Společnosti nabízející tzv. „spolujízdu", jako je například Lyft či Uber, představují poměrně zajímavou alternativu k tradičním přepravním službám typu taxi či MHD. Navzdory všem benefitům se však nyní ukazuje, že mohou skrývat i jedno velice nemilé překvapení: miliony bakterií, které až 35 000x překonávají průměrný počet bakterií na záchodovém prkénku.
Jak upozornil web The Drive, společnost Netquote, která se zabývá nabídkami pojištění, se rozhodla uskutečnit poměrně neobvyklý výzkum (ne)čistoty automobilů přepravních služeb. Odebrala proto vzorky ze tří vozidel taxi-služby, tří vozů z půjčovny a také ze tří vozů společností nabízejících „sdílenou přepravu." Jména společností, jejichž vozidla byla testována, výzkum bohužel neuvádí. Společnosti Uber a Lyft uvádíme pouze jako příklad, neboť se jedná o nejznámější subjekty provozující tento typ přepravy.
Účelem výzkumu bylo porovnat průměrné množství bakterií ve vozidlech různých služeb, přičemž zásadním parametrem byly buď tzv. „jednotky formující kolonie" (CFU), nebo množství reprodukujících se mikroorganismů na 6,5 centimetrech čtverečních interiéru vozidla. A výsledky byly poměrně zarážející.
V průměrném voze taxi-služby bylo odhaleno 27 593 CFU, což sice může znít jako vysoké číslo, ovšem nenechte se mýlit. Jak dodává web The Drive, uvnitř průměrného kávovaru je prý až 32 653 CFU. O skutečném významu této hodnoty však vypovídá až srovnání s průměrným vozem z půjčovny.
U automobilů z půjčovny totiž výzkum zaznamenal v průměru 2 005 510 CFU, což znamená až 72.5-krát více, než u vozidel taxislužby. Vůbec nejhorší výsledek však přinesl průzkum vozidel nabízejících tzv. spolujízdu, ve kterých bylo zjištěno v průměru 6 055 963 CFU. Tedy třikrát více, než u půjčovaných automobilů.
Srovnání se záchodovým prkénkem, na kterém se obvykle vyskytuje okolo 172 CFU, je jen orientační. Již dříve se totiž objevila řada výzkumů, podle kterých je podstatně více bakterií i na volantu našich osobních automobilů. Rozdíl oproti záchodovému prkénku a výsledkům zkoumaných vozidel je však přesto zarážející.
Místa s nejvyšším počtem bakterií se lišila v závislosti na automobilu dané služby, přesto lze obecně říci, že k místům s nejvyšším výskytem patří ovládání pro stahování oken, volant, řadící páka nebo bezpečnostní pásy.
Zajímavá je také skladba baterií, neboť největší množství „nemoci-způsobujících" bakterií bylo podle výzkumu objeveno v automobilech z půjčoven, následovaly vozy taxi a až na posledním místě byly vozy nabízející „spolujízdu". Vzhledem k obrovskému rozdílu v množství bakterií je však údajně stále větší pravděpodobnost, že se nakazíte ve vozech nabízejících spolujízdu, než ve vozech z půjčoven. Oproti vozidlům taxi-služeb je pak rozdíl až 230-násobný.
Testovaný vzorek vozidel je však poměrně malý a navíc byl výzkum realizován v zahraničí, takže bychom rozhodně nebrali jeho výsledky zas tak dramaticky. Minimálně v zahraničí však tento obrovský rozdíl ukazuje na fakt, že zatímco řidiči taxislužeb jsou vázáni jistými pravidly pro výkon svého povolání, například u řidičů pracujících pro společnosti zprostředkovávající spolujízdu však záleží jen na jejich vlastní svědomitosti.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.