Společnosti nabízející tzv. „spolujízdu", jako je například Lyft či Uber, představují poměrně zajímavou alternativu k tradičním přepravním službám typu taxi či MHD. Navzdory všem benefitům se však nyní ukazuje, že mohou skrývat i jedno velice nemilé překvapení: miliony bakterií, které až 35 000x překonávají průměrný počet bakterií na záchodovém prkénku.
Jak upozornil web The Drive, společnost Netquote, která se zabývá nabídkami pojištění, se rozhodla uskutečnit poměrně neobvyklý výzkum (ne)čistoty automobilů přepravních služeb. Odebrala proto vzorky ze tří vozidel taxi-služby, tří vozů z půjčovny a také ze tří vozů společností nabízejících „sdílenou přepravu." Jména společností, jejichž vozidla byla testována, výzkum bohužel neuvádí. Společnosti Uber a Lyft uvádíme pouze jako příklad, neboť se jedná o nejznámější subjekty provozující tento typ přepravy.
Účelem výzkumu bylo porovnat průměrné množství bakterií ve vozidlech různých služeb, přičemž zásadním parametrem byly buď tzv. „jednotky formující kolonie" (CFU), nebo množství reprodukujících se mikroorganismů na 6,5 centimetrech čtverečních interiéru vozidla. A výsledky byly poměrně zarážející.
V průměrném voze taxi-služby bylo odhaleno 27 593 CFU, což sice může znít jako vysoké číslo, ovšem nenechte se mýlit. Jak dodává web The Drive, uvnitř průměrného kávovaru je prý až 32 653 CFU. O skutečném významu této hodnoty však vypovídá až srovnání s průměrným vozem z půjčovny.
U automobilů z půjčovny totiž výzkum zaznamenal v průměru 2 005 510 CFU, což znamená až 72.5-krát více, než u vozidel taxislužby. Vůbec nejhorší výsledek však přinesl průzkum vozidel nabízejících tzv. spolujízdu, ve kterých bylo zjištěno v průměru 6 055 963 CFU. Tedy třikrát více, než u půjčovaných automobilů.
Srovnání se záchodovým prkénkem, na kterém se obvykle vyskytuje okolo 172 CFU, je jen orientační. Již dříve se totiž objevila řada výzkumů, podle kterých je podstatně více bakterií i na volantu našich osobních automobilů. Rozdíl oproti záchodovému prkénku a výsledkům zkoumaných vozidel je však přesto zarážející.
Místa s nejvyšším počtem bakterií se lišila v závislosti na automobilu dané služby, přesto lze obecně říci, že k místům s nejvyšším výskytem patří ovládání pro stahování oken, volant, řadící páka nebo bezpečnostní pásy.
Zajímavá je také skladba baterií, neboť největší množství „nemoci-způsobujících" bakterií bylo podle výzkumu objeveno v automobilech z půjčoven, následovaly vozy taxi a až na posledním místě byly vozy nabízející „spolujízdu". Vzhledem k obrovskému rozdílu v množství bakterií je však údajně stále větší pravděpodobnost, že se nakazíte ve vozech nabízejících spolujízdu, než ve vozech z půjčoven. Oproti vozidlům taxi-služeb je pak rozdíl až 230-násobný.
Testovaný vzorek vozidel je však poměrně malý a navíc byl výzkum realizován v zahraničí, takže bychom rozhodně nebrali jeho výsledky zas tak dramaticky. Minimálně v zahraničí však tento obrovský rozdíl ukazuje na fakt, že zatímco řidiči taxislužeb jsou vázáni jistými pravidly pro výkon svého povolání, například u řidičů pracujících pro společnosti zprostředkovávající spolujízdu však záleží jen na jejich vlastní svědomitosti.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.