S ohledem na růst cen pohonných hmot ministerstvo financí podle svého šéfa Zbyňka Stanjury odpustí nyní zálohy na silniční daň v případech, kde ji nelze zrušit. Česká republika zároveň podle ministra dopravy Martina Kupky (oba ODS) navrhne na evropské úrovni zrušení silniční daně pro vozidla nad 12 tun. Stanjura doplnil, že dopravci budou mít možnost odložit platbu daně z přidané hodnoty (DPH). Ministři to dnes podle sdělení ČTK řekli na tiskové konferenci po jednání vlády.
Kabinet už dříve rozhodl o zrušení silniční daně pro osobní automobily, dodávky a nákladní vozidla do 12 tun. Podnikatelům by to mělo přinést roční úsporu 4,2 miliardy korun. Je k tomu ale potřeba novela zákona o dani silniční, kterou má předložit ministerstvo financí. V případě, že by se úpravu legislativy nepodařilo včas schválit, Stanjura počítal s odpuštěním platby dubnových záloh. Dnes uvedl, že zálohy v dubnu a posléze v červenci nebudou muset platit ani podnikatelé s vozidly nad 12 tun.
Na doporučení vlády Stanjura rozhodne, že dopravci, kteří budou mít problém zaplatit v termínu DPH, budou moci úhradu odložit. "Poprvé to bude platit zhruba 25. dubna, kdy kromě měsíčních plátců tu možnost dáme i těm menším, kteří jsou plátci jednou za čtvrtletí," uvedl. Bude záležet na podnikatelích, zda tuto možnost využijí. U platby záloh silniční daně naopak všechny vyzval, aby je neplatili. "Protože i pro ty, u kterých zůstane povinnost platit silniční daň, tedy u vozidel nad 12 tun, přejdeme z režimu pět záloh ročně na jednu platbu, abychom snížili administrativu," řekl dále.
Výpadek z plateb silniční daně, který bude mezi pěti a šesti miliardami korun, se podle Kupky nepromítne do investic do dopravní infrastruktury v průběhu roku. Bude nahrazen, uvedl.
Kvůli aktuální situaci se ve čtvrtek na společném jednání sejde Kupka se sdružením automobilových dopravců Česmad Bohemia a zástupci České bankovní asociace. Mluvit mají o řešení konkrétních problémů, jako jsou například úhrady leasingových splátek.
Vláda podle Kupky neuzavírá debatu o dalších změnách s ohledem na růst cen paliv, vývoj na trhu bude dále sledovat. Otázku ceny pohonných hmot řešila v úterý Rada pro hospodářské a finanční věci (Ecofin), všichni vystupující odmítli snížení DPH jako nástroj k řešení dopadů, řekl dále Stanjura. Mimo jiné podle něj není zaručeno, že se snížení DPH odrazí ve výsledné ceně.
Ministři chtějí také zrušit přimíchávání biosložky do paliv, kde počítají s úsporou dvou korun na litr nafty. I k tomu je potřeba změna zákona, a to o ochraně ovzduší. Předložit ji má ministerstvo životního prostředí. Toto opatření je například podle Zemědělského svazu špatný krok, který se na cenách pohonných hmot nijak neprojeví.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.