Das WeltAuto, program prodeje kvalitních a prověřených ojetých vozů s důrazem na nejvyšší úroveň zákaznických služeb, si zakládá na maximální transparentnosti a důvěře ve vztahu se zákazníkem. U vozidel „z druhé ruky“ je původ a historie naprosto klíčovou věcí. Kromě jiného ji v síti Das WeltAuto dokládá certifikát společnosti Cebia, která je nejvyšší autoritou v prověřování ojetých vozů a na trhu funguje již 30 let.
„Stále nás nepřestává překvapovat, kolik lidí se v dnešní době stane obětmi podvodného jednání při koupi ojetého vozu,“ říká Mirka Cimrová, vedoucí divize Das WeltAuto společnosti Porsche Česká republika. „Aktuální hlad po ojetých vozech dává prostor různým nekalým praktikám, neboť poptávka leckdy převyšuje nabídku, zejména pokud jde o zánovní ojeté vozy. Protože s našimi zákazníky hrajeme fér, transparentnost prodávaných vozidel dokladujeme nejen přímo u prodejce Das WeltAuto, ale také certifikátem Cebia, tzv. Cebia REPORTEM.“
Přestože se v dnešní době dá původ a historie ojetých vozů velmi důkladně prověřit, stále se najde spousta důvěřivých zákazníků, kteří se nechají při koupi ojetého vozu „napálit“. Z databáze největší tuzemské autority v této problematice, společnosti Cebia, vyplývá, že nejvíce se podvádí v těchto případech:
1. Zatajování haváriíPodíl ojetých osobních aut, u kterých bylo v inzerci na velkých inzertních portálech uváděno, že nebyla v minulosti havarovaná, dosahoval letos za první tři kvartály 99,37 %. Reálný podíl aut, která nebyla v minulosti havarovaná, však bude i vzhledem k počtu pojistných případů pojišťoven výrazně vyšší. Například v případě pětiletých aut je dle statistik poškozeno zhruba 25 % z nich. Může se jednat o banální výměnu nárazníku, ale také o větší havárii. V případě desetiletých aut je po havárii už 60 % z nich.
„Zatajování havárií patří mezi nejčastější nekalé praktiky při prodeji ojetých aut. Je ale třeba dodat, že ne vždy o havárii ví samotný prodejce. Proto je důležité, aby i prodejci vozidel před výkupem prověřovali jejich historii, neboť stejně jako zatajují havárie někteří prodejci, tak to dělají i někteří zákazníci, kteří chtějí, aby od nich prodejce vykoupil auto,“ říká Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia.
Zatajené havárie mohou zdražit auto o desítky až stovky tisíc korun v závislosti na konkrétním voze. U části zatajených havárií je důvodem fakt, že vozidlo bylo nelegálně předělané – například sestavené ze dvou vozů. Taková auta nemusí splňovat podmínky pro bezpečný provoz.
Zároveň je ale potřeba dodat, že havárie automaticky neznamená špatnou koupi. Je však potřeba vědět, jak bylo havarované, jak bylo opravené a koupit ho za odpovídající cenu. „Oprav dle stanovených postupů v autorizovaných servisech se není třeba obávat. Síť Das WeltAuto má v tomto velkou výhodu. Všichni prodejci jsou totiž zároveň autorizovanými partnery značek koncernu Volkswagen a dokážou tak servisní služby poskytovat na té nejvyšší úrovni,“ dodává Cimrová.
2. Manipulace se stavem kilometrůVyskytuje se zhruba u každého třetího prodávaného ojetého auta. Manipulace se stavem kilometrů uměle zvyšuje cenu auta v průměru o 20 %. „Stočením tachometru u průměrně drahé ojetiny v ceně 250 000 korun se její cena okamžitě navýší o 50 tisíc,“ vysvětluje Martin Pajer z Cebia. Náklady v prakticky stejné výši si v následujících letech vyžádají nečekané opravy a údržba související s vyšším kilometrovým nájezdem. Vozidla, resp. tachometry bývají stáčeny i opakovaně (často i o menší nájezdy, aby to nebylo tak nápadné), někdy dokonce i na hodnoty zánovních vozů.
3. Falšování původu u dovezených vozidelKaždé páté dovezené ojeté auto (21 %) pochází ve skutečnosti z jiné země, než tvrdí prodejce. Nejčastěji se jedná o země jihovýchodní, východní či severovýchodní Evropy. Pět procent aut s nesprávně uvedeným původem pochází dokonce z jižní Afriky, Ománu, jižní Ameriky či ze zemí Perského zálivu. Kupujícím pak prodávající nejčastěji tvrdí, že auto bylo dovezeno z Německa, nebo že se jedná o ojetý vůz s tuzemským původem. Vyplynulo to z analýzy, kterou Cebia zpracovala na více než 47 000 náhodně vybraných inzerovaných dovezených ojetých autech. Jako země původu vozidla se považuje země, pro kterou bylo vozidlo vyrobeno. Téměř 51,55 % ojetých aut prodávaných v letošním roce bylo do Česka letos, nebo v minulých letech dovezeno ze zahraničí. „V síti Das WeltAuto se specializujeme na zánovní vozy, těžiště prodejů tvoří automobily prodané jako nové v ČR ve stáří 1-3 roky. Jejich původ je jasný, ručíme za něj,“ dodává Mirka Cimrová. „Samozřejmě to neznamená, že všechna dovezená vozidla jsou špatná, ale u individuálně dovezených vozidel je velice důležité prověřit jejich původ a zdroj. Naši prodejci mají možnost nakupovat vozidla přímo v rámci koncernu Volkswagen a tak i dovezený vůz může být té nevyšší kvality s velice zajímavou výbavou.“
4. Omlazování automobilůOblíbenou manipulací prodejců ojetin bývá uvádění data první registrace namísto roku a měsíce výroby. Většina vozidel byla vyrobena a registrována, resp. uvedena do provozu ve stejném roce, u některých aut ale může rozdíl činit jeden rok i více let. „Setkali jsme se například i s autem, u něhož byl rozdíl 6 let, dokonce bylo před uvedením do provozu havarované – pravděpodobně se jednalo o předváděcí vůz,“ komentuje situaci Martin Pajer. Každý rok má přitom vliv na cenu vozidla. Uvádět datum první registrace místa data výroby je lákavé zejména u aut, která byla vyrobena v posledním kvartálu a uvedena do provozu v prvním kvartálu následujícího roku. Stává se také, že někdy prodejci sami datum výroby neznají (není uvedený v TP). Omlazování vozu má vliv na jeho cenu především v prvních letech provozu auta, u starších vozů hraje vliv na zvýšení jejich atraktivnosti a urychlení jejich prodeje.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.