Poslední let člověka na Měsíc se uskutečnil v roce 1972, kdy z amerického mysu Canaveral odstartovala raketa Saturn V na misi Apollo 17 - tedy vůbec poslední misi Apollo. V posledních letech však zájem o dobývá měsíce znovu roste a svou lidskou posádku by do vesmíru chtělo vypravit i Japonsko. A pomoci s tím má automobilka Toyota.
Automobilka Toyota a japonská národní vesmírná agentura JAXA dnes oznámily dohodu, která de facto znamená spolupráci na mezinárodním průzkumu vesmíru. Prvním bodem dohody je pak společný vývoj nového měsíčního vozidla, které bude mít tlakovou kabinu a pohon budou zajišťovat palivové články.
Vývoj podobného stroje rozhodně nebude jednoduchý, Toyota si však celkem věří. I přes poměrně omezené množství nákladu, které je možní na povrch Měsíce dopravit, totiž Toyota doufá, že její vozítko by mohlo mít dostatek energie pro ujetí až 10 000 kilometrů po měsíčním povrchu.
Jak za agenturu Jaxa uvedl její viceprezident Koichi Wakata, agentura by ráda vyslala vozidlo na povrch Měsíce již v roce 2029. Výzkumná mise s posádkou na palubě by pak měla měla odstartovat někdy okolo roku 2030. „Pro rozsáhlý průzkum člověka na Měsíci je nezbytné mít vůz s natlakovanou kabinou, který zvládne urazit více než 10 000 kilometrů. A koncept Toyota 'space mobility' splňuje tyto požadavky," uvedl Wakata.
Jak bude nové vozítko pro mise na Měsíci vypadat sice ukazuje pár ilustrací, nicméně většinu parametrů drží automobilka pod pokličkou. Podle všeho by však koncept měl být 6 metrů dlouhý, 3.8 metru vysoký a uvnitř by mělo být cca 13 m2 prostoru pro posádku.
Interiér je navržen standardně pro dvoučlennou posádku, která v něm může pohodlně přežívat i delší dobu. V nouzových situacích by však stroj měl být schopen pojmout dočasně dokonce i posádku čtyřčlennou.
Z fotografie můžeme vidět šestici kol se speciálním povrchem, přičemž se dá očekávat, že všechna budou poháněna. Ve velké tubě na boku by měl být ukryt solární panel a v zadní části je pravděpodobně sklad paliva / zásob kyslíku. Do vozítka se nastupuje bočními výklopnými dveřmi.
Aby posádka na povrchu Měsíce ve vozidle vydržela, bude si muset automobilka poradit s několika extrémními nástrahami. Tou nejčastěji zmiňovanou je samozřejmě nízká gravitace, kromě toho je zde však i velké množství terénních zlomů, kráterů, atd. Posádku bude také ohrožovat měna teplot, radiace a ultra-fialové záření.
„Jsem extrémně šťastný, že byly v tomto projektu vloženy naděje do pověstné odolnosti, skvělých jízdních výkonů a ekologických technologií palivových článků Toyota" komentoval novinu Akio Toyoda, CEO společnosti Toyota.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.