Elektrická Zastava? Makedonská firma modernizuje jugoslávskou klasiku

-mdo / AutoRoad.cz, 21. června 2019, 12:15 Google+

Automobilka Zastava, s jejímiž vozy se mohli setkávat i českoslovenští řidiči, už 11 let neexistuje. I tak je ale nyní možné koupit si elektromobil právě s touto značkou na přídi. Moderní techniku však dostanete ve více než 60 let starém kabátě.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Zastava 750

Zastava 750 | foto: Ognen Teofilovski / Reuters

Sdílejte článek

Zastava 750 byla licenční variantou Fiatu 600, avšak s několika úpravami. Původní Zastava 600, vyráběná od roku 1955, dostala v 60. letech silnější motor o objemu 767 ccm a díky tomu i nové jméno, Zastava 750. Oproti původnímu Fiatu byla jugoslávská verze také o 85 mm delší. Malinký čtyřválec produkoval jen 25 koní výkonu ve standardní verzi, silnější 750 SE nabídla celých 30 koní. V roce 1980 přišla další modernizace, při které vůz dostal motor o objemu 843 ccm a nové jméno, Zastava 850. Produkce minivozu byla ukončena až v roce 1985, 16 let po konci původního Fiatu. 

img-responsive

Zastava 750 | foto: Ognen Teofilovski / Reuters

V posledních letech Zastava 750 a její další verze opět získávají na Balkáně na popularitě, tentokrát jako youngtimery, podobně jako tomu je se Škodovkami v Česku. Vznikají proto i firmy, které jsou zaměřené na renovace těchto aut. Jednou z nich je i makedonská BB Classic Cars, která se zaměřuje i na stavbu replik Abarth. Její nejnovější projekt je však na Balkán velmi netradiční, staré Zastavy totiž vybavuje elektrickými motory. 

Renovované Zastavy v dílně ve Skopje, hlavním městě Severní Makedonie, dostávají elektrické motory od německé firmy Kessler, které se vyrábějí přímo v Severní Makedonii. Jmenovitý výkon těchto motorů je 20 kW, maximální 22 kW a točivý moment 75 Nm, tedy údaje o trochu lepší než u původního čtyřválce. Díky tomu elektrická Zastava nabídne dynamičtější jízdní vlastnosti než ta původní, maximální rychlost je však elektronicky omezena na 120 km/h. 

img-responsive

Zastava 750 | foto: Ognen Teofilovski / Reuters

Baterie LiFePo má docela malou kapacitu, jen 10,2 kWh, avšak vystačí malému vozítku na asi 150 kilometrů dojezdu. Pro srovnání, moderní Fiat 500e udává dojezd mezi 130 - 160 kilometry. Dobíjení Zastavy trvá 3 hodiny z normální domácí zásuvky a jen 15 minut při použití rapidního nabíjení, Zastava je vybavena konektorem Mennekes. Podle úpravce navíc v Makedonii nabití celé baterie vyjde jen na asi 1 Euro, což je určitě lepší cena než za benzín na 150 kilometrů.

Elektrickou Zastavu 750 nabízí BB Classic Cars za cenu kolem 20 tisíc Eur a zaměřuje se hlavně na zákazníky ze zahraničí. Pro srovnání, cena elektrického VW e-UP! je v Severní Makedonii kolem 25 tisíc Eur. 

Loading...
 
Vytisknout

Diskuze: Elektrická Zastava? Makedonská firma modernizuje jugoslávskou klasiku

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Lexus zlepšuje viditelnost v noci a zvyšuje bezpečnost na silnicích

PŘÍMO OD VÝROBCE. Prémiové vozy za lákavou cenu na internetu? Předváděcí, skladové i použité

Britským policistům došla trpělivost, ujíždějící motorkáře začala srážet

Co dělat, když máme dopravní přestupek v zahraničí? Výše pokut v Čechy oblíbených zemích

Závod Babet

Mezinárodní dvanáctihodinový závod Babett

Uber

Nová jednoduše fungující aplikace Uberu zvyšuje bezpečnost pasažérů

BYD Han EV

BYD přiváží do Evropy svůj prémiový sedan Han EV, z 0 na 100 km/h umí za 3,9 s

SUV Peugeot 3008 Hybrid4 nabízí výkon 300 koní

Registrace nových vozů prozradily změny. Jak se tedy v Česku díváme na ekologii aut?

Laurin & Klement Voiturette A, první automobil s Mladé Boleslavi.

Cesta časem s dvanácti milníky historie Škody

Ilustrační foto

Virtuální prohlídky vozů šetří klientům čas

Thomas Schäfer se ujímá funkce předsedy představenstva společnosti Škoda Auto

Konec spekulací. Thomas Schäfer byl potvrzen novým předsedou představenstva Škoda Auto

Volkswagen Arteon

Zákazníci již mohou objednávat nové modely Volkswagen Arteon a Arteon Shooting Brake

UAZ Buchanka

Oblíbená Buchanka s obytnou vestavbou od firmy Moltomeno

volkswagen caddy

Volkswagen zveřejnil první fotografie nového malého kempovacího vozu

Suzuki Vitara Mild Hybrid

Test: Suzuki Vitara 1.4 BOOSTERJET HYBRID, nad očekávaní povedené SUV

ceny pohonných hmot

Kolik litrů paliva si můžete koupit za průměrnou mzdu v Česku a ve světě?

ix35

RAZANTNÍ ZMĚNY testů Euro NCAP. Oblíbená SUV dopad pocítí výrazně

reklama

Doporučujeme

Toyota Mirai

VÍME KDY A JAK. Cena vodíkových aut klesne na úroveň hybridů

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Oblíbená Buchanka s obytnou vestavbou od firmy Moltomeno

  2. Test: Suzuki Vitara 1.4 BOOSTERJET HYBRID, nad očekávaní povedené SUV

  3. Virtuální prohlídky vozů šetří klientům čas

  4. Konec spekulací. Thomas Schäfer byl potvrzen novým předsedou představenstva Škoda Auto

  5. Cesta časem s dvanácti milníky historie Škody

  6. Zákazníci již mohou objednávat nové modely Volkswagen Arteon a Arteon Shooting Brake

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud