Motor z Lady od KGB v málo známé Tavrii 1102 a majitelé supersportů kroutí hlavou

ZAZ Tavria
ZAZ Tavria, foto: carakoom.com
Petr Boháč , AutoRoad.cz 4. února 2020 20:07
Sdílej:

Pro závody na 1/4 míle se používají převážně velkoobjemové americké muscle-car, nebo oturbené japonské sporťáky. Drag race tým z ruské Kalugy si jako základ pro sprint na 402 metrů zvolil něco naprosto odlišného.

Tím něčím je ukrajinské auto z konce 80. let minulého století ZAZ Tavria 1102. Avšak jak je vidět na fotografiích, u auta nezůstal kámen na kameni, nebo jestli chcete, tak šroubek na matce.

Pro co možná nejnižší hmotnost je většina vnějších dílů karoserie je vyrobena z kompozitních materiálů. Přední část je vyrobena z jednoho kusu a pod lemy blatníků se ukrývají velmi široká kola se závodními pneumatikami. V kontrastu s předními koly jsou ty zadní velice úzké, což dále přispívá k udržení nízké hmotnosti a také nemají velký valivý odpor. Jak je u dragsterů typické, na zádi vozu je "lešení" s kolečkem, bránící při akceleraci noření zádě k zemi.

Ač je karoserie hodně upravená, největší změny se udály pod kapotou. Tavria při svém vzniku spoléhal na řadový čtyřválec o objemu 1091 ccm a výkonu 38 kW (51 koní), což jek uznáte, není pro závodní auto opravdu moc. Proto ho mechanici vymontovali a nahradili něčím naprosto unikátním. Přední kola teď před sekvenční převodovku pohání Wanklůl rotační motor. Jestli hádáte že z Mazdy, pak máte jen částečnou pravdu. Motor, který se nyní nachází v přední části Tavrie, vznikl v sovětském svazu pro pohon Žigulíků používaných obávanou KGB. Ten dokázal při objemu 1308 ccm dosahovat výkonu 88 kW (120 koní), což už zní daleko zajímavěji. Tento motor od automobilky VAZ byl dále upraven pomocí dílů z Mazdy RX-8 a osazen turbodmychadlem a mezichladičem stlačeného vzduchu.

Díky velkému množství úprav ze sebe nyní motor ždímá výkon 228 kW (310 koní). Což ruku v ruce s nízkou hmotností umožňuje zdolat 1/4 míle v čase 12,1 sekundy. Pro srovnání můžeme zmínitínit, že velkolepý Nissan GT-R R35 s jeho přeplňovaným motor 3,8 litru, výkonem 353 kW (480 koní) a točivým momentem 587 N.m. putujícím na všechna čtyři kola, umí 1/4 míle za 12.0 sekundy a je tak téměř stejně rychlý jako tato upravená Tavria. Subaru Impreza WRX STI se svým časem 13,3 sekundy nemá na Tavria ve sprintu nejmenší šanci.

Stalo se
Novinky
Zřejmě nejde o aprílový žert: Yugo má být znovu postaveno pod srbsko-německým vedením. Autorem návrhu je srbský designér Darko Marčeta. Počáteční návrhy ukazují vůz s klasickými prvky Yugo v moderním stylu.

Legenda se vrací: Yugo chystá velký comeback?

V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.

Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW VDX: Elektrická bestie s více než 1 000 koňmi se už testuje? +VIDEO

BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.

Novinky ze světa EV
Kia EV4 (2025)

První FOTO nové Kia EV4: Plně elektrické EV přichází jako sedan a kombi

Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).

Novinky ze světa EV
Vytuněná Tesla model Y od CarLab

Tesla model Y Juniper v dravé úpravě. Asi nejhezčí verze vůbec

Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?