Doposud testované Pumy
Puma 1,0 EcoBoost 92 kW, automatická převodovka, výbava ST-Line Vignale, verze bez elektrifikace
Puma 1,0 EcoBoost 92 kW, manuální převodovka, ST-Line, Mild-hybrid (mHEV - 48V startér-generátor)
Puma ST 1,5 EcoBoost 147 kW, manuál, „hot-crossover“
Exteriér
Příď vozu je jasným odkazem na starou „vysmátou“ Pumu. Tehdy šlo o sportovně střižené kupé. Doba se však změnila a druhá generace vypadá jako pořádně vykrmený kocour, který je pěkně baculatý. Design je povedený a moderní. Potěší kompaktní rozměry, se kterými je jízda po městě příjemná. Modrá metalíza se k vozu hodí, podtrhuje jeho veselý charakter. Na autě jsou 18 palcová kola, která vypadají skvěle, ale menší „sedmnáctky“ jsou lepší volbou, o tom ale později.
Rozměry – 4207/1805/1534/2588 mm (délka, šířka, výška, rozvor)
Hmotnost – 1280 kg
Interiér
První usednutí je příjemné. Sedadla jsou pohodlná a pozice za volantem taktéž. Ocenil bych ovšem polohovatelnou loketní opěrku. Volant padne skvěle do rukou, má tlustý věnec a logicky rozmístěné tlačítka na ovládání rádia a tempomatu.
Ovládání vozidla je intuitivní, vše je hezky po ruce a převažují klasická tlačítka. Co by ovšem mohlo být lepší, jsou použité materiály. Je zde poměrně dost laciných tvrdých plastů. Vyzdvihnout je potřeba řadící páka, která je na první pohled skvělá, dobře se s ní řadí, ale jelikož je kovová, tak v zimě dost dlouho studí. Infotainment je lehce zastaralý, ale život s ním není nijak otravný.
Prostornost je horší. Vpředu je znát to, že je interiér poměrně úzký a situace vzadu je ještě horší. Jakmile si sednu sám za sebe (měřím 185 cm), tak mi schází takových 5 cm prostoru na hlavu a před koleny už také místo není.
Největší trumf vozu co se prostornosti týče, je vzadu. Zavazadelník má polohovatelnou podlahu, pod kterou se navíc ukrývá takzvaný Megabox, který má na dně otvor. Když budete převážet něco špinavého, jednoduše prostor opláchnete hadicí a vodu vypustíte podlahou. Objem zavazadelníku činí 456 litrů a Megabox pojme 81 litrů. To je už opravdu solidní dávka na malý crossover, daní za to je ovšem absence rezervy.
Jízda
Sportovní podvozek, který se pojí s výbavou ST-Line je sice skvělý a v kombinaci s 18 palcovými ráfky poskytne skvělou stabilitu a hravost v zatáčkách, ale má to logicky negativní dopad na komfort. Ten sice není zdaleka takový, jako u sportovní verze ST, ale o vyloženě pohodlném svezení se rovněž mluvit nedá. Posledně testovaná Puma měla stejný podvozek, ale o palec menší disky a bylo to akorát. Pakliže tedy bydlíte v lokalitě, kde nejsou krásné nové silnice, doporučil bych ty 18 palcové ráfky oželet (výbava ST-Line X je nabízí v základu, tudíž je nutné sáhnout buď po základní variantě Titanium či ST-Line).
Nízká hmotnost a skvěle odladěný podvozek mají za následek, že je Puma velmi schopná i v zatáčkách. Vůz je sice lehce zvednutý, ale netrpí na výrazné naklánění karoserie. Zatáčí skvěle. Řízení je ve srovnání s konkurenty nadprůměrné. Je příjemně tuhé a velmi přesné.
Jelikož je vůz vybavený malým elektromotorem, tak rekuperuje a ukládá tak energii do malé baterie. Sice je oproti předchozí neelektrifikované verzi lepší spotřeba i dynamika, ale má to negativní dopad na plynulost jízdy. Neustále musíte pracovat s plynovým pedálem, protože vůz rekuperuje pořád. Pokud nevypnete systém Stop-Start, budete se potýkat se zpomaleným nastartováním motoru. Jakmile vyšlápnete spojku, vůz má stále vypnutý motor a až v moment, kdy zařadíte, nastartuje. V praxi to není úplně příjemné.
Motor
Pod kapotou pracuje litrový tříválec EcoBoost, který je doplněn 48V startér-generátorem, který pomáhá spalovacímu motoru při rozjezdech či při maximálním sešlápnutí plynového pedálu. Jde o mild-hybrid (mHEV), takže neumí jet čistě jen na elektřinu. Motor je vzhledem k lichému počtu válců kultivovaný. Sice jsou cítit na volnoběh a v nízkých otáčkách lehké vibrace, ale není to obtěžující. Výkon motoru činí 114 kW a 240 Nm. Dynamika je ve srovnání s konkurenty nadprůměrná. Předjíždění na okresce je vzhledem k nízké hmotnosti velmi rychlou záležitostí. Zrychlení na 100 km/h zabere 9 sekund a akceleruje až do rychlosti 205 km/h. Velikým plusem je skvělá manuální převodovka, která má přesné a krátké dráhy. Spojkový pedál má krátký chod a pracuje se s ním skvěle, avšak méně šikovným řidičům může vůz při řazení lehce pocukávat. Takový Kamiq je o trochu hodnější.
Hlavním přínosem elektrifikace je spotřeba, která se snížila o více než litr.
Město: 5,5 – 6,5 litrů
Kombinovaná: 5,7 l
Dálničních 130 km/h: 6,3 l
Okresky: 4,5 – 5 l
Cena
Nejlevnější Puma ve výbavě Titanium se základním 92 kW tříválcem EcoBoost stojí od 537 tis. Není to sice málo, ale dostanete opravdu slušnou výbavu, kde většina zákazníků nebude muset za nic dalšího připlácet, jako u konkurence. Dále jsou v nabídce výbavy ST-Line, ST-Line X a sportovní ST.
My v testu máme výbavu ST-Line X (114 kW), která začíná na 633 tis. Pokud byste chtěli automatickou převodovku, tak ta stojí dalších 55 tis. Všechny ceny jsou po zvýhodnění.
Konkurence
Mezi hlavní konkurenty se řadí Škoda Kamiq, Seat Arona, Toyota Yaris Cross, Hyundai Kona, Renault Captur, Peugeot 2008, Kia Xceed nebo Citroen C3 Aircross. Ford je ve srovnání s ostatními jedním z těch dražších, co se základní ceny týče. Nabídne ale bohatou výbavu již v nejlevnějším provedení Titanium a zároveň nejlepší jízdní vlastnosti, největší zavazadelník a designově je rovněž jedním z nejzajímavějších.
Závěr
Puma je jednoznačně nejlépe jezdícím crossoverem na trhu. V námi testované výbavě ST-Line X a 18 palcovými disky sice není nejpohodlnější, ale stačí na Pumu nazout o palec menší ráfky a komfort je na optimální úrovni. V kombinaci s výkonnějším motorem o výkonu 114 kW jde o takovou domestikovanou Pumu ST. Potěší rovněž jednoduchým ovládáním, opravdu velikým zavazadelníkem (456 + 81 litrů), skvělou dynamikou, nízkou spotřebou a zajímavým vzhledem. Jediné, co mi trochu vadí, je méně plynulá jízda vlivem rekuperace a uvnitř místy tvrdé plasty. Ford Puma ST-Line X 114 kW s manuálem si zaslouží 8,5/10 bodů.
Plusy
Design
Dynamika
Řazení
Řízení
Spotřeba
Zavazadelník
Jednoduché ovládání
Minusy
Méně plynulá jízda
Tvrdší plasty uvnitř
Tvrdší podvozek