Dovozy ojetých aut nabraly v posledních měsících opět na síle. Zhruba polovina dovezených aut (51 %) je však starší 10 let, každé zhruba páté dovezené auto je dokonce starší 15 let. Není se proto co divit, že podle pojišťoven je každé třetí dovezené auto (33,6 %) po havárii či větším poškození. Součet vzniklých škod na těchto havarovaných vozidlech, která se do Česka dovezou během jednoho měsíce, přitom dosahuje v přepočtu téměř jedné miliardy korun. Zhruba polovina havarovaných vozidel však neprojde statistikami pojišťoven, škody na vozidlech tak budou ve skutečnosti ještě vyšší. Velká část havarovaných vozidel se poté prodává jako nehavarovaná.
„Od května se do Česka dováží stále více aut než v předchozích letech a v některých měsících jde dokonce o nejvyšší čísla od roku 2008,“ říká Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia, která už třicet let pomáhá motoristům bojovat proti nekalým praktikám na trhu prodávaných ojetých aut. „Zkontrolovali jsme více než 30 000 dovezených ojetých vozidel a zjistili jsme, že u nich došlo k haváriím, u nichž byly opravy vyčíslené pojišťovnami v přepočtu za 1,6 miliardy korun (61 710 214 euro, počítáno při kurzu 26 Kč za 1 euro). Z toho 1,12 miliardy korun připadlo na havárie a poškození a 488 milionů korun na vyčíslení oprav po totálních haváriích,“ upřesnil Pajer.
Vzhledem k tomu, kolik se do Česka dováží aut v posledních měsících, z čísel vyplývá, že částka připadající na opravy, respektive škodní události aut dovezených v jednom měsíci dosahuje zhruba 917 milionů korun. Průměrná výše škody při havárii či poškození dosahuje dle provedené analýzy 4826 euro, tedy zhruba 126 tisíc korun. Průměrná výše škody po totální havárii dosahuje 13 222 euro, což je cca 344 tisíc korun.
„Zkontrolovali jsme přitom pouze data od pojišťoven, velká část havárií a poškození především starších aut, která už nemají havarijní pojištění, však přes pojišťovny vůbec nejde. Ve skutečnosti tedy bude podíl havarovaných aut mnohem větší,“ upozorňuje Pajer s tím, že podle odhadů a zkušeností s četností havárií u vozů dle jejich stáří bude podíl dovezených havarovaných aut dosahovat minimálně 60 %.
Samotná havárie přitom ještě neznamená, že vozidlo už nemůže být schopné bezpečného provozu. „Rozhodně nelze říci, že každé auto, které zažilo havárii či poškození, je na odpis a už by se jím nemělo jezdit. Je však třeba vědět, jak bylo havarované, jak bylo opravené a koupit ho za odpovídající cenu. Problémem je, že velká část aut po haváriích – a často i po totálních haváriích – se prodává jako nehavarovaná,“ upozorňuje dále Pajer. Z analýzy také vyplynulo, že zatímco běžné havárie a poškození jsou stejně časté u vozů na benzín i na naftu, totální havárie jsou o něco častější u dovezených vozů na benzín.
Zjistit, zda vozidlo bylo havarované či poškozené, lze buď v nezávislém servisu (ne vždy se však podaří poškození a jeho rozsah odhalit), nebo prověřením jeho historie v systému AUTOTRACER od Cebia, případně pomocí služby VINTEST od Cebia lze zjistit, zda vozidlo bylo nelegálně předělané.
Systém AUTOTRACER obsahuje data nejen od pojišťoven, ale rovněž od značkových i neznačkových autoservisů. Prověřit si v něm lze auto jak s českým, tak zahraničním původem. Systém obsahuje už více než 1,3 miliardy dat o autech z více než 20 zemí. Díky systému lze zjistit, zda auto nemá stočený tachometr, zda nebylo havarované a případně k jak vysoké došlo škodě, jak bylo servisované, zda není hlášené jako odcizené či zda není zatížené leasingem nebo spotřebitelským úvěrem, pro jakou zemi bylo vyrobené, jaký je skutečný rok jeho výroby a výbava dle výrobce, jak a za kolik bylo v minulosti inzerované a vidět lze často i jeho fotografie nejen z inzerce, ale i po případné havárii. Zákazníci také v rámci tohoto prověření dostanou nejpodrobnější návod na trhu na to, jak zkontrolovat originalitu vozidla, tedy zda nebylo nelegálně předělané – například z důvodu krádeže nebo zda nebylo sestavené z více havarovaných vozidel.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.