Změna limitu alkoholu pro cyklisty na Slovensku
Celou změnu popisuje mluvčí Prezídia policajného zboru Slovenskej republiky mjr. Ing. Denisa Baloghová takto: „Cyklista jazdiaci v zastavanom území obce a cyklista jazdiaci po cestičke pre cyklistov môže jazdiť pod vplyvom alkoholu, ak množstvo alkoholu v jeho organizme nepresiahne hodnotu 0,24 miligramu etanolu na liter vydýchnutého vzduchu pri vyšetrení dychovou skúškou prístrojom alebo 0,5 gramu etanolu na kilogram hmotnosti vyšetrovanej osoby pri lekárskom vyšetrení zo vzorky krvi plynovou chromatografiou. U ostatných cyklistov jazdiacich mimo týchto vymedzených území platí naďalej nulová tolerancia alkoholu.
Sankcia za takýto priestupok od 1. januára 2017 zostáva rovnaká, t. j. v správnom konaní možno uložiť pokutu od 150 eur do 800 eur a v blokovom konaní alebo v rozkaznom konaní možno uložiť pokutu do 650 eur.“
Slovensko iniciuje nové vymáhání pokut
Slovenská republika iniciuje v Bruselu řešení problému s vymáháním pokut za jízdu bez dálniční známky u cizince po zpoplatněné komunikaci na Slovensku a přijetí jednotných pravidel pro celou EU.
Stojí to vůbec za to? Jistě. V případě uhrazení plné částky slovenské pokuty 150 euro mluvíme o celkové výši postihů 136,35 milionu Eur (3,7 mld. Kč). Při rychlém uhrazení pokuty do 15 dnů jde o 90,9 milionu Eur (2,5 mld. Kč). A to jistě stojí za námahu. Takže předpokládat, že na české řidiče, kteří jezdili bez známky po slovenských dálnicích, nedojde, je nepravděpodobné. Vymahatelnost je totiž do dvou let od okamžiku, kdy se příslušný státní orgán doví o spáchání přestupku, a tři roky od okamžiku samotného jeho spáchání.
Povinné rukavice pro motorkáře ve Francii
Od 20. listopadu 2016 musí každý motorkář jezdící po francouzských silnicích mít speciální rukavice na motocykl (samozřejmě včetně povinné přilby s reflexními prvky). Opatření se týká jak jezdce, tak i spolujezdce. Navíc takováto povinnost není v Evropě výjimkou. Například Belgie vyžaduje od motocyklistů ochranný oděv, tj. rukavice, bundu s dlouhými rukávy, kalhoty s dlouhými nohavicemi a boty s ochranou kotníků.
Povinné helmy pro děti ve Francii
Pro děti do 12 let je od 22. března povinná helma při jízdě na jízdním kole, ale dokonce i v případě, když je dítě jako spolujezdec na jízdním kole (např. v dětské sedačce).
Pokuta za ztmavená přední boční skla ve Francii
Pokud pojedete vozem se ztmavenými bočními okny do Francie, hrozí vám od 1. ledna automaticky pokuta od policie 135 Eur.
Ekologické zóny Paříž
Od července 2016 platí pro vozidla registrovaná ve Francii povinnost označení vozidla přijíždějícího do Paříže ekologickou plaketou. Od 1. dubna 2017 tato povinnost nově platí i pro zahraniční motoristy. Ten kdo nebude mít ekologickou plaketu na svém vozidle mířícím do ekologické zóny v Paříži, vystavuje se pokutě 68 Eur. Pro zahraniční motoristy bude ekologická plaketa k dispozici od března roku 2017.
Nové značení PHM v Evropě
V průběhu roku 2017 se v celé Evropské unii bude upravovat značení pohonných hmot. Cílem je sjednotit názvy paliva v jednotlivých státech za účelem eliminace záměny natankování paliva do vozidla. Dalším důvodem je zvýšení informovanosti řidičů o podílu biosložky v palivu. Benzín bude nově označen nálepkou s kroužkem a nápisem E5, E10 nebo E85. Nafta na stojanech bude značena dle písmena B ve čtverci s číslovkami 7, 10, 20, 30 a 100. Třetí skupinu tvoří ekologická paliva, která budou označena kosočtvercem s nápisem CNG, LPG, LNG nebo H2.
Tato identifikace bude povinná jak na stojanech čerpacích stanic, tak na víčku nádrže každého nově vyrobeného vozidla. Zároveň však EU ponechává jako další možnost k novému značení ponechat původní označení paliva. Tedy u nás uvidíme kolečka, čtverce nebo kosočtverce spolu s Natural 95, Natural 98, Nafta, atd.
Zákaz kouření uvnitř vozu ve Skotsku
V Anglii a Walesu tento zákaz platí od roku 2015, v Itálii od roku 2016 a od 5. prosince nově platí i ve Skotsku. Tedy přesněji, ten kdo převáží děti a mladistvé do 18 let ve vozidle nesmí v něm nikdo kouřit. Pokud tak někdo z vozidla učiní a zastaví ho policie, hrozí mu sankce ve výši 100 liber (3 200 Kč).
Radary v Rakousku mohou více pokutovat
V Rakousku došlo k novele silničního zákona s ohledem, jaké další přestupky mohou pokutovat radary. Nově může fotografie z automatického radaru posoužit i k sankci za nepřipoutání se, telefonování za jízdy bez hands-free sady, nepoužití ochranné přilby nebo velké množství posádky na motocyklu či ve vozidle.
Za porušení rychlosti v Rakousku zákaz jízdy
Pokud pojedete více, než vám dovolují předpisy v IG-L zóně v Rakousku a zastaví vás za tento přečin policie, hrozí vám pokuta, ale nově i zákaz další jízdy. Policie tento zákaz řeší odebráním klíčků od vozidla nebo umístěním botičky na kolo vozidla.
Nová značka v Rakousku
V Rakousku schválili novou dodatkovou tabulku (symbol zástrčky), která povoluje parkování pouze elektromobilů.
Parkování v Klagenfurtu se zdražuje
Od 6. února 2017 zvyšuje poplatky za parkování i Klagenfurt. Současný systém dvou zón nahradí jedna zóna s cenou 0,50 Eur za 0,5 hodiny.
Parkování ve Vídni se zdražuje
Od 1. ledna 2017 se zvyšují poplatky v parkovacích automatech ve Vídni. Poslední nárůst cen proběhl v roce 2012 a tehdy se ceny parkovného zvyšovali o 66 procent. Od ledna to bude o 5 procent.
0,5 hodiny – 1,05 Eur
1 hodina – 2,10 Eur
1,5 hodiny – 3,15 Eur
2 hodiny – 4,20 Eur
Odtah špatně stojícího vozu ve Vídni zdraží
Od 1. ledna 2017 se zvedá poplatek za odtah vozidla, které blokuje dopravu (blokování tramvají, stání na místě pro invalidy, zastávky MHD, taxi zóny a příjezdové cesty či vjezdy) ze současných 242 Eur na 264 Eur a pokuta za toto závažné blokování dopravy je až 726 Eur! Vzroste i poplatek za úschovu vozidla v místě Simmering (záchytné parkoviště) ze současných 9 Eur na 10 Eur za jeden den stání vozu.
Zvýšení DPH v pohostinství v Chorvatsku
Od nového roku si návštěvníci restaurací, kaváren, cukráren, atd. připlatí. Zvedlo se totiž DPH z 10 na 25 procent, což je úroveň z před čtyřmi léty (před zavedením EET). Místní se obávají poklesu poptávky a snížení zájmu turistů o jejich služby.
Dražší STK v Německu
Silniční technické kontroly ve spolkové republice Německo jsou nyní dražší. Cena se bude dle jednotlivých států pohybovat mezi 35 až 55 Eury.
Nová Euro norma pro motocykly a mopedy
Nově homologované modely motocyklů a mopedů od ledna 2017 musí splňovat novou emisní normu Euro 4. S novou normou se snižuje počet znečišťujících látek o více než polovinu.
Povinnost vozit helmy na e-kolech v Nizozemsku
Ochrana hlavy pro všechny věkové kategorie musí být použita, pokut budete jezdit na elektrickém kole po Nizozemsku. Výjimka se uděluje jen pro elektrická kola, která nedosahují maximální rychlosti 25 km/h.