Uživatelé často nejsou informováni o pravidlech, která při jízdě na elektrokoloběžce platí. Elektrokoloběžky mohou pomoci se zrychlením dopravy ve městech i menším zatížením životního prostředí. Bez dodržování bezpečnostních a uživatelských zásad však budeme čelit novým problémům.
Velká města se v poslední době potýkají se vzrůstající popularitou systému tzv. sdílených elektrokoloběžek, kdy si můžete prostřednictvím mobilní aplikace jednoduše vyhledat a posléze vypůjčit elektrokoloběžku umístěnou na některém z výpůjčních míst. Obdobné zařízení si může zájemce pořídit i jako vlastní. Základní myšlenkou je zlepšení plynulosti dopravy.
Elektrokoloběžky vás rychle přepraví z jednoho bodu do druhého, přičemž pomáhají předcházet dopravním kolapsům a snižují množství škodlivých látek uvolňovaných do ovzduší. Navíc jsou pro uživatele atraktivní alternativou přepravy. Přestože ale hovoříme o ekologickém a ulehčujícím systému, spolu s oblibou bohužel vzrůstají i rizika vyplývající z nesprávného užívání strojů.
„Nezodpovědní uživatelé často zapomínají, že elektrokoloběžka je dopravním prostředkem podobně jako jízdní kolo, a proto je třeba dodržovat nejen bezpečnostní opatření, ale i pravidla silničního provozu. V porovnání s jízdním kolem má koloběžka rizika spojená s horší stabilitou na nerovném povrchu, viditelností, ale i absencí bezpečnostní výbavy řidičů. Motoristé vnímají koloběžkáře jinak než cyklistu, a to může mít vliv na dodržování bočního odstupu i používání směrových světel. U nás jsou koloběžky poměrně nové, a než si na ně zvykneme, může se stát řada zranění způsobených nebezpečnou jízdou,“ komentuje nový trend dopravní specialista Martin Bednář ze společnosti DEKRA, manažer preventivního projektu Nehodou to začíná, který vzdělává začínající řidiče.
Jaká pravidla pro uživatele elektrokoloběžek platí? Technické požadavky vycházejí z vyhlášky č. 341/2014 Sb., o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích. Ta definuje technické požadavky na výbavu koloběžek obdobnou jako u jízdních kol. Výkon motoru elektrokoloběžky v takovém případě nesmí přesáhnout 1 kW a maximální konstrukční rychlost nejvýše 25 km/hod. Pokud jsou tyto hodnoty vyšší, rozhodují údaje uvedené ve schvalovací dokumentaci vozidla a z nich vyplývající povinnosti.
Z hlediska provozu na pozemních komunikacích se jezdec na koloběžce řídí stejnými pravidly jako cyklista dle zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů. Zde je velké množství specifik určených pro jízdu na kole, resp. koloběžce, která vymezují způsob jízdy, pravidla pro pohyb na běžných komunikacích, cyklostezkách, na přejezdech pro cyklisty nebo v jízdních pruzích pro cyklisty, určují použití ochranné přilby, věk s ohledem na jízdu pod dohledem či na chodníku, způsob osvětlení za snížené viditelnosti a další konkrétní specifika.
Uživatel by měl ovládat pravidla silničního provozu, řídit se jimi, věnovat se plně řízení a sledovat situaci v provozu. „Obávám se, že minimální věk, ochranná helma, platný řidičský průkaz ani další podmínky vydané provozovateli pro použití sdílených koloběžek mnoho zájemců o svezení nezajímá,“ myslí si Martin Bednář z DEKRY. Doplňuje, že „zákon také vymezuje chování ostatních řidičů vůči cyklistům/koloběžkářům.“
V praxi často veřejnost pobuřují jezdci prohánějící se po chodnících vysokou rychlostí, ale i ledabyle odstavené koloběžky překážející plynulé chůzi pěších navzdory zakázaným i doporučeným místům k parkování. Nepomáhá ani četné pokutování jezdců městskými strážníky. Například v hlavním městě netradiční dopravní prostředek láká zejména zahraniční turisty, kteří si ho pletou s adrenalinovým zážitkem, od čehož se odvíjí jejich přístup. Výjimkou tak není vandalismus, ale ani řízení elektrokoloběžky v podnapilém stavu nebo ve více lidech, což je pro řidiče i jeho okolí velmi ohrožující.
„Popularita vozidel, která se dají definovat jako lehká elektrická vozidla, rychle stoupá. Zejména jiná dynamika jízdy a bezhlučnost těchto dopravních prostředků zvyšuje možnost kolizních situací v běžném provozu, a to nejen z pohledu chodců, ale také z pohledu silničních vozidel, a proto je nutné upravovat návyky všech účastníků provozu, zejména z hlediska zvýšené pozornosti. Aktivně vzniklou situaci řešíme na legislativní úrovni i zvýšenou edukací uživatelů těchto dopravních prostředků,“ zdůrazňuje Jiří Polomis, Krajský koordinátor BESIP MDČR pro hl. m. Prahu.
Elektrokoloběžka je velmi praktická. Je relativně malá, skladná (skládací) a po jednom odrazu už vás veze s přidáním plynu sama. Náklady na její pořízení a provoz jsou nízké, snadnou obsluhu zvládne i dítě. Na 1 krátké dobití ujede slušný počet kilometrů (závislost na kapacitě, opotřebení akumulátoru, teplotě apod.). Pokud na ní budou uživatelé jezdit opatrně a dodržovat potřebné zásady, může toto vozítko pomoci se zefektivněním dopravy zejména v intravilánu.
Jaké zásady je vhodné dodržovat?- Před jízdou po veřejných komunikacích se seznamte s pravidly silničního provozu.- Koloběžku před každou jízdou zkontrolujte z hlediska technického stavu.- Nejezděte pod vlivem alkoholu, jiných návykových látek ani ve zhoršeném zdravotním stavu.- Rychlost a styl jízdy přizpůsobte povrchu vozovky a terénu.- Chovejte se ohleduplně a věnujte pozornost řízení – i na koloběžce jste řidičem.- Pro jízdu volte vhodné komunikace a bezpečnostní výbavu.- Dbejte na to, abyste byli dobře vidět, zejména za snížené viditelnosti.- Po jízdě elektrokoloběžku vhodně zaparkujte či zabezpečte proti krádeži.
Kdybyste mi před deseti lety řekli, že jednou dám přednost značce Hyundai před německými modely, jako je Tiguan či Kodiaq, tak bych se jen tak lehce pousmál. Jenže ten den právě nastal a ačkoliv je to netradiční začátek recenze, tak rovnou „propálím“, jak se věci mají – vzal bych raději nové Santa Fe, než Kodiaq. Pojďte se podívat, proč tomu tak je a v čem se tento odvážný „kyborg“ liší od svých německých protějšků.
Po delší době se podíváme na zoubek atraktivní ojetině, avšak v tomto konkrétním případě se spíše jedná o zánovní auto, než vyloženě ojetinu. Má najeto lehce přes 7 tisíc kilometrů, je z roku 2021 a největší výhoda je, že proti ceně nové plug-in hybridní Q5 stojí tato přibližně o milion méně. Dnešní recenze zjistí, jak se s touto Q5 jezdí a pro koho bude skvělou volbou.
Před třemi měsíci se společnost AURES Holdings rozhodla po 76 letech transformovat tradiční značku Mototechna do nové podoby. V Praze v ulici Kolbenova otevřela první polistopadovou samostatnou pobočku a značce dala nejen novou podobu loga, ale výrazně posunula na novou úroveň nabídku aut i služeb. To se ukázalo jako dobrý tah, protože tím zacílila na náročnější klientelu. Potvrzuje to i rostoucí NPS (hodnocení úrovně služeb od zákazníků) a vysoké hodnocení na Googlu. Doposud byla Mototechna součástí nabídky všech poboček AURES Holdings v Česku a na Slovensku. Do tří let plánuje Mototechna rozšířit nabídku na 2 000 aut a otevřít další pobočky nejen v České republice, ale i na Slovensku a v Polsku.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.