Test Peugeot 2008 GT-line 1,5 BlueHDi 130 EAT8, naftový lvíček boduje vzhledem jak zvenčí, tak zevnitř

Peugeot 2008 GT Line
Peugeot 2008 GT Line, foto: Petr Boháč
Petr Boháč , AutoRoad.cz 22. listopadu 2020 20:46
Sdílej:

Peugeot 2008 jsem již v redakci měl. Tenkrát byl s motorem 1,2 PureTech o výkonu 155 koní a já jsem tvrdil, že se jedná o nejlepší možnou motorizaci. Nyní máme k dispozici 2008 s naftovou 1,5 BlueHDi a můžu si na vlastní kůži ověřit, zda mé předchozí tvrzení bylo pravdivé a nebo mě nafta mile překvapí. Každopádně nynější provedení u mě oproti předchozímu už teď vyhrává ,co se vzhledu týče.

Exteriér

Nová generace Peugeotu 2008 se od předchůdce výrazně změnila a nutno dodat, že k lepšímu. Dříve výrazně zaoblený vůz svým vzezřením spadal někam mezi kompaktní MPV a crossover, dostal nápadně tvarované ostré linie karosérie. Krom toho se prodloužil a zároveň snížil, a to konkrétně o 141 mm na délku a 26 mm na výšku, což mu přidává na dynamickém vzhledu. O 67 mm delší rozvor pak ocení především dlouháni okupující sedadla ve druhé řadě. 

Přídi Peugeotu 2008 dominuje maska s osobitými Full LED světlomety, připomínající - jak je u francouzského výrobce poslední dobou zvykem, trojici lvích drápů a nebylo zapomenuto ani na lví tesáky. Z boku zaujme slušná světlá výška a 18" kola , schovaná pod vytaženými , černě lakovanými lemy blatníků. Černě lakované sloupky oken a střecha vůz opticky snižují, což ještě více podporuje dynamický nádech vozu. Záď zdobí spojler a LED světla s kresbou lvích drápů, zasazená do lesklého černého pásu navazujícího na zadní tónované okno.

Červeno černý vůz s chromovými doplňky je nepřehlédnutelný a především ženám se velice líbí. Bez vyjímky každá dívka i žena Peugeota 2008 chválila pro jeho krásné tvary a celkový vzhled v této barevné kombinaci. 

Interiér

Interiér se nese v duchu nejnovější generace Peugeot i-Cockpit 3D. Ten v sobě obsahuje malý zploštěný volant, nad nímž se nachází digitální 3D přístrojová deska. Dále pak 10" dotykový displej infotainmentu. Obecně je interiér nových Peugeotů, 2008 nevyjímaje, velmi moderní, dobře zpracovaný a využívá kvalitní materiály. 

Díky většímu rozvoru není problém na zadních sedadlech přepravovat i pasažéry většího vzrůstu. O jejich zavazadla se postará kufr, který má základní objem 434 litrů. Po sklopení zadních sedadel se objem zvětší až na 1467 litrů.

Pohonná jednotka

K pohonu testovaného Peugeotu 2008 GT-line 1,5 blueHDi 130 EAT8 slouží přeplňovaný vznětový čtyřválec o objemu 1499 ccm. Jak už napovídá název, jeho výkon je 130 koní (96 kW) při 3760 ot./min. Točivým momentem vyvrcholí hodnotou 300 N.m. již při 1750 ot./min. Výkon motoru putuje na přední kola pomocí 8 stupňové automatické převodovky.

Jízda

Jízda v malém crossoveru s naftovým motorem je velice příjemná. Ale kdo by hádal, že jeho podvozek bude francouzsky měkký a rozhoupaný, byl by na omylu. Naladění je naopak překvapivě spodní. Karoserie téměř nezná pojem náklon v zatáčce. Vůz za sucha ochotně mění směr a řidiči poskytuje maximální důvěru v každé zatáčce. Přesto ale ani na hodně nekvalitní silnici nehrozí vyklepání plomb ze zubů. Ochota zatáčet ovšem funguje jen za sucha. Projížděl jsem serpentiny při podzimním sychravém počasí a v režimu Sport pod plynem přední kola zoufale hledala trakci a 2008 tak byla velmi nedotáčivá. Při přepnutí do normálního režimu naopak řídící jednotka ve snaze potlačit nedotáčivý smyk ubírá motoru tolik výkonu, že v zatáčkách do kopce jede svižně asi tak, jako plně obsazená Fabia HTP s loženým vozíkem na kouli. 

Kromě zmíněných serpentin se slizkým povrchem si ovšem na jízdu s 2008 1,5 BlueHDi nemohu stěžovat. Výkonu bylo tak akorát a i spotřeba byla v rozumných mezích. Ovšem již dříve testovaná 2008 s motorem 1,2 PureTech o výkonu 155 koní byla po dynamické stránce úplně jinde a ani její spotřeba nebyla výrazně vyšší, než u dieselu.

Spotřeba

Ve městě jsem s naftovým Peugeotem jezdil v průměru za 7,6 litrů na 100 km. Daleko lépe se motoru žije mimo obydlené aglomerace. Při opravdu lehké noze jsem zvládl jezdit po okresních komunikacích za skvělých 3,5 litrů, při využívání potenciálu motoru stoupla spotřeba k 6,5 litrů. Při normální jízdě, když se nesnažíte jezdit ani příliš agresivně ani přehnaně úsporně, není problém ujet 100 km za 4,4 litry nafty.

Ani dálnice není pro nádrž 2008 nepřátelským teritoriem. Díky 8° převodovce drží při 130 km/h otáčky rozumně nízko, což má za následek průměrnou spotřebu 5,5 litrů nafty. V průměru jsem během týdenního testu jezdil za rovných 6 litrů na 100 km. Čekal jsem o něco lepší výsledek, ale na vině byla velká část ujetých kilometrů po převážně ucpané Praze.

Cena

Peugeot 2008 se dá pořídit již od 387 000 Kč, a to s motorem 1,2 PureTech o výkonu 74 kW (100 koní). Námi dříve testovaný Peugeot 2008 Gt-line 1,2 PureTech 155 EAT8 byl za 650 000 Kč. Na dnešního naftového bratříčka si musíte ještě připlatit dalších 28 000 Kč, jeho výsledná cena je tak včetně příplatkové výbavy 678 000 Kč. 

Závěr

Peugeot 2008 je povedený zástupce třídy kompaktních crossoverů. Svým vzhledem vyčuhuje nad konkurencí a obzvláště testované provedení v červeno černém lakování sklízelo především u ženského publika velmi kladné reakce. Naftové motorizaci není téměř co vytknout, ovšem v mých očích ztrácí vedle skvělého motoru 1,2 PureTech 155 smysl. To je ovšem otázkou priorit. Kdo má diesely rád a plánuje s 2008 absolvovat dlouhé vzdálenosti, neudělá s motorem 1,5 BlueHDi chybu.  

Plusy:

- Vzhled

- zajímavý a hodnotně působící interiér

Mínusy:

- 1,2 PureTech 155 je lepší volbou

- Nedotáčivé na mokru

Typ motoru:

Přeplňovaný R4

Palivo:

Nafta

Zdvihový objem:

1499 ccm

Výkon:

96 Kw (130 koní)

Točivý moment:

300 N.m.

Převodovka:

A8

Poháněná kola:

předí

Délka:

4300 mm

Šířka:

1770 mm

Výška:

1550 mm

Rozvor:

2600 mm

Zavazadlový prostor:

434 litrů

Provozní hmotnost:

1344 kg

V-max:

195 km/h

0-100 km/h:

9,3 s

Spotřeba:

4,2 /3,5 /3,8 l/100 km

Stalo se
Novinky
Zřejmě nejde o aprílový žert: Yugo má být znovu postaveno pod srbsko-německým vedením. Autorem návrhu je srbský designér Darko Marčeta. Počáteční návrhy ukazují vůz s klasickými prvky Yugo v moderním stylu.

Legenda se vrací: Yugo chystá velký comeback?

V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.

Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW VDX: Elektrická bestie s více než 1 000 koňmi se už testuje? +VIDEO

BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.

Novinky ze světa EV
Kia EV4 (2025)

První FOTO nové Kia EV4: Plně elektrické EV přichází jako sedan a kombi

Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).

Novinky ze světa EV
Vytuněná Tesla model Y od CarLab

Tesla model Y Juniper v dravé úpravě. Asi nejhezčí verze vůbec

Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?