Je to víc jak dva roky, co prošla faceliftem aktuální generace Peugeotu 508. Ta se dotkla také „terénního“ provedení RXH, u něhož došlo k opravdu velkým změnám. Původní hybridní pohon zadní nápravy zmizel z nabídky a tak se z tohoto konkurenta Passatu Alltrack stala výhradně předokolka. Jak moc se ale změnila povaha velkého kombíkového Francouze s černými plasty navíc?
Aktuálním trendem je prodej zvýšených oplastovaných kombíků a mezi jejich zástupce patří jak 508 RXH, tak i zmíněný Passat nebo Škoda Octavia Scout. V hlavní roli přitom vidíme pokaždé černé nebo stříbrné oplastování vpředu a vzadu, standardně o palec větší kola než nabízí základní model a potřebné zvýšení podvozku, to aby auto vypadalo co nejvíc drsněji. Konkrétně testovaný Peugeot ale patří díky faceliftu k těm nejhezčím v segmentu.
Modernizace totiž změnila vizáž masky chladiče a přidala Full LED přední světlomety. Ty svým světelným popisem dokáží kdekoliv připomenout, že máte tu čest s aktuálně nejlepším modelem od Peugeotu. Vše doplňuje trojice svislých pásků s diodami pro denní svícení, jenž plní také funkci blikačů. Jinak se ale auto celkově moc nezměnilo a ačkoliv konkurence dělá co může, po vzhledové stránce jí tahle 508 RXH slušně drtí.
InteriérPo usednutí do kabiny jsme nebyli nikterak moc překvapeni. Ostatně, model 508 netestujeme poprvé, takže jsme se jen mohli těšit na to, až zaplujeme do bohatě dimenzovaných kožených křesel s elektrickým nastavením a vyhříváním. Vše je zde navíc přehledně a kvalitně zpracované, takže i kdybyste jeli po tom nejhorším možném terénu (což s předokolkou nedoporučujeme) vrzání a klepání čehokoliv zde určitě nečekejte.
Někoho může zkraje překvapit fakt, že vůz se po vzoru Porsche startuje nalevo u páčky blikačů a světel. O něco horší je přístup k ovládání head-up displeje nad kapličkou přístrojů. Ten se ovládá skrze titěrná tlačítka utopená ve schránce hluboko vlevo pod volantem. Tohle ve Francii nedomysleli. Zamrzela nás i absence větších odkládacích míst, kam by se dal vložit například mobilní telefon. S tímhle však mají problémy i některé vozy sesterské značky Citroen.
Co se týče prostoru jako takového, i přes přítomnost panoramatické střechy se dopředu pohodlně vejdou cestující s výškou do 190 cm. Vzadu to platí taktéž, co je příjemné překvapení. Sedáky navíc mají vynikající podporu stehen a ani jízda čítající několik stovek kilometrů naráz, nebude na palubě 508ky problémem. A jak je to se zavazadelníkem omlazené verze?
U předešlého RXH s akumulátory pod podlahou byl objem pouhých 423 litrů, což není zrovna mnoho. Jenže po jejich odstranění se podařilo vykouzlit rovných 550 litrů. Pamatujte ale na to, že do kufru nesmíte dát plnohodnotné dojezdové kolo, v tu chvíli se objeví schod, který nikterak nezamaskujete. Proto je lepší zakoupit dojezdovou rezervu, která nezabere tolik místa a zároveň poslouží v situaci, kdy píchnete krásné lité 18" kolo. Přesně taková velikost totiž byla na testovaném kusu.
MotorizaceA co tedy vlastně pohání aktuální „bezbateriový“ manažerský Peugeot? Najdeme zde vlastně jen jeden motor - přepracovaný dvoulitrový turbodiesel BlueHDI s výkonem 133 kW a točivým momentem 400 Nm. Ten je dostupný výhradně s automatickou převodovkou EAT6 od firmy Aisin. Tahle převodová skříň se má starat o úsporu paliva, takže automat často uzamyká měnič, to aby se zvýšila efektivitu motoru jako takového.
Sportovněji naladěné povahy potěší pádla pro řazení, která jsou za volantem rozmístěna naprosto ideálně. Hlavně ve městě si ale převodovka občas neví rady a hlavně v mrazivých dnech, kdy vůz celou noc stál na místě, točila hlavně po ránu nesmyslně vysoké otáčky. Ty leckdy nešly srazit ani pokynem voliče nebo pádlem. Na druhou stranu, automat Aisin umí měnit převody oběma směry podobně precizně jako koncernové DSG.
Nyní se ale věnujme samotnému dvoulitru s výkonem 180 koní. Ten nabízí silný zátah od nízkých otáček, poměrně solidní kultivovanost a odpůrce naftového řevu potěší jeho dobré odhlučnění. I s tak velkým autem jako je 508 RXH dokázala pohonná jednotka upalovat celkem svižně a moc se nezadýchala. To se samozřejmě projeví na spotřebě, kdy pět litrů na sto určitě nečekejte.
V průměru jsme jezdili přesně za sedm litrů, v čemž byly obsaženy ranní cesty městem a z části dálnice. Kdo se bude hodně snažit, může podle nás v teplejších ročních obdobích dosáhnout toho, že spotřeba padne pod šest. Zmíněná sedmička ale není ničím extrémním, díky nádrži s objemem 72 litrů dojedete (při rozumném tempu) na jedno natankování z Prahy do Ostravy a zase zpět.
Co ale většinu z vás nepotěší, je podvozek. Tohle auto je neskutečně tvrdé, což se k verzi RXH zrovna dvakrát nehodí. Je sice faktem, že po odstranění akumulátorů z kufru klesla hmotnost, jenže tím veškeré změny co se týče techniky a dovedností nabírají konce. Kola dají najevo každou větší ostřejší nerovnost ranou, která dokáže probudit i spícího spolucestujícího. Nebojíme se říct, že podvozek s nerovnostmi bojuje doslova kdekoliv a pokud zrovna nejedete po hladké německé dálnici, buďte si jisti, že víc než dobře poznáte, po jakém povrchu právě jedete. Oproti houpavému Citroenu C5 je tohle naprosto jiná písnička. Zatímco C5tka je pohodový chill song, 508ka je skoro jako techno.
Jistý pokus o sportovnost a tuhost podvozku ale nevychází ani tehdy, když budete chtít řezat okresky. Oplastované francouzské kombi totiž na takové radovánky není stavěno a při prudších manévrech se karoserie necítí úplně jistě. Vlastně pak nastává otázka, kde se verze RXH cítí jako ryba ve vodě? Dálnice musejí mít hladký povrch, okresky také a ve městě se každý hlubší kanál stává rozdavačem tvrdých ran. Přitom by stačilo lehce přeladit tlumiče a pružiny a rázem by se z tohoto sexy Frantíka stalo plavné, komfortem nabité kombi
ZávěrSoučasný zmodernizovaný Peugeot 508 RXH sice přišel o pohon všech kol, jenže to mu na kráse moc neubralo. Na svou konkurenci s plasty a propracovanými pohony všech kol ztrácel ještě před omlazením, takže absence akumulátorů mu vlastně jen prospěla. Váha vozu klesla, je nyní lépe ovladatelný a nebýt tvrdých tlumičů a nervozního podvozku, konkurence by i přes přítomnost pohonu obou náprav měla orosené čelo. Svým designem, prostorem a zpracováním testovaný Peugeot zasluhuje známku jedna, naopak svým komfortem jízdy a dovednostmi spíše tři mínus. Je škoda, že tenhle sexy kombík nedostal s faceliftem více změn, které by jeho jménu a popularitě prospěly. Naftové srdce se 180 koňmi pak naprosto bohatě postačuje, navíc si nevezme přehnané množství nafty a ve spojení s automatem se jedná o takřka ideální pár.
Celkové hodnocení: 90 %Základní cena: 993 000 Kč
Cena testované verze s příplatky: 1 091 000 Kč
KLADY
- povedený design
- prostorný interiér
- solidní výbava
- projev motoru a spotřeba
ZÁPORY
- příliš tvrdý podvozek
- lehce zmatený automat ve městě
- čtyřkolku už nedostanete
Pohonná jednotka Objem: 1997 cm3 Palivo: nafta Převodovka: automatická 6st. Nejvyšší výkon: 180 koní při 3750 ot./min Největší točivý moment: 400 Nm při 2000 ot./min Zrychlení z 0 na 100 km/h: 8,9 sekundy Nejvyšší maximální rychlost: 220 km/h Rozměry Délka x šířka x výška: 4828 x 1864 x 1521 mm Rozvor: 2817 mm Objem kufru: 550/1589 l Objem palivové nádrže: 72 litrůŠkoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.