Auta nejsou, zoufají Češi. Příčin našli celou řadu

TMMF zahájení výroby
TMMF zahájení výroby, foto: Toyota
ČTK , AutoRoad.cz 18. ledna 2022 14:18
Sdílej:

Globální nedostatek čipů a na něj navázané výpadky v dodavatelském řetězci automobilů prodlužují dodací dobu nových vozů. Podle sdělení ČTK vyplývá z průzkumu Volkswagen Financial Services, že pouze menší část řidičů je ochotna ze svých nároků na nový vůz slevit. Druhým faktorem, který ovlivňuje zájem Čechů o nákup vozů, je horšící se ekonomická situace. Řada z nich se nehodlá vydat z posledního a místo nákupu za hotové zvažuje financování vozu pomocí úvěru nebo operativního leasingu.

„Z průzkumu jednoznačně vyplynulo, že Češi prodlevy v dodavatelském řetězci automobilů vnímají jako problém, který výrazně zasahuje do jejich nákupního chování. Téměř polovina důsledky výpadků pocítila ať už na vlastní kůži, nebo u svých blízkých. 35 % z těch, kteří pořízení auta v poslední době plánovali, pak bylo nuceno nákup odložit,“ říká Vratislav Strašil, jednatel společnosti Volkswagen Financial Services.  

Příčin zpoždění je podle českých řidičů celá řada. Suverénně nejčastěji (67 %) vinu připisují globálnímu nedostatku čipů. Polovina spatřuje problém v koronavirových opatřeních a podle 37 % pak svou roli hraje i nedostatek klíčových materiálů pro výrobu. Prstem též ukazují i na Evropskou unii, jejíž tlak na přechod na alternativní pohony v zemích EU stojí za prodlevami v dodávkách automobilů podle pětiny respondentů. 

Budou třeba kompromisy Pokud Češi nejsou při výběru vozu ochotni sáhnout po skladovém vozu, nezbývá jim než se připravit na delší čekací dobu nebo pozměnit své nároky – to však většina řidičů odmítá. Zatímco 38 % řidičů konkrétní konfiguraci vozu raději oželí, jen aby auto dorazilo včas, zbylé dvě třetiny řidičů žádné ústupky dělat nechtějí a na vysněný vůz si raději počkají. Nejčastěji jsou Češi ochotni slevit z konkrétní barvy vozu (80 %), doplňkové výbavy (79 %) nebo z konkrétního modelu vybrané značky (76 %). Nejméně nakloněni jsou pak kompromisům ohledně typu paliva (53 %) a jeho spotřeby (59 %)

Hlouběji do kapsy Současná horšící se ekonomická situace vede k tomu, že Češi začínají více uvažovat o pořízení vozu na operativní leasing či úvěr. Nastalou situaci každý z nich řeší po svém. Zhruba sedmina řidičů raději namísto pořízení nového vozu sáhne po vozu ojetém, třetina pak namísto běžného nákupu za hotové zvažuje pořízení pomocí finančních produktů. Hlavní motivací je kromě snahy „nevydat se z posledního“ i pozitivní osobní zkušenost a nabídka all-in-one řešení, kdy za jednu měsíční splátku získají kromě samotného automobilu i doprovodné služby v podobě pojištění, servisu, výměny pneumatik nebo asistence na cestách.

„Ceny nových i ojetých vozů rostou. V době, kdy se vše zdražuje, se proto logicky více zajímají o finanční služby. Pro klienty, pro které je důležitá výše měsíční splátky, jsme například nedávno přišli s novým úvěrovým produktem Financování CHYTŘE. Výhoda oproti běžnému úvěru je v nižší měsíční splátce a možnosti nastavení poslední navýšené splátky od 20 procent do 60 procent ceny vozu podle preferencí. Není potřeba se bát vyšší splátky na závěr, neboť je samozřejmě kryta cenou daného vozu, a navíc my již na začátku klientovi garantujeme, za jakou cenu vůz vykoupíme, pokud si to na závěr splácení bude přát,“ řekl Vratislav Strašil.

Jak z toho ven? I přes pozitivní zprávy z trhu – např. výrazné oživení výroby v mladoboleslavské ŠKODA AUTO na konci roku 2021 – je stále těžké předpovídat, jak dlouho budou klienti na svůj vůz čekat. V odhadech toho, jak dlouho bude trvat, než se trh narovná, jsou Češi spíše zdrženliví. Zlepšení během šesti měsíců očekává jen každý dvacátý, jeden rok pak prý bude k nápravě dostatečně dlouhá doba podle 33 % respondentů. Naopak 11 % se domnívá, že se situace už nikdy nezlepší, a stejný počet je toho názoru, že se bude do budoucna ještě zhoršovat.

Stalo se
Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.

Novinky
Toyota Aygo X (2025)

Stylovější, silnější, úspornější. Toyota Aygo X z Kolína překvapila hybridem a technikou z Yarisu

Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.