Peugeot 2008 jsem již v redakci měl. Tenkrát byl s motorem 1,2 PureTech o výkonu 155 koní a já jsem tvrdil, že se jedná o nejlepší možnou motorizaci. Nyní máme k dispozici 2008 s naftovou 1,5 BlueHDi a můžu si na vlastní kůži ověřit, zda mé předchozí tvrzení bylo pravdivé a nebo mě nafta mile překvapí. Každopádně nynější provedení u mě oproti předchozímu už teď vyhrává ,co se vzhledu týče.
Exteriér
Nová generace Peugeotu 2008 se od předchůdce výrazně změnila a nutno dodat, že k lepšímu. Dříve výrazně zaoblený vůz svým vzezřením spadal někam mezi kompaktní MPV a crossover, dostal nápadně tvarované ostré linie karosérie. Krom toho se prodloužil a zároveň snížil, a to konkrétně o 141 mm na délku a 26 mm na výšku, což mu přidává na dynamickém vzhledu. O 67 mm delší rozvor pak ocení především dlouháni okupující sedadla ve druhé řadě.
Přídi Peugeotu 2008 dominuje maska s osobitými Full LED světlomety, připomínající - jak je u francouzského výrobce poslední dobou zvykem, trojici lvích drápů a nebylo zapomenuto ani na lví tesáky. Z boku zaujme slušná světlá výška a 18" kola , schovaná pod vytaženými , černě lakovanými lemy blatníků. Černě lakované sloupky oken a střecha vůz opticky snižují, což ještě více podporuje dynamický nádech vozu. Záď zdobí spojler a LED světla s kresbou lvích drápů, zasazená do lesklého černého pásu navazujícího na zadní tónované okno.
Červeno černý vůz s chromovými doplňky je nepřehlédnutelný a především ženám se velice líbí. Bez vyjímky každá dívka i žena Peugeota 2008 chválila pro jeho krásné tvary a celkový vzhled v této barevné kombinaci.
Interiér
Interiér se nese v duchu nejnovější generace Peugeot i-Cockpit 3D. Ten v sobě obsahuje malý zploštěný volant, nad nímž se nachází digitální 3D přístrojová deska. Dále pak 10" dotykový displej infotainmentu. Obecně je interiér nových Peugeotů, 2008 nevyjímaje, velmi moderní, dobře zpracovaný a využívá kvalitní materiály.
Díky většímu rozvoru není problém na zadních sedadlech přepravovat i pasažéry většího vzrůstu. O jejich zavazadla se postará kufr, který má základní objem 434 litrů. Po sklopení zadních sedadel se objem zvětší až na 1467 litrů.
Pohonná jednotka
K pohonu testovaného Peugeotu 2008 GT-line 1,5 blueHDi 130 EAT8 slouží přeplňovaný vznětový čtyřválec o objemu 1499 ccm. Jak už napovídá název, jeho výkon je 130 koní (96 kW) při 3760 ot./min. Točivým momentem vyvrcholí hodnotou 300 N.m. již při 1750 ot./min. Výkon motoru putuje na přední kola pomocí 8 stupňové automatické převodovky.
Jízda
Jízda v malém crossoveru s naftovým motorem je velice příjemná. Ale kdo by hádal, že jeho podvozek bude francouzsky měkký a rozhoupaný, byl by na omylu. Naladění je naopak překvapivě spodní. Karoserie téměř nezná pojem náklon v zatáčce. Vůz za sucha ochotně mění směr a řidiči poskytuje maximální důvěru v každé zatáčce. Přesto ale ani na hodně nekvalitní silnici nehrozí vyklepání plomb ze zubů. Ochota zatáčet ovšem funguje jen za sucha. Projížděl jsem serpentiny při podzimním sychravém počasí a v režimu Sport pod plynem přední kola zoufale hledala trakci a 2008 tak byla velmi nedotáčivá. Při přepnutí do normálního režimu naopak řídící jednotka ve snaze potlačit nedotáčivý smyk ubírá motoru tolik výkonu, že v zatáčkách do kopce jede svižně asi tak, jako plně obsazená Fabia HTP s loženým vozíkem na kouli.
Kromě zmíněných serpentin se slizkým povrchem si ovšem na jízdu s 2008 1,5 BlueHDi nemohu stěžovat. Výkonu bylo tak akorát a i spotřeba byla v rozumných mezích. Ovšem již dříve testovaná 2008 s motorem 1,2 PureTech o výkonu 155 koní byla po dynamické stránce úplně jinde a ani její spotřeba nebyla výrazně vyšší, než u dieselu.
Spotřeba
Ve městě jsem s naftovým Peugeotem jezdil v průměru za 7,6 litrů na 100 km. Daleko lépe se motoru žije mimo obydlené aglomerace. Při opravdu lehké noze jsem zvládl jezdit po okresních komunikacích za skvělých 3,5 litrů, při využívání potenciálu motoru stoupla spotřeba k 6,5 litrů. Při normální jízdě, když se nesnažíte jezdit ani příliš agresivně ani přehnaně úsporně, není problém ujet 100 km za 4,4 litry nafty.
Ani dálnice není pro nádrž 2008 nepřátelským teritoriem. Díky 8° převodovce drží při 130 km/h otáčky rozumně nízko, což má za následek průměrnou spotřebu 5,5 litrů nafty. V průměru jsem během týdenního testu jezdil za rovných 6 litrů na 100 km. Čekal jsem o něco lepší výsledek, ale na vině byla velká část ujetých kilometrů po převážně ucpané Praze.
Cena
Peugeot 2008 se dá pořídit již od 387 000 Kč, a to s motorem 1,2 PureTech o výkonu 74 kW (100 koní). Námi dříve testovaný Peugeot 2008 Gt-line 1,2 PureTech 155 EAT8 byl za 650 000 Kč. Na dnešního naftového bratříčka si musíte ještě připlatit dalších 28 000 Kč, jeho výsledná cena je tak včetně příplatkové výbavy 678 000 Kč.
Závěr
Peugeot 2008 je povedený zástupce třídy kompaktních crossoverů. Svým vzhledem vyčuhuje nad konkurencí a obzvláště testované provedení v červeno černém lakování sklízelo především u ženského publika velmi kladné reakce. Naftové motorizaci není téměř co vytknout, ovšem v mých očích ztrácí vedle skvělého motoru 1,2 PureTech 155 smysl. To je ovšem otázkou priorit. Kdo má diesely rád a plánuje s 2008 absolvovat dlouhé vzdálenosti, neudělá s motorem 1,5 BlueHDi chybu.
Plusy:
- Vzhled
- zajímavý a hodnotně působící interiér
Mínusy:
- 1,2 PureTech 155 je lepší volbou
- Nedotáčivé na mokru
Typ motoru:
Přeplňovaný R4
Palivo:
Nafta
Zdvihový objem:
1499 ccm
Výkon:
96 Kw (130 koní)
Točivý moment:
300 N.m.
Převodovka:
A8
Poháněná kola:
předí
Délka:
4300 mm
Šířka:
1770 mm
Výška:
1550 mm
Rozvor:
2600 mm
Zavazadlový prostor:
434 litrů
Provozní hmotnost:
1344 kg
V-max:
195 km/h
0-100 km/h:
9,3 s
Spotřeba:
4,2 /3,5 /3,8 l/100 km
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.