PR článek - Patříte mezi řidiče, kteří nemají na silnici žádný problém, nebo se (možná trochu nevědomky) dopouštíte některé z chyb, kterými jsou čeští řidiči proslavení? Pročtěte si pozorně následující řádky a zjistíte, jak na tom jste.
Tenhle zjednodušený název, nahrazující správný (ale poněkud kostrbatý) termín zdrhovadlo se vžil v češtině už dávno, ovšem mnoha motoristům stále nic neříká, jakmile se týká silničního provozu. Určitě jste už zažili situaci, kdy v místě zúžení komunikace ze dvou pruhů do jednoho dochází ke zmatenému a občas i odřenými plechy zavánějícímu řazení vozidel za sebou. Přitom je princip tak jednoduchý - stejně jako skutečného zipu. Vozy v přiřazovacím pruhu by měly dojet až na konec úseku, před zúžením použít směrovku a zařadit se mezi vozy v přímém pruhu systémem jeden z přímého pruhu a jeden z přiřazujícího. Body se za to ale neberou, takže řidiči se občas chovají dost nevychovaně.
2. Platíme zbytečně moc za povinné ručeníPovinné ručení je vyžadováno zákonem, ovšem výběr pojišťovny už je na vás, coby majiteli vozidla. Slouží k tomu, abyste byli v případě nehody schopni pokrýt vzniklé škody na majetku i zdraví ostatních osob. Kolik za povinné ručení zaplatíte, záleží na tom, co od pojistky v případě plnění očekáváte, ovšem stejné podmínky (a někdy i výhodnější) můžete získat často u jiné pojišťovny, je tedy třeba trochu hledat. Najít nejlevnější povinné ručení na trhu není až takový problém.
Nemusíte obíhat pobočky a studovat stoh materiálů, žijeme v době internetu, takže výběr lze urychlit a zjednodušit pomocí online srovnávače. Cenu pojistky samozřejmě ovlivní technické parametry vozu, účel používání a požadavek na výši pojistného plnění. I tak se ale často vyplatí nezůstávat bez prověření ostatních nabídek u stejné pojišťovny, objevují se nové a nabízejí často za stejné peníze víc nebo shodné plnění a podmínky za podstatně nižší částku.
3. Směrovky nejsou na autě jen pro paráduŘidiči jim běžně říkají blinkry a dobře vědí, k čemu slouží. Ovšem druhá věc je, že mnozí jejich používání prostě ignorují, čímž ostatním účastníkům silničního provozu mnohdy přivodí těžké chvíle a současně ohrožují i sebe. Dát včas vědět o zamýšlené změně směru, to je něco, co byste neměli v žádném případě podceňovat. Umožníte tak totiž i ostatním řidičům s předstihem předvídat vaše konání a přizpůsobit se mu.
4. Jízda v levém pruhuPro silniční provoz platí, že v pravém pruhu se jezdí pomaleji, v levém rychleji. Levý by měl sloužit hlavně pro předjíždění, další jízdou v něm můžete totiž blokovat řidiče, kteří jedou za vámi a chtějí jet rychleji. Berte ohledy na ostatní tak, jak byste chtěli, aby byli oni ohleduplní vůči vám!
5. Telefonování za volantemPokud nemáte instalováno zařízení handsfree, nesmíte za jízdy jako řidiči telefonovat. Jistě, máte dojem, že to s mobilem v ruce zvládnete, ale není to pokaždé pravda, ohrožujete ostatní a vystavujete se i postihu ze strany policie v podobě ztráty dvou bodů a finančního postihu. Raději tedy zastavte u krajnice a potom si hovor vyřiďte.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.