Jízda v jízdních pruzích na dálnici má svá zákonná pravidla a častým nešvarem, který nás osobně v redakci štve, je bezdůvodná jízda v levém rychlém pruhu. Jak je to ale s pruhem prostředním?
Co uděláte, když se vám na tříproudé dálnici náhle zjeví překážka v prostředním pruhu? Kam uhnete, když vpravo jede správně dle zákona jiný řidič? V levém vás může v tu chvíli někdo předjíždět, takže vlastně v případě kolize bude vina jen na vás. Ptáte se proč?
Libovolný jízdní pruh?
Jedním z nejčastějších mýtů je právo použít na dálnici libovolný jízdní pruh. To je však jeden velký nesmysl a pokud to provoz dovoluje a nestojíte zrovna v koloně, k jízdě máte využívat vždy ten vpravo - průběžný (nikoliv odstavný). Zákon sice definuje výjimky, ale tou vážně není klasická jízda kdekoliv si řidič zamane.
Ovšem pozor. V obci na silnici se dvěma jízdními pruhy v jednom směru jízdy smějí řidiči používat libovolný pruh. Zároveň však tohle neplatí pro nákladní vozidla s celkovou hmotností nad 3,5 tuny, jízdní soupravy delší než sedm metrů a motocykly s maximální konstrukční rychlostí do 45 km / h. Tato vozidla musí i zde dodržovat stejná pravidla jako na dálnici.
Další ustanovení se týká každého vozidla a málokdo ho zná. Týká se situace, kdy auta ve všech pruzích brání v jízdě rychlejšímu autu. Řidič v levém pruhu musí v takovém případě pruh co nejdříve uvolnit. Znáte to, jedete v pravém pruhu a před vámi je pomalu jedoucí kamion. Jenže místo jeho předjetí levým rychlým pruhem musíte šlápnout na brzdy, protože přímo okolo vás právě projela trojice zběsile rychlých idiotů ve "vláčku" za sebou, protože zkoušejí, kdo z nich to dálniční stoupání vyjede nejpružněji.
Horší je ale situace, kdy takového závodníka donutíte šlápnout na brzdy, protože dle vás (a zákona) v levém pruhu nemá co dělat. Vy sice budete mít pravdu, ale pak se dočkáte troubení, svícení dálkovými světly a v horším případě i podjetí zprava a vybrždění. Proto je lepší takového "řidiče" nechat projet a počkat si i za cenu zdržení, až bude v levém pruhu místo.
Specialitou je souběžná jízda. Vzhledem ke stále rostoucí intenzitě provozu se více objevuje termín souběžná jízda. Tu využijeme v situaci, kdy se na silnici s minimálně dvěma jízdními pruhy v jednom směru vytvoří souvislé proudy vozidel, v nichž řidič motorového vozidla může jet jen takovou rychlostí, která závisí na rychlosti vozidel jedoucích před ním. Pokud tedy v pravém pruhu jedete rychleji než auta vedle vás v levém, není to nedovolené předjíždění tzv. podjíždění.Odjinud: Jsme na tom hůř, než v Německu
Mnohdy si účastníci silničního provozu nevědí rady ani v případě přiřazovacího jízdního pruhu. Zákon přitom říká, že pokud je na silnici vyznačen připojovací pruh, řidič jej musí vždy použít. Nelze tak rovnou vjet do průběžného i přes to, že máte pod kapotou 500 koní. Takové jednání je nezákonné a ještě horší je situace, kdy někdo zpanikaří a nedovede se v připojovacím pruhu včas napojit.
Asi není potřeba připomínat, že při připojování musíte dát přednost v jízdě řidiči jedoucímu v průběžném pruhu. A pokud tohle nedodržíte a způsobíte dopravní nehodu, nikoho nebude zajímat, že řidič v průběžném pruhu jel rychleji než dovoluje zákon. Vy jste měli počkat a délka některých připojovacích pruhů v ČR je tak absurdní, že mnohdy nutí řidiče i zastavit nebo jet chvíli v odstavném. Takovou situaci jsme již párkrát viděli na vlastní oči a není to nic komického.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.