Konsorcium vedené Fordem vyvíjí inovativní prediktivní nástroj, který by mohl zvýšit bezpečnost a plynulost silničního provozu zejména ve městech. Pracuje s údaji získávanými z automobilů a z prvků silniční infrastruktury vybavených online připojením.
Každý rok zahyne na silnicích celého světa 1,3 milionu lidí – to znamená přibližně 3700 denně. Dopravní nehody představují celosvětově osmou nejčastější příčinu úmrtí. Nový nástroj Fordu usiluje na základě údajů z online automobilů, z inteligentních prvků dopravní infrastruktury i místních úřadů o předvídání pravděpodobných míst dopravních nehod i jejich primárních příčin. Úřady mohou na základě těchto informací přijmout preventivní opatření a upravit nejvíce rizikové lokality.
„Již brzy bude každý nový vůz permanentně online a my v tom spatřujeme příležitost k výraznému snížení počtu dopravních nehod i jejich obětí,“ řekl Jon Scott, vedoucí projektu City Insights ve Fordu.
Ford na projektu spolupracuje s okresním úřadem hrabství Oxfordshire, firmou Vivacity Labs, s předními akademiky z univerzity v Loughborough a rovněž s londýnskou městskou organizací Transport for London. Cílem je vyvinout řešení prospěšné pro úřady i veřejnost po celém světě.
Bezpečnost díky datům
Ford již má za sebou rozsáhlý výzkum potenciálních bezpečnostních přínosů prediktivní analytiky a vozidel vybavených stálým připojením k internetu. V létě spouští v Oxfordshiru a v Londýně nový 18měsíční projekt, do nějž se zapojí až 700 osobních a užitkových automobilů.
V průběhu projektu budou analyzovány podrobné telematické údaje z této flotily (mimo jiné používání brzdového a plynového pedálu či úhel natočení volantu) a také data z až 25 inteligentních senzorů, sloužících k zaznamenávání a vyhodnocování silničního provozu.
Senzory od společnosti Vivacity Labs, která se specializuje na umělou inteligenci, rozpoznávají pomocí algoritmů strojového učení situace, při nichž téměř došlo k dopravní nehodě. Dokážou analyzovat pohybové vzorce zranitelných účastníků silničního provozu i automobilů bez online připojení. Veškerá data ze senzorů jsou anonymizována a videozáznamy se likvidují přímo u zdroje. Vyšší bezpečnost provozu tudíž v tomto případě není vykoupena narušením soukromí.
Analýzu dat z celého projektu povede Středisko výzkumu bezpečnosti silničního provozu při univerzitě v Loughborough, zatímco okresní úřad hrabství Oxfordshire se zaměří na praktické využití výsledků výzkumu v zájmu zvýšení bezpečnosti provozu.
Jízdní zkoušky online automobilů
Projekt navazuje na dva úspěšné experimenty z Londýna, při nichž analytikové a datoví vědci z Ford Mobility identifikovali nebezpečná místa a dali místním úřadům konkrétní podněty ke zlepšení na základě rozboru více než milionu mil (přibližně 1,6 milionu km) najetých automobily vybavenými permanentním online připojením.
Doporučení sahala od instalace kamer, zaznamenávajících průjezdy na červenou, přes prosekání vegetace bránící ve výhledu či změnu umístění dopravního značení až po úpravu povrchu vozovky.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.