Převodovka přenáší sílu generovanou motorem vozidla na jeho hnací kola. Umožňuje motoru být v ideálních otáčkách, bez ohledu na rychlost vozidla. Existují dva základní typy převodů nazývané manuální a automatický. Zde je vše, co o nich potřebujete vědět.
S výjimkou nepřetržitě měnitelné převodovky CVT, o níž si povíme později, je převodovka olejem naplněné kovové pouzdro, které obsahuje množství ozubených kol, hřídelí, ložisek a dalších částí. Každý rychlostní stupeň má specifický poměr, který zajistí, že se kola netočí stejnou rychlostí jako motor. Vaše horské kolo je vybaveno mnohem jednodušší verzí této technologie.
Na papíře je přenos jednoduchý. Točivý moment motoru vstupuje do převodovky přes vstupní hřídel, prochází rychlostními stupni a vychází z výstupního hřídele. Jak odtamtud dosáhne kola, závisí na tom, zda je vůz poháněn vpředu, uprostřed nebo vzadu a zda je to pohon předních, zadních nebo všech kol.
Nejběžnější typy převodovek jsou automatické a manuální. Podrobně jsme je popsali, abychom vám pomohli při výběru vozu, ať už uvažujete nad novým nebo ojetým vozem.
Manuální převodovkaManuální převodovku ovládá řidič, pomocí řadicí páky řadí jednotlivé rychlostní stupně. Některé vozy měly v minulosti řazení pod volantem, ale u moderního osobního automobilu je řadicí páka téměř vždy namontována svisle na středovou konzolu a připojena k přenosu prostřednictvím táhla.
Chcete-li změnit rychlostní stupeň, musíte spojkový kotouč, který se nachází mezi motorem a převodovkou rozpojit pomocí třetího pedálu umístěného na levé straně vedle brzdy. Sešlápněte spojku, zařaďte požadovaný rychlostní stupeň a spojku pusťte. Při příliš pomalém sešlápnutí spojky dochází k předčasnému opotřebení kotouče, naopak příliš rychlé uvolnění spojkového pedálu způsobí zhasnutí motoru. Chce to trochu cviku a času, než si řidič začátečník řazení zažije a obecně platí, že někdo má pro plynulé řazení více a jiný méně citu. Pokud ale již máte praxi, cítíte lépe spojení s vaším autem. Kromě toho, motoristé ovládající řazení manuální převodovkou, jsou při troše snahy schopni řídit prakticky jakýkoli typ automobilu. Manuální převodovka je zároveň ekonomičtější na pořízení i údržbu.
Automatická převodovkaVěřte tomu nebo ne, převodovka, která řadí sama, byla ještě nedávno považována za velký luxus. Byla po dlouhou dobu nákladnou alternativou. Pokud si ale dnes procházíte inzerci ojetých vozů, tak si všimnete, že se automatická převodovka rozšířila stejně, jako elektricky ovládaná okna a klimatizace.
Existují dva základní typy automatických převodovek. Tradiční automat je připojen k motoru pomocí hydraulického měniče točivého momentu a dvouspojkový automat se spoléhá na dvojici spojek. Oba mohou měnit rychlostní stupeň bez jakéhokoli zásahu řidiče. Proces se provádí hydraulicky nebo elektronicky sledováním důležitých parametrů, jako je poloha plynového pedálu, rychlost a otáčky motoru. U mnoha automatických převodovek lze rychlostní stupně volit nahoru a dolů také ručně pomocí řadicí páky nebo pádel namontovaných pod volantem, takzvaným sekvenčním řazením.
Mít pouze dva pedály nabízí pár výhod. Je téměř nemožné omylem zhasnout motor a vozidlo má tendenci být plynulejší a pohodlnější na řízení, zejména v náročném městském provozu. A konečně, automatická převodovka s dvojitou spojkou řadící rychlostní stupně za pouhé milisekundy, umožňuje, aby nedocházelo k přerušení přenosu síly na hnaná kola. Vozy vybavené automatickou převodovkou mají zpravidla více rychlostních stupňů, a to znamená lepší zrychlení, tišší jízdu po dálnici a lepší spotřebu paliva. CVTTřetím hlavním typem přenosu je nepřetržitě proměnný přenos, název obvykle zkrácený na CVT nebo také variátor. Místo převodů se CVT spoléhá na systém řemenů a proměnlivý průměr jeho řemenic, který poskytuje nekonečný počet poměrů. CVT se nacházejí také v koloběžkách, motocyklech a sněžných skútrech.
Obecně lze říci, že auto vybavené CVT má plynulejší jízdu, než ekvivalentní model s běžnou automatickou převodovkou. Chceme-li tedy dosáhnout maximálního zrychlení, je potřeba udržovat motor co nejblíže otáčkám, kdy má maximální výkon. Nedokonalost konvenčních převodovek tkví v tom, že vždy, když přeřadíme, dostaneme se pryč od bodu maximálního výkonu a je potřeba čekat, než se otáčky motoru dostanou zpět na tuto hodnotu. Po tuto dobu se nepohybujeme na křivce maximální akcelerace. Tato nedokonalost je vrozená všem převodovkám, které mají fixní převodové poměry.
CVT naopak může převodový poměr libovolně měnit, takže když sešlápnete plyn na podlahu, v ideálním případě by otáčky motoru měly jít do bodu maximálního výkonu a zde ho držet. Analogicky, chceme-li místo nejlepší akcelerace nejnižší spotřebu, CVT umožní motoru pracovat v takových otáčkách, ve kterých má na danou rychlost jízdy nejnižší spotřebu paliva.
Jaká převodovka je pro mne ideální?Druh přenosu, který by měl mít váš vůz, závisí na dvou důležitých faktorech, a to typu vozidla a především na vašem styl jízdy.
Pokud „jízdní dynamika“ není ve vašem seznamu priorit příliš vysoko, pro vaše potřeby je ideální pohodlná, plynulá, tichá a úsporná jízda nebo vás manuální řazení stresuje a vyžaduje zbytečné soustředění, automatická převodovka či CVT je vhodnou volbou.
Pokud se ale považujete za konzervativce, máte rádi vše pod osobní kontrolou, používání spojky a řazení je pro vás automatické či dokonce zábavnou činností v autě a vaše jízda není od jednoho semaforu k druhému či jen a pouze v kolonách, vůz s manuální převodovkou bude přirozenější, zábavnější a správnou volbou.
Samým závěrem, jen s manuální nebo automatickou převodovkou umožňující sekvenční řazení, můžete podřazovat před zatáčkou a užívat si brzdění motorem. A pouze s manuální převodovkou můžete před předjížděním prostřednictvím meziplynu podřadit na libovolný rychlostní stupeň a mít k dispozici okamžitě plný výkon vašeho motoru.
Poslední naše rada je, vyzkoušet si vybranou převodovku, než si auto koupíte.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.