KTEROU PŘEVODOVKU VYBRAT? Srovnání typů, jejich výhody a nevýhody...

AutoRoad.cz, 27. listopadu 2019, 23:52 Google+

Převodovka přenáší sílu generovanou motorem vozidla na jeho hnací kola. Umožňuje motoru být v ideálních otáčkách, bez ohledu na rychlost vozidla. Existují dva základní typy převodů nazývané manuální a automatický. Zde je vše, co o nich potřebujete vědět.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Pexels.com

Sdílejte článek

S výjimkou nepřetržitě měnitelné převodovky CVT, o níž si povíme později, je převodovka olejem naplněné kovové pouzdro, které obsahuje množství ozubených kol, hřídelí, ložisek a dalších částí. Každý rychlostní stupeň má specifický poměr, který zajistí, že se kola netočí stejnou rychlostí jako motor. Vaše horské kolo je vybaveno mnohem jednodušší verzí této technologie.

Na papíře je přenos jednoduchý. Točivý moment motoru vstupuje do převodovky přes vstupní hřídel, prochází rychlostními stupni a vychází z výstupního hřídele. Jak odtamtud dosáhne kola, závisí na tom, zda je vůz poháněn vpředu, uprostřed nebo vzadu a zda je to pohon předních, zadních nebo všech kol.

Nejběžnější typy převodovek jsou automatické a manuální. Podrobně jsme je popsali, abychom vám pomohli při výběru vozu, ať už uvažujete nad novým nebo ojetým vozem.

Manuální převodovka
Manuální převodovku ovládá řidič, pomocí řadicí páky řadí jednotlivé rychlostní stupně. Některé vozy měly v minulosti řazení pod volantem, ale u moderního osobního automobilu je řadicí páka téměř vždy namontována svisle na středovou konzolu a připojena k přenosu prostřednictvím táhla.

img-responsive

Ilustrační foto | foto: wheelsage.org

Chcete-li změnit rychlostní stupeň, musíte spojkový kotouč, který se nachází mezi motorem a převodovkou rozpojit pomocí třetího pedálu umístěného na levé straně vedle brzdy. Sešlápněte spojku, zařaďte požadovaný rychlostní stupeň a spojku pusťte. Při příliš pomalém sešlápnutí spojky dochází k předčasnému opotřebení kotouče, naopak příliš rychlé uvolnění spojkového pedálu způsobí zhasnutí motoru. Chce to trochu cviku a času, než si řidič začátečník řazení zažije a obecně platí, že někdo má pro plynulé řazení více a jiný méně citu. Pokud ale již máte praxi, cítíte lépe spojení s vaším autem. Kromě toho, motoristé ovládající řazení manuální převodovkou, jsou při troše snahy schopni řídit prakticky jakýkoli typ automobilu. Manuální převodovka je zároveň ekonomičtější na pořízení i údržbu.

Automatická převodovka
Věřte tomu nebo ne, převodovka, která řadí sama, byla ještě nedávno považována za velký luxus. Byla po dlouhou dobu nákladnou alternativou. Pokud si ale dnes procházíte inzerci ojetých vozů, tak si všimnete, že se automatická převodovka rozšířila stejně, jako elektricky ovládaná okna a klimatizace.

Existují dva základní typy automatických převodovek. Tradiční automat je připojen k motoru pomocí hydraulického měniče točivého momentu a dvouspojkový automat se spoléhá na dvojici spojek. Oba mohou měnit rychlostní stupeň bez jakéhokoli zásahu řidiče. Proces se provádí hydraulicky nebo elektronicky sledováním důležitých parametrů, jako je poloha plynového pedálu, rychlost a otáčky motoru. U mnoha automatických převodovek lze rychlostní stupně volit nahoru a dolů také ručně pomocí řadicí páky nebo pádel namontovaných pod volantem, takzvaným sekvenčním řazením.

img-responsive

Žaloba zákazníků se týká vozů s automatickou převodovkou | foto: Volkswagen

Mít pouze dva pedály nabízí pár výhod. Je téměř nemožné omylem zhasnout motor a vozidlo má tendenci být plynulejší a pohodlnější na řízení, zejména v náročném městském provozu. A konečně, automatická převodovka s dvojitou spojkou řadící rychlostní stupně za pouhé milisekundy, umožňuje, aby nedocházelo k přerušení přenosu síly na hnaná kola. Vozy vybavené automatickou převodovkou mají zpravidla více rychlostních stupňů, a to znamená lepší zrychlení, tišší jízdu po dálnici a lepší spotřebu paliva.
 
CVT
Třetím hlavním typem přenosu je nepřetržitě proměnný přenos, název obvykle zkrácený na CVT nebo také variátor. Místo převodů se CVT spoléhá na systém řemenů a proměnlivý průměr jeho řemenic, který poskytuje nekonečný počet poměrů. CVT se nacházejí také v koloběžkách, motocyklech a sněžných skútrech.

img-responsive

Pátá generace Hondy CR-V je v USA dostupná se dvěma motory a čtyřmi stupni výbavy. | foto: Honda

Obecně lze říci, že auto vybavené CVT má plynulejší jízdu, než ekvivalentní model s běžnou automatickou převodovkou. Chceme-li tedy dosáhnout maximálního zrychlení, je potřeba udržovat motor co nejblíže otáčkám, kdy má maximální výkon. Nedokonalost konvenčních převodovek tkví v tom, že vždy, když přeřadíme, dostaneme se pryč od bodu maximálního výkonu a je potřeba čekat, než se otáčky motoru dostanou zpět na tuto hodnotu. Po tuto dobu se nepohybujeme na křivce maximální akcelerace. Tato nedokonalost je vrozená všem převodovkám, které mají fixní převodové poměry.

CVT naopak může převodový poměr libovolně měnit, takže když sešlápnete plyn na podlahu, v ideálním případě by otáčky motoru měly jít do bodu maximálního výkonu a zde ho držet. Analogicky, chceme-li místo nejlepší akcelerace nejnižší spotřebu, CVT umožní motoru pracovat v takových otáčkách, ve kterých má na danou rychlost jízdy nejnižší spotřebu paliva.

Jaká převodovka je pro mne ideální?
Druh přenosu, který by měl mít váš vůz, závisí na dvou důležitých faktorech, a to typu vozidla a především na vašem styl jízdy.

Pokud „jízdní dynamika“ není ve vašem seznamu priorit příliš vysoko, pro vaše potřeby je ideální pohodlná, plynulá, tichá a úsporná jízda nebo vás manuální řazení stresuje a vyžaduje zbytečné soustředění, automatická převodovka či CVT je vhodnou volbou.

Pokud se ale považujete za konzervativce, máte rádi vše pod osobní kontrolou, používání spojky a řazení je pro vás automatické či dokonce zábavnou činností v autě a vaše jízda není od jednoho semaforu k druhému či jen a pouze v kolonách, vůz s manuální převodovkou bude přirozenější, zábavnější a správnou volbou.

Samým závěrem, jen s manuální nebo automatickou převodovkou umožňující sekvenční řazení, můžete podřazovat před zatáčkou a užívat si brzdění motorem. A pouze s manuální převodovkou můžete před předjížděním prostřednictvím meziplynu podřadit na libovolný rychlostní stupeň a mít k dispozici okamžitě plný výkon vašeho motoru.

Poslední naše rada je, vyzkoušet si vybranou převodovku, než si auto koupíte.

Vytisknout

Diskuze: KTEROU PŘEVODOVKU VYBRAT? Srovnání typů, jejich výhody a nevýhody...

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Alkohol za volantem trápí české řidiče.

Průzkum: 8 z 10 lidí se na silnicích obává ostatních řidičů

Dacia

Nová Dacia Logan, 100 koní výkonu, 528 litrů pro zavazadla a cena pod 300 tisíc Kč

Škoda představila Enyaq iV, svje první čistě elektrické SUV

Škoda Enyaq iV jde údajně na dračku...

Volkswagen spouští zkušební provoz autonomních vozidel ID. BUZZ AD

Volkswagen spouští zkušební provoz autonomních vozidel ID. BUZZ AD

Toyota Yaris Hybrid

Otestovali jsme auto roku 2021 – Toyota Yaris Hybrid, je opravdu tak dobrý?

Nový Volkswagen Golf Variant zaujme na první pohled mimořádně čistým a dynamickým designem

„Dlouhý za cenu krátkého“. Časově omezená nabídka Golfu Variant

„Jednou GTI, navždy GTI“. Ještě ostřejší, dynamičtější a dravější bude nové Polo GTI

„Jednou GTI, navždy GTI“. Ještě ostřejší, dynamičtější a dravější bude nové Polo GTI

toyota mirai

Čeká nás také vodíková budoucnost s Toyotou po vzoru Číny?

Chevrolet Corvette ZR-12

Chevrolet Corvette C4 V12, objem ničím nenahradíš

Ford Mustang po totální havárii, škoda 1,6 milionu Kč

Čech si koupil Mustanga. Po roce mu zbyly oči pro pláč a německý autobazar mlčí

SPZ

Za hranice bez platné STK? Jde to, ale čtěte pozorně

Kia EV6 - elektrický crossover se pyšní futuristickým ztvárněním plným high-tech detailů

POD MILION ANI NÁHODOU, Kia zahájila v ČR předprodej modelu EV6

Nová Škoda Fabia 4. generace je větší, modernější, emotivnější. Dynamické proporce a ostře řezané hrany dodávají vozu velmi dynamický, emocionální vzhled.

Nová Škoda Fabia je větší a atraktivnější. Naftový motor ani hybrid nenajdete

Škoda Scala

Škoda Scala 1.5 TSI DSG – nejlepší Škoda v poměru cena/výkon?

Mansory F8XX

880 koní a 354 km/h? To je nové Mansory F8XX

reklama

Doporučujeme

Volkswagen T-Roc R

VELKÁ AUTA UŽ OD 15 LET. Proč prosazovanou změnu zákona ve Finsku nakonec…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Čeká nás také vodíková budoucnost s Toyotou po vzoru Číny?

  2. Otestovali jsme auto roku 2021 – Toyota Yaris Hybrid, je opravdu tak dobrý?

  3. „Dlouhý za cenu krátkého“. Časově omezená nabídka Golfu Variant

  4. Nová Dacia Logan, 100 koní výkonu, 528 litrů pro zavazadla a cena pod 300 tisíc Kč

  5. Škoda Enyaq iV jde údajně na dračku...

  6. „Jednou GTI, navždy GTI“. Ještě ostřejší, dynamičtější a dravější bude nové Polo GTI

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud