V druhé půlce loňského roku uvedlo Audi na český trh nový kompaktní model Q2. Dostal přezdívku nezařaditelný, jelikož kombinuje hned několik typů vozidel. Navíc vlastně ani pořádně nemá přímé konkurenty, čímž je nová malá Audi ještě zajímavější. Jak ale vlastně tenhle „kříženec“ jezdí a má šanci okouzlit větší počet zákazníků hledající něco kvalitního? Na to se nám snažila odpovědět benzínová verze s motorem 1.4 TFSI ve výbavě Sport.
Designová stránka modelu Q2 je vskutku zajímavá. Stačí totiž, abyste zvolili správně nápadný lak karoserie a rázem je nový kvéčkový crossover velmi zajímavě vypadajícím kouskem. Nám osobně se ale žlutý lak moc nezamlouval, přeci jen v zimě je na něm vidět každý stříkanec od louže. Navíc, netoužíte-li po pozornosti všude a za každé okolnosti, zvolte si raději méně svítivý odstín.
Při pohledu na přední část si pak Q2 rozhodně nemáte šanci splést se žádným jiným modelem v nabídce Audi. Vpředu i tak vidíme typickou osmiúhelníkovou masku Audi Single Frame. O dost zajímavější je pohled z boku. Už při loňské prezentaci Q2 v Praze nám bylo ukázáno, do kolika kategorií se vlastně díky klesající linii střechy a masivním C-sloupkům auto řadí.
A čistě pro zajímavost, barva C-sloupků vždy závisí na zvolené výbavě. Podle toho pak poznáte, na jak moc dobře vybavenou „kvédvojku“ vlastně koukáte.
InteriérNaopak po otevření dveří a nastoupení se někomu může vybavit nová A3 nebo A4. Na Q2 byl použit naprosto stejný recept, tudíž interiér je zpracován velmi elegantně a nechybí patřičná dávka nebo pocit luxusu. Je sice faktem, že testovaný kus měl několik příplatků, takže v základu asi těžko najdete skvělá sportovní polokožená sedadla z programu S line.
Možná ale zamrzí trčící displej navigace a multimédií. Ten se totiž nedá nikterak zasunout do útrob palubní desky. Je tak potřeba vůz parkovat na bezpečném místě, jelikož nenechavců není nikdy dost a málokdo z nich bude tušit, že v případě pokusu u krádež leda vše poškodí a nic si neodnese. Jeho rozměry jsou však naprosto ideální a díky propracovanému ovládáni systému MMI se brzy řidič naučí ovládat vše „po slepu“.
V rámci výbavy si můžete do Q2 naporoučet snad naprosto vše, takže není problém přikoupit Wi-fi hotspot, digitální palubní desku Audi Virtual Cockpit a nebo head-up displej. S každým prvkem výbavy se ale připravte na fakt, že ve výsledku si za cenu nabušené Q2 můžete pořídit slušně vybaveného Superba nebo Passata s dvoulitrovým TDI o výkonu 190 koní.
Pryč ale s popichováním o cenách, mnohem víc je důležitější vnitřní prostor. Musíme rovnou prozradit, že v interiéru Q2 je až prekvapivě dost místa. Vůz dle naší zkoušky naprosto v pohodě odveze čtyři průměrně vzrostlé pasažéry. Cestující vzadu by ale neměli měřít víc jak 185 cm, protože pak už nastává celkem stísněná atmosféra. Naopak vpředu je doslova královský prostor. Budete si sice muset zvyknout na o něco vyšší posez za volantem, ale tak Q2 je určena především pro mladší páry nebo ženy obecně, což může vyhovovat především druhé skupině jmenovaných.
Jestli si myslíte, že díky nepříliš velkým rozměrům Q2 se do kufru nemůže nic vejít, pak se dost pletete. V základním uspořádání je zde k dispozici postačujících 405 litrů. Po sklopení zadních sedadel se rázem zjeví prostor o 1 050 litrech.
MotorizacePod kapotu Audi Q2 můžete zvolit hned několik motorů. Základem je litrový benzinový tříválec TFSI s výkonem 85 kW, naopak vrcholem se prozatím stane jednotka 2.0 TFSI s výkonem 140 kW. My jsme ale zvolili zlatý střed, tedy benzinovou jednačtyřku TFSI s výkonem rovných 110 kW, tedy 150 koní.
S ním je možné mít manuální převodovku se šesti stupni, popřípadě za příplatek o něco komfortnější a rychlejší automat S tronic. Testovaný motor navíc disponuje „úspornou“ funkcí CoD (Cylinder on Demand), tedy tím, že při velmi lehké noze na plynu a rovném úseku silnice jednoduše odpojí z činnosti druhý a třetí válec. O deaktivaci jsme se ale za dobu přesvědčili jen v případě, že se zobrazila hláška na palubním displeji. Jinak se totiž pohonná jednotka chová pořád stejně kultivovaně.
Ačkoliv podle Audi má systém CoD ušetřit v průměru půl litru paliva na 100 km, nemáme pocit, že by díky tomu Q2 jezdila nikterak úsporněji. Přítomný motor má totiž dostatek šťávy, disponuje točivým momentem 250 Nm a řidič se zkrátka nechce moc omezovat. Na ekonomické přesuny má Audi v nabídce naftové verze.. Kompaktní Audi Q2 však i přes hmotnost 1,4 tuny pak dokázala vystřelit z nuly na stovku za 8,8 sekundy, což je jen o 3 setiny pomaleji, než udává výrobce.
Co se týče jízdního projevu, Audi si s tímhle motorem víc než rozumí. Když pomineme celotýdenní spotřebu čítající sedm litrů (což je i přes povětšinou ekonomické přesuny nic moc), pak výkon dotyčné verzi rozhodně nechybí. Možná se sluší dodat, že vůz nedisponuje pohonem všech kol Quattro, takže milovníci hrátek ve sněhu musejí sáhnout opět především po naftových verzích. Pro vychutnání pořádného zážitku z jízdy pak možná doporučujeme nepřiplácet za automat S tronic. My jej měli a ačkoliv na samotnou převodovku nemůžeme říct ani půl křivého slova, s manuálem si sportovnější jízdu užijete logicky mnohem víc.
Ačkoliv v případě pohonu všech kol se není problém s Q2 pohybovat po nezpevněných cestách, jako ryba ve vodě se vůz cítí také na silnici. I přes vyšší stavbu karoserie se totiž dá s kvédvojkou slušně řádit, o čemž jsme se nespočetně krát přesvědčili... Sebejisté jízdě pomáhá tužší podvozek, komunikativní posilovač řízení a citlivá odezva motoru na plynový pedál. Škoda jen, že elektronickou stabilizaci naplno nevypnete, ale pro povahu Q2 by tohle už bylo asi moc. Tužší naladění podvozku si ovšem bere klasickou daň v tom, že jakmile se pohybujete po nespočtu našich rozbitých silnic a dálnic, auto vám to dá najevo. Pořád to ale není tak hrozné, jako u nedávno testovaného manažerského Peugeotu 508 RXH, kde byl podvozek doslova za trest.
Pokud už ale chcete mít svou Q2 dostatečně komfortní, rovnou vynechte koupi litých kol o velikosti víc jak 18 palců. Větší 19ctky už jsou prostě moc a nemusíte mít strach, že se menší kola ztratí v podbězích. Musíte zde volit mezi kvalitou jízdy a vzhledem, což 17palcové disky moc nesplňují, naopak 19palcové auto hodně zkrášlí ale také výrazně přitvrdí.
ZávěrA jaké pocity tedy máme z novinky se čtyřmi kruhy ve znaku? Kříženec mezi malým crossoverem, SUV a hatchbackem na nás zanechal příjemný dojem. Je ale faktem, že tohle auto není a nebude pro každého. Cenou se nijak nepodbízí a mnozí si stále raději koupí menší Q3ku, která je o něco větší a praktičtější. Nová Q2 ale nabízí i tak spoustu zábavy za volantem, dostatek prostoru pro čtveřici cestujících a také celkem osobitý vzhled, jenž váš nový vůz odliší od mnohdy masové konkurence. Otázkou pak je, zda jste schopni zaplatit za stylovou malou Audi Q2 tolik, co dáte za manažerský rodinný kombík. Je ale faktem, že ještě než byl vůz představen v ČR, české zastoupení již evidovalo přes sto objednávek.
Celkové hodnocení: 91 %Základní cena vozu: 756 900 Kč
Cena testované verze: 1 176 100 Kč
KLADY
- osobitý styl a design
- skvělý benzinový motor TFSI
- komfort a pohodlí na palubě
- jízdní vlastnosti
ZÁPORY
- plastové výplně dveří
- vysoká cena
- pro někoho tvrdý podvozek
Pohonná jednotka Objem motoru: 1 395 cm3 Palivo: benzin Převodovka: automatická 6st. Nejvyšší maximální rychlost: 8,5 sekundy Zrychlení z 0 na 100 km/h: 212 km/h Nejvyšší výkon: 150 koní při 5 000 – 6 000 ot./min Spotřeba paliva (město/mimo/kombinovaná): 6,5 / 4,9 / 5,5 l Největší točivý moment: 250 Nm při 1 500 – 3 500 ot./min Rozměry Délka x šířka x výška: 4 191 x 1 794 x 1 508 mm Rozvor: 2 601 mm Objem kufru: 405 / 1 050 litrů Objem palivové nádrže: 50 litrůKdyž jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.