ELEKTROKOLOBĚŽKY, nebezpečí, nebo eko pokrok?

AutoRoad.cz, 20. října 2019, 18:37 Google+

Uživatelé často nejsou informováni o pravidlech, která při jízdě na elektrokoloběžce platí. Elektrokoloběžky mohou pomoci se zrychlením dopravy ve městech i menším zatížením životního prostředí. Bez dodržování bezpečnostních a uživatelských zásad však budeme čelit novým problémům.

Počet komentářů:  1 komentář (Poslední 21.10. 10:54) Napište svůj názor
Elektrokoloběžka, nebezpečí, nebo eko pokrok?

Elektrokoloběžka, nebezpečí, nebo eko pokrok? | foto: Dekra

Sdílejte článek

Velká města se v poslední době potýkají se vzrůstající popularitou systému tzv. sdílených elektrokoloběžek, kdy si můžete prostřednictvím mobilní aplikace jednoduše vyhledat a posléze vypůjčit elektrokoloběžku umístěnou na některém z výpůjčních míst. Obdobné zařízení si může zájemce pořídit i jako vlastní. Základní myšlenkou je zlepšení plynulosti dopravy.

Elektrokoloběžky vás rychle přepraví z jednoho bodu do druhého, přičemž pomáhají předcházet dopravním kolapsům a snižují množství škodlivých látek uvolňovaných do ovzduší. Navíc jsou pro uživatele atraktivní alternativou přepravy. Přestože ale hovoříme o ekologickém a ulehčujícím systému, spolu s oblibou bohužel vzrůstají i rizika vyplývající z nesprávného užívání strojů.

„Nezodpovědní uživatelé často zapomínají, že elektrokoloběžka je dopravním prostředkem podobně jako jízdní kolo, a proto je třeba dodržovat nejen bezpečnostní opatření, ale i pravidla silničního provozu. V porovnání s jízdním kolem má koloběžka rizika spojená s horší stabilitou na nerovném povrchu, viditelností, ale i absencí bezpečnostní výbavy řidičů. Motoristé vnímají koloběžkáře jinak než cyklistu, a to může mít vliv na dodržování bočního odstupu i používání směrových světel. U nás jsou koloběžky poměrně nové, a než si na ně zvykneme, může se stát řada zranění způsobených nebezpečnou jízdou,“ komentuje nový trend dopravní specialista Martin Bednář ze společnosti DEKRA, manažer preventivního projektu Nehodou to začíná, který vzdělává začínající řidiče.

Jaká pravidla pro uživatele elektrokoloběžek platí? Technické požadavky vycházejí z vyhlášky č. 341/2014 Sb., o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích. Ta definuje technické požadavky na výbavu koloběžek obdobnou jako u jízdních kol. Výkon motoru elektrokoloběžky v takovém případě nesmí přesáhnout 1 kW a maximální konstrukční rychlost nejvýše 25 km/hod. Pokud jsou tyto hodnoty vyšší, rozhodují údaje uvedené ve schvalovací dokumentaci vozidla a z nich vyplývající povinnosti.

Z hlediska provozu na pozemních komunikacích se jezdec na koloběžce řídí stejnými pravidly jako cyklista dle zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů. Zde je velké množství specifik určených pro jízdu na kole, resp. koloběžce, která vymezují způsob jízdy, pravidla pro pohyb na běžných komunikacích, cyklostezkách, na přejezdech pro cyklisty nebo v jízdních pruzích pro cyklisty, určují použití ochranné přilby, věk s ohledem na jízdu pod dohledem či na chodníku, způsob osvětlení za snížené viditelnosti a další konkrétní specifika.

Uživatel by měl ovládat pravidla silničního provozu, řídit se jimi, věnovat se plně řízení a sledovat situaci v provozu. „Obávám se, že minimální věk, ochranná helma, platný řidičský průkaz ani další podmínky vydané provozovateli pro použití sdílených koloběžek mnoho zájemců o svezení nezajímá,“ myslí si Martin Bednář z DEKRY. Doplňuje, že „zákon také vymezuje chování ostatních řidičů vůči cyklistům/koloběžkářům.“

V praxi často veřejnost pobuřují jezdci prohánějící se po chodnících vysokou rychlostí, ale i ledabyle odstavené koloběžky překážející plynulé chůzi pěších navzdory zakázaným i doporučeným místům k parkování. Nepomáhá ani četné pokutování jezdců městskými strážníky. Například v hlavním městě netradiční dopravní prostředek láká zejména zahraniční turisty, kteří si ho pletou s adrenalinovým zážitkem, od čehož se odvíjí jejich přístup. Výjimkou tak není vandalismus, ale ani řízení elektrokoloběžky v podnapilém stavu nebo ve více lidech, což je pro řidiče i jeho okolí velmi ohrožující.

„Popularita vozidel, která se dají definovat jako lehká elektrická vozidla, rychle stoupá. Zejména jiná dynamika jízdy a bezhlučnost těchto dopravních prostředků zvyšuje možnost kolizních situací v běžném provozu, a to nejen z pohledu chodců, ale také z pohledu silničních vozidel, a proto je nutné upravovat návyky všech účastníků provozu, zejména z hlediska zvýšené pozornosti. Aktivně vzniklou situaci řešíme na legislativní úrovni i zvýšenou edukací uživatelů těchto dopravních prostředků,“ zdůrazňuje Jiří Polomis, Krajský koordinátor BESIP MDČR pro hl. m. Prahu.

Elektrokoloběžka je velmi praktická. Je relativně malá, skladná (skládací) a po jednom odrazu už vás veze s přidáním plynu sama. Náklady na její pořízení a provoz jsou nízké, snadnou obsluhu zvládne i dítě. Na 1 krátké dobití ujede slušný počet kilometrů (závislost na kapacitě, opotřebení akumulátoru, teplotě apod.). Pokud na ní budou uživatelé jezdit opatrně a dodržovat potřebné zásady, může toto vozítko pomoci se zefektivněním dopravy zejména v intravilánu.

Jaké zásady je vhodné dodržovat?
- Před jízdou po veřejných komunikacích se seznamte s pravidly silničního provozu.
- Koloběžku před každou jízdou zkontrolujte z hlediska technického stavu.
- Nejezděte pod vlivem alkoholu, jiných návykových látek ani ve zhoršeném zdravotním stavu.
- Rychlost a styl jízdy přizpůsobte povrchu vozovky a terénu.
- Chovejte se ohleduplně a věnujte pozornost řízení – i na koloběžce jste řidičem.
- Pro jízdu volte vhodné komunikace a bezpečnostní výbavu.
- Dbejte na to, abyste byli dobře vidět, zejména za snížené viditelnosti.
- Po jízdě elektrokoloběžku vhodně zaparkujte či zabezpečte proti krádeži.

Vytisknout

Diskuze: ELEKTROKOLOBĚŽKY, nebezpečí, nebo eko pokrok?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 1, poslední 21.10.2019 10:54 Vložte komentář

Zobrazen poslední komentář. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ilustrační fotografie

V Česku vzniká kladivo na auta odmítaná lidmi a protlačovaná EU

Tatra Tactic 4x4 II. generace

Na polygonu v Kopřivnici probíhá představení vojenské, hasičské i stavební techniky

Ford Transit Trail

Test: Ford Transit Trail – outdoor dodávka, která je skvělým základem pro „malého“ bydlíka

Škoda Fabia Combi Scoutline

Škoda Fabia Combi končí. Jak to s ní vypadá v bazarech?

on-line prodej

Jako plech po tornádu. Automobilový trh je pokřivený, covid, elektromobilita, čipy...

Jeep Willys

Test: Jeep Willys, legenda U.S. Army

Toyota přepracovala Mirai, nová generace má mít dojezd 650 km, atraktivní vzhled a produkuje jen čistou vodu

Na vodíkovou Toyotu Mirai stříleli z pistole

Mercedes-Benz G-Boss

Mercedes-Benz třídy G od G&B Design vypadá jako rozzlobený school bus

Ilustrační foto

Nemáte kabriolet? I tak můžete dýchat čerstvý vzduch

Nákup aut se přesouvá do online prostředí

Nákup aut se přesouvá do online prostředí

Ilustrační foto

Škoda v Česku zastaví výrobu. Promluvily odbory

mercedes-benz citan

Nový Mercedes-Benz Citan jako obytný vůz

Hyundai Kona Electric

Test Hyundai Kona electric. Má stále co nabídnout?

Ford Fiesta ST

Test: Ford Fiesta ST – hothatch ze staré školy, který nestojí majlant a bude vás neskutečně bavit!

22 let od premiéry má Škoda Fabia dynamičtější a emotivnější vzhled než kdy předtím

ŠKODA FABIA dnes oficiálně vstupuje na český trh

reklama

Doporučujeme

GMC

CESTOVÁNÍ PO AMERICKU? GMC 6,2 Diesel V8 Gulf Stream-Sun Sport je na prodej v ČR

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Na polygonu v Kopřivnici probíhá představení vojenské, hasičské i stavební techniky

  2. Test: Ford Transit Trail – outdoor dodávka, která je skvělým základem pro „malého“ bydlíka

  3. Škoda Fabia Combi končí. Jak to s ní vypadá v bazarech?

  4. Jako plech po tornádu. Automobilový trh je pokřivený, covid, elektromobilita, čipy...

  5. Test: Jeep Willys, legenda U.S. Army

  6. Na vodíkovou Toyotu Mirai stříleli z pistole

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud