Poslední let člověka na Měsíc se uskutečnil v roce 1972, kdy z amerického mysu Canaveral odstartovala raketa Saturn V na misi Apollo 17 - tedy vůbec poslední misi Apollo. V posledních letech však zájem o dobývá měsíce znovu roste a svou lidskou posádku by do vesmíru chtělo vypravit i Japonsko. A pomoci s tím má automobilka Toyota.
Automobilka Toyota a japonská národní vesmírná agentura JAXA dnes oznámily dohodu, která de facto znamená spolupráci na mezinárodním průzkumu vesmíru. Prvním bodem dohody je pak společný vývoj nového měsíčního vozidla, které bude mít tlakovou kabinu a pohon budou zajišťovat palivové články.
Vývoj podobného stroje rozhodně nebude jednoduchý, Toyota si však celkem věří. I přes poměrně omezené množství nákladu, které je možní na povrch Měsíce dopravit, totiž Toyota doufá, že její vozítko by mohlo mít dostatek energie pro ujetí až 10 000 kilometrů po měsíčním povrchu.
Jak za agenturu Jaxa uvedl její viceprezident Koichi Wakata, agentura by ráda vyslala vozidlo na povrch Měsíce již v roce 2029. Výzkumná mise s posádkou na palubě by pak měla měla odstartovat někdy okolo roku 2030. „Pro rozsáhlý průzkum člověka na Měsíci je nezbytné mít vůz s natlakovanou kabinou, který zvládne urazit více než 10 000 kilometrů. A koncept Toyota 'space mobility' splňuje tyto požadavky," uvedl Wakata.
Jak bude nové vozítko pro mise na Měsíci vypadat sice ukazuje pár ilustrací, nicméně většinu parametrů drží automobilka pod pokličkou. Podle všeho by však koncept měl být 6 metrů dlouhý, 3.8 metru vysoký a uvnitř by mělo být cca 13 m2 prostoru pro posádku.
Interiér je navržen standardně pro dvoučlennou posádku, která v něm může pohodlně přežívat i delší dobu. V nouzových situacích by však stroj měl být schopen pojmout dočasně dokonce i posádku čtyřčlennou.
Z fotografie můžeme vidět šestici kol se speciálním povrchem, přičemž se dá očekávat, že všechna budou poháněna. Ve velké tubě na boku by měl být ukryt solární panel a v zadní části je pravděpodobně sklad paliva / zásob kyslíku. Do vozítka se nastupuje bočními výklopnými dveřmi.
Aby posádka na povrchu Měsíce ve vozidle vydržela, bude si muset automobilka poradit s několika extrémními nástrahami. Tou nejčastěji zmiňovanou je samozřejmě nízká gravitace, kromě toho je zde však i velké množství terénních zlomů, kráterů, atd. Posádku bude také ohrožovat měna teplot, radiace a ultra-fialové záření.
„Jsem extrémně šťastný, že byly v tomto projektu vloženy naděje do pověstné odolnosti, skvělých jízdních výkonů a ekologických technologií palivových článků Toyota" komentoval novinu Akio Toyoda, CEO společnosti Toyota.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.