Automobilka Zastava, s jejímiž vozy se mohli setkávat i českoslovenští řidiči, už 11 let neexistuje. I tak je ale nyní možné koupit si elektromobil právě s touto značkou na přídi. Moderní techniku však dostanete ve více než 60 let starém kabátě.
Zastava 750 byla licenční variantou Fiatu 600, avšak s několika úpravami. Původní Zastava 600, vyráběná od roku 1955, dostala v 60. letech silnější motor o objemu 767 ccm a díky tomu i nové jméno, Zastava 750. Oproti původnímu Fiatu byla jugoslávská verze také o 85 mm delší. Malinký čtyřválec produkoval jen 25 koní výkonu ve standardní verzi, silnější 750 SE nabídla celých 30 koní. V roce 1980 přišla další modernizace, při které vůz dostal motor o objemu 843 ccm a nové jméno, Zastava 850. Produkce minivozu byla ukončena až v roce 1985, 16 let po konci původního Fiatu.
V posledních letech Zastava 750 a její další verze opět získávají na Balkáně na popularitě, tentokrát jako youngtimery, podobně jako tomu je se Škodovkami v Česku. Vznikají proto i firmy, které jsou zaměřené na renovace těchto aut. Jednou z nich je i makedonská BB Classic Cars, která se zaměřuje i na stavbu replik Abarth. Její nejnovější projekt je však na Balkán velmi netradiční, staré Zastavy totiž vybavuje elektrickými motory.
Renovované Zastavy v dílně ve Skopje, hlavním městě Severní Makedonie, dostávají elektrické motory od německé firmy Kessler, které se vyrábějí přímo v Severní Makedonii. Jmenovitý výkon těchto motorů je 20 kW, maximální 22 kW a točivý moment 75 Nm, tedy údaje o trochu lepší než u původního čtyřválce. Díky tomu elektrická Zastava nabídne dynamičtější jízdní vlastnosti než ta původní, maximální rychlost je však elektronicky omezena na 120 km/h.
Baterie LiFePo má docela malou kapacitu, jen 10,2 kWh, avšak vystačí malému vozítku na asi 150 kilometrů dojezdu. Pro srovnání, moderní Fiat 500e udává dojezd mezi 130 - 160 kilometry. Dobíjení Zastavy trvá 3 hodiny z normální domácí zásuvky a jen 15 minut při použití rapidního nabíjení, Zastava je vybavena konektorem Mennekes. Podle úpravce navíc v Makedonii nabití celé baterie vyjde jen na asi 1 Euro, což je určitě lepší cena než za benzín na 150 kilometrů.
Elektrickou Zastavu 750 nabízí BB Classic Cars za cenu kolem 20 tisíc Eur a zaměřuje se hlavně na zákazníky ze zahraničí. Pro srovnání, cena elektrického VW e-UP! je v Severní Makedonii kolem 25 tisíc Eur.
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.