Společnosti nabízející tzv. „spolujízdu", jako je například Lyft či Uber, představují poměrně zajímavou alternativu k tradičním přepravním službám typu taxi či MHD. Navzdory všem benefitům se však nyní ukazuje, že mohou skrývat i jedno velice nemilé překvapení: miliony bakterií, které až 35 000x překonávají průměrný počet bakterií na záchodovém prkénku.
Jak upozornil web The Drive, společnost Netquote, která se zabývá nabídkami pojištění, se rozhodla uskutečnit poměrně neobvyklý výzkum (ne)čistoty automobilů přepravních služeb. Odebrala proto vzorky ze tří vozidel taxi-služby, tří vozů z půjčovny a také ze tří vozů společností nabízejících „sdílenou přepravu." Jména společností, jejichž vozidla byla testována, výzkum bohužel neuvádí. Společnosti Uber a Lyft uvádíme pouze jako příklad, neboť se jedná o nejznámější subjekty provozující tento typ přepravy.
Účelem výzkumu bylo porovnat průměrné množství bakterií ve vozidlech různých služeb, přičemž zásadním parametrem byly buď tzv. „jednotky formující kolonie" (CFU), nebo množství reprodukujících se mikroorganismů na 6,5 centimetrech čtverečních interiéru vozidla. A výsledky byly poměrně zarážející.
V průměrném voze taxi-služby bylo odhaleno 27 593 CFU, což sice může znít jako vysoké číslo, ovšem nenechte se mýlit. Jak dodává web The Drive, uvnitř průměrného kávovaru je prý až 32 653 CFU. O skutečném významu této hodnoty však vypovídá až srovnání s průměrným vozem z půjčovny.
U automobilů z půjčovny totiž výzkum zaznamenal v průměru 2 005 510 CFU, což znamená až 72.5-krát více, než u vozidel taxislužby. Vůbec nejhorší výsledek však přinesl průzkum vozidel nabízejících tzv. spolujízdu, ve kterých bylo zjištěno v průměru 6 055 963 CFU. Tedy třikrát více, než u půjčovaných automobilů.
Srovnání se záchodovým prkénkem, na kterém se obvykle vyskytuje okolo 172 CFU, je jen orientační. Již dříve se totiž objevila řada výzkumů, podle kterých je podstatně více bakterií i na volantu našich osobních automobilů. Rozdíl oproti záchodovému prkénku a výsledkům zkoumaných vozidel je však přesto zarážející.
Místa s nejvyšším počtem bakterií se lišila v závislosti na automobilu dané služby, přesto lze obecně říci, že k místům s nejvyšším výskytem patří ovládání pro stahování oken, volant, řadící páka nebo bezpečnostní pásy.
Zajímavá je také skladba baterií, neboť největší množství „nemoci-způsobujících" bakterií bylo podle výzkumu objeveno v automobilech z půjčoven, následovaly vozy taxi a až na posledním místě byly vozy nabízející „spolujízdu". Vzhledem k obrovskému rozdílu v množství bakterií je však údajně stále větší pravděpodobnost, že se nakazíte ve vozech nabízejících spolujízdu, než ve vozech z půjčoven. Oproti vozidlům taxi-služeb je pak rozdíl až 230-násobný.
Testovaný vzorek vozidel je však poměrně malý a navíc byl výzkum realizován v zahraničí, takže bychom rozhodně nebrali jeho výsledky zas tak dramaticky. Minimálně v zahraničí však tento obrovský rozdíl ukazuje na fakt, že zatímco řidiči taxislužeb jsou vázáni jistými pravidly pro výkon svého povolání, například u řidičů pracujících pro společnosti zprostředkovávající spolujízdu však záleží jen na jejich vlastní svědomitosti.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.