Dovozy ojetých aut nabraly v posledních měsících opět na síle. Zhruba polovina dovezených aut (51 %) je však starší 10 let, každé zhruba páté dovezené auto je dokonce starší 15 let. Není se proto co divit, že podle pojišťoven je každé třetí dovezené auto (33,6 %) po havárii či větším poškození. Součet vzniklých škod na těchto havarovaných vozidlech, která se do Česka dovezou během jednoho měsíce, přitom dosahuje v přepočtu téměř jedné miliardy korun. Zhruba polovina havarovaných vozidel však neprojde statistikami pojišťoven, škody na vozidlech tak budou ve skutečnosti ještě vyšší. Velká část havarovaných vozidel se poté prodává jako nehavarovaná.
„Od května se do Česka dováží stále více aut než v předchozích letech a v některých měsících jde dokonce o nejvyšší čísla od roku 2008,“ říká Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia, která už třicet let pomáhá motoristům bojovat proti nekalým praktikám na trhu prodávaných ojetých aut. „Zkontrolovali jsme více než 30 000 dovezených ojetých vozidel a zjistili jsme, že u nich došlo k haváriím, u nichž byly opravy vyčíslené pojišťovnami v přepočtu za 1,6 miliardy korun (61 710 214 euro, počítáno při kurzu 26 Kč za 1 euro). Z toho 1,12 miliardy korun připadlo na havárie a poškození a 488 milionů korun na vyčíslení oprav po totálních haváriích,“ upřesnil Pajer.
Vzhledem k tomu, kolik se do Česka dováží aut v posledních měsících, z čísel vyplývá, že částka připadající na opravy, respektive škodní události aut dovezených v jednom měsíci dosahuje zhruba 917 milionů korun. Průměrná výše škody při havárii či poškození dosahuje dle provedené analýzy 4826 euro, tedy zhruba 126 tisíc korun. Průměrná výše škody po totální havárii dosahuje 13 222 euro, což je cca 344 tisíc korun.
„Zkontrolovali jsme přitom pouze data od pojišťoven, velká část havárií a poškození především starších aut, která už nemají havarijní pojištění, však přes pojišťovny vůbec nejde. Ve skutečnosti tedy bude podíl havarovaných aut mnohem větší,“ upozorňuje Pajer s tím, že podle odhadů a zkušeností s četností havárií u vozů dle jejich stáří bude podíl dovezených havarovaných aut dosahovat minimálně 60 %.
Samotná havárie přitom ještě neznamená, že vozidlo už nemůže být schopné bezpečného provozu. „Rozhodně nelze říci, že každé auto, které zažilo havárii či poškození, je na odpis a už by se jím nemělo jezdit. Je však třeba vědět, jak bylo havarované, jak bylo opravené a koupit ho za odpovídající cenu. Problémem je, že velká část aut po haváriích – a často i po totálních haváriích – se prodává jako nehavarovaná,“ upozorňuje dále Pajer. Z analýzy také vyplynulo, že zatímco běžné havárie a poškození jsou stejně časté u vozů na benzín i na naftu, totální havárie jsou o něco častější u dovezených vozů na benzín.
Zjistit, zda vozidlo bylo havarované či poškozené, lze buď v nezávislém servisu (ne vždy se však podaří poškození a jeho rozsah odhalit), nebo prověřením jeho historie v systému AUTOTRACER od Cebia, případně pomocí služby VINTEST od Cebia lze zjistit, zda vozidlo bylo nelegálně předělané.
Systém AUTOTRACER obsahuje data nejen od pojišťoven, ale rovněž od značkových i neznačkových autoservisů. Prověřit si v něm lze auto jak s českým, tak zahraničním původem. Systém obsahuje už více než 1,3 miliardy dat o autech z více než 20 zemí. Díky systému lze zjistit, zda auto nemá stočený tachometr, zda nebylo havarované a případně k jak vysoké došlo škodě, jak bylo servisované, zda není hlášené jako odcizené či zda není zatížené leasingem nebo spotřebitelským úvěrem, pro jakou zemi bylo vyrobené, jaký je skutečný rok jeho výroby a výbava dle výrobce, jak a za kolik bylo v minulosti inzerované a vidět lze často i jeho fotografie nejen z inzerce, ale i po případné havárii. Zákazníci také v rámci tohoto prověření dostanou nejpodrobnější návod na trhu na to, jak zkontrolovat originalitu vozidla, tedy zda nebylo nelegálně předělané – například z důvodu krádeže nebo zda nebylo sestavené z více havarovaných vozidel.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.