Globální nedostatek čipů a na něj navázané výpadky v dodavatelském řetězci automobilů prodlužují dodací dobu nových vozů. Podle sdělení ČTK vyplývá z průzkumu Volkswagen Financial Services, že pouze menší část řidičů je ochotna ze svých nároků na nový vůz slevit. Druhým faktorem, který ovlivňuje zájem Čechů o nákup vozů, je horšící se ekonomická situace. Řada z nich se nehodlá vydat z posledního a místo nákupu za hotové zvažuje financování vozu pomocí úvěru nebo operativního leasingu.
„Z průzkumu jednoznačně vyplynulo, že Češi prodlevy v dodavatelském řetězci automobilů vnímají jako problém, který výrazně zasahuje do jejich nákupního chování. Téměř polovina důsledky výpadků pocítila ať už na vlastní kůži, nebo u svých blízkých. 35 % z těch, kteří pořízení auta v poslední době plánovali, pak bylo nuceno nákup odložit,“ říká Vratislav Strašil, jednatel společnosti Volkswagen Financial Services.
Příčin zpoždění je podle českých řidičů celá řada. Suverénně nejčastěji (67 %) vinu připisují globálnímu nedostatku čipů. Polovina spatřuje problém v koronavirových opatřeních a podle 37 % pak svou roli hraje i nedostatek klíčových materiálů pro výrobu. Prstem též ukazují i na Evropskou unii, jejíž tlak na přechod na alternativní pohony v zemích EU stojí za prodlevami v dodávkách automobilů podle pětiny respondentů.
Budou třeba kompromisy Pokud Češi nejsou při výběru vozu ochotni sáhnout po skladovém vozu, nezbývá jim než se připravit na delší čekací dobu nebo pozměnit své nároky – to však většina řidičů odmítá. Zatímco 38 % řidičů konkrétní konfiguraci vozu raději oželí, jen aby auto dorazilo včas, zbylé dvě třetiny řidičů žádné ústupky dělat nechtějí a na vysněný vůz si raději počkají. Nejčastěji jsou Češi ochotni slevit z konkrétní barvy vozu (80 %), doplňkové výbavy (79 %) nebo z konkrétního modelu vybrané značky (76 %). Nejméně nakloněni jsou pak kompromisům ohledně typu paliva (53 %) a jeho spotřeby (59 %)
Hlouběji do kapsy Současná horšící se ekonomická situace vede k tomu, že Češi začínají více uvažovat o pořízení vozu na operativní leasing či úvěr. Nastalou situaci každý z nich řeší po svém. Zhruba sedmina řidičů raději namísto pořízení nového vozu sáhne po vozu ojetém, třetina pak namísto běžného nákupu za hotové zvažuje pořízení pomocí finančních produktů. Hlavní motivací je kromě snahy „nevydat se z posledního“ i pozitivní osobní zkušenost a nabídka all-in-one řešení, kdy za jednu měsíční splátku získají kromě samotného automobilu i doprovodné služby v podobě pojištění, servisu, výměny pneumatik nebo asistence na cestách.
„Ceny nových i ojetých vozů rostou. V době, kdy se vše zdražuje, se proto logicky více zajímají o finanční služby. Pro klienty, pro které je důležitá výše měsíční splátky, jsme například nedávno přišli s novým úvěrovým produktem Financování CHYTŘE. Výhoda oproti běžnému úvěru je v nižší měsíční splátce a možnosti nastavení poslední navýšené splátky od 20 procent do 60 procent ceny vozu podle preferencí. Není potřeba se bát vyšší splátky na závěr, neboť je samozřejmě kryta cenou daného vozu, a navíc my již na začátku klientovi garantujeme, za jakou cenu vůz vykoupíme, pokud si to na závěr splácení bude přát,“ řekl Vratislav Strašil.
Jak z toho ven? I přes pozitivní zprávy z trhu – např. výrazné oživení výroby v mladoboleslavské ŠKODA AUTO na konci roku 2021 – je stále těžké předpovídat, jak dlouho budou klienti na svůj vůz čekat. V odhadech toho, jak dlouho bude trvat, než se trh narovná, jsou Češi spíše zdrženliví. Zlepšení během šesti měsíců očekává jen každý dvacátý, jeden rok pak prý bude k nápravě dostatečně dlouhá doba podle 33 % respondentů. Naopak 11 % se domnívá, že se situace už nikdy nezlepší, a stejný počet je toho názoru, že se bude do budoucna ještě zhoršovat.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.