Studená sprcha: Dopravci nechápou, kroky vlády problém neřeší

ČTK / AutoRoad.cz, 9. března 2022, 23:28 Google+

Kroky, které dnes přijala vláda kvůli zdražování pohonných hmot, jsou dle sdělení ČTK podle dopravců nedostatečné. Podle nich jde o slabá opatření a provozovatelé budou dál každý den výrazně prodělávat. Dopravci tak opět volají po dočasném zastropování cen a následném snížení spotřební daně. Na dotaz ČTK to uvedl generální tajemník sdružení Česmad Bohemia Vojtěch Hromíř. Vláda dnes kvůli rekordním cenám nafty a benzinu rozhodla o zrušení silniční daně a povinného přimíchávání biosložky do paliv.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Ford

Sdílejte článek

"Je to nedostatečné," řekl Hromíř. Podle něj je silniční daň jen položka v současných nákladech dopravců. "Nejnovější kamiony jsou na minimech už dnes, nepomůže jim to," podotkl. Zrušení povinného přimíchávání biosložky do paliv pak podle odhadu Hromíře sníží ceny zhruba o jednu až dvě koruny za litr.

Dopravci nyní podle Hromíře každý den výrazně prodělávají, přičemž nemůžou přenést růst cen nafty na zákazníky. "Proto aspoň na čas potřebujeme stropy, pak nižší spotřební daň," dodal Hromíř. Sdružení už dříve k oběma opatřením vyzývali, vláda je však dnes odmítla.

Dopravci v minulých dnech upozorňovali, že současné ceny jsou pro ně fatální a pro některé firmy mohou být i likvidační. Podle nich nebude dál možné poskytovat služby za stávající ceny, zákazníci přitom na zdražování nechtějí přistoupit.

Premiér Petr Fiala (ODS) dnes na tiskové konferenci po jednání vlády uvedl, že ekologický dopad přimíchávání biosložek je v současnosti již překonaný a sporný. "Vydělává na tom jen pár firem. Zároveň to umožní našim zemědělcům, aby na polích pěstovali více obilí," uvedl. Zrušení silniční daně pak označil za přímou pomoc především pro menší a střední firmy. Ministerstvo průmyslu a obchodu pak podle Fialy zadalo příslušným orgánům systém kontrol distributorů pohonných hmot, aby měl stát přehled o případném umělém zvyšování marží u benzinu a nafty. Premiér uvedl, že vláda je připravena zasáhnout, pokud marže obchodníků porostou a budou uměle zvyšovat ceny.

Silniční dani podléhají automobily, které využívají firmy i fyzické osoby k podnikání. Sazba se určuje u osobních aut podle obsahu motoru a objemu válců v motoru. V případě nákladních aut daň závisí na hmotnosti vozidla a počtu náprav. Silniční daň odvádí v Česku přibližně 830.000 poplatníků, představuje přibližně 0,7 procenta daňových příjmů Česka. Přiznání k dani musí podnikatelé předkládat každý rok a daň se platí za standardních podmínek čtyřikrát ročně formou zálohy. Stát v roce 2020 na silniční dani získal 5,96 miliardy korun, o rok dříve to bylo 6,48 miliardy korun.

Přimíchávání biosložek do pohonných hmot bylo zavedeno v roce 2007 pro naftu, o dva roky později se zavedlo i pro benzin. Dodavatelé pohonných hmot musejí nyní přimíchávat povinně alespoň 4,1 procenta biosložky do benzinu a šest procent do nafty.

Ceny pohonných hmot u českých čerpacích stanic nadále rostou. Ceny benzinu i nafty si od pondělí do úterý připsaly nejvyšší mezidenní nárůst cen od začátku ruské invaze na Ukrajinu. Cena nafty vzrostla za 24 hodin o 2,15 koruny na 47,47 Kč za litr. Benzin zdražil o 1,7 koruny na 45,21 korun za litr. Vyplývá to z dat společnosti CCS, která průměrné ceny paliv sleduje od začátku roku 2005.

Vytisknout

Diskuze: Studená sprcha: Dopravci nechápou, kroky vlády problém neřeší

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

Vodíkové vozy Stellantis

Stellantis rozšiřuje své portfolio vodíkových užitkových vozů

Citroen C5X plug-in hybrid

Citroen C5X MAX plug-in hybrid 225 - francouzský křižník s famózním podvozkem

Lincoln Nautilus a 48 palcová obrazovka

Lincoln Nautilus (2024): Taková obrazovka v autech ještě nebyla. A s podporou CarPlay a Android

Opel Frontera

Nový Opel Frontera bude nejnovějším a plně elektrickým SUV značky

Honda 0 Series

Honda 0 Series je elektrická vesmírná loď. Japonci s novým elektromobilem mají vysoké ambice

Lexus RX350h

TEST Lexus RX350h Luxury – je základní motorizace tou zároveň nejlepší ?

Volkswagen Tiguan

Velké slevy u sedmi nových VW - levnější už to nebude!

Dacia Duster 2024, nejhezčí Dacia všech dob?

Dacia změní image. Bude levnější alternativou k Jeepu. A příjde nový model

Škoda Enyaq Coupé RS iV

Škoda dělá z Čechů hlupáky! Enyaq v Německu koupíte o 190 tisíc levněji, než v Česku, zjistil Hofy

Toyota Mirai poháněná vodíkem na první veřejné tankovací stanici v ČR v Praze na Barrandově

Průlom ve vodíkové technologii? Japonci tvrdí, že ano

reklama

Doporučujeme

ový Volkswagen ID. Buzz a ID. Buzz Cargo, to je legendární T1 pro buducnost

Nový Volkswagen ID. Buzz a ID. Buzz Cargo, to je legendární T1 pro buducnost

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

  2. Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud