Česko je pro řidiče druhou nejlevnější zemí v Evropě

Transfagaras, Rumunsko
Transfagaras, Rumunsko, foto: Seat
ar1 23. března 2017 07:31
Sdílej:

V Evropě je pouze jedna země, která je pro řidiče levnější než Česká republika. A to Maďarsko. Vyplývá to z průzkumu sestaveného na základě ukazatele LeasePlan Car Cost Index. Ten zahrnuje veškeré náklady na vlastnictví a provoz osobního vozidla v dané zemi, a to zvlášť pro benzinovou a zvlášť pro naftovou motorizaci.

Vůbec s největšími výdaji musí počítat majitelé benzinových vozů v Norsku, kteří měsíčně vynaloží na automobil v průměru 708 eur, tedy 19 200 korun. To je téměř dvakrát více než v Maďarsku (364 eur / 9800 korun). V České republice jde o 386 eur, v přepočtu o 10 400 korun. Kromě Norů se s vysokými náklady musí smířit rovněž Italové (678 eur / 18 300 korun) nebo Dánové (673 eur / 18 200 korun).

Naftové auto se nejvíce prodraží Nizozemcům, kteří na ně v průměru vynaloží 695 eur, což je 18 800 korun. Následují Finsko (684 eur/18 500 korun) a Norsko (681 eur/18 400). Na opačné straně žebříčku jsou opět Maďarsko (369 eur/10 000 korun) a Česká republika (396 eur/10 700 korun).

LeasePlan Car Cost Index sestavila vedoucí společnost ve správě firemních autoparků LeasePlan na základě analýzy nákladů na vlastnictví a provoz aut ve 24 evropských zemích. Pro porovnání vybrala malá vozidla, jakými jsou Opel Corsa nebo Renault Clio, i zástupce nižší střední třídy, kam patří Škoda Octavia, Volkswagen Golf či Ford Focus. Analýza počítala s náklady v prvních třech letech provozu a ročním nájezdem 20 tisíc kilometrů.

Index představuje souhrn všech podstatných položek týkajících se vlastnictví a provozování nového vozidla: jedná se o pořizovací cenu, amortizaci, servis a údržbu, pojištění, daně, náklady na palivo v každé zúčastněné zemi a také na zimní pneumatiky, pokud je předepisuje místní legislativa.

Studie mimo jiné ukázala, že existuje silná korelace mezi vysokými celkovými náklady a výší daní – silniční daně a DPH. Právě z tohoto důvodu patří mezi nejdražší země Itálie, severské státy a Nizozemsko. Naopak nejnižší celkové náklady jsou ve státech s nízkým zdaněním, tedy v Maďarsku, České republice a Rumunsku. Vliv na tyto rozdíly mohou mít i silná „zelená hnutí“ v dražších zemích, což se promítá do environmentální regulace prostřednictvím daní. Například v Nizozemsku zvýší silniční dan a DPH celkové náklady na dieselový vůz až o 31 %. V Norsku se benzinový automobil prodraží na daních až o 29 % celkových nákladů.

Tex Gunning, generální ředitel společnosti LeasePlan, k výsledkům studie říká: „Amortizace a nedostatek kontroly nad náklady jsou dvě skutečnosti, které vyvolávají otázky o výhodách vlastnictví automobilu v porovnání s leasingem anebo jinými alternativami. Naše přítomnost v celém řetězci automobilového průmyslu v kombinaci s naším globálním zaměřením nám dovoluje řídit náklady na vozidla klientů velmi konkurenceschopně a dokonce tak, aby byly nižší, než kdyby si vozy kupovali. Vzhledem ke složité struktuře nákladů doporučujeme, aby potenciální majitelé vozidel nebo správci vozových parků uvažovali při rozhodování o pořízení nového nebo ojetého automobilu v širších souvislostech.“

Stalo se
Ze světa
Matteo Doretto

Tragédie před startem Polské rally: Ital Matteo Doretto (†21) zemřel při testovací jízdě

Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.

Elektro
Audi Q5 představuje verze e-hybrid SUV a Sportback

Nové Audi Q5 e-hybrid: Rodina se rozšiřuje o plug-in verzi. Koupíte ho už pod 1,7 milionů

Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).

Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.