S Toyotou až na měsíc? Japonská automobilka vyvíjí revoluční měsíční vozidlo

Toyota Pressurized Rover
Toyota Pressurized Rover, foto: Toyota
Antonín Marek , AutoRoad.cz 12. března 2019 14:24
Sdílej:

Poslední let člověka na Měsíc se uskutečnil v roce 1972, kdy z amerického mysu Canaveral odstartovala raketa Saturn V na misi Apollo 17 - tedy vůbec poslední misi Apollo. V posledních letech však zájem o dobývá měsíce znovu roste a svou lidskou posádku by do vesmíru chtělo vypravit i Japonsko. A pomoci s tím má automobilka Toyota.

Automobilka Toyota a japonská národní vesmírná agentura JAXA dnes oznámily dohodu, která de facto znamená spolupráci na mezinárodním průzkumu vesmíru. Prvním bodem dohody je pak společný vývoj nového měsíčního vozidla, které bude mít tlakovou kabinu a pohon budou zajišťovat palivové články.

Vývoj podobného stroje rozhodně nebude jednoduchý, Toyota si však celkem věří. I přes poměrně omezené množství nákladu, které je možní na povrch Měsíce dopravit, totiž Toyota doufá, že její vozítko by mohlo mít dostatek energie pro ujetí až 10 000 kilometrů po měsíčním povrchu.

Jak za agenturu Jaxa uvedl její viceprezident Koichi Wakata, agentura by ráda vyslala vozidlo na povrch Měsíce již v roce 2029. Výzkumná mise s posádkou na palubě by pak měla měla odstartovat někdy okolo roku 2030. „Pro rozsáhlý průzkum člověka na Měsíci je nezbytné mít vůz s natlakovanou kabinou, který zvládne urazit více než 10 000 kilometrů. A koncept Toyota 'space mobility' splňuje tyto požadavky," uvedl Wakata.

Jak bude nové vozítko pro mise na Měsíci vypadat sice ukazuje pár ilustrací, nicméně většinu parametrů drží automobilka pod pokličkou. Podle všeho by však koncept měl být 6 metrů dlouhý, 3.8 metru vysoký a uvnitř by mělo být cca 13 m2 prostoru pro posádku.

Interiér je navržen standardně pro dvoučlennou posádku, která v něm může pohodlně přežívat i delší dobu. V nouzových situacích by však stroj měl být schopen pojmout dočasně dokonce i posádku čtyřčlennou.

Z fotografie můžeme vidět šestici kol se speciálním povrchem, přičemž se dá očekávat, že všechna budou poháněna. Ve velké tubě na boku by měl být ukryt solární panel a v zadní části je pravděpodobně sklad paliva / zásob kyslíku. Do vozítka se nastupuje bočními výklopnými dveřmi.

Aby posádka na povrchu Měsíce ve vozidle vydržela, bude si muset automobilka poradit s několika extrémními nástrahami. Tou nejčastěji zmiňovanou je samozřejmě nízká gravitace, kromě toho je zde však i velké množství terénních zlomů, kráterů, atd. Posádku bude také ohrožovat měna teplot, radiace a ultra-fialové záření.

„Jsem extrémně šťastný, že byly v tomto projektu vloženy naděje do pověstné odolnosti, skvělých jízdních výkonů a ekologických technologií palivových článků Toyota" komentoval novinu Akio Toyoda, CEO společnosti Toyota.

Stalo se
Testy aut
Toyota ProAce Verso

Test ojetiny: Toyota ProAce Verso VIP – univerzální praktik s bohatou výbavou

Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?

Novinky ze světa EV
Koncept vozu Tesla Model 3+

Tesla vytře evropským automobilkám zrak. Představí Model 3+ s dojezdem až 800 km

Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.

Testy aut
DS 7 PHEV 300 AWD Edition France

DS 7 PHEV 300 AWD Edition France – šmrncovní plug-in hybrid za zvýhodněnou cenu

Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?