Škody na dovezených havarovaných autech dosahují za měsíc téměř miliardy korun

Pavel Stavebník / AutoRoad.cz, 18. prosince 2021, 00:03 Google+

Dovozy ojetých aut nabraly v posledních měsících opět na síle. Zhruba polovina dovezených aut (51 %) je však starší 10 let, každé zhruba páté dovezené auto je dokonce starší 15 let. Není se proto co divit, že podle pojišťoven je každé třetí dovezené auto (33,6 %) po havárii či větším poškození. Součet vzniklých škod na těchto havarovaných vozidlech, která se do Česka dovezou během jednoho měsíce, přitom dosahuje v přepočtu téměř jedné miliardy korun. Zhruba polovina havarovaných vozidel však neprojde statistikami pojišťoven, škody na vozidlech tak budou ve skutečnosti ještě vyšší. Velká část havarovaných vozidel se poté prodává jako nehavarovaná.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: youtube.com

Sdílejte článek

„Od května se do Česka dováží stále více aut než v předchozích letech a v některých měsících jde dokonce o nejvyšší čísla od roku 2008,“ říká Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia, která už třicet let pomáhá motoristům bojovat proti nekalým praktikám na trhu prodávaných ojetých aut. „Zkontrolovali jsme více než 30 000 dovezených ojetých vozidel a zjistili jsme, že u nich došlo k haváriím, u nichž byly opravy vyčíslené pojišťovnami v přepočtu za 1,6 miliardy korun (61 710 214 euro, počítáno při kurzu 26 Kč za 1 euro). Z toho 1,12 miliardy korun připadlo na havárie a poškození a 488 milionů korun na vyčíslení oprav po totálních haváriích,“ upřesnil Pajer.

Vzhledem k tomu, kolik se do Česka dováží aut v posledních měsících, z čísel vyplývá, že částka připadající na opravy, respektive škodní události aut dovezených v jednom měsíci dosahuje zhruba 917 milionů korun. Průměrná výše škody při havárii či poškození dosahuje dle provedené analýzy 4826 euro, tedy zhruba 126 tisíc korun. Průměrná výše škody po totální havárii dosahuje 13 222 euro, což je cca 344 tisíc korun.

img-responsive

Bouraný Mercedes-Benz C300 by většina lidí nejspíše odepsala, Arthur Tussik z něj však udělal zánovní vůz | foto: youtube.com

„Zkontrolovali jsme přitom pouze data od pojišťoven, velká část havárií a poškození především starších aut, která už nemají havarijní pojištění, však přes pojišťovny vůbec nejde. Ve skutečnosti tedy bude podíl havarovaných aut mnohem větší,“ upozorňuje Pajer s tím, že podle odhadů a zkušeností s četností havárií u vozů dle jejich stáří bude podíl dovezených havarovaných aut dosahovat minimálně 60 %.

Samotná havárie přitom ještě neznamená, že vozidlo už nemůže být schopné bezpečného provozu. „Rozhodně nelze říci, že každé auto, které zažilo havárii či poškození, je na odpis a už by se jím nemělo jezdit. Je však třeba vědět, jak bylo havarované, jak bylo opravené a koupit ho za odpovídající cenu. Problémem je, že velká část aut po haváriích – a často i po totálních haváriích – se prodává jako nehavarovaná,“ upozorňuje dále Pajer. Z analýzy také vyplynulo, že zatímco běžné havárie a poškození jsou stejně časté u vozů na benzín i na naftu, totální havárie jsou o něco častější u dovezených vozů na benzín.

Zjistit, zda vozidlo bylo havarované či poškozené, lze buď v nezávislém servisu (ne vždy se však podaří poškození a jeho rozsah odhalit), nebo prověřením jeho historie v systému AUTOTRACER od Cebia, případně pomocí služby VINTEST od Cebia lze zjistit, zda vozidlo bylo nelegálně předělané.

Systém AUTOTRACER obsahuje data nejen od pojišťoven, ale rovněž od značkových i neznačkových autoservisů. Prověřit si v něm lze auto jak s českým, tak zahraničním původem. Systém obsahuje už více než 1,3 miliardy dat o autech z více než 20 zemí. Díky systému lze zjistit, zda auto nemá stočený tachometr, zda nebylo havarované a případně k jak vysoké došlo škodě, jak bylo servisované, zda není hlášené jako odcizené či zda není zatížené leasingem nebo spotřebitelským úvěrem, pro jakou zemi bylo vyrobené, jaký je skutečný rok jeho výroby a výbava dle výrobce, jak a za kolik bylo v minulosti inzerované a vidět lze často i jeho fotografie nejen z inzerce, ale i po případné havárii. Zákazníci také v rámci tohoto prověření dostanou nejpodrobnější návod na trhu na to, jak zkontrolovat originalitu vozidla, tedy zda nebylo nelegálně předělané – například z důvodu krádeže nebo zda nebylo sestavené z více havarovaných vozidel.

Vytisknout

Diskuze: Škody na dovezených havarovaných autech dosahují za měsíc téměř miliardy korun

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Subaru Outback

TEST Subaru Outback Geyser – unikátní kříženec kombíku, offroadu a prémiovky

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – co vše budeme testovat a zkoumat?

Škoda Kamiq Monte Carlo

TEST: Škoda Kamiq 1,0 TSI DSG Monte Carlo – definice ideálního stylového crossoveru?

Škoda Superb Combi IV

TEST Škoda Superb IV 2,0 TDI 110 kW L&K – nový manažerský ideál přijíždí!

subaru brz

TEST Subaru BRZ Limited AT – je lepší volbou automat či manuál?

EcoWheel Squer mini

TEST EcoWheel Squer mini – celoroční alternativa ke skútru, která zaparkuje všude

Subaru Crosstrek

TEST Subaru Crosstrek e-BOXER Executive – sen každého chalupáře či správce lesů?

Amarok

TEST Volkswagen Amarok Aventura – lepší i levnější, než první generace, bravo!

Subaru Forester

OFF ROAD TEST: Subaru Forester – jak zvládá náročný terén ?

Peugeot 508

TEST Peugeot 508 GT Plug-in Hybrid 225 – jeden z nejlepších liftbacků na trhu?

reklama

Doporučujeme

Renault Megane E-Tech

Renault Megane E-Tech má české ceny

Čtěte dále

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud