plátců tu možnost dáme i těm menším, kteří jsou plátci jednou za čtvrtletí," uvedl. Bude záležet na podnikatelích, zda tuto možnost využijí. U platby záloh silniční daně naopak všechny vyzval, aby je neplatili. "Protože i pro ty, u kterých zůstane povinnost platit silniční daň, tedy u vozidel nad 12 tun, přejdeme z režimu pět záloh ročně na jednu platbu, abychom snížili administrativu," řekl dále.
Výpadek z plateb silniční daně, který bude mezi pěti a šesti miliardami korun, se podle Kupky nepromítne do investic do dopravní infrastruktury v průběhu roku. Bude nahrazen, uvedl.
Kvůli aktuální situaci se ve čtvrtek na společném jednání sejde Kupka se sdružením automobilových dopravců Česmad Bohemia a zástupci České bankovní asociace. Mluvit mají o řešení konkrétních problémů, jako jsou například úhrady leasingových splátek.
Vláda podle Kupky neuzavírá debatu o dalších změnách s ohledem na růst cen paliv, vývoj na trhu bude dále sledovat. Otázku ceny pohonných hmot řešila v úterý Rada pro hospodářské a finanční věci (Ecofin), všichni vystupující odmítli snížení DPH jako nástroj k řešení dopadů, řekl dále Stanjura. Mimo jiné podle něj není zaručeno, že se snížení DPH odrazí ve výsledné ceně.
Ministři chtějí také zrušit přimíchávání biosložky do paliv, kde počítají s úsporou dvou korun na litr nafty. I k tomu je potřeba změna zákona, a to o ochraně ovzduší. Předložit ji má ministerstvo životního prostředí. Toto opatření je například podle Zemědělského svazu špatný krok, který se na cenách pohonných hmot nijak neprojeví.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.