Úvod
Arona je s námi od roku 2017. Jde o model, jenž reaguje na rostoucí zájem o crossovery. Nabízí líbivý design, jednoduché ovládání a také solidní jízdní vlastnosti. Dalším benefitem je fakt, že tento druh vozů dnes „frčí“. Daní za to vše je cenovka, která se v případě vrcholných výbav dostává poměrně vysoko.
Námi testovaný kus byl ve výbavě FR a pod kapotou nabízel známou jednotku 1.0 TSI s automatickou převodovkou DSG. Výbava je velice bohatá, ale i tak mi tu pár věcí chybělo. Mluvím hlavně o bezklíčovém odemykání vozu, které již má většina nových aut. Zde byste jej hledali marně.
Exteriér
Design je na „koncernovské“ poměry celkem odvážný a obzvláště v té výrazné červené metalíze poutá víc pozornosti, než bych očekával. Obzvláště ženám se takové „mini SUV“ líbí. Přední části dominují ostře řezané světlomety a maska chladiče. Dalším prvkem, který výsledný vzhled povýší, jsou litá 18 palcová kola. Jsou obuté na pneumatikách 215/40/R18. Vzadu je tradičně dvojice falešných koncovek výfuků a decentní spoiler.
Rozměry: 4154/1780/1537/2566 mm (délka, šířka, výška, rozvor)
Hmotnost: 1233 kg
Interiér
Vnitřek vozu působí útulně a nabízí příjemná sedadla. Poskytují dobrou pozici za volantem, solidní boční vedení a potěší i dlouhý sedák. Loketní opěrka se dá posunout, což je také plus. Ve vozech této třídy to nebývá standardem.
Ovládání vozu je jednoduché a intuitivní. Na vše jsou zde tlačítka a jediné, co chybí je kolečko na ovládání hlasitosti radia. Ergonomii se nedá nic výrazného vytknout.
Snad jen uspořádání tlačítek na volantu by mohlo být více logické. O tom už jsme nedávno psali v testu Atecy. Infotainment reaguje slušně, ale jeho uspořádání je oproti Škodovce lehce chaotické.
Prostoru ve voze je až překvapivě dost. Odkládacích prostorů je mnoho, jen je potřeba počítat s tím, že jsou menší, mám na mysli konkrétně kastlík před spolujezdcem a prostor pod loketní opěrkou. Největší překvapení nastalo v moment, kdy jsem si sedl dozadu. Sice zde chybí loketní opěrka, ale prostoru nad hlavou je opravdu dost a před koleny také rezerva zůstala. Sedák je sice kratší a poměrně nízko, ale oproti takovému Fordu Puma je zde prostoru opravdu dost.
Kapacita zavazadlového prostoru je také na celkové rozměry vozu slušná – 400 litrů. Kamiq nabídne úplně totožný objem.
Jízda
Jelikož jsou na voze poměrně veliká 18 palcová kola, tak to má bohužel negativní dopad na jízdní komfort. Kdo je zvyklý na houpavý a pohodlný podvozek, může mít v tomto případě lehce problém. Oproti tomu je ale veliká výhoda, protože ačkoliv jde o crossover, velmi dobře zatáčí. Nebál bych se jistotu v zatáčkách přirovnat k nové nižší Fabii či Ibize.
Odhlučnění vozu je slušné a výraznější hluk je znát až ve vysokých dálničních rychlostech přesahující povolený limit. Stabilita při „německém“ tempu je velice dobrá. Vůbec nemáte pocit, že řídíte malý crossover vážící cca 1,2 tuny. Je zde možnost volby jízdních režimů včetně toho individálního. Ten sice nemění tuhost tlumičů, protože nejsou adaptivní, ale můžete si zlepšit reakci na plynový pedál či přitvrdit řízení. Vůz pak nepůsobí mdlým dojmem a jezdí se s ním o poznání lépe, byť si za to řekne o nějakou tu desetinku na spotřebě navíc.
Motor
Agregát 1.0 TSI dobře známe z již zmiňovaného Kamiqu či nové Fabie. V tomto případě šlo taktéž o nejvýkonnější variantu, která má výkon 81 kW a kroutící moment 200 Nm. Motor je spojen s automatickou převodovkou DSG, která má 7 stupňů. Pohonná jednotká má 3 válce, takže poskytuje oproti 4 válcům horší kultivovanost a pocítíte i lehké vibrace, ale ve srovnání s konkurencí je to nad průměrem. Akcelerace na stovku trvá 10,1 sekund a maximální rychlost činí 190 km/h.
Největší slabinou je mdlá reakce na plynový pedál v normálním režimu. Ta je dána tím, že motor pracuje v nízkém spektru otáček, kde zkrátka nemá sílu a vy tak čekáte, než převodovka pochopí, že opravdu chcete zrychlit a následně teprve začne podřazovat. Dá se na to zvyknout, ale i přesto jsme celý týden jezdili v individuálním režimu s nastaveným motorem v režimu „sport“.
Spotřeba je příjemná, vezmu-li v potaz, že zde není žádná forma elektrifikace, která u konkurence poměrně slušně konzumaci paliva snižuje. Při ekonomické jízdě jsme naměřili jsme tyto hodnoty:
Město: 6,5 – 7,5 litrů
Kombinovaná: 6,3 l
Dálnice: 6,6 l
Okreska: 5 – 5,5 l
Konkurence
Mezi hlavní konkurenty se řadí Ford Puma, Volkswagen T-Cross, Škoda Kamiq, Hyundai Kona, Renault Captur, Peugeot 2008 nebo Citroen C3 Aircross. Ford boduje nejlepšími jízdními vlastnostmi a nadstandardně velikým zavazadelníkem, to je ovšem vykoupeno omezeným místem pro zadní pasažéry a celkovým stísněným pocitem uvnitř. Arona s Kamiqem sice nejezdí tak, jako Ford, ale mají navrch, co se praktičnosti týče.
Ceny
Základní Aronu pořídíte ve výbavě Style s motorem 1,0 TSI 70 kW od 470 tisíc. Stejná motorizace s vyšším stupněm výbavy Xperience vyjde na 500 tis a pokud byste chtěli alespoň šestistupňový manuál, který je dostupný se silnějším litrovým motorem o výkonu 81 kW, tak připlatíte ještě 20 tisíc.
Vrcholná výbava FR začíná na 527 tis s manuálem (81 kW). Náš kus s automatickou převodovkou DSG bez příplatků stojí od 572 tis. Včetně příplatků se cenovka dostala na 676 tis.
Závěr
Seat Arona je moderně vypadající stylovka, která zaujme kompaktními rozměry, jednoduchým ovládáním, dobrými jízdními vlasnostmi a příjemnou spotřebou. Uvnitř je kupodivu prostoru dost a to jak v kabině, tak v zavazadelníku. Daní za skvěle vypadající 18 palcová kola je jízdní komfort, který je tak na hraně. Já osobně bych na Aroně preferoval kola o palec menší. Dalším háčkem je fakt, že za takovýto plně vybavený zvednutý hatchback s litrovým 3 válcem zaplatíte 676 tisíc. Oproti Kamiqu nabídne o něco nižší cenovku, méně okoukaný design a jiný informační systém, jinak jsou prakticky stejné. Arona FR 1,0 TSI DSG tak získala 7/10 bodů.
Plusy
Image
Spotřeba
Prostornost
Ovládání vozu
Jízdní vlastnosti
Dlouhé sedáky
Jízdní režim Individual
Minusy
Cena
Jízdní komfort
Mdlý projev motoru
Absence bezklíčového odemykání