S Toyotou až na měsíc? Japonská automobilka vyvíjí revoluční měsíční vozidlo

Toyota Pressurized Rover
Toyota Pressurized Rover, foto: Toyota
Antonín Marek , AutoRoad.cz 12. března 2019 14:24
Sdílej:

Poslední let člověka na Měsíc se uskutečnil v roce 1972, kdy z amerického mysu Canaveral odstartovala raketa Saturn V na misi Apollo 17 - tedy vůbec poslední misi Apollo. V posledních letech však zájem o dobývá měsíce znovu roste a svou lidskou posádku by do vesmíru chtělo vypravit i Japonsko. A pomoci s tím má automobilka Toyota.

Automobilka Toyota a japonská národní vesmírná agentura JAXA dnes oznámily dohodu, která de facto znamená spolupráci na mezinárodním průzkumu vesmíru. Prvním bodem dohody je pak společný vývoj nového měsíčního vozidla, které bude mít tlakovou kabinu a pohon budou zajišťovat palivové články.

Vývoj podobného stroje rozhodně nebude jednoduchý, Toyota si však celkem věří. I přes poměrně omezené množství nákladu, které je možní na povrch Měsíce dopravit, totiž Toyota doufá, že její vozítko by mohlo mít dostatek energie pro ujetí až 10 000 kilometrů po měsíčním povrchu.

Jak za agenturu Jaxa uvedl její viceprezident Koichi Wakata, agentura by ráda vyslala vozidlo na povrch Měsíce již v roce 2029. Výzkumná mise s posádkou na palubě by pak měla měla odstartovat někdy okolo roku 2030. „Pro rozsáhlý průzkum člověka na Měsíci je nezbytné mít vůz s natlakovanou kabinou, který zvládne urazit více než 10 000 kilometrů. A koncept Toyota 'space mobility' splňuje tyto požadavky," uvedl Wakata.

Jak bude nové vozítko pro mise na Měsíci vypadat sice ukazuje pár ilustrací, nicméně většinu parametrů drží automobilka pod pokličkou. Podle všeho by však koncept měl být 6 metrů dlouhý, 3.8 metru vysoký a uvnitř by mělo být cca 13 m2 prostoru pro posádku.

Interiér je navržen standardně pro dvoučlennou posádku, která v něm může pohodlně přežívat i delší dobu. V nouzových situacích by však stroj měl být schopen pojmout dočasně dokonce i posádku čtyřčlennou.

Z fotografie můžeme vidět šestici kol se speciálním povrchem, přičemž se dá očekávat, že všechna budou poháněna. Ve velké tubě na boku by měl být ukryt solární panel a v zadní části je pravděpodobně sklad paliva / zásob kyslíku. Do vozítka se nastupuje bočními výklopnými dveřmi.

Aby posádka na povrchu Měsíce ve vozidle vydržela, bude si muset automobilka poradit s několika extrémními nástrahami. Tou nejčastěji zmiňovanou je samozřejmě nízká gravitace, kromě toho je zde však i velké množství terénních zlomů, kráterů, atd. Posádku bude také ohrožovat měna teplot, radiace a ultra-fialové záření.

„Jsem extrémně šťastný, že byly v tomto projektu vloženy naděje do pověstné odolnosti, skvělých jízdních výkonů a ekologických technologií palivových článků Toyota" komentoval novinu Akio Toyoda, CEO společnosti Toyota.

Stalo se
Trh s elektromobily
Škoda Elroq

Elektromobily: Škodu doma v Česku poráží v prodejích Tesla

Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení. 

Trh s elektromobily
Výroba Škody Elroq.

Elektromobily: Jak přesvědčit lidi, aby je kupovali víc?

Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.

Novinky ze světa EV
Škoda Superb (2025)

Škoda Superb dostane nový hybrid. Slibuje čistě elektrický dojezd až 120 kilometrů

Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.

Novinky
Mercedes-Benz třídy E

Best Performer 2024: Mercedes-Benz třídy E získal ocenění Euro NCAP za nejbezpečnější testovaný vůz

Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.