Je to víc jak dva roky, co prošla faceliftem aktuální generace Peugeotu 508. Ta se dotkla také „terénního“ provedení RXH, u něhož došlo k opravdu velkým změnám. Původní hybridní pohon zadní nápravy zmizel z nabídky a tak se z tohoto konkurenta Passatu Alltrack stala výhradně předokolka. Jak moc se ale změnila povaha velkého kombíkového Francouze s černými plasty navíc?
Aktuálním trendem je prodej zvýšených oplastovaných kombíků a mezi jejich zástupce patří jak 508 RXH, tak i zmíněný Passat nebo Škoda Octavia Scout. V hlavní roli přitom vidíme pokaždé černé nebo stříbrné oplastování vpředu a vzadu, standardně o palec větší kola než nabízí základní model a potřebné zvýšení podvozku, to aby auto vypadalo co nejvíc drsněji. Konkrétně testovaný Peugeot ale patří díky faceliftu k těm nejhezčím v segmentu.
Modernizace totiž změnila vizáž masky chladiče a přidala Full LED přední světlomety. Ty svým světelným popisem dokáží kdekoliv připomenout, že máte tu čest s aktuálně nejlepším modelem od Peugeotu. Vše doplňuje trojice svislých pásků s diodami pro denní svícení, jenž plní také funkci blikačů. Jinak se ale auto celkově moc nezměnilo a ačkoliv konkurence dělá co může, po vzhledové stránce jí tahle 508 RXH slušně drtí.
InteriérPo usednutí do kabiny jsme nebyli nikterak moc překvapeni. Ostatně, model 508 netestujeme poprvé, takže jsme se jen mohli těšit na to, až zaplujeme do bohatě dimenzovaných kožených křesel s elektrickým nastavením a vyhříváním. Vše je zde navíc přehledně a kvalitně zpracované, takže i kdybyste jeli po tom nejhorším možném terénu (což s předokolkou nedoporučujeme) vrzání a klepání čehokoliv zde určitě nečekejte.
Někoho může zkraje překvapit fakt, že vůz se po vzoru Porsche startuje nalevo u páčky blikačů a světel. O něco horší je přístup k ovládání head-up displeje nad kapličkou přístrojů. Ten se ovládá skrze titěrná tlačítka utopená ve schránce hluboko vlevo pod volantem. Tohle ve Francii nedomysleli. Zamrzela nás i absence větších odkládacích míst, kam by se dal vložit například mobilní telefon. S tímhle však mají problémy i některé vozy sesterské značky Citroen.
Co se týče prostoru jako takového, i přes přítomnost panoramatické střechy se dopředu pohodlně vejdou cestující s výškou do 190 cm. Vzadu to platí taktéž, co je příjemné překvapení. Sedáky navíc mají vynikající podporu stehen a ani jízda čítající několik stovek kilometrů naráz, nebude na palubě 508ky problémem. A jak je to se zavazadelníkem omlazené verze?
U předešlého RXH s akumulátory pod podlahou byl objem pouhých 423 litrů, což není zrovna mnoho. Jenže po jejich odstranění se podařilo vykouzlit rovných 550 litrů. Pamatujte ale na to, že do kufru nesmíte dát plnohodnotné dojezdové kolo, v tu chvíli se objeví schod, který nikterak nezamaskujete. Proto je lepší zakoupit dojezdovou rezervu, která nezabere tolik místa a zároveň poslouží v situaci, kdy píchnete krásné lité 18" kolo. Přesně taková velikost totiž byla na testovaném kusu.
MotorizaceA co tedy vlastně pohání aktuální „bezbateriový“ manažerský Peugeot? Najdeme zde vlastně jen jeden motor - přepracovaný dvoulitrový turbodiesel BlueHDI s výkonem 133 kW a točivým momentem 400 Nm. Ten je dostupný výhradně s automatickou převodovkou EAT6 od firmy Aisin. Tahle převodová skříň se má starat o úsporu paliva, takže automat často uzamyká měnič, to aby se zvýšila efektivitu motoru jako takového.
Sportovněji naladěné povahy potěší pádla pro řazení, která jsou za volantem rozmístěna naprosto ideálně. Hlavně ve městě si ale převodovka občas neví rady a hlavně v mrazivých dnech, kdy vůz celou noc stál na místě, točila hlavně po ránu nesmyslně vysoké otáčky. Ty leckdy nešly srazit ani pokynem voliče nebo pádlem. Na druhou stranu, automat Aisin umí měnit převody oběma směry podobně precizně jako koncernové DSG.
Nyní se ale věnujme samotnému dvoulitru s výkonem 180 koní. Ten nabízí silný zátah od nízkých otáček, poměrně solidní kultivovanost a odpůrce naftového řevu potěší jeho dobré odhlučnění. I s tak velkým autem jako je 508 RXH dokázala pohonná jednotka upalovat celkem svižně a moc se nezadýchala. To se samozřejmě projeví na spotřebě, kdy pět litrů na sto určitě nečekejte.
V průměru jsme jezdili přesně za sedm litrů, v čemž byly obsaženy ranní cesty městem a z části dálnice. Kdo se bude hodně snažit, může podle nás v teplejších ročních obdobích dosáhnout toho, že spotřeba padne pod šest. Zmíněná sedmička ale není ničím extrémním, díky nádrži s objemem 72 litrů dojedete (při rozumném tempu) na jedno natankování z Prahy do Ostravy a zase zpět.
Co ale většinu z vás nepotěší, je podvozek. Tohle auto je neskutečně tvrdé, což se k verzi RXH zrovna dvakrát nehodí. Je sice faktem, že po odstranění akumulátorů z kufru klesla hmotnost, jenže tím veškeré změny co se týče techniky a dovedností nabírají konce. Kola dají najevo každou větší ostřejší nerovnost ranou, která dokáže probudit i spícího spolucestujícího. Nebojíme se říct, že podvozek s nerovnostmi bojuje doslova kdekoliv a pokud zrovna nejedete po hladké německé dálnici, buďte si jisti, že víc než dobře poznáte, po jakém povrchu právě jedete. Oproti houpavému Citroenu C5 je tohle naprosto jiná písnička. Zatímco C5tka je pohodový chill song, 508ka je skoro jako techno.
Jistý pokus o sportovnost a tuhost podvozku ale nevychází ani tehdy, když budete chtít řezat okresky. Oplastované francouzské kombi totiž na takové radovánky není stavěno a při prudších manévrech se karoserie necítí úplně jistě. Vlastně pak nastává otázka, kde se verze RXH cítí jako ryba ve vodě? Dálnice musejí mít hladký povrch, okresky také a ve městě se každý hlubší kanál stává rozdavačem tvrdých ran. Přitom by stačilo lehce přeladit tlumiče a pružiny a rázem by se z tohoto sexy Frantíka stalo plavné, komfortem nabité kombi
ZávěrSoučasný zmodernizovaný Peugeot 508 RXH sice přišel o pohon všech kol, jenže to mu na kráse moc neubralo. Na svou konkurenci s plasty a propracovanými pohony všech kol ztrácel ještě před omlazením, takže absence akumulátorů mu vlastně jen prospěla. Váha vozu klesla, je nyní lépe ovladatelný a nebýt tvrdých tlumičů a nervozního podvozku, konkurence by i přes přítomnost pohonu obou náprav měla orosené čelo. Svým designem, prostorem a zpracováním testovaný Peugeot zasluhuje známku jedna, naopak svým komfortem jízdy a dovednostmi spíše tři mínus. Je škoda, že tenhle sexy kombík nedostal s faceliftem více změn, které by jeho jménu a popularitě prospěly. Naftové srdce se 180 koňmi pak naprosto bohatě postačuje, navíc si nevezme přehnané množství nafty a ve spojení s automatem se jedná o takřka ideální pár.
Celkové hodnocení: 90 %Základní cena: 993 000 Kč
Cena testované verze s příplatky: 1 091 000 Kč
KLADY
- povedený design
- prostorný interiér
- solidní výbava
- projev motoru a spotřeba
ZÁPORY
- příliš tvrdý podvozek
- lehce zmatený automat ve městě
- čtyřkolku už nedostanete
Pohonná jednotka Objem: 1997 cm3 Palivo: nafta Převodovka: automatická 6st. Nejvyšší výkon: 180 koní při 3750 ot./min Největší točivý moment: 400 Nm při 2000 ot./min Zrychlení z 0 na 100 km/h: 8,9 sekundy Nejvyšší maximální rychlost: 220 km/h Rozměry Délka x šířka x výška: 4828 x 1864 x 1521 mm Rozvor: 2817 mm Objem kufru: 550/1589 l Objem palivové nádrže: 72 litrůFacelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.