Elektrická Zastava? Makedonská firma modernizuje jugoslávskou klasiku

-mdo / AutoRoad.cz, 21. června 2019, 12:15 Google+

Automobilka Zastava, s jejímiž vozy se mohli setkávat i českoslovenští řidiči, už 11 let neexistuje. I tak je ale nyní možné koupit si elektromobil právě s touto značkou na přídi. Moderní techniku však dostanete ve více než 60 let starém kabátě.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Zastava 750

Zastava 750 | foto: Ognen Teofilovski / Reuters

Sdílejte článek

Zastava 750 byla licenční variantou Fiatu 600, avšak s několika úpravami. Původní Zastava 600, vyráběná od roku 1955, dostala v 60. letech silnější motor o objemu 767 ccm a díky tomu i nové jméno, Zastava 750. Oproti původnímu Fiatu byla jugoslávská verze také o 85 mm delší. Malinký čtyřválec produkoval jen 25 koní výkonu ve standardní verzi, silnější 750 SE nabídla celých 30 koní. V roce 1980 přišla další modernizace, při které vůz dostal motor o objemu 843 ccm a nové jméno, Zastava 850. Produkce minivozu byla ukončena až v roce 1985, 16 let po konci původního Fiatu. 

img-responsive

Zastava 750 | foto: Ognen Teofilovski / Reuters

V posledních letech Zastava 750 a její další verze opět získávají na Balkáně na popularitě, tentokrát jako youngtimery, podobně jako tomu je se Škodovkami v Česku. Vznikají proto i firmy, které jsou zaměřené na renovace těchto aut. Jednou z nich je i makedonská BB Classic Cars, která se zaměřuje i na stavbu replik Abarth. Její nejnovější projekt je však na Balkán velmi netradiční, staré Zastavy totiž vybavuje elektrickými motory. 

Renovované Zastavy v dílně ve Skopje, hlavním městě Severní Makedonie, dostávají elektrické motory od německé firmy Kessler, které se vyrábějí přímo v Severní Makedonii. Jmenovitý výkon těchto motorů je 20 kW, maximální 22 kW a točivý moment 75 Nm, tedy údaje o trochu lepší než u původního čtyřválce. Díky tomu elektrická Zastava nabídne dynamičtější jízdní vlastnosti než ta původní, maximální rychlost je však elektronicky omezena na 120 km/h. 

img-responsive

Zastava 750 | foto: Ognen Teofilovski / Reuters

Baterie LiFePo má docela malou kapacitu, jen 10,2 kWh, avšak vystačí malému vozítku na asi 150 kilometrů dojezdu. Pro srovnání, moderní Fiat 500e udává dojezd mezi 130 - 160 kilometry. Dobíjení Zastavy trvá 3 hodiny z normální domácí zásuvky a jen 15 minut při použití rapidního nabíjení, Zastava je vybavena konektorem Mennekes. Podle úpravce navíc v Makedonii nabití celé baterie vyjde jen na asi 1 Euro, což je určitě lepší cena než za benzín na 150 kilometrů.

Elektrickou Zastavu 750 nabízí BB Classic Cars za cenu kolem 20 tisíc Eur a zaměřuje se hlavně na zákazníky ze zahraničí. Pro srovnání, cena elektrického VW e-UP! je v Severní Makedonii kolem 25 tisíc Eur. 

Loading...
 
Vytisknout

Diskuze: Elektrická Zastava? Makedonská firma modernizuje jugoslávskou klasiku

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Seat Arona TGI

Nejúspornější SUV? Seat Arona 1.0 TGI s pohonem na zemní plyn

jeep grand cherokee

Králové těžkých přívěsů

U první generace Leafu se objevují problémy s baterií

Nová baterie pro první generaci elektrovozu Nissan Leaf? Připravte si 600 000 Kč

Hyundai Tucson IceBreaker

Chtěli byste SUV Hyundai Tucson zcela zdarma? Prozradíme vám, jak na to

Kalendář Pirelli 2020

Kalendář Pirelli 2020 se nese v duchu Shakespearovské Julie

Telefonování za volantem se může řidičům pořádně prodražit

Poslanci vyzývají k zákazu hands-free volání během řízení

Motoristická slavnost Legendy nabídne českou premiéru nové Supry

5 věcí, které jste nevěděli o Toyotě Supra

Která ojetá auta jsou nejméně populární?

DOBRÁ ZPRÁVA. Nájezd ojetin v ČR klesá rychleji, než roste cena

Jaguar I-Pace nepřesvědčí jízdními vlastnostmi v kritických situacích

Elektrický Jaguar I-Pace nepřesvědčil v losím testu, ESP reaguje nesmyslně

Toyota Mirai 2021

Ošklivé auto nechce nikdo. Nová Toyota Mirai na vodík už bude vypadat skvěle

reklama

Doporučujeme

Toyota Mirai

VÍME KDY A JAK. Cena vodíkových aut klesne na úroveň hybridů

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Nová baterie pro první generaci elektrovozu Nissan Leaf? Připravte si 600 000 Kč

  2. Polák si pro přepravu svého motocyklu staví hodně drsný pick-up

  3. Ošklivé auto nechce nikdo. Nová Toyota Mirai na vodík už bude vypadat skvěle

  4. Chtěli byste SUV Hyundai Tucson zcela zdarma? Prozradíme vám, jak na to

  5. DOBRÁ ZPRÁVA. Nájezd ojetin v ČR klesá rychleji, než roste cena

  6. Elektrický Jaguar I-Pace nepřesvědčil v losím testu, ESP reaguje nesmyslně

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud