Jak je nebezpečné řídit pod vlivem alkoholu asi všichni tušíme, málokdo si však uvědomuje, že podobným rizikům se můžete vystavovat i pokud usednete za volant unavení či nevyspalí. Pokud například usednete za volant po 17 hodinách bez spánku, dá se váš stav srovnávat s 0.5 promile v alkoholu v krvi.
O srovnatelných účincích únavy a opilosti za volantem už jsme sice dříve psali, mnoho řidičů však toto téma neustále podceňuje, což se nejvíce projevuje v dobách letních dovolených. Web The Drive však upozornil na novou studii, která vznikla na objednávku australské vlády.
Pokud byste si chtěli prolistovat celou studii, bohužel v originále, můžete tak učinit zde. Tím nejdůležitějším pro nás je však skutečnost, že stav člověka po 17 hodinách bez spánku se dá srovnat se stavem člověka s 0.5 promile alkoholu v krvi. Oba tak budou méně ostražití, budou mít zhoršený úsudek o situaci a také značně zpomalené reakce.
A i když je v některých státech světa povolen limit alkoholu v krvi během řízení až 0.5 - 0.8 promile, i samotná ospalost se projevuje jako velký strašák. Například americká organizace AAA pro bezpečnost provozu odhaduje, že za 8.8 až 9.5 % nehod stojí právě ospalí či unavení řidiči.
Organizace NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) pak zase odhaduje, že jen za rok 2017 si ospalost vyžádala 795 životů na amerických silnicích. Nejčastěji se pak tento typ nehod odehrával v časovém rozmezí od půlnoci do 6 hodin ráno, případně během doby pozdního odpoledne.
Řada řidičů se přitom stále snaží potlačit únavu tím, že do sebe lijí kávu nebo energetické nápoje. Ty sice mohou na chvíli fungovat, zároveň ale zvyšují šanci na tzv. mikrospánek. Ten přitom není spánkem v klasické podobě, ale stavem, kdy člověk na chvíli zcela přestane vnímat či reagovat.
Takové stavy přitom mohou klidně trvat až pět sekund. Pokud by tedy řidič jel rychlostí 90 km/h (25 m/s), může během pěti sekund urazit vzdálenost až 125 sekund. Snad každému je přitom jasné, že riziko nehody je při takové události obrovské.
Pokud se tedy cítíte za volantem unavení, nesnažte se hrát hrdinu nebo potlačovat příznaky kávou či energetickými nápoji. Nejbezpečnější je najít si bezpečné místo, například na odpočívadle nebo u čerpací stanice, a na chvíli se propsat. Můžete tak zachránit život nejen sobě a své posádce, ale také ostatním lidem na silnici.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?