Poslední let člověka na Měsíc se uskutečnil v roce 1972, kdy z amerického mysu Canaveral odstartovala raketa Saturn V na misi Apollo 17 - tedy vůbec poslední misi Apollo. V posledních letech však zájem o dobývá měsíce znovu roste a svou lidskou posádku by do vesmíru chtělo vypravit i Japonsko. A pomoci s tím má automobilka Toyota.
Automobilka Toyota a japonská národní vesmírná agentura JAXA dnes oznámily dohodu, která de facto znamená spolupráci na mezinárodním průzkumu vesmíru. Prvním bodem dohody je pak společný vývoj nového měsíčního vozidla, které bude mít tlakovou kabinu a pohon budou zajišťovat palivové články.
Vývoj podobného stroje rozhodně nebude jednoduchý, Toyota si však celkem věří. I přes poměrně omezené množství nákladu, které je možní na povrch Měsíce dopravit, totiž Toyota doufá, že její vozítko by mohlo mít dostatek energie pro ujetí až 10 000 kilometrů po měsíčním povrchu.
Jak za agenturu Jaxa uvedl její viceprezident Koichi Wakata, agentura by ráda vyslala vozidlo na povrch Měsíce již v roce 2029. Výzkumná mise s posádkou na palubě by pak měla měla odstartovat někdy okolo roku 2030. „Pro rozsáhlý průzkum člověka na Měsíci je nezbytné mít vůz s natlakovanou kabinou, který zvládne urazit více než 10 000 kilometrů. A koncept Toyota 'space mobility' splňuje tyto požadavky," uvedl Wakata.
Jak bude nové vozítko pro mise na Měsíci vypadat sice ukazuje pár ilustrací, nicméně většinu parametrů drží automobilka pod pokličkou. Podle všeho by však koncept měl být 6 metrů dlouhý, 3.8 metru vysoký a uvnitř by mělo být cca 13 m2 prostoru pro posádku.
Interiér je navržen standardně pro dvoučlennou posádku, která v něm může pohodlně přežívat i delší dobu. V nouzových situacích by však stroj měl být schopen pojmout dočasně dokonce i posádku čtyřčlennou.
Z fotografie můžeme vidět šestici kol se speciálním povrchem, přičemž se dá očekávat, že všechna budou poháněna. Ve velké tubě na boku by měl být ukryt solární panel a v zadní části je pravděpodobně sklad paliva / zásob kyslíku. Do vozítka se nastupuje bočními výklopnými dveřmi.
Aby posádka na povrchu Měsíce ve vozidle vydržela, bude si muset automobilka poradit s několika extrémními nástrahami. Tou nejčastěji zmiňovanou je samozřejmě nízká gravitace, kromě toho je zde však i velké množství terénních zlomů, kráterů, atd. Posádku bude také ohrožovat měna teplot, radiace a ultra-fialové záření.
„Jsem extrémně šťastný, že byly v tomto projektu vloženy naděje do pověstné odolnosti, skvělých jízdních výkonů a ekologických technologií palivových článků Toyota" komentoval novinu Akio Toyoda, CEO společnosti Toyota.
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?