Jízda v jízdních pruzích na dálnici má svá zákonná pravidla a častým nešvarem, který nás osobně v redakci štve, je bezdůvodná jízda v levém rychlém pruhu. Jak je to ale s pruhem prostředním?
Co uděláte, když se vám na tříproudé dálnici náhle zjeví překážka v prostředním pruhu? Kam uhnete, když vpravo jede správně dle zákona jiný řidič? V levém vás může v tu chvíli někdo předjíždět, takže vlastně v případě kolize bude vina jen na vás. Ptáte se proč?
Libovolný jízdní pruh?
Jedním z nejčastějších mýtů je právo použít na dálnici libovolný jízdní pruh. To je však jeden velký nesmysl a pokud to provoz dovoluje a nestojíte zrovna v koloně, k jízdě máte využívat vždy ten vpravo - průběžný (nikoliv odstavný). Zákon sice definuje výjimky, ale tou vážně není klasická jízda kdekoliv si řidič zamane.
Ovšem pozor. V obci na silnici se dvěma jízdními pruhy v jednom směru jízdy smějí řidiči používat libovolný pruh. Zároveň však tohle neplatí pro nákladní vozidla s celkovou hmotností nad 3,5 tuny, jízdní soupravy delší než sedm metrů a motocykly s maximální konstrukční rychlostí do 45 km / h. Tato vozidla musí i zde dodržovat stejná pravidla jako na dálnici.
Další ustanovení se týká každého vozidla a málokdo ho zná. Týká se situace, kdy auta ve všech pruzích brání v jízdě rychlejšímu autu. Řidič v levém pruhu musí v takovém případě pruh co nejdříve uvolnit. Znáte to, jedete v pravém pruhu a před vámi je pomalu jedoucí kamion. Jenže místo jeho předjetí levým rychlým pruhem musíte šlápnout na brzdy, protože přímo okolo vás právě projela trojice zběsile rychlých idiotů ve "vláčku" za sebou, protože zkoušejí, kdo z nich to dálniční stoupání vyjede nejpružněji.
Horší je ale situace, kdy takového závodníka donutíte šlápnout na brzdy, protože dle vás (a zákona) v levém pruhu nemá co dělat. Vy sice budete mít pravdu, ale pak se dočkáte troubení, svícení dálkovými světly a v horším případě i podjetí zprava a vybrždění. Proto je lepší takového "řidiče" nechat projet a počkat si i za cenu zdržení, až bude v levém pruhu místo.
Specialitou je souběžná jízda. Vzhledem ke stále rostoucí intenzitě provozu se více objevuje termín souběžná jízda. Tu využijeme v situaci, kdy se na silnici s minimálně dvěma jízdními pruhy v jednom směru vytvoří souvislé proudy vozidel, v nichž řidič motorového vozidla může jet jen takovou rychlostí, která závisí na rychlosti vozidel jedoucích před ním. Pokud tedy v pravém pruhu jedete rychleji než auta vedle vás v levém, není to nedovolené předjíždění tzv. podjíždění.Odjinud: Jsme na tom hůř, než v Německu
Mnohdy si účastníci silničního provozu nevědí rady ani v případě přiřazovacího jízdního pruhu. Zákon přitom říká, že pokud je na silnici vyznačen připojovací pruh, řidič jej musí vždy použít. Nelze tak rovnou vjet do průběžného i přes to, že máte pod kapotou 500 koní. Takové jednání je nezákonné a ještě horší je situace, kdy někdo zpanikaří a nedovede se v připojovacím pruhu včas napojit.
Asi není potřeba připomínat, že při připojování musíte dát přednost v jízdě řidiči jedoucímu v průběžném pruhu. A pokud tohle nedodržíte a způsobíte dopravní nehodu, nikoho nebude zajímat, že řidič v průběžném pruhu jel rychleji než dovoluje zákon. Vy jste měli počkat a délka některých připojovacích pruhů v ČR je tak absurdní, že mnohdy nutí řidiče i zastavit nebo jet chvíli v odstavném. Takovou situaci jsme již párkrát viděli na vlastní oči a není to nic komického.
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?