Společnosti nabízející tzv. „spolujízdu", jako je například Lyft či Uber, představují poměrně zajímavou alternativu k tradičním přepravním službám typu taxi či MHD. Navzdory všem benefitům se však nyní ukazuje, že mohou skrývat i jedno velice nemilé překvapení: miliony bakterií, které až 35 000x překonávají průměrný počet bakterií na záchodovém prkénku.
Jak upozornil web The Drive, společnost Netquote, která se zabývá nabídkami pojištění, se rozhodla uskutečnit poměrně neobvyklý výzkum (ne)čistoty automobilů přepravních služeb. Odebrala proto vzorky ze tří vozidel taxi-služby, tří vozů z půjčovny a také ze tří vozů společností nabízejících „sdílenou přepravu." Jména společností, jejichž vozidla byla testována, výzkum bohužel neuvádí. Společnosti Uber a Lyft uvádíme pouze jako příklad, neboť se jedná o nejznámější subjekty provozující tento typ přepravy.
Účelem výzkumu bylo porovnat průměrné množství bakterií ve vozidlech různých služeb, přičemž zásadním parametrem byly buď tzv. „jednotky formující kolonie" (CFU), nebo množství reprodukujících se mikroorganismů na 6,5 centimetrech čtverečních interiéru vozidla. A výsledky byly poměrně zarážející.
V průměrném voze taxi-služby bylo odhaleno 27 593 CFU, což sice může znít jako vysoké číslo, ovšem nenechte se mýlit. Jak dodává web The Drive, uvnitř průměrného kávovaru je prý až 32 653 CFU. O skutečném významu této hodnoty však vypovídá až srovnání s průměrným vozem z půjčovny.
U automobilů z půjčovny totiž výzkum zaznamenal v průměru 2 005 510 CFU, což znamená až 72.5-krát více, než u vozidel taxislužby. Vůbec nejhorší výsledek však přinesl průzkum vozidel nabízejících tzv. spolujízdu, ve kterých bylo zjištěno v průměru 6 055 963 CFU. Tedy třikrát více, než u půjčovaných automobilů.
Srovnání se záchodovým prkénkem, na kterém se obvykle vyskytuje okolo 172 CFU, je jen orientační. Již dříve se totiž objevila řada výzkumů, podle kterých je podstatně více bakterií i na volantu našich osobních automobilů. Rozdíl oproti záchodovému prkénku a výsledkům zkoumaných vozidel je však přesto zarážející.
Místa s nejvyšším počtem bakterií se lišila v závislosti na automobilu dané služby, přesto lze obecně říci, že k místům s nejvyšším výskytem patří ovládání pro stahování oken, volant, řadící páka nebo bezpečnostní pásy.
Zajímavá je také skladba baterií, neboť největší množství „nemoci-způsobujících" bakterií bylo podle výzkumu objeveno v automobilech z půjčoven, následovaly vozy taxi a až na posledním místě byly vozy nabízející „spolujízdu". Vzhledem k obrovskému rozdílu v množství bakterií je však údajně stále větší pravděpodobnost, že se nakazíte ve vozech nabízejících spolujízdu, než ve vozech z půjčoven. Oproti vozidlům taxi-služeb je pak rozdíl až 230-násobný.
Testovaný vzorek vozidel je však poměrně malý a navíc byl výzkum realizován v zahraničí, takže bychom rozhodně nebrali jeho výsledky zas tak dramaticky. Minimálně v zahraničí však tento obrovský rozdíl ukazuje na fakt, že zatímco řidiči taxislužeb jsou vázáni jistými pravidly pro výkon svého povolání, například u řidičů pracujících pro společnosti zprostředkovávající spolujízdu však záleží jen na jejich vlastní svědomitosti.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?