Zavření prodejních míst autobazarů a přechod na online prodej i v oblasti aut většině Čechů nevyhovuje. Dvě pětiny lidí, kteří se aktuálně poohlížejí po ojetém voze, vnímají nákup auta přes internet jen jako nouzové řešení (40 %) a i když jsou spíše ochotni si auto tímto způsobem pořídit, jednoznačně by dali přednost osobnímu nákupu, v důsledku čehož se poohlížejí spíš po autě napřímo od majitele či od známého. Dalších 24 % si auto přes internet dokonce odmítá koupit, v současné době si ho jen vyhlížejí a vyčkávají na otevření prodejních míst. Přesto 27 % zákazníků vidí v online prodeji aut dobré řešení, dalších 9 % online prodej dokonce vítá. Vyplynulo to z průzkumu, který realizovala společnost Cebia mezi téměř 400 lidmi, kteří si plánují pořídit ojeté auto.
„Online prodej vozidla má pro kupujícího řadu výhod, což si již uvědomila více než třetina kupujících. Věřím, že i po otevření prodejních míst bude určitá skupina lidí online nákup vozidla preferovat. Lze předpokládat, že bude více vyhovovat těm, kteří budou kupovat mladší vozy, u nichž je menší riziko problémů,“ říká Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia, která už tři desítky let pomáhá lidem bojovat proti nekalým praktikám při prodeji ojetých vozidel. Dodává, že i když je většina lidí stále příznivcem klasického osobního nákupu auta, podíl těch, kteří jsou ochotni si zakoupit vůz online, se díky koronavirovým opatřením od loňského jara zvyšuje a tento trend by mohl i pokračovat.
Máte rádi auta? Hledáme nové lidi do redakce. Napište nám na redakce@autoroad.cz a staňte se naším redaktorem.
Na online prodeji se lidem nejčastěji (57 %) líbí, že si mohou auto v klidu prohlédnout a vyzkoušet a v případě, že naleznou nesrovnalosti nebo se jim nebude líbit, mohou ho bez udání důvodu do 14 dní vrátit. „Pro zákazníka je to samozřejmě zajímavá výhoda, z pohledu prodejce se však dá tato výhoda online prodeje lehce zneužívat – hrozí riziko vyměňování součástek a následné vracení méně kvalitního vozu,“ upozorňuje Martin Pajer. V administrativě na dálku vidí pozitivum 40 % příznivců online prodeje vozidel a 42 % vychvaluje to, pokud jim prodejce přiveze auto až před dům a nemusí nikam jezdit, čímž ušetří nejen čas, ale i peníze.
Co naopak jiným Čechům na zavřených autobazarech vadí, je nemožnost si vůz předem vyzkoušet během testovací jízdy (56 %) a to, že si ho dopředu nemohou v klidu prohlédnout (rovněž 56 %). Možnost vrátit auto do 14 dnů je neláká, chtějí si pořídit takové, které si nechají a nechtějí si přidělávat starosti s jeho vracením a hledáním dalšího, se kterým by to mohlo dopadnout stejně. Více než polovině (52 %) těch, kteří online prodeji vozidel nefandí, zároveň vadí, že si nemohou osobně porovnat a vyzkoušet více vozů a vybrat si ten, který se jim bude líbit nejvíce.
„Ať už si lidé kupují auto přes autobazar či prodejce, nebo od fyzické osoby či dokonce známého, vždy by si měli prověřit jeho historii a ověřit si, zda nemá stočený tachometr, zda nebylo havarované, v jakém roce bylo skutečně vyrobeno, jak bylo servisované, pro jakou zemi bylo vyrobeno, nebo zda není hlášené jako odcizené či zatížené leasingem,“ radí Martin Pajer z Cebia u které si lze online prověřit historii vozu pomocí systému AUTOTRACER na www.zkontrolujsiauto.cz. „Řada lidí důvěřuje svým známým nebo známým svých známých. Bohužel i mezi známými se však dějí podvody a prodávají auta se zatajenými poškozeními či haváriemi nebo stočeným tachometrem,“ varuje s tím, že pořízení vozu je drahá investice, a proto se kupujícímu vyplatí vědět, za jaké auto hodlá prodejci zaplatit.
Kromě online prodeje vozidel trápí nemalou část Čechů (51 %) také nedostačující výběr vozů. Podle poloviny kupujících je aut, která odpovídají jejich požadavkům, málo.
Pětina lidí plánuje na pořízení vozu šetřit, často však nechtějí slevit ze svých požadavků. Pravdou však také je, že na trhu ojetých vozů je i letos skutečně méně aut než ve stejném období loňského roku a u těch, která tu jsou, klesá kvalita. Podle Svazu dovozců automobilů se během letošních prvních dvou měsíců dovezlo do Česka 22 146 ojetých osobních vozů, což je meziročně o 17,1 % méně. Průměrné stáří dovezených aut se zvýšilo z 10,2 roku na 10,7 roku, podíl těch, která jsou starší 10 let se zvedl z 51,23 % na 54,03 % a podíl těch, která jsou starší 15 let narostl z 19,82 % na 22,4 %. I když lidé neplánují na koupi vozu šetřit, možnosti jejich výběru jsou oproti loňsku omezené.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.