TEST: Seat Arona FR 1.0 TSI DSG - moderní stylovka do města, ale i mimo něj

Lukáš Suchý / AutoRoad.cz, 8. března 2022, 20:20 Google+

Není to tak dlouho zpátky, kdy jsme testovali Škodu Kamiq Scoutline. Dnešní test proklepne jeho koncernovou sestru – Aronu. Postavená je taktéž na modulární platformě MQB, nabízí stejné motory, podvozek a mnoho dalších stěžejních komponentů. Naopak zcela odlišná je karoserie a pár dalších detailů uvnitř. Který z těchto vozů je lepší volbou?

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Seat Arona

Seat Arona | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Sdílejte článek

Úvod

Arona je s námi od roku 2017. Jde o model, jenž reaguje na rostoucí zájem o crossovery. Nabízí líbivý design, jednoduché ovládání a také solidní jízdní vlastnosti. Dalším benefitem je fakt, že tento druh vozů dnes „frčí“. Daní za to vše je cenovka, která se v případě vrcholných výbav dostává poměrně vysoko.

img-responsive

Seat Arona | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Námi testovaný kus byl ve výbavě FR a pod kapotou nabízel známou jednotku 1.0 TSI s automatickou převodovkou DSG. Výbava je velice bohatá, ale i tak mi tu pár věcí chybělo. Mluvím hlavně o bezklíčovém odemykání vozu, které již má většina nových aut. Zde byste jej hledali marně.

img-responsive

Seat Arona | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Exteriér

Design je na „koncernovské“ poměry celkem odvážný a obzvláště v té výrazné červené metalíze poutá víc pozornosti, než bych očekával. Obzvláště ženám se takové „mini SUV“ líbí. Přední části dominují ostře řezané světlomety a maska chladiče. Dalším prvkem, který výsledný vzhled povýší, jsou litá 18 palcová kola. Jsou obuté na pneumatikách 215/40/R18. Vzadu je tradičně dvojice falešných koncovek výfuků a decentní spoiler.

Rozměry: 4154/1780/1537/2566 mm (délka, šířka, výška, rozvor)

Hmotnost: 1233 kg

img-responsive

Seat Arona | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Interiér

Vnitřek vozu působí útulně a nabízí příjemná sedadla. Poskytují dobrou pozici za volantem, solidní boční vedení a potěší i dlouhý sedák. Loketní opěrka se dá posunout, což je také plus. Ve vozech této třídy to nebývá standardem.

img-responsive

Seat Arona | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Ovládání vozu je jednoduché a intuitivní. Na vše jsou zde tlačítka a jediné, co chybí je kolečko na ovládání hlasitosti radia. Ergonomii se nedá nic výrazného vytknout.

img-responsive

Seat Arona | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Snad jen uspořádání tlačítek na volantu by mohlo být více logické. O tom už jsme nedávno psali v testu Atecy. Infotainment reaguje slušně, ale jeho uspořádání je oproti Škodovce lehce chaotické.

img-responsive

Seat Arona | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Prostoru ve voze je až překvapivě dost. Odkládacích prostorů je mnoho, jen je potřeba počítat s tím, že jsou menší, mám na mysli konkrétně kastlík před spolujezdcem a prostor pod loketní opěrkou. Největší překvapení nastalo v moment, kdy jsem si sedl dozadu. Sice zde chybí loketní opěrka, ale prostoru nad hlavou je opravdu dost a před koleny také rezerva zůstala. Sedák je sice kratší a poměrně nízko, ale oproti takovému Fordu Puma je zde prostoru opravdu dost.

img-responsive

Seat Arona | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Kapacita zavazadlového prostoru je také na celkové rozměry vozu slušná – 400 litrů. Kamiq nabídne úplně totožný objem.

img-responsive

Seat Arona | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Jízda

Jelikož jsou na voze poměrně veliká 18 palcová kola, tak to má bohužel negativní dopad na jízdní komfort. Kdo je zvyklý na houpavý a pohodlný podvozek, může mít v tomto případě lehce problém. Oproti tomu je ale veliká výhoda, protože ačkoliv jde o crossover, velmi dobře zatáčí. Nebál bych se jistotu v zatáčkách přirovnat k nové nižší Fabii či Ibize.

img-responsive

Seat Arona | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Odhlučnění vozu je slušné a výraznější hluk je znát až ve vysokých dálničních rychlostech přesahující povolený limit. Stabilita při „německém“ tempu je velice dobrá. Vůbec nemáte pocit, že řídíte malý crossover vážící cca 1,2 tuny. Je zde možnost volby jízdních režimů včetně toho individálního. Ten sice nemění tuhost tlumičů, protože nejsou adaptivní, ale můžete si zlepšit reakci na plynový pedál či přitvrdit řízení. Vůz pak nepůsobí mdlým dojmem a jezdí se s ním o poznání lépe, byť si za to řekne o nějakou tu desetinku na spotřebě navíc.

img-responsive

Seat Arona | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Motor

Agregát 1.0 TSI dobře známe z již zmiňovaného Kamiqu či nové Fabie. V tomto případě šlo taktéž o nejvýkonnější variantu, která má výkon 81 kW a kroutící moment 200 Nm. Motor je spojen s automatickou převodovkou DSG, která má 7 stupňů. Pohonná jednotká má 3 válce, takže poskytuje oproti 4 válcům horší kultivovanost a pocítíte i lehké vibrace, ale ve srovnání s konkurencí je to nad průměrem. Akcelerace na stovku trvá 10,1 sekund a maximální rychlost činí 190 km/h.

img-responsive

Seat Arona | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Největší slabinou je mdlá reakce na plynový pedál v normálním režimu. Ta je dána tím, že motor pracuje v nízkém spektru otáček, kde zkrátka nemá sílu a vy tak čekáte, než převodovka pochopí, že opravdu chcete zrychlit a následně teprve začne podřazovat. Dá se na to zvyknout, ale i přesto jsme celý týden jezdili v individuálním režimu s nastaveným motorem v režimu „sport“.

Spotřeba je příjemná, vezmu-li v potaz, že zde není žádná forma elektrifikace, která u konkurence poměrně slušně konzumaci paliva snižuje. Při ekonomické jízdě jsme naměřili jsme tyto hodnoty:

Město: 6,5 – 7,5 litrů

Kombinovaná: 6,3 l

Dálnice: 6,6 l

Okreska: 5 – 5,5 l

img-responsive

Seat Arona | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Konkurence

Mezi hlavní konkurenty se řadí Ford Puma, Volkswagen T-Cross, Škoda Kamiq, Hyundai Kona, Renault Captur, Peugeot 2008 nebo Citroen C3 Aircross. Ford boduje nejlepšími jízdními vlastnostmi a nadstandardně velikým zavazadelníkem, to je ovšem vykoupeno omezeným místem pro zadní pasažéry a celkovým stísněným pocitem uvnitř. Arona s Kamiqem sice nejezdí tak, jako Ford, ale mají navrch, co se praktičnosti týče.

img-responsive

Seat Arona | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Ceny

Základní Aronu pořídíte ve výbavě Style s motorem 1,0 TSI 70 kW od 470 tisíc. Stejná motorizace s vyšším stupněm výbavy Xperience vyjde na 500 tis a pokud byste chtěli alespoň šestistupňový manuál, který je dostupný se silnějším litrovým motorem o výkonu 81 kW, tak připlatíte ještě 20 tisíc.

img-responsive

Seat Arona | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Vrcholná výbava FR začíná na 527 tis s manuálem (81 kW). Náš kus s automatickou převodovkou DSG bez příplatků stojí od 572 tis. Včetně příplatků se cenovka dostala na 676 tis.

img-responsive

Seat Arona | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Závěr

Seat Arona je moderně vypadající stylovka, která zaujme kompaktními rozměry, jednoduchým ovládáním, dobrými jízdními vlasnostmi a příjemnou spotřebou. Uvnitř je kupodivu prostoru dost a to jak v kabině, tak v zavazadelníku. Daní za skvěle vypadající 18 palcová kola je jízdní komfort, který je tak na hraně. Já osobně bych na Aroně preferoval kola o palec menší. Dalším háčkem je fakt, že za takovýto plně vybavený zvednutý hatchback s litrovým 3 válcem zaplatíte 676 tisíc. Oproti Kamiqu nabídne o něco nižší cenovku, méně okoukaný design a jiný informační systém, jinak jsou prakticky stejné. Arona FR 1,0 TSI DSG tak získala 7/10 bodů.

img-responsive

Seat Arona | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Plusy

Image

Spotřeba

Prostornost

Ovládání vozu

Jízdní vlastnosti

Dlouhé sedáky

Jízdní režim Individual


Minusy

Cena

Jízdní komfort

Mdlý projev motoru

Absence bezklíčového odemykání

Vytisknout

Diskuze: TEST: Seat Arona FR 1.0 TSI DSG - moderní stylovka do města, ale i mimo něj

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Panel klimatizace, ilustrační foto

Používání klimatizace v autě. Ať je pomocníkem a ne škůdcem

Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut z roku 1955 se stal nejdražším prodaným automobilem všech dob

Svět má nového nejdražšího veterána. Ferrari pokořil odvěký rival

MG EHS

Závodní premiéra nového MG EHS s výkonem 258 koní

Brabus Marine Shadow 300 Edition One

Brabus nejsou jen nabušené Mercedesy, Shadow 300 Edition One je toho důkazem

Ford Ranger Raptor

Máte zálusk na nového Raptora? Ode dneška si jej můžete objednat či nakonfigurovat

Česká chata na kolech je zajímavou alternativou

Česká chata na kolech je zajímavou alternativou

Prosklená budova ředitelství automobilky Renault v Boulogne-Billancourt

Renault se rozhodl stáhnout z Ruska, ale nechal si zadní vrátka otevřená

Ilustrační foto

Ceny zánovních aut narazily na strop a poprvé za dva roky klesají, ale...

Hyundai i20 N

TEST: Hyundai I20 N – pořádně nabroušená nákupní taška, jde o krále malých hothatchů?

on-line prodej

Ojetá auta v zemích V4? Lidé kroutí hlavami

renault kangoo

Radikální názory politiků vůči Rusku Renault nesdílí, hledá řešení

Lexus UX představuje stylový a všestranný městský crossover

Modernizovaný Lexus UX přinese spoustu novinek

e-skútr HECHT

Skútr je skvělý pro práci i zábavu, jeho provoz má ale i druhou stranu mince

Ilustrační foto

Jak vybrat havarijní pojistku?

Honda ZR-V

První zmínky o zcela novém SUV automobilky Honda

reklama

Doporučujeme

Lada Niva Legend

Rusové se technologicky vrátí o půl století zpět, AvtoVAZ bez francouzské…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Ceny zánovních aut narazily na strop a poprvé za dva roky klesají, ale...

  2. Svět má nového nejdražšího veterána. Ferrari pokořil odvěký rival

  3. Brabus nejsou jen nabušené Mercedesy, Shadow 300 Edition One je toho důkazem

  4. Závodní premiéra nového MG EHS s výkonem 258 koní

  5. Máte zálusk na nového Raptora? Ode dneška si jej můžete objednat či nakonfigurovat

  6. Renault se rozhodl stáhnout z Ruska, ale nechal si zadní vrátka otevřená

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud