Jízda v jízdních pruzích na dálnici má svá zákonná pravidla a častým nešvarem, který nás osobně v redakci štve, je bezdůvodná jízda v levém rychlém pruhu. Jak je to ale s pruhem prostředním?
Co uděláte, když se vám na tříproudé dálnici náhle zjeví překážka v prostředním pruhu? Kam uhnete, když vpravo jede správně dle zákona jiný řidič? V levém vás může v tu chvíli někdo předjíždět, takže vlastně v případě kolize bude vina jen na vás. Ptáte se proč?
Libovolný jízdní pruh?
Jedním z nejčastějších mýtů je právo použít na dálnici libovolný jízdní pruh. To je však jeden velký nesmysl a pokud to provoz dovoluje a nestojíte zrovna v koloně, k jízdě máte využívat vždy ten vpravo - průběžný (nikoliv odstavný). Zákon sice definuje výjimky, ale tou vážně není klasická jízda kdekoliv si řidič zamane.
Ovšem pozor. V obci na silnici se dvěma jízdními pruhy v jednom směru jízdy smějí řidiči používat libovolný pruh. Zároveň však tohle neplatí pro nákladní vozidla s celkovou hmotností nad 3,5 tuny, jízdní soupravy delší než sedm metrů a motocykly s maximální konstrukční rychlostí do 45 km / h. Tato vozidla musí i zde dodržovat stejná pravidla jako na dálnici.
Další ustanovení se týká každého vozidla a málokdo ho zná. Týká se situace, kdy auta ve všech pruzích brání v jízdě rychlejšímu autu. Řidič v levém pruhu musí v takovém případě pruh co nejdříve uvolnit. Znáte to, jedete v pravém pruhu a před vámi je pomalu jedoucí kamion. Jenže místo jeho předjetí levým rychlým pruhem musíte šlápnout na brzdy, protože přímo okolo vás právě projela trojice zběsile rychlých idiotů ve "vláčku" za sebou, protože zkoušejí, kdo z nich to dálniční stoupání vyjede nejpružněji.
Horší je ale situace, kdy takového závodníka donutíte šlápnout na brzdy, protože dle vás (a zákona) v levém pruhu nemá co dělat. Vy sice budete mít pravdu, ale pak se dočkáte troubení, svícení dálkovými světly a v horším případě i podjetí zprava a vybrždění. Proto je lepší takového "řidiče" nechat projet a počkat si i za cenu zdržení, až bude v levém pruhu místo.
Specialitou je souběžná jízda. Vzhledem ke stále rostoucí intenzitě provozu se více objevuje termín souběžná jízda. Tu využijeme v situaci, kdy se na silnici s minimálně dvěma jízdními pruhy v jednom směru vytvoří souvislé proudy vozidel, v nichž řidič motorového vozidla může jet jen takovou rychlostí, která závisí na rychlosti vozidel jedoucích před ním. Pokud tedy v pravém pruhu jedete rychleji než auta vedle vás v levém, není to nedovolené předjíždění tzv. podjíždění.Odjinud: Jsme na tom hůř, než v Německu
Mnohdy si účastníci silničního provozu nevědí rady ani v případě přiřazovacího jízdního pruhu. Zákon přitom říká, že pokud je na silnici vyznačen připojovací pruh, řidič jej musí vždy použít. Nelze tak rovnou vjet do průběžného i přes to, že máte pod kapotou 500 koní. Takové jednání je nezákonné a ještě horší je situace, kdy někdo zpanikaří a nedovede se v připojovacím pruhu včas napojit.
Asi není potřeba připomínat, že při připojování musíte dát přednost v jízdě řidiči jedoucímu v průběžném pruhu. A pokud tohle nedodržíte a způsobíte dopravní nehodu, nikoho nebude zajímat, že řidič v průběžném pruhu jel rychleji než dovoluje zákon. Vy jste měli počkat a délka některých připojovacích pruhů v ČR je tak absurdní, že mnohdy nutí řidiče i zastavit nebo jet chvíli v odstavném. Takovou situaci jsme již párkrát viděli na vlastní oči a není to nic komického.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.