Auta nejsou, zoufají Češi. Příčin našli celou řadu

ČTK / AutoRoad.cz, 18. ledna 2022, 14:18 Google+

Globální nedostatek čipů a na něj navázané výpadky v dodavatelském řetězci automobilů prodlužují dodací dobu nových vozů. Podle sdělení ČTK vyplývá z průzkumu Volkswagen Financial Services, že pouze menší část řidičů je ochotna ze svých nároků na nový vůz slevit. Druhým faktorem, který ovlivňuje zájem Čechů o nákup vozů, je horšící se ekonomická situace. Řada z nich se nehodlá vydat z posledního a místo nákupu za hotové zvažuje financování vozu pomocí úvěru nebo operativního leasingu.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
TMMF zahájení výroby

TMMF zahájení výroby | foto: Toyota

Sdílejte článek

„Z průzkumu jednoznačně vyplynulo, že Češi prodlevy v dodavatelském řetězci automobilů vnímají jako problém, který výrazně zasahuje do jejich nákupního chování. Téměř polovina důsledky výpadků pocítila ať už na vlastní kůži, nebo u svých blízkých. 35 % z těch, kteří pořízení auta v poslední době plánovali, pak bylo nuceno nákup odložit,“ říká Vratislav Strašil, jednatel společnosti Volkswagen Financial Services.  

Příčin zpoždění je podle českých řidičů celá řada. Suverénně nejčastěji (67 %) vinu připisují globálnímu nedostatku čipů. Polovina spatřuje problém v koronavirových opatřeních a podle 37 % pak svou roli hraje i nedostatek klíčových materiálů pro výrobu. Prstem též ukazují i na Evropskou unii, jejíž tlak na přechod na alternativní pohony v zemích EU stojí za prodlevami v dodávkách automobilů podle pětiny respondentů. 

Budou třeba kompromisy
Pokud Češi nejsou při výběru vozu ochotni sáhnout po skladovém vozu, nezbývá jim než se připravit na delší čekací dobu nebo pozměnit své nároky – to však většina řidičů odmítá. Zatímco 38 % řidičů konkrétní konfiguraci vozu raději oželí, jen aby auto dorazilo včas, zbylé dvě třetiny řidičů žádné ústupky dělat nechtějí a na vysněný vůz si raději počkají. Nejčastěji jsou Češi ochotni slevit z konkrétní barvy vozu (80 %), doplňkové výbavy (79 %) nebo z konkrétního modelu vybrané značky (76 %). Nejméně nakloněni jsou pak kompromisům ohledně typu paliva (53 %) a jeho spotřeby (59 %)

Hlouběji do kapsy
Současná horšící se ekonomická situace vede k tomu, že Češi začínají více uvažovat o pořízení vozu na operativní leasing či úvěr. Nastalou situaci každý z nich řeší po svém. Zhruba sedmina řidičů raději namísto pořízení nového vozu sáhne po vozu ojetém, třetina pak namísto běžného nákupu za hotové zvažuje pořízení pomocí finančních produktů. Hlavní motivací je kromě snahy „nevydat se z posledního“ i pozitivní osobní zkušenost a nabídka all-in-one řešení, kdy za jednu měsíční splátku získají kromě samotného automobilu i doprovodné služby v podobě pojištění, servisu, výměny pneumatik nebo asistence na cestách.

„Ceny nových i ojetých vozů rostou. V době, kdy se vše zdražuje, se proto logicky více zajímají o finanční služby. Pro klienty, pro které je důležitá výše měsíční splátky, jsme například nedávno přišli s novým úvěrovým produktem Financování CHYTŘE. Výhoda oproti běžnému úvěru je v nižší měsíční splátce a možnosti nastavení poslední navýšené splátky od 20 procent do 60 procent ceny vozu podle preferencí. Není potřeba se bát vyšší splátky na závěr, neboť je samozřejmě kryta cenou daného vozu, a navíc my již na začátku klientovi garantujeme, za jakou cenu vůz vykoupíme, pokud si to na závěr splácení bude přát,“ řekl Vratislav Strašil.

Jak z toho ven?
I přes pozitivní zprávy z trhu – např. výrazné oživení výroby v mladoboleslavské ŠKODA AUTO na konci roku 2021 – je stále těžké předpovídat, jak dlouho budou klienti na svůj vůz čekat. V odhadech toho, jak dlouho bude trvat, než se trh narovná, jsou Češi spíše zdrženliví. Zlepšení během šesti měsíců očekává jen každý dvacátý, jeden rok pak prý bude k nápravě dostatečně dlouhá doba podle 33 % respondentů. Naopak 11 % se domnívá, že se situace už nikdy nezlepší, a stejný počet je toho názoru, že se bude do budoucna ještě zhoršovat.

Vytisknout

Diskuze: Auta nejsou, zoufají Češi. Příčin našli celou řadu

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Peugeot 508

TEST Peugeot 508 GT Plug-in Hybrid 225 – jeden z nejlepších liftbacků na trhu?

Cupra Formentor VZ

TEST: Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310k – sportovní SUV, které dá stovku pod 5 vteřin

Ilustrační foto

Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

citroën berlingo

Akční ceny u nového Citroënu Berlingo - je k mání s benzínem, dieselem i elektromotorem

volkswagen caddy

TEST Volkswagen Caddy 2.0 TDI Life – rodinný univerzál s kompromisy

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

reklama

Doporučujeme

Volkswagen Amarok

Nový Amarok bude představen v polovině roku 2022, pod kapotou bude opět…

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud