Peugeot 2008 jsem již v redakci měl. Tenkrát byl s motorem 1,2 PureTech o výkonu 155 koní a já jsem tvrdil, že se jedná o nejlepší možnou motorizaci. Nyní máme k dispozici 2008 s naftovou 1,5 BlueHDi a můžu si na vlastní kůži ověřit, zda mé předchozí tvrzení bylo pravdivé a nebo mě nafta mile překvapí. Každopádně nynější provedení u mě oproti předchozímu už teď vyhrává ,co se vzhledu týče.
Exteriér
Nová generace Peugeotu 2008 se od předchůdce výrazně změnila a nutno dodat, že k lepšímu. Dříve výrazně zaoblený vůz svým vzezřením spadal někam mezi kompaktní MPV a crossover, dostal nápadně tvarované ostré linie karosérie. Krom toho se prodloužil a zároveň snížil, a to konkrétně o 141 mm na délku a 26 mm na výšku, což mu přidává na dynamickém vzhledu. O 67 mm delší rozvor pak ocení především dlouháni okupující sedadla ve druhé řadě.
Přídi Peugeotu 2008 dominuje maska s osobitými Full LED světlomety, připomínající - jak je u francouzského výrobce poslední dobou zvykem, trojici lvích drápů a nebylo zapomenuto ani na lví tesáky. Z boku zaujme slušná světlá výška a 18" kola , schovaná pod vytaženými , černě lakovanými lemy blatníků. Černě lakované sloupky oken a střecha vůz opticky snižují, což ještě více podporuje dynamický nádech vozu. Záď zdobí spojler a LED světla s kresbou lvích drápů, zasazená do lesklého černého pásu navazujícího na zadní tónované okno.
Červeno černý vůz s chromovými doplňky je nepřehlédnutelný a především ženám se velice líbí. Bez vyjímky každá dívka i žena Peugeota 2008 chválila pro jeho krásné tvary a celkový vzhled v této barevné kombinaci.
Interiér
Interiér se nese v duchu nejnovější generace Peugeot i-Cockpit 3D. Ten v sobě obsahuje malý zploštěný volant, nad nímž se nachází digitální 3D přístrojová deska. Dále pak 10" dotykový displej infotainmentu. Obecně je interiér nových Peugeotů, 2008 nevyjímaje, velmi moderní, dobře zpracovaný a využívá kvalitní materiály.
Díky většímu rozvoru není problém na zadních sedadlech přepravovat i pasažéry většího vzrůstu. O jejich zavazadla se postará kufr, který má základní objem 434 litrů. Po sklopení zadních sedadel se objem zvětší až na 1467 litrů.
Pohonná jednotka
K pohonu testovaného Peugeotu 2008 GT-line 1,5 blueHDi 130 EAT8 slouží přeplňovaný vznětový čtyřválec o objemu 1499 ccm. Jak už napovídá název, jeho výkon je 130 koní (96 kW) při 3760 ot./min. Točivým momentem vyvrcholí hodnotou 300 N.m. již při 1750 ot./min. Výkon motoru putuje na přední kola pomocí 8 stupňové automatické převodovky.
Jízda
Jízda v malém crossoveru s naftovým motorem je velice příjemná. Ale kdo by hádal, že jeho podvozek bude francouzsky měkký a rozhoupaný, byl by na omylu. Naladění je naopak překvapivě spodní. Karoserie téměř nezná pojem náklon v zatáčce. Vůz za sucha ochotně mění směr a řidiči poskytuje maximální důvěru v každé zatáčce. Přesto ale ani na hodně nekvalitní silnici nehrozí vyklepání plomb ze zubů. Ochota zatáčet ovšem funguje jen za sucha. Projížděl jsem serpentiny při podzimním sychravém počasí a v režimu Sport pod plynem přední kola zoufale hledala trakci a 2008 tak byla velmi nedotáčivá. Při přepnutí do normálního režimu naopak řídící jednotka ve snaze potlačit nedotáčivý smyk ubírá motoru tolik výkonu, že v zatáčkách do kopce jede svižně asi tak, jako plně obsazená Fabia HTP s loženým vozíkem na kouli.
Kromě zmíněných serpentin se slizkým povrchem si ovšem na jízdu s 2008 1,5 BlueHDi nemohu stěžovat. Výkonu bylo tak akorát a i spotřeba byla v rozumných mezích. Ovšem již dříve testovaná 2008 s motorem 1,2 PureTech o výkonu 155 koní byla po dynamické stránce úplně jinde a ani její spotřeba nebyla výrazně vyšší, než u dieselu.
Spotřeba
Ve městě jsem s naftovým Peugeotem jezdil v průměru za 7,6 litrů na 100 km. Daleko lépe se motoru žije mimo obydlené aglomerace. Při opravdu lehké noze jsem zvládl jezdit po okresních komunikacích za skvělých 3,5 litrů, při využívání potenciálu motoru stoupla spotřeba k 6,5 litrů. Při normální jízdě, když se nesnažíte jezdit ani příliš agresivně ani přehnaně úsporně, není problém ujet 100 km za 4,4 litry nafty.
Ani dálnice není pro nádrž 2008 nepřátelským teritoriem. Díky 8° převodovce drží při 130 km/h otáčky rozumně nízko, což má za následek průměrnou spotřebu 5,5 litrů nafty. V průměru jsem během týdenního testu jezdil za rovných 6 litrů na 100 km. Čekal jsem o něco lepší výsledek, ale na vině byla velká část ujetých kilometrů po převážně ucpané Praze.
Cena
Peugeot 2008 se dá pořídit již od 387 000 Kč, a to s motorem 1,2 PureTech o výkonu 74 kW (100 koní). Námi dříve testovaný Peugeot 2008 Gt-line 1,2 PureTech 155 EAT8 byl za 650 000 Kč. Na dnešního naftového bratříčka si musíte ještě připlatit dalších 28 000 Kč, jeho výsledná cena je tak včetně příplatkové výbavy 678 000 Kč.
Závěr
Peugeot 2008 je povedený zástupce třídy kompaktních crossoverů. Svým vzhledem vyčuhuje nad konkurencí a obzvláště testované provedení v červeno černém lakování sklízelo především u ženského publika velmi kladné reakce. Naftové motorizaci není téměř co vytknout, ovšem v mých očích ztrácí vedle skvělého motoru 1,2 PureTech 155 smysl. To je ovšem otázkou priorit. Kdo má diesely rád a plánuje s 2008 absolvovat dlouhé vzdálenosti, neudělá s motorem 1,5 BlueHDi chybu.
Plusy:
- Vzhled
- zajímavý a hodnotně působící interiér
Mínusy:
- 1,2 PureTech 155 je lepší volbou
- Nedotáčivé na mokru
Typ motoru:
Přeplňovaný R4
Palivo:
Nafta
Zdvihový objem:
1499 ccm
Výkon:
96 Kw (130 koní)
Točivý moment:
300 N.m.
Převodovka:
A8
Poháněná kola:
předí
Délka:
4300 mm
Šířka:
1770 mm
Výška:
1550 mm
Rozvor:
2600 mm
Zavazadlový prostor:
434 litrů
Provozní hmotnost:
1344 kg
V-max:
195 km/h
0-100 km/h:
9,3 s
Spotřeba:
4,2 /3,5 /3,8 l/100 km
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.
Kdybyste mi před deseti lety řekli, že jednou dám přednost značce Hyundai před německými modely, jako je Tiguan či Kodiaq, tak bych se jen tak lehce pousmál. Jenže ten den právě nastal a ačkoliv je to netradiční začátek recenze, tak rovnou „propálím“, jak se věci mají – vzal bych raději nové Santa Fe, než Kodiaq. Pojďte se podívat, proč tomu tak je a v čem se tento odvážný „kyborg“ liší od svých německých protějšků.
Po delší době se podíváme na zoubek atraktivní ojetině, avšak v tomto konkrétním případě se spíše jedná o zánovní auto, než vyloženě ojetinu. Má najeto lehce přes 7 tisíc kilometrů, je z roku 2021 a největší výhoda je, že proti ceně nové plug-in hybridní Q5 stojí tato přibližně o milion méně. Dnešní recenze zjistí, jak se s touto Q5 jezdí a pro koho bude skvělou volbou.