Pro závody na 1/4 míle se používají převážně velkoobjemové americké muscle-car, nebo oturbené japonské sporťáky. Drag race tým z ruské Kalugy si jako základ pro sprint na 402 metrů zvolil něco naprosto odlišného.
Tím něčím je ukrajinské auto z konce 80. let minulého století ZAZ Tavria 1102. Avšak jak je vidět na fotografiích, u auta nezůstal kámen na kameni, nebo jestli chcete, tak šroubek na matce.
Pro co možná nejnižší hmotnost je většina vnějších dílů karoserie je vyrobena z kompozitních materiálů. Přední část je vyrobena z jednoho kusu a pod lemy blatníků se ukrývají velmi široká kola se závodními pneumatikami. V kontrastu s předními koly jsou ty zadní velice úzké, což dále přispívá k udržení nízké hmotnosti a také nemají velký valivý odpor. Jak je u dragsterů typické, na zádi vozu je "lešení" s kolečkem, bránící při akceleraci noření zádě k zemi.
Ač je karoserie hodně upravená, největší změny se udály pod kapotou. Tavria při svém vzniku spoléhal na řadový čtyřválec o objemu 1091 ccm a výkonu 38 kW (51 koní), což jek uznáte, není pro závodní auto opravdu moc. Proto ho mechanici vymontovali a nahradili něčím naprosto unikátním. Přední kola teď před sekvenční převodovku pohání Wanklůl rotační motor. Jestli hádáte že z Mazdy, pak máte jen částečnou pravdu. Motor, který se nyní nachází v přední části Tavrie, vznikl v sovětském svazu pro pohon Žigulíků používaných obávanou KGB. Ten dokázal při objemu 1308 ccm dosahovat výkonu 88 kW (120 koní), což už zní daleko zajímavěji. Tento motor od automobilky VAZ byl dále upraven pomocí dílů z Mazdy RX-8 a osazen turbodmychadlem a mezichladičem stlačeného vzduchu.
Díky velkému množství úprav ze sebe nyní motor ždímá výkon 228 kW (310 koní). Což ruku v ruce s nízkou hmotností umožňuje zdolat 1/4 míle v čase 12,1 sekundy. Pro srovnání můžeme zmínitínit, že velkolepý Nissan GT-R R35 s jeho přeplňovaným motor 3,8 litru, výkonem 353 kW (480 koní) a točivým momentem 587 N.m. putujícím na všechna čtyři kola, umí 1/4 míle za 12.0 sekundy a je tak téměř stejně rychlý jako tato upravená Tavria. Subaru Impreza WRX STI se svým časem 13,3 sekundy nemá na Tavria ve sprintu nejmenší šanci.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?