Experti z ÚAMK upozorňují na často nesprávné používání jak předních, tak zadních mlhových světel. Zároveň doporučují inspirovat se přesnějšími pravidly například z Německa. Ptáte se proč?
Jak a kdy používat mlhová světla? Po pravdě řečeno, zdá se to jako naprosto banální záležitost a také zákon č. 361/2000 Sb., ve svém paragrafu 32 o osvětlení vozidel věnuje mlhovým světlům všeho 2 řádky. Je to ale skutečně tak prosté? Odborníci ÚAMK varují, že jde o mnohem větší problém a poukazují na to, že české předpisy zdaleka nejsou tak věcné jako například německé. Není čas na změnu?
Začněme prostou citací zmiňovaného silničního zákona. Ten uvádí: „Přední světla do mlhy smí řidič užít jen za mlhy, sněžení nebo hustého deště. Zadní světla do mlhy musí řidič za mlhy, sněžení nebo hustého deště užít vždy.“ Tedy – přední mlhovky můžete použít, zadní musíte. Zákon nechává na motoristovi, zda má a využije svých předních mlhovek, pakliže to považuje za vhodné a lépe uvidí. Naopak zadní přikazuje použít.
Kdy? Jak říká předpis: Za mlhy, sněžení nebo hustého deště. Opět, je na uvážení řidiče, zda považuje danou situaci za mlhu na silnici, nebo jde ve skutečnosti jen o lehký opar mlhy, zda o poletující vločky nebo sněžení, zda za mírný nebo skutečně hustý déšť. Odborníci ÚAMK jsou názoru, že je na místě zvolit mnohem konkrétnější vyjádření a také doporučují řidičům řídit se orientační hranicí 50 metrů, jak o tom hovoří například německý silniční zákon.
Tuto vzdálenost 50 metrů, obvykle určují směrové sloupky, nebo-li plastové patníky u cest. Norma ČSN12899-3 sice připouští v závislosti na poloměru zatáček i kratší vzdálenost, nicméně „převážně“ jde o 50 metrů. Právě onu hranici 50 metrů považuje za rozhodující také britské zákonodárství. Jakmile je viditelnost jen do této vzdálenosti, je povinnost použít zadní mlhovky. Co na to české předpisy? Ty označují za sníženou viditelnost situaci, kdy „účastníci provozu na pozemních komunikacích dostatečně zřetelně nerozeznají jiná vozidla, osoby, zvířata nebo předměty na pozemní komunikaci, například od soumraku do svítání, za mlhy, sněžení, hustého deště nebo v tunelu“. České nekonkrétní znění považují odborníci ÚAMK za zárodek problémů. Jakých?
Známe to asi všichni, když vpředu jedoucí vůz za povětrnostní situace, která neodpovídá zákonu, rozsvítí zadní mlhovky a všichni kdo jedou za tímto automobilem mají doslova „vypálené“ oči. Nic a nikdo takového řidiče nepřesvědčí, že podle něj není mlha. K situacím, kdy bychom rovněž neměli, kromě výjimek, používat mlhovky, patří jízda v obci, nebo stojíme-li v koloně a posouváme se krok za krokem. Proč?
Britská pojišťovací společnost Swiftcover uvádí, že vinou nesprávného používání mlhovek docházelo v minulosti, před změnami, ve Velké Británii k desítkám až ke stovkám tisíc dopravních nehod ročně. Je to dáno tím, že mlhovky mají podobnou intenzitu jako dálková světla. Jinak řečeno, snadno jiné oslní.
Jak se tedy v praxi chovat za volantem a kdy zapnout mlhovky? Má se za to, že jakmile nerozeznáváte koncová světla vozu před vámi, je na místě zapnout zadní mlhovku. Přední pak použít můžete, ale není to vaší povinností.
Český zákon není v této otázce nijak konkrétní a navíc vůbec nezodpovídá otázku, jak rychle bychom měli jet za mlhy, kdy jsme rozsvítili zadní mlhové světlo. Opět, rady odborníků hovoří o tom, že je za mlhy rozumné dodržovat vzdálenost odpovídající v metrech rychlosti vozidla. Tedy, pokud jede automobil rychlostí 80 km/h, měl by udržovat vzdálenost od vozu vpředu 80 metrů. A při rychlosti 50 km/h by se měla držet vzdálenost od toho vpředu 50 metrů. Že nejde o pouhou teorii, potvrzuje silniční zákon platný v Německu. Dodržování právě této rychlosti 50 km/h při zapnuté zadní mlhovce považuje za povinnost. Což zároveň znamená, že zadní mlhové světlo by se mělo zapínat jen při mlze nedovolující jet rychlostí vyšší 50 km/h, protože dobrá viditelnost je 50 a méně metrů. Za nedodržení tohoto pravidla může být udělena pokuta až do hranice v přepočtu 8000 Kč.
Podobně o povinném používání zadního světla do mlhy hovoří i britské zákonodárství. Experti ÚAMK jsou názoru, že jsou to příklady, které je na místě následovat, protože to stanoví zcela jasná a jednoznačná pravidla pro používání povinných zadních mlhovek. Zároveň zcela odpadne nejasnost, kdy je použít a konec konců nově stanoví, jakou rychlostí je bezpečné za mlhy jet, aby nedošlo k havárii.
Doba „mlhavá“ už nastoupila na české silnice a přestože, či spíše právě proto, že nemáme tak jednoznačná pravidla jako u našich západních sousedů, je na místě mimořádná obezřetnost při jízdě za zhoršených podmínek. Tedy za mlhy, hustého deště a sněžení, kdy nedostatečně vidíme obrysy aut či osob na silnici. Zároveň experti ÚAMK varují před přílišným „zneužíváním“ mlhových světel, protože to může způsobit dopravní nehody jiných účastníků silničního provozu. Nabádají dodržovat pravidlo, že stejně jako za odpovídající situace mlhovky zapínáme, při změně počasí je nutné opět je vypnout. Ohleduplnost zkrátka v době mlhavé na silnice patří v ještě vyšší míře než obvykle.
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.