Je to víc jak dva roky, co prošla faceliftem aktuální generace Peugeotu 508. Ta se dotkla také „terénního“ provedení RXH, u něhož došlo k opravdu velkým změnám. Původní hybridní pohon zadní nápravy zmizel z nabídky a tak se z tohoto konkurenta Passatu Alltrack stala výhradně předokolka. Jak moc se ale změnila povaha velkého kombíkového Francouze s černými plasty navíc?
Aktuálním trendem je prodej zvýšených oplastovaných kombíků a mezi jejich zástupce patří jak 508 RXH, tak i zmíněný Passat nebo Škoda Octavia Scout. V hlavní roli přitom vidíme pokaždé černé nebo stříbrné oplastování vpředu a vzadu, standardně o palec větší kola než nabízí základní model a potřebné zvýšení podvozku, to aby auto vypadalo co nejvíc drsněji. Konkrétně testovaný Peugeot ale patří díky faceliftu k těm nejhezčím v segmentu.
Modernizace totiž změnila vizáž masky chladiče a přidala Full LED přední světlomety. Ty svým světelným popisem dokáží kdekoliv připomenout, že máte tu čest s aktuálně nejlepším modelem od Peugeotu. Vše doplňuje trojice svislých pásků s diodami pro denní svícení, jenž plní také funkci blikačů. Jinak se ale auto celkově moc nezměnilo a ačkoliv konkurence dělá co může, po vzhledové stránce jí tahle 508 RXH slušně drtí.
InteriérPo usednutí do kabiny jsme nebyli nikterak moc překvapeni. Ostatně, model 508 netestujeme poprvé, takže jsme se jen mohli těšit na to, až zaplujeme do bohatě dimenzovaných kožených křesel s elektrickým nastavením a vyhříváním. Vše je zde navíc přehledně a kvalitně zpracované, takže i kdybyste jeli po tom nejhorším možném terénu (což s předokolkou nedoporučujeme) vrzání a klepání čehokoliv zde určitě nečekejte.
Někoho může zkraje překvapit fakt, že vůz se po vzoru Porsche startuje nalevo u páčky blikačů a světel. O něco horší je přístup k ovládání head-up displeje nad kapličkou přístrojů. Ten se ovládá skrze titěrná tlačítka utopená ve schránce hluboko vlevo pod volantem. Tohle ve Francii nedomysleli. Zamrzela nás i absence větších odkládacích míst, kam by se dal vložit například mobilní telefon. S tímhle však mají problémy i některé vozy sesterské značky Citroen.
Co se týče prostoru jako takového, i přes přítomnost panoramatické střechy se dopředu pohodlně vejdou cestující s výškou do 190 cm. Vzadu to platí taktéž, co je příjemné překvapení. Sedáky navíc mají vynikající podporu stehen a ani jízda čítající několik stovek kilometrů naráz, nebude na palubě 508ky problémem. A jak je to se zavazadelníkem omlazené verze?
U předešlého RXH s akumulátory pod podlahou byl objem pouhých 423 litrů, což není zrovna mnoho. Jenže po jejich odstranění se podařilo vykouzlit rovných 550 litrů. Pamatujte ale na to, že do kufru nesmíte dát plnohodnotné dojezdové kolo, v tu chvíli se objeví schod, který nikterak nezamaskujete. Proto je lepší zakoupit dojezdovou rezervu, která nezabere tolik místa a zároveň poslouží v situaci, kdy píchnete krásné lité 18" kolo. Přesně taková velikost totiž byla na testovaném kusu.
MotorizaceA co tedy vlastně pohání aktuální „bezbateriový“ manažerský Peugeot? Najdeme zde vlastně jen jeden motor - přepracovaný dvoulitrový turbodiesel BlueHDI s výkonem 133 kW a točivým momentem 400 Nm. Ten je dostupný výhradně s automatickou převodovkou EAT6 od firmy Aisin. Tahle převodová skříň se má starat o úsporu paliva, takže automat často uzamyká měnič, to aby se zvýšila efektivitu motoru jako takového.
Sportovněji naladěné povahy potěší pádla pro řazení, která jsou za volantem rozmístěna naprosto ideálně. Hlavně ve městě si ale převodovka občas neví rady a hlavně v mrazivých dnech, kdy vůz celou noc stál na místě, točila hlavně po ránu nesmyslně vysoké otáčky. Ty leckdy nešly srazit ani pokynem voliče nebo pádlem. Na druhou stranu, automat Aisin umí měnit převody oběma směry podobně precizně jako koncernové DSG.
Nyní se ale věnujme samotnému dvoulitru s výkonem 180 koní. Ten nabízí silný zátah od nízkých otáček, poměrně solidní kultivovanost a odpůrce naftového řevu potěší jeho dobré odhlučnění. I s tak velkým autem jako je 508 RXH dokázala pohonná jednotka upalovat celkem svižně a moc se nezadýchala. To se samozřejmě projeví na spotřebě, kdy pět litrů na sto určitě nečekejte.
V průměru jsme jezdili přesně za sedm litrů, v čemž byly obsaženy ranní cesty městem a z části dálnice. Kdo se bude hodně snažit, může podle nás v teplejších ročních obdobích dosáhnout toho, že spotřeba padne pod šest. Zmíněná sedmička ale není ničím extrémním, díky nádrži s objemem 72 litrů dojedete (při rozumném tempu) na jedno natankování z Prahy do Ostravy a zase zpět.
Co ale většinu z vás nepotěší, je podvozek. Tohle auto je neskutečně tvrdé, což se k verzi RXH zrovna dvakrát nehodí. Je sice faktem, že po odstranění akumulátorů z kufru klesla hmotnost, jenže tím veškeré změny co se týče techniky a dovedností nabírají konce. Kola dají najevo každou větší ostřejší nerovnost ranou, která dokáže probudit i spícího spolucestujícího. Nebojíme se říct, že podvozek s nerovnostmi bojuje doslova kdekoliv a pokud zrovna nejedete po hladké německé dálnici, buďte si jisti, že víc než dobře poznáte, po jakém povrchu právě jedete. Oproti houpavému Citroenu C5 je tohle naprosto jiná písnička. Zatímco C5tka je pohodový chill song, 508ka je skoro jako techno.
Jistý pokus o sportovnost a tuhost podvozku ale nevychází ani tehdy, když budete chtít řezat okresky. Oplastované francouzské kombi totiž na takové radovánky není stavěno a při prudších manévrech se karoserie necítí úplně jistě. Vlastně pak nastává otázka, kde se verze RXH cítí jako ryba ve vodě? Dálnice musejí mít hladký povrch, okresky také a ve městě se každý hlubší kanál stává rozdavačem tvrdých ran. Přitom by stačilo lehce přeladit tlumiče a pružiny a rázem by se z tohoto sexy Frantíka stalo plavné, komfortem nabité kombi
ZávěrSoučasný zmodernizovaný Peugeot 508 RXH sice přišel o pohon všech kol, jenže to mu na kráse moc neubralo. Na svou konkurenci s plasty a propracovanými pohony všech kol ztrácel ještě před omlazením, takže absence akumulátorů mu vlastně jen prospěla. Váha vozu klesla, je nyní lépe ovladatelný a nebýt tvrdých tlumičů a nervozního podvozku, konkurence by i přes přítomnost pohonu obou náprav měla orosené čelo. Svým designem, prostorem a zpracováním testovaný Peugeot zasluhuje známku jedna, naopak svým komfortem jízdy a dovednostmi spíše tři mínus. Je škoda, že tenhle sexy kombík nedostal s faceliftem více změn, které by jeho jménu a popularitě prospěly. Naftové srdce se 180 koňmi pak naprosto bohatě postačuje, navíc si nevezme přehnané množství nafty a ve spojení s automatem se jedná o takřka ideální pár.
Celkové hodnocení: 90 %Základní cena: 993 000 Kč
Cena testované verze s příplatky: 1 091 000 Kč
KLADY
- povedený design
- prostorný interiér
- solidní výbava
- projev motoru a spotřeba
ZÁPORY
- příliš tvrdý podvozek
- lehce zmatený automat ve městě
- čtyřkolku už nedostanete
Pohonná jednotka Objem: 1997 cm3 Palivo: nafta Převodovka: automatická 6st. Nejvyšší výkon: 180 koní při 3750 ot./min Největší točivý moment: 400 Nm při 2000 ot./min Zrychlení z 0 na 100 km/h: 8,9 sekundy Nejvyšší maximální rychlost: 220 km/h Rozměry Délka x šířka x výška: 4828 x 1864 x 1521 mm Rozvor: 2817 mm Objem kufru: 550/1589 l Objem palivové nádrže: 72 litrůJako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.