Pro závody na 1/4 míle se používají převážně velkoobjemové americké muscle-car, nebo oturbené japonské sporťáky. Drag race tým z ruské Kalugy si jako základ pro sprint na 402 metrů zvolil něco naprosto odlišného.
Tím něčím je ukrajinské auto z konce 80. let minulého století ZAZ Tavria 1102. Avšak jak je vidět na fotografiích, u auta nezůstal kámen na kameni, nebo jestli chcete, tak šroubek na matce.
Pro co možná nejnižší hmotnost je většina vnějších dílů karoserie je vyrobena z kompozitních materiálů. Přední část je vyrobena z jednoho kusu a pod lemy blatníků se ukrývají velmi široká kola se závodními pneumatikami. V kontrastu s předními koly jsou ty zadní velice úzké, což dále přispívá k udržení nízké hmotnosti a také nemají velký valivý odpor. Jak je u dragsterů typické, na zádi vozu je "lešení" s kolečkem, bránící při akceleraci noření zádě k zemi.
Ač je karoserie hodně upravená, největší změny se udály pod kapotou. Tavria při svém vzniku spoléhal na řadový čtyřválec o objemu 1091 ccm a výkonu 38 kW (51 koní), což jek uznáte, není pro závodní auto opravdu moc. Proto ho mechanici vymontovali a nahradili něčím naprosto unikátním. Přední kola teď před sekvenční převodovku pohání Wanklůl rotační motor. Jestli hádáte že z Mazdy, pak máte jen částečnou pravdu. Motor, který se nyní nachází v přední části Tavrie, vznikl v sovětském svazu pro pohon Žigulíků používaných obávanou KGB. Ten dokázal při objemu 1308 ccm dosahovat výkonu 88 kW (120 koní), což už zní daleko zajímavěji. Tento motor od automobilky VAZ byl dále upraven pomocí dílů z Mazdy RX-8 a osazen turbodmychadlem a mezichladičem stlačeného vzduchu.
Díky velkému množství úprav ze sebe nyní motor ždímá výkon 228 kW (310 koní). Což ruku v ruce s nízkou hmotností umožňuje zdolat 1/4 míle v čase 12,1 sekundy. Pro srovnání můžeme zmínitínit, že velkolepý Nissan GT-R R35 s jeho přeplňovaným motor 3,8 litru, výkonem 353 kW (480 koní) a točivým momentem 587 N.m. putujícím na všechna čtyři kola, umí 1/4 míle za 12.0 sekundy a je tak téměř stejně rychlý jako tato upravená Tavria. Subaru Impreza WRX STI se svým časem 13,3 sekundy nemá na Tavria ve sprintu nejmenší šanci.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?