Automobilka Zastava, s jejímiž vozy se mohli setkávat i českoslovenští řidiči, už 11 let neexistuje. I tak je ale nyní možné koupit si elektromobil právě s touto značkou na přídi. Moderní techniku však dostanete ve více než 60 let starém kabátě.
Zastava 750 byla licenční variantou Fiatu 600, avšak s několika úpravami. Původní Zastava 600, vyráběná od roku 1955, dostala v 60. letech silnější motor o objemu 767 ccm a díky tomu i nové jméno, Zastava 750. Oproti původnímu Fiatu byla jugoslávská verze také o 85 mm delší. Malinký čtyřválec produkoval jen 25 koní výkonu ve standardní verzi, silnější 750 SE nabídla celých 30 koní. V roce 1980 přišla další modernizace, při které vůz dostal motor o objemu 843 ccm a nové jméno, Zastava 850. Produkce minivozu byla ukončena až v roce 1985, 16 let po konci původního Fiatu.
V posledních letech Zastava 750 a její další verze opět získávají na Balkáně na popularitě, tentokrát jako youngtimery, podobně jako tomu je se Škodovkami v Česku. Vznikají proto i firmy, které jsou zaměřené na renovace těchto aut. Jednou z nich je i makedonská BB Classic Cars, která se zaměřuje i na stavbu replik Abarth. Její nejnovější projekt je však na Balkán velmi netradiční, staré Zastavy totiž vybavuje elektrickými motory.
Renovované Zastavy v dílně ve Skopje, hlavním městě Severní Makedonie, dostávají elektrické motory od německé firmy Kessler, které se vyrábějí přímo v Severní Makedonii. Jmenovitý výkon těchto motorů je 20 kW, maximální 22 kW a točivý moment 75 Nm, tedy údaje o trochu lepší než u původního čtyřválce. Díky tomu elektrická Zastava nabídne dynamičtější jízdní vlastnosti než ta původní, maximální rychlost je však elektronicky omezena na 120 km/h.
Baterie LiFePo má docela malou kapacitu, jen 10,2 kWh, avšak vystačí malému vozítku na asi 150 kilometrů dojezdu. Pro srovnání, moderní Fiat 500e udává dojezd mezi 130 - 160 kilometry. Dobíjení Zastavy trvá 3 hodiny z normální domácí zásuvky a jen 15 minut při použití rapidního nabíjení, Zastava je vybavena konektorem Mennekes. Podle úpravce navíc v Makedonii nabití celé baterie vyjde jen na asi 1 Euro, což je určitě lepší cena než za benzín na 150 kilometrů.
Elektrickou Zastavu 750 nabízí BB Classic Cars za cenu kolem 20 tisíc Eur a zaměřuje se hlavně na zákazníky ze zahraničí. Pro srovnání, cena elektrického VW e-UP! je v Severní Makedonii kolem 25 tisíc Eur.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.